Gelijkvormigheidsattest of coc

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Manfreddebacker
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2020, 08:37
Woonplaats: Sinaai-waas
Locatie: Oost.-vlaanderen

Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Manfreddebacker »

Beste,
Even en vraagje want ik geraak er niet uit via internet.
Heb net een r1200rt gekocht bij dealer die is ingevoerd uit UK. Deze is niet I. Het bezit van een gelijkvormigheidsattest of coc. Heb je dit tegenwoordig nog nodig, en/of verplicht?
R 1200 Rt lc
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door aantzeetje »

ja je hebt dat nodig en behoort zelfs tot de boorddocumenten. Je dealer kan er eentje aanvragen bij BMW. Hopelijk neemt hij de kosten voor zich.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door bert111bel »

Manfreddebacker schreef:Beste,
Even en vraagje want ik geraak er niet uit via internet.
Heb net een r1200rt gekocht bij dealer die is ingevoerd uit UK. Deze is niet I. Het bezit van een gelijkvormigheidsattest of coc. Heb je dit tegenwoordig nog nodig, en/of verplicht?
een gelijkvormigheidsattest ( dat enkel in België bestaat ) of een COC hangt af van het bouwjaar , dacht dat vanaf 2000 een COC voor motoren bestaat ....
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door alfa »

https://www.vlaanderen.be/duplicaat-eur ... -aanvragen" onclick="window.open(this.href);return false;
Kost 149 euro voor motor
Laatst gewijzigd door alfa op 12 jul 2020, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door WILBIKE »

Manfreddebacker schreef:Beste,
Even en vraagje want ik geraak er niet uit via internet.
Heb net een r1200rt gekocht bij dealer die is ingevoerd uit UK. Deze is niet I. Het bezit van een gelijkvormigheidsattest of coc. Heb je dit tegenwoordig nog nodig, en/of verplicht?
Wanneer een Belgische dealer je een motor verkoopt, wetende dat die dient om hier in België gebruikt en ingeschreven te worden, dan moet hij het voertuig conform de wetgeving maken (lichtbundel, snelheidsmeter tenzij dubbele aanduiding....) en een gelijkvormigheidsattest afleveren aan de koper. Zoniet gaat hij zelf in de fout vermits dit een verplicht document is dat bij het voertuig dient te worden afgeleverd. De bijhorende kosten zijn vermoedelijk onderlinge afspraak maar zijn meestal vervat in de aankoopprijs...
Particulier kan uiteraard een onderlinge overeenkomst gemaakt worden maar via officiële motordealer moet deze zelf instaan voor de wettelijke papieren. :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Pol »

bert111bel schreef:
Manfreddebacker schreef:Beste,
Even en vraagje want ik geraak er niet uit via internet.
Heb net een r1200rt gekocht bij dealer die is ingevoerd uit UK. Deze is niet I. Het bezit van een gelijkvormigheidsattest of coc. Heb je dit tegenwoordig nog nodig, en/of verplicht?
een gelijkvormigheidsattest ( dat enkel in België bestaat ) of een COC hangt af van het bouwjaar , dacht dat vanaf 2000 een COC voor motoren bestaat ....
op 05/2000 kreeg je er toch al een . Uitgereikt van BMW Belgium
aard :motorfiets
merk:bmw
type:r850road
raamnr.: x......x
en da was het ,formaat prentkaartje
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Het is een heel pertinente vraag.
Stel ze aan twee verschillende ambtenaren bij de DIV, en de kans is groot dat je twee verschillende antwoorden krijgt. Stel ze aan twee verschillende politiemensen, en ook dan is de kans groot dat wat de ene zegt wordt tegengesproken door een andere.
Stel ze op een forum, en je gaat het hoegenaamd niet meer weten.
Wat ikzelf met quasi zekerheid weet: voor motorfietsen is het in Belgie (momenteel) geen verplicht boorddocument: je hoeft het dus niet steeds bij te hebben. Of een politiedienst bij een controle kan eisen (dat is niet hetzelfde als "vragen") dat je het bij gelegenheid op kantoor eens gaat voorleggen weet ik niet.
Wat ik ook weet: om een tweedehands motorfiets ingeschreven en verzekerd te krijgen is het (momenteel) niet wettelijk vereist, hoewel het toch zo blijkt te zijn dat sommige verzekeringsmaatschappijen het vragen. De wettelijke basis waarop zij zich steunen ken ik echter niet.
Wat ik tenslotte ook weet: er is geen enkele wet/besluit die bij koop/verkoop tussen particulieren de aflevering van een COC of GVA verplicht. Of die verplichting wel geldt bij aankoop bij een dealer weet ik niet. Als dat zo is zou ik graag de wettekst te zien krijgen.
Wat ik uit ervaring weet: ook bij een politiecontrole in Nederland en Frankrijk wordt niet naar het gelijkvormigheidsattest gevraagd. Of dat bvb in Duitsland ook zo is weet ik niet.
Wat me logisch lijkt: dat een erkende dealer een motorfiets levert die goed is voor zorgeloos rijden, en dat ga je, met de keuring die er zit aan te komen, hoogstwaarschijnlijk alleen maar blijven kunnen mét GVA of COC. Ik zou dus heel hard aandringen bij de dealer om er een af te leveren, inbegrepen in de prijs die je reeds hebt betaald.
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Droozy »

Ik denk dat Maarten het correct weergeeft :thumbright:
R100RS/R100R Mystic
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door jos.gs »

En ik weet dat ik geen moto koop zonder Gva.
Maar hier een tip. Scrol naar ' Motor uit het buitenland'
https://m.motornieuws.be/be/reportages/ ... at-nu-4279" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos.gs
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door WILBIKE »

Pol schreef: Als dat zo is zou ik graag de wettekst te zien krijgen.
' Het KB 10 oktober 1974 - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;
vermeldt onder Hoofdstuk II - Goedkeuring

Artikel 3. Goedkeuring van de typen van voertuigen

§1 Elk voertuig dat in België gebouwd of gemonteerd is of dat in België ingevoerd is onder dekking van een aangifte ten verbruik moet het voorwerp van een goedkeuring per type uitmaken.

§4 De goedkeuring wordt bekrachtigd met een proces-verbaal van goedkeuring (P.V.A.).

De afgifte van het proces-verbaal van goedkeuring en van elke bijhorend document bindt de verantwoordelijkheid van de Minister van Verkeerswezen of van zijn gemachtigde niet en vermindert in genen dele die van de aanvrager.
De lijst van de goedgekeurde typen van bromfietsen en typen van motorfietsen wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. Tenminste het nummer van het proces-verbaal van goedkeuring, het merk en het type worden bekendgemaakt.

§5 De constructeur of zijn gemachtigde reikt, voor elke voertuig overeenstemmend met een type dat het voorwerp uitmaakt van een proces-verbaal van goedkeuring, een attest uit waarbij bevestigd wordt dat het voertuig volledig overeenstemt met de beschrijving en met het proces-verbaal van goedkeuring.
Dit attest, "gelijkvormigheidsattest" genaamd, is van het model zoals opgegeven in bijlage 1. '

Bijkomende aanpassing ter info;
"Voor wat betreft het Vlaams Gewest, worden de woorden 'Minister van Verkeerswezen of van zijn gemachtigde' vervangen door de woorden 'bevoegde Vlaamse instantie'.

Meer is hier niet aan toe te voegen me dunkt. Of je al dan niet het attest dient bij te hebben daar gaat het hier niet over maar wel dat elk voertuig er over moet beschikken. Je kan bedoeld KB uiteraard zelf helemaal doorlezen ter illustratie...

Vriendelijke motorgroet :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door MaartenGS-R-RT »

De meeste wetteksten moet je in een context zien.
Art. 3 waaruit je quoot gaat over types voertuigen (PVA) en nieuwe voertuigen (COC).
Om louter op basis van §5 te gaan concluderen dat elk voertuig over een COC moet beschikken is dan ook kort door de bocht, zelfs onjuist.
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door bert111bel »

Ik ga hier ook nog wat toevoegen lol

motor komt uit het buitenland , is de motor hier al ingeschreven geweest ?
als het andwoord " ja " is , dan moet er bij de documenten in de plaats van COC /gelijkvormigheids attest een document zitten " homologatie attest " dit attest is het nieuwe " gelijkvormigheids attest "
als het andwoord " neen " is , moet je een " COC " hebben ( als dat in het bouwjaar al bestond ) en krijg je na homologatie een homologatie attest dat dan weer dienst doet als GVA .
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door WILBIKE »

Wel 'MaartenGS-R-RT' je vroeg en kreeg de wettekst...

Wat je er verder mee doet of hoe je het interpreteert of in twijfel trekt is niet mijn bezorgdheid.

'bert111bel' voegt inderdaad nog een hele rij bijkomende info toe, dit wou ik nog even terzijde houden omdat het zo al niet simpel is zoals het in België steeds is. De wetgever maakt veel nota's en teksten die niet altijd goed te interpreteren vallen of zeg maar voor de gewone man/vrouw bijna onuitpluisbaar is. Wat wel telt is dat je je documenten op orde hebt want dit valt steeds makkelijk te controleren, de toekomstige technische controle zal dit wel uitwijzen.

Topicstarter stelt een vraag en het forum tracht hierop een antwoord te geven. Nog meer omzwervingen maakt dat er geen oplossing voor hem uit naar voor komt... :roll:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Ed17 »

Je zou uiteraard de hele wettekst kunnen analyseren (wegcode.be) maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag.
In het licht van een waarschijnlijk toekomstige keuring van motorfietsen lijkt het mij niet onverstandig om toch maar voor een attest te (laten) zorgen.
Succes met de zoektocht.
Ed.
..don't concentrate on the finger..
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Droozy »

De vraag was toch, heb je dit tegenwoordig/vandaag nodig en/of verplicht, mijn antwoord daarop is vandaag nee.
Niemand vraagt er momenteel naar, wat natuurlijk in de toekomst (vanaf 1/1/2022) kan veranderen door de keuring.
Als U via een dealer een buitenlandse motor koopt veronderstel ik dat die de paperassen voor de inschrijving in orde brengt?
R100RS/R100R Mystic
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door aantzeetje »

het COC is er al van 1989 als ik met goed herinner. En ja, België is het enige land in EU dat een Proces Verbaal van Goedkeuring kent. Vroeger stond dat nr zelfs op je documenten vermeld. Vaak genoeg motoren en auto's ingevoerd die geen COC hadden en/of moeilijk aan te komen en dan een PVG nummer moeten aanvragen bij de DIV. Was die auto/moto hier nooit ingevoerd en ingeschreven kon je naar de homologatie (daar wordt zelfs gekeken of je reflectoren een CE keurmerk hebben)
En ja het behoort tot je boorddocumenten omdat alle maten en gewichten, toegelaten bandenmaten enz enz daar op staan. Als je bv een auto invoert wordt er op de keuring al gekeken of de velgen- en bandenmaat kloppen met wat op het COC staat of het chassisnummer klopt .... De wetgeving spreekt bijna altijd over een voertuig zonder het aantal assen te specifiëren bv enkel onderscheid met type motor en brandstof.
Dus ik ga niet akkoord met Droozy. Maar los van dat, je dealer moet je dat gewoon geven punt. Heeft hij het niet, dan dient hij in Bornem een duplicaat aan te vragen. Krijgt hij dit niet omdat deze uit de UK komt (andere koplamp bv) dan dient hij een PVG aan te vragen en zelf naar de homologatie te gaan om te laten vaststellen dat de koplamp inclusief reflector enz vervangen geweest zijn voor rechts rijden ipv links. Kosten zijn voor de dealer uiteraard omdat hij je een voertuig verkoopt dat aan de Belgische wetgeving dient te voldoen en dit ook moet bewijzen aan de hand van deze documenten.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Pol »

hey Wilbike .Bizar ! ik had het nergens over een wettekst maar maakt ni uit , toch bedankt van je info :thumbleft:
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Bob »

Antwoord op de vraag is toch simpel? De motorfiets moet een COC of PVG of gelijkvormigheidsattest hebben. Of men ernaar vraagt bij controle of niet, doet niets ter zake. Ikzelf vraag er ook niet naar en geef het ook onmiddellijk weer terug als een bestuurder het me toch overhandigt. Als DIV een inschrijvingsbewijs uitgereikt heeft ga ik ervan uit dat zij dat COC/PVG/GVA gecheckt hebben. Dus voor mij enkel van belang: inschrijvingsbewijs en verzekeringsattest (blijkbaar binnenkort niet meer groen, zodat men het je kan doormailen en je thuis zelf kan printen op wit papier). Maar je voertuig moet er eentje hebben, net zoals jijzelf een geboorte-attest hebt maar enkel je identiteitskaart moet tonen.

Ik maak uit de vraag van topicstarter op dat hij met "dealer" geen officiële BMW-dealer bedoelt, want àls die überhaupt al een ingevoerde motorfiets zouden verkopen, dan zouden ze via de invoerder wel voor een COC/PVG/GVA zorgen. Waarschijnlijk dus een tweedehandsdealer die (quasi) enkel invoert en doorverkoopt. Dan zou het wel eens kunnen dat je tegen kostprijs (lees: goed doorgerekend) alsnog via een BMW-dealer of Bornem moet passeren.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Er moet volgens jou heel veel, maar er is geen enkele sanctie, noch administratief, noch strafrechtelijk voorzien voor een bestuurder die zich op de openbare weg begeeft met een motorfiets waarvoor hij over geen COC beschikt. (en aub niet beginnen over de mogelijke gevolgen bij een ongeval, want daar gaat het hier niet om).
Waar geen sanctie is voor voorzien is niet afdwingbaar, en zoiets moet dus ook niet. Even simpel.
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Ed17 »

MaartenGS-R-RT schreef:Er moet volgens jou heel veel, maar er is geen enkele sanctie, noch administratief, noch strafrechtelijk voorzien voor een bestuurder die zich op de openbare weg begeeft met een motorfiets waarvoor hij over geen COC beschikt. (en aub niet beginnen over de mogelijke gevolgen bij een ongeval, want daar gaat het hier niet om).
Waar geen sanctie is voor voorzien is niet afdwingbaar, en zoiets moet dus ook niet. Even simpel.
Ik bekijk dat volgens de volgende redenering: begin bij de verkoper.
Volgens art 3§2 van KB van 10/10/1974 dat zegt:

§2. Het te koop stellen en de verkoop met het oog op aanwending op de openbare weg, evenals het op de openbare weg in het verkeer brengen van voertuigen die niet volstrekt gelijkvormig zijn met het overeenkomstig § 1 goedgekeurde type, is verboden....

kan je als koper enkel weten of het voertuig gelijkvormig is, als je voor het betrokken voertuig ook het gelijkvormigheidsattest o.d. bij de verkoop ontvangt.
Ontvang je dat niet, dan zou je kunnen vermoeden dat het voertuig niet gelijkvormig is (is bv. een import uit India...) en dan begaat de verkoper een inbreuk als hij niet het tegendeel kan bewijzen.
Jij als koper zou in voorkomend geval ook een inbreuk begaan, aangezien je het voertuig op de openbare weg in het verkeer zou brengen zonder het volstrekt gelijkvormig is met het goedgekeurde type...
Het probleem is niet of dat voertuig al dan niet gelijkvormig is, maar wel hoe dat bewijs/tegenbewijs geleverd wordt (of niet).

Ik besef wel dat dit wellicht een weinig uit de context is gerukt (ik ben geen jurist), maar je weet maar nooit.
En als iemand denkt dat daar geen straffen op staan, dan zou ik art 36bis van KB van 10/10/1974 toch maar eens lezen hoor... ;-)

Veel sterkte nog...Ed.
..don't concentrate on the finger..
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Art 36bis straft wie een voertuig verkoopt of in het verkeer brengt dat niet gelijkvormig is.
Hier gaat het, of ging het althans, louter om het al dan niet bezitten van een COC, in eerste instantie zelfs niet om het al dan niet verstrekken ervan.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Bob »

MaartenGS-R-RT schreef:Er moet volgens jou heel veel
Ik zal het anders formuleren: het document hoort bij de motorfiets. Ik zeg nergens dat je het onderweg moet bijhebben. Vandaar de vergelijking met het geboorte-attest, je ouders hebben dat ongetwijfeld meegekregen, maar ik denk dat weinigen onder ons er thuis eentje hebben liggen, laat staan in hun prortefeuille als ze de straat op gaan. Voor de rest zal de motorfiets van topic starter me worst wezen, maar ik geef een antwoord op de vraag die hij stelt.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Ed17
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mei 2020, 18:13
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Ed17 »

MaartenGS-R-RT schreef:Art 36bis straft wie een voertuig verkoopt of in het verkeer brengt dat niet gelijkvormig is.
Hier gaat het, of ging het althans, louter om het al dan niet bezitten van een COC, in eerste instantie zelfs niet om het al dan niet verstrekken ervan.
Correct.

Dan gaan we terug naar de oorspronkelijke vraag van de thread: moet je een COC of dergelijks bezitten?
Mijn antwoord: ja. Hoe kan anders worden bewezen dat je voertuig dat je in het verkeer brengt gelijkvormig is?
Moet je het ook kunnen vertonen bij controle? Ik denk: neen. Ik kan nergens een verplichting vinden.

Zeg nu zelf - een motorfiets zonder attest - ruikt dat niet een beetje raar, zelfs zonder illegaal te zijn?
Ed.
..don't concentrate on the finger..
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door Droozy »

Allen, in het vooruitzicht van de motokeuring die er zit aan te komen is een discussie zoals deze "eigenlijk/feitelijk" niet (meer) aan de orde.
Ik ben lid van het BFOV (Belgische federatie voor oude voertuigen), die deel uitmaakt van de werkgroepen daaromtrent.
Er zijn voorstellen om enkel te (beginnen) keuren na verkoop of ongeval, waarbij de remmen, ophanging, banden en documenten zouden worden gecontroleerd.
Iedereen weet hoe een autokeuring momenteel verloopt, de documenten komen als eerste, dus een GVA/COC zal daar deel van MOETEN uitmaken?
R100RS/R100R Mystic
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Gelijkvormigheidsattest of coc

Bericht door st1100 »

Wat ik raar vind.... niemand die naar de motor vraagt. Aangezien het een UK importmotor is. Misschien zit er wel geen gelijkvormigheidsattest bij omdat hij niet conform is. Is de koplamp vervangen? Emissienorm? Uitlaatlawaai? Kilometerteller in Km/h stond hier al ergens. In Luxemburg en Duitsland bv controleren ze de laatste tijd blijkbaar volop op E keurmerken op onderdelen. Heeft die dat? De nodige reflectoren bv de rode achteraan ?

Toch wel ambetant zo’n stuur aan de verkeerde kant :-) :-)

En laatst maar niet in het minst. Om hem in te kunnen schrijven heb je , tenzij je tussen de mazen kan glippen , een GVA nodig. Ofwel zelf in handen , ofwel doordat het al te boek staat wegens een eerdere inschrijving.
Plaats reactie