nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door MidlifeCruise »

Wanneer er tussen de linker en de rechterrijstrook een hele wagen vrij moet blijven, vrees ik dat het ook het einde van het filefilteren gaat betekenen voor de motorrijder, net zoals in Duitsland.
Just call me Luc
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door GStephen »

Dat vroeg ik me nu net ook af.

Ik ben curieus of daar iets van in de wettekst zal staan.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door st1100 »

Die snap ik niet goed ... Ik weet dat het in Duitsland eigenlijk niet mag(of dat iets te maken heeft met die strook weet ik niet) .

Maar die reddingsstrook maakt het veiliger en makkelijker.... en gaat motorlevens redden. Ik ben voor.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door GStephen »

Geef toch toe dat er onduidelijkheid is.

Tot nu toe is de regel als volgt voor ons:
Er is file. Wij mogen tussen de 2 meest linkerfiles filteren.

Vanaf het moment dat de nieuwe wet van toepassing is, MOETEN de auto's een reddingsstrook maken, zelfs als er geen ongeval is gebeurd.
Dus in se is het filteren voor ons des te makkelijker, maar natuurlijk ook des te frustrerender voor de automobilisten.

Jij bent voor.
Dat wil dus zeggen dat je afziet van het filteren en braafjes mee aanschuift met de auto's.
Dat is uw goed recht, maar nu hebben we een wettelijk kader om te mogen filteren en die gaat volgens mij op losse schroeven komen te staan.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door Bob »

GStephen schreef:Jij bent voor.
Dat wil dus zeggen dat je afziet van het filteren en braafjes mee aanschuift met de auto's.
Dat lees ik toch eventjes anders. Hij is voor omdat de automobilisten voortaan spontaan ruimte moeten vrijmaken, waar je als motorrijder je voordeel mee doet tijdens het filefilteren.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door GStephen »

Aha, zo heb ik het inderdaad nog niet gelezen
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door WILBIKE »

Ik ben het eens met Bob al zal je uiteraard de snelheidsbeperking moeten naleven wat ook nu niet steeds gebeurd, en met meer plaats... :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door WernerVS »

Bij twijfel kun je nog altijd een zwaailicht op den brommer zetten hé :-)
R1150GSA
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door Ed17 »

Ik denk dat die nieuwe situatie voor ieder weggebruiker (ook niet motorrijders) een goede zaak is, mits de nodige discipline aan de dag wordt gelegd.
Zoals de wetgeving zegt: "De motorrijder mag in die gevallen nooit sneller rijden dan 50 km/u en het snelheidsverschil met de overige voertuigen mag niet meer dan 20 km/u bedragen."
Ik vrees echter dat sommige motorrijders zich daar moeilijk aan kunnen houden. Immers wordt er dan meer vrije ruimte gecreëerd wat vervolgens kan uitnodigen tot een hogere snelheid.
Die vrije ruimte maakt het m.i. voor ons toch iets veiliger. Ik zie die wetgeving nog zo snel niet veranderen.
Ed.
..don't concentrate on the finger..
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door Bob »

WernerVS schreef:Bij twijfel kun je nog altijd een zwaailicht op den brommer zetten hé :-)
Da's al gebeurd :wink:
Afbeelding
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door bommelaar »

https://www.motornieuws.be/be/nieuws/ve ... -doen-6344" onclick="window.open(this.href);return false;
YveGs
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 apr 2017, 21:01
Woonplaats: Lendelede

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door YveGs »

Die nieuwe wetgeving komt ons, als motorrijder, zeker van pas. Hoewel de aanschuivende mobielen ons tegenwoordig de nodige ruimte geven maar er toch nog steeds zijn die het niet kunnen verdragen dat wij dat voorrecht hebben....maar swat daar kunnen we dan ook mee leven... :D
Ik vrees er enkel voor dat de uitzonderingen, die er dus ook bij motorrijders zijn..., zich niet gaan houden aan de opgelegde snelheden en van die extra veilige ruimte er een extra "snel-weg" gaan van maken wat uiteindelijk zal eindigen in die Duitse toestanden... :bshelp:
ludo V E
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door ludo V E »

Ik begrijp het zo , er moet alleen tussen de uiterst linkse rijstrook en de rechter rijstrook plaats gemaakt worden voor de hulpdiensten bij een ongeval of een ander soort rampscenario . Als dit niet het geval is blijft alles zoals het nu is . Of vergis ik mij hier in . Denk dat er nog meer mensen zijn die hier over twijfelen . Als er plaats moet gemaakt worden voor de hulpdiensten iets wat voor mij normaal is kunnen wij als motorrijder hier alleen maar van profiteren op voorwaarde dat ge de hulpdiensten de doorgang niet belemmerd , want dan zou ge wel problemen kunnen krijgen , dit hangt er ook vanaf hoe de arm der wet hierover denkt als ge gebruikt maakt als motorrijder met de extra plaats die ge krijgt . Iets om over na te denken of zoals volgens de volksmond een doordenkertje .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door st1100 »

Vorige vrijdag voor het eerst (sinds maanden) file tegengekomen..... en kan alleen maar vaststellen: reddingsstrook? Welke reddingsstrook? ;-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door Pol »

Voor motorrijders een goede zaak . Voor de flikken en ziekenwagens ook maar voor zwaardere hulpvoertuigen zal die "strook" geen tijdwinst opleveren.
Om de tien wagens zal er wel altijd ene zijn die nu net niet genoeg opschuift (en dat ook ni van plan is :angry4:)
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door willy »

Volgens dit bericht op VRTNWS mogen motorrijders gebruik maken van de reddingsstrook,
(scroll voldoende ver naar beneden):
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/18 ... -2020-maa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door Ed17 »

willy schreef:Volgens dit bericht op VRTNWS mogen motorrijders gebruik maken van de reddingsstrook,
(scroll voldoende ver naar beneden):
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/18 ... -2020-maa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een voorlopige interpretatie, me dunkt.
Ik zou toch maar afwachten wat er in de definitieve wettekst staat.
Volgens mij is men, zoals gewoonlijk, het specifieke geval van de motorrijders vergeten.
Ed.
..don't concentrate on the finger..
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door MidlifeCruise »

ik ben benieuwd hoe lang de Wet Schouppe nog in voege gaat zijn... ik heb alvast de Speedpedelec aangeschaft.
Just call me Luc
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door Frans »

Zolang het niet verboden wordt blijft het toegelaten.
Het is wel logisch plaats te ruimen voor prioritaire voertuigen.
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door bert111bel »

ludo V E schreef: 27 jun 2020, 11:06 Ik begrijp het zo , er moet alleen tussen de uiterst linkse rijstrook en de rechter rijstrook plaats gemaakt worden voor de hulpdiensten bij een ongeval of een ander soort rampscenario . Als dit niet het geval is blijft alles zoals het nu is . Of vergis ik mij hier in .
Denk dat het dat is , iets anders zou niet normaal meer zijn ....
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door speedi007 »

Gebruik van de reddingsstrook voor motorrijder(s); zie puntje 7 :
https://wegcode.be/pdf/bijlagen/KB01127 ... strook.pdf
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door Frans »

Ik denk dat niet.
De automobilisten moeten bij “file” zorgen voor een reddingsstrook.
U mag deze gebruiken zolang er geen prioritair voertuig aankomt. Dan moet je ervoor zorgen intijds plaats te maken.
German Sheperd
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 aug 2020, 06:34
Woonplaats: Gits

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door German Sheperd »

Ik heb het als volgt begrepen, de reddingsstrook moet gevormd worden van zodra zich ook maar een een file zich begint te vormen en al zeker bij een bestaande file dus moeten de automobilisten op hun respectievelijk vak waar ze zich op dat moment bevinden ofwel uiterst naar links (3e vak ) of uiterst mogelijk naar rechts, ( middenvak ) zonder de lijn naar het 1e vak te overschrijden van op het middenvak.

Correct me if I am wrong.

Net daar zie ik al de problemen met de vele middenvakplakkers die blik op oneindig en verstand op nul hebben.
Net die houden weinig rekening met anderen laat staan ons motards.
Op het middenvak vak zal het ook nog moeilijk worden nog verder naar rechts plaats te maken door de vrachtwagens (waarvan de meeste niet fanatiek) zijn.

Controles? Hoe? Men ziet nu al jammer genoeg geen wegpolitie op de baan en die gasten kunnen ook niet alles.

We zullen zien maar het zal een drama worden net zoals het nu nog steeds niet lukt met ritsen en dit ligt aan de mentaliteit en/of geen discipline bij velen.

Jammer genoeg is het verkeer een weerspiegeling van de algemene mentaliteit.

Ik ben zelf zeker ook niet foutenvrij maar probeer toch tenminste vooruitziend te rijden en rekening te houden met de fouten van anderen.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door aantzeetje »

denk dat je dat goed ziet. Probleem dat ze niet voorzien hebben is als er 2 vrachtwagens naast mekaar staan in de file. Dan komt er niemand meer door. Zelfs met de motor moet je dan al goed oppassen
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: nieuwe wet filerijden = einde file filteren motorrijder?

Bericht door Nick »

Anderzijds,

Hoeveel km kan je WETTELIJK filefilteren op een doordeweekse werkdag?

Concreet:
Ik doe het traject West-Vlaanderen => Brussel regelmatig en als je je houdt aan de voorschriften (toegelaten maximum snelheid van 50 km/h en daarnaast ook nog het snelheidsverschil van max 20 km/h met andere weggebruikers)....

Als je hiermee rekening houdt dan schieten er niet veel km meer over dat je WETTELIJK tussendoor mag.
Paniek voor niks dus.
Plaats reactie