gps-planning

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

gps-planning

Bericht door GVN »

Domme vraag misschien (ik ben nog niet ge-geepeeëssed), maar heb je op een 2610 of een Quest steeds een laptop nodig om een route te plannen of te wijzigen? Stel dat je met de motor op stap bent, kun je dan op een terrasje de rest van de route op je gps uitstippelen - met de 2610 wordt het al moeilijk, tenzij met een externe batterij - en met de Quest?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
WilBikeRT
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:38
Locatie: Wommelgem

GPS-planning

Bericht door WilBikeRT »

Beste Geert,

Het feit dat de 2610 geen externe batterij bezit was voor mij de eerste reden om hem niet aan te schaffen. Ik bezit een 276C welke op dit gebied hetzelfde comfort biedt als de Quest.
Wanneer ik buitenlandse trippen maak heb ik nooit een laptop bij. Ik maak op voorhand mijn routes welke ik, indien nodig, ter plaatse aanpas. Je gebruikt de reeds op voorhand ingegeven routes waaraan je 'interessante' punten in aanbrengt en waarlangs je alsnog passeert. Ofwel geef je een (voorlopige...) bestemming in en werk je met de optie 'via' waardoor je makkelijk een route kan aanmaken. Door in de 'setup' de 'routering' aan te passen kan je makkelijk de onverharde, tol- of snelwegen vermijden waardoor je quasi perfect een route op een terrasje kan aanmaken.
Persoonlijk zou ik voor de 276C gaan indien je brildrager zou zijn. De grootte en volgens mij de helderheid van het scherm is een niet te onderschatten pluspunt.

Wilfried, :wink:
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: GPS-planning

Bericht door Erik »

WilfriedLT schreef: Wanneer ik buitenlandse trippen maak heb ik nooit een laptop bij. Ik maak op voorhand mijn routes welke ik, indien nodig, ter plaatse aanpas. Je gebruikt de reeds op voorhand ingegeven routes waaraan je 'interessante' punten in aanbrengt en waarlangs je alsnog passeert. :wink:
zo werk ik ook (Streetpilot 3+) :)
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: gps-planning

Bericht door ®win »

Geert,

Zoals je zelf al aangeeft heeft de 2610 geen eigen batterij, dus op een terrasje je route maken is alleen mogelijk als je een extern batterijpack erbij aanschaft. De functie van routes aanmaken met diverse interessante of zelf ingegeven punten is wel mogelijk, maar dat moet je dan met de unit op de motor gemonteerd doen.

Notter heeft momenteel een extern batterijtje ontwikkeld dat je in staat stelt toch je route te maken onder het genot van een kopje koffie.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
MHV642
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:53
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

als je voor een 2610 een extra batterijtje moet kopen om op een terrasje je route te kunnen aanpassen, als je bijkomende knoppen moet aanschaffen om gemakkelijker te kunnen navigeren dan met het aanraakscherm, als je .....
dan heb je volgens mij het verkeerde toestel gekocht :D

Bart
zeer tevreden gebruiker van een 276C
MHV642
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:53
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

als je voor een 2610 een extra batterijtje moet kopen om op een terrasje je route te kunnen aanpassen, als je bijkomende knoppen moet aanschaffen om gemakkelijker te kunnen navigeren dan met het aanraakscherm, als je .....
dan heb je volgens mij het verkeerde toestel gekocht :D

Bart
zeer tevreden gebruiker van een 276C
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: gps-planning

Bericht door AdventureQ »

ahum, ik denk dat Geert VN vooral info over de Quest wou en het plannen van routes op het terrasje.
Geert VN schreef: en met de Quest?
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Bericht door GVN »

Euh, ik geef AdventureQ gelijk. :? Al bij al wil ik een gps die zonder veel geprul werkt, dat makkelijk afneembaar is als je ergens parkeert, dat niet te veel plaats inneemt, noch op de motor, noch bij het opbergen, en dat makkelijk uitwisselbaar is voor gebruik in de auto. Maar het ding moet natuurlijk wel de juiste weg aanwijzen alsook toelaten van routes uit te stippelen (en te corrigeren) zonder dat je een half kantoor meesleurt.
Of is dit misschien een definitie van de doelgroep van de Quest?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Mr T
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2004, 19:27
Locatie: tussen m'n buren

Bericht door Mr T »

@ Geert VN,

Ik zat een tijdje geleen ook met dezelfde vraag, nl. "kan je routes plannen zoals je zelf wil, zonder een pc te gebruiken?". Ik wou dit weten omdat ik Apple gebruik en geen PC -) en dus MapSource niet kan draaien.
Maar nu ik een SP 2610 heb gekocht, merk ik dat zelf tour-ritten plannen zonder pc een fluitje van een cent is! Door middel van de optie "Via-punten toevoegen", kan je een route tussen A en B, langs eender welke plaats/weg/dorp laten gaan. Werk echt supermakkelijk! :D
Ik heb de Quest ook bekeken, maar het scherm is écht wel klein, en ik geloof dat het geheugen niet onbeperkt uitbreidbaar is.

succes met je keuze!

T
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

Bericht door Patrick V »

Ik gebruik ook de 2610, er is een adaptor voor het stroomnet voorzien. Indien ik niet aan stroom geraak maak ik de route gewoon vanop de motor. Mijn GPS werkt ook als het contact afstaat. Het maken van een nieuwe route zonder PC is inderdaad supergemakkelijk.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een goede voorbereiding van een reis. Rustig thuis voor de PC al je dagritten plannen en invoeren. Als er onderweg iets veranderd moet worden is dit met de 2610 geen probleem.
Patrick V
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

gps-planning

Bericht door GVN »

Mr. T en Patrick V, hebben jullie een standaard 2610 of zo eentje van notter met veel extra toesten etc?
Als je ergens parkeert, zul je de gps wellicht wel meepakken, is dat veel geprul? Is de cradle dan diefstal-veilig :evil: op je motor?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Mr T
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2004, 19:27
Locatie: tussen m'n buren

Bericht door Mr T »

Ik heb een 2610 zonder toeters of bellen. Geen cradle. Zie hier ook het nut niet van in: als je je GPS op voorhand een beetje fatsoenlijk instelt, hoef je hem van de hele rit niet meer aan te raken. Al rijdend is dit trouwens erg lastig en GEVAARLIJK! Cradle of geen cradle. Wat wél handig zou zijn is een zoomknop ergens aan je handvat, om snel even te zoomen, zonder je stuur los te laten. Touratech is daar mee bezig. Maar zelfs dat heb je maar sporadisch van doen.
De GPS loskoppelen als je stopt duurt 5 seconden; uit de (RAM-)mount klikken, audio-kabeltje loskoppelen, en klaar is kees.
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

GPS-Planning

Bericht door GVN »

Vandaag op het salon op de stand van Garmin wat rondgehangen.
De Quest is out : dat scherm is verschrikkelijk klein.
Twijfel nu tussen de 276 en de 2610.
Kiezen is toch moeilijk, vooral als je er niks van kent.
Bedankt alvast voor de info.
Naar verluidt geeft Optiek Mertens - zelf een motorrijder en verdeler van Garmin - uit Kessel-Lo een goede service en raad. Ik ga daar eens horen.
Alvast bedankt voor de hulp. Ik hou jullie op de hoogte.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Plaats reactie