Warm rijden

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bruno
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2004, 12:17
Locatie: brussel-halle-vilvoorde

Warm rijden

Bericht door Bruno »

Hoe rij je nu je motor het beste warm? Ik start, zet hem uit de garage, poort toe en vertrek. De choke gaat af als er twee treepjes opstaan van de temp. meter. Ik zorg dat ik niet boven de 3500 à 4000 toeren zit in de opwarmingsfaze. Is dit correct of niet?
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Zo hebben ze het mij bij BMW ook altijd uitgelegd, dus gewoon zo houden. Tenzij er hier andere meningen op het forum circuleren natuurlijk... Zolang je je motor maar niet volledig opentrekt als ie nog koud staat...
:roll:
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Mij werd altijd verteld dat je het best direct na het starten kunt wegrijden; dus niet warmdraaien. Zodra je nl. rijdt warmt het blok het best op en komt de smering meteen op gang. Zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, dan moet je rustig aan doen, toerental houd je het best onder de 3500.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Bruno,

Ik werk als volgt (daar ik geen metertjes heb op m'n roadster... :cry: )

Starten niet op pikkel, maar zittend, met ingeknepen koppeling, vermindert opnieuw wat wrijving, dus beter voor je startmotor en batterij.

Choke gebruik ik enkel tijdens de winterperiode, in de zomer (lees warmere periodes) heb ik het niet nodig, en later misschien in de winter ook niet meer..

Wegrijden, na 20m choke uit, een paar kilometertjes vlot opschakelen en afschakelen, remmen op de motor zoveel mogelijk, toerental maximaal 3000-3500rpm.

Na die kilometertjes, drijf ik langzaam op, tot een vlot ritme.

Voordelen : alles van je motor kan vlot op temperatuur komen, je catalysator kan dit ook best gebruiken, want anders gaat ie vroegtijdig stuk, olie komt op temperatuur.

Natuurlijk is dit ideaal, want als je ziet hoe ze met deze machines omgaan bij de politie... :roll: Niet écht een goed voorbeeld, maar het bewijs is er wel dat ze tegen een stootje kunnen en sommigen hebben ook 300.000km op de teller... :D

Het is wel interessant dit even te vermelden, want warmdraaien is een goede remedie om kosten te vermijden. Je moet rekenen dat je verbrandingskamer op meer dan 850°C komt te staan op een fractie na de start en dat je cilinderwanden nog op "omgevingstemperatuur" staan, dus is het aan te raden de warmte langzaam te laten overgaan, zonder te bruusk verhitten.

Uiteraard warmdraaien doe je al rijdend, niet al stilstaand, want je motortje heeft de rijwind nodig voor de afkoeling van de olie, en de uitlaten. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
algs
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:43
Locatie: Luik
Contacteer:

Bericht door algs »

Hoi,
ik zelf start mijn motor op de steun, zet mijn helm op en vertrek zonder de 3500 toeren te overschrijden. Inderdaad, de motor niet stilstaand laten warmlopen. Ik vermijd fel optrekken tot ie in bedrijftemperatuur is. Ik zeg altijd maar : 't is zoals en vrouwke ... :lol:
ik kan er soms maar moeilijk af, zo'n plezier
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

JüRgen schreef:Bruno,

Ik werk als volgt (daar ik geen metertjes heb op m'n roadster... :cry: )

Starten niet op pikkel, maar zittend, met ingeknepen koppeling, vermindert opnieuw wat wrijving, dus beter voor je startmotor en batterij.

Choke gebruik ik enkel tijdens de winterperiode, in de zomer (lees warmere periodes) heb ik het niet nodig, en later misschien in de winter ook niet meer..

Na die kilometertjes, drijf ik langzaam op, tot een vlot ritme.

Uiteraard warmdraaien doe je al rijdend, niet al stilstaand, want je motortje heeft de rijwind nodig voor de afkoeling van de olie, en de uitlaten. :wink:
zo doe ik het ook en (die Kmtjes) zijn er bij tot ik 2blokjes zie op mijn temp meter.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

Bericht door ronaldo »

Met chok aan heb je meer toeren dus kans dat je bruut vertrek als je naar de tweede versnelling neemt?
BMWFAN
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Warm

Bericht door WALTER GSAdventure »

Bruno,

ik zou de motor niet starten indien je er niet op zit. Heb ooit zelf meegemaakt dat mijn motor, na hem uit de garage gezet te hebben en gestart, hij over zijn zijpikkel struikelde en bijna, ik had hem nog juist, aan het vallen ging.
Mijn choke zet ik sneller af dan de andere berichtjes hieronder. Indien ik een rechte straat heb om te rijden zet ik hem na 100 meter al af. In de zomer start ik vaak zonder choke tenzij hij het lastig heeft natuurlijk. Hoe minder choke hoe beter.
Ik ga ook nooit over de 3000 tot 3500 toeren indien de blokjes op de meter nog in het blauwe veld zitten, daarna vlot rijden.
Wat betreft de 300.000 kms op de politiemotors, dit is wat overdreven. Het is wel zo dat deze nooit in de barre koude staan en er wordt wel rekening gehouden met een koude motor.

MVG. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
@R100R
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 okt 2004, 10:54
Locatie: parkstad (nl)

Re: Warm rijden

Bericht door @R100R »

Bruno schreef:Hoe rij je nu je motor het beste warm? Ik start, zet hem uit de garage, poort toe en vertrek. De choke gaat af als er twee treepjes opstaan van de temp. meter. Ik zorg dat ik niet boven de 3500 à 4000 toeren zit in de opwarmingsfaze. Is dit correct of niet?
niet iedereen heeft zo'n lange oprit :wink:
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Bericht door Beemer »

Iedereen spreekt hier over een choke maar is dit niet een gewone toerentalverhoger?
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Beemer schreef:Iedereen spreekt hier over een choke maar is dit niet een gewone toerentalverhoger?
Met injectie inderdaad ! :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Bericht door WALTER GSAdventure »

Beemer,

choke is inderdaad verkeerd. :cry: macht der gewoonte zeker :oops:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

mijn denken dient de versneller om het toerental te verhogen bij koud weer.en ook bij koud start.
dus ik gebruik deze om mijn motor rustig en trillingsvrij (soepel) te laten draaien.
bij vries weer is de aangezogen lucht zeer koud, verstuif hier bij brandstof, dewelke nog gemakkelijk druppelvormig blijft ge kunt al raden dit is niet ideaal is om te verbranden, ook gaat de motor door de koude olie en onderdelen een andere loop hebben, meer spelling geeft meer trillingen en onstabiel toerental. Nu trillingen zijn als de dood voor een motor en het is juist door te spelen met het toerental dat u een soepele loop kunt regelen.
bij vertrek met koude motor niet onnodig belasten dus rustig weg rijden geen hoog toerental en na een blokje of twee af zetten
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Plaats reactie