mijn eerste GS
Moderator: GVN
mijn eerste GS
Ik volg al een tijdje dit forum en ik heb er al het één en 't ander van opgestoken, waarvoor dank aan allen. misschien eens int kort voorstellen, ik ben 29, rij van men 6jaar off-road, ben op men 20ste beginnen snelheidsraces te rijden (BK 250). Op men 18de kocht ik men eerste baanmoto, een yamaha virago 1100, na een maand moest de "chopper" plaats maken voor een GPZ 750 en toen ging het steeds maar sneller, fireblade, TL1000R, SP-1 en men laatse was een duc 996.
Maar tegenwoordig, noem het de jaren van verstand, zegt de combinatie snelheid-openbare weg me niks meer (ik heb nog steeds een 250 enkel voor circuitgebruik).
Ik was van plan om me deze winter een GS 1150 aan te schaffen (winterprijsje) om met madam wa uitstappen en weekendjes te doen en ook wat woon-werkverkeer, maar blijf nog met enkele vragen zitten zoals:
- ga ik de overstap van de V-twins naar een boxer goed verteren?
- heb ik voor off-road echt een adventure nodig?
- wat is eigenlijk het voordeel van een adventure?
- wat zijn de (zwakke?)punten waar ik moet op letten bij de aankoop?
Ik weet momenteel ook een GS1150 staan van 2002 met 24.000km, met OH-boekje, er zitten 3 originele koffers met binnentas op van BMW en er is ook een tanktas bij, grafietgrijs en in goede staat, de vraagprijs is 7.600€.
Dit lijkt me een eerlijke prijs, of niet?
Zoals jullie zien, vele vragen en hopelijk ook vele antwoorden. Alvast bedankt voor de reacties.
Maar tegenwoordig, noem het de jaren van verstand, zegt de combinatie snelheid-openbare weg me niks meer (ik heb nog steeds een 250 enkel voor circuitgebruik).
Ik was van plan om me deze winter een GS 1150 aan te schaffen (winterprijsje) om met madam wa uitstappen en weekendjes te doen en ook wat woon-werkverkeer, maar blijf nog met enkele vragen zitten zoals:
- heb ik voor off-road echt een adventure nodig?
- wat is eigenlijk het voordeel van een adventure?
- wat zijn de (zwakke?)punten waar ik moet op letten bij de aankoop?
Ik weet momenteel ook een GS1150 staan van 2002 met 24.000km, met OH-boekje, er zitten 3 originele koffers met binnentas op van BMW en er is ook een tanktas bij, grafietgrijs en in goede staat, de vraagprijs is 7.600€.
Zoals jullie zien, vele vragen en hopelijk ook vele antwoorden. Alvast bedankt voor de reacties.
Welkom. GS-rijders zullen u zeker de nodige tips verschaffen...
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
-
wreed wel gekomen op het forumDe Roeck
dit noem ik eens een deftige voorstelling

De GS rijders zullen U met raad en daad bijstaan.
om off road te gaan heb je niet echt een ADV nodig, dit kan evenzeer met een gewone GS.
de overstap van V naar Boxer zal je zelf moeten ondervinden.
ik denk wel dat het U zal bekoren.
SUC6 en vergeet niet een fototje te plaatsen van uw beemertje
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Amai wat een hoop vragen.
Overstap ? Bij de boxer gaat alles wat gemoedelijker (zachter, minder extreem......) en trager. Stuureigenschappen zullen zeker meevallen.
Offroad ?????????? De beste gs voor affroad is een G/S uit de jaren 80 vrees ik. Waarom ? Ooit als 's met dik 200 kg aan het schuiven gegaan in de modder ?? Met een honda 125 steek je alle gs'en voorbij vrees ik. Als je met off-road bedoeld: een kassei, zand of grintweg: geen probleem (alhoewel los zand kan ook schuiven). Dus: echt offroad: niet met de gs (of koop een 650 gs, dat zal beter lukken)
Voordeel van de Adventure ? Ziet er stoerder uit, wat grover profiel op de banden...... maar om mee te rijden ?? Weinig verschil denk ik, alleen staat de moto wat hoger en is het zadel minder comfortabel voor de passagier (zadel uit 1 deel, gewone gs heeft een breder zadel uit 2 delen) .
Waarop moet je letten ? Dat het ne goeien is zeker.
Overstap ? Bij de boxer gaat alles wat gemoedelijker (zachter, minder extreem......) en trager. Stuureigenschappen zullen zeker meevallen.
Offroad ?????????? De beste gs voor affroad is een G/S uit de jaren 80 vrees ik. Waarom ? Ooit als 's met dik 200 kg aan het schuiven gegaan in de modder ?? Met een honda 125 steek je alle gs'en voorbij vrees ik. Als je met off-road bedoeld: een kassei, zand of grintweg: geen probleem (alhoewel los zand kan ook schuiven). Dus: echt offroad: niet met de gs (of koop een 650 gs, dat zal beter lukken)
Voordeel van de Adventure ? Ziet er stoerder uit, wat grover profiel op de banden...... maar om mee te rijden ?? Weinig verschil denk ik, alleen staat de moto wat hoger en is het zadel minder comfortabel voor de passagier (zadel uit 1 deel, gewone gs heeft een breder zadel uit 2 delen) .
Waarop moet je letten ? Dat het ne goeien is zeker.

Als uw benen lang genoeg zijn, niet aarzelen dan. Een crosser is het niet, maar zelfs zijn asfalt-kwaliteiten zijn meer dan prettig. En het meergewicht en de meerprijs voor de GSA, ik weet het nog zo niet. Is een beetje BMW-marketing. En jouw verhaal komt mij bekend voor, alleen is dat van mij 20 jaar ouder. Steeds op zoek naar de tragere motor, en toch proberen dezelfde rijstijl aan te houden. Met de GS rij je een hoop buikschuivers verloren, zeker als het regent. Maar rustig kan ook, en dan zit je niet onderuitgezakt maar lekker strak. Waren mijn benen maar iets langer
Ik heb het geprobeerd, meermaals zelfs, en van puur frustratie rij ik dan maar met de overschot. Willen maar niet kunnen 

Re: mijn eerste GS
Juist niet. Nog (top)zwaarder dan de gewone GS. De adventure is een uitstekende reismotor, ook voor slechte en onverharde wegen, maar zeker geen offroad.De Roeck schreef: - heb ik voor off-road echt een adventure nodig?
Dat laatste is de gewone GS ook niet, maar als je geld bespaard door géén adventure te kopen, dan kun je het ding leuk upgraden met echt goede vering en een setje wielen (17 en 21") met TKC's er onder.
(dan nog cat en originele demper dumpen en je hebt nog weer een paar kilo's gewonnen

http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
IRCNet/#nl.motorfiets
Na 3 "gewone" 11xx GS'en nu een 1150 GSA in huis.
pro GSA:
* meer veerkomfort (echt een verschil voor mij)
* meer windbescherming (groter scherm kan je ook op een gewone zetten)
contra GSA:
* mijn vrouw klaagt over minder komfort tov de gewone (zadel + beenruimte)
* minder vlot om te gooien in de bochten (zeker als je er ene met de grote 30l tank neemt)
Over het uiterlijk moet je zelf maar oordelen.
Kortom, ikzelf beklaag me de GSA niet aangezien het meerkomfort door langere veerwegen voor mij met stip op nummer 1 staat.
Op basis van wat jij belangrijk vind, moet je maar zien waar jouw zwaartepunt ligt. Succes met de keuze.
mvg,
M.
pro GSA:
* meer veerkomfort (echt een verschil voor mij)
* meer windbescherming (groter scherm kan je ook op een gewone zetten)
contra GSA:
* mijn vrouw klaagt over minder komfort tov de gewone (zadel + beenruimte)
* minder vlot om te gooien in de bochten (zeker als je er ene met de grote 30l tank neemt)
Over het uiterlijk moet je zelf maar oordelen.
Kortom, ikzelf beklaag me de GSA niet aangezien het meerkomfort door langere veerwegen voor mij met stip op nummer 1 staat.
Op basis van wat jij belangrijk vind, moet je maar zien waar jouw zwaartepunt ligt. Succes met de keuze.
mvg,
M.
-
Re: mijn eerste GS
Heel goed denk ik, ik kom ook van V-twins, kleine 10 jaar met duc's geredenDe Roeck schreef:... blijf nog met enkele vragen zitten zoals:
Gewone GS met TKC of extra setje velgen, eventueel 21" voorraan, maar dan nog blijft het een zware loebas, aangezien je veel off road ervaring hebt zal het mss nog wel meevallen. Voor het prijsverschil tussen GS-GSA kun je idd leuke opties op een GS zetten, zoals JP al zeiDe Roeck schreef: - heb ik voor off-road echt een adventure nodig?
Vooral vering, rest is looks en emotiesDe Roeck schreef: - wat is eigenlijk het voordeel van een adventure?
Lijkt mij ook, voor een GSA ga je minstens 2000 euro meer betalenDe Roeck schreef: Ik weet momenteel ook een GS1150 staan van 2002 met 24.000km, met OH-boekje, er zitten 3 originele koffers met binnentas op van BMW en er is ook een tanktas bij, grafietgrijs en in goede staat, de vraagprijs is 7.600€.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project