Warm rijden
Moderator: GVN
Warm rijden
Hoe rij je nu je motor het beste warm? Ik start, zet hem uit de garage, poort toe en vertrek. De choke gaat af als er twee treepjes opstaan van de temp. meter. Ik zorg dat ik niet boven de 3500 à 4000 toeren zit in de opwarmingsfaze. Is dit correct of niet?
BMW Motor Club Vlaanderen lid
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Mij werd altijd verteld dat je het best direct na het starten kunt wegrijden; dus niet warmdraaien. Zodra je nl. rijdt warmt het blok het best op en komt de smering meteen op gang. Zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, dan moet je rustig aan doen, toerental houd je het best onder de 3500.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Bruno,
Ik werk als volgt (daar ik geen metertjes heb op m'n roadster... )
Starten niet op pikkel, maar zittend, met ingeknepen koppeling, vermindert opnieuw wat wrijving, dus beter voor je startmotor en batterij.
Choke gebruik ik enkel tijdens de winterperiode, in de zomer (lees warmere periodes) heb ik het niet nodig, en later misschien in de winter ook niet meer..
Wegrijden, na 20m choke uit, een paar kilometertjes vlot opschakelen en afschakelen, remmen op de motor zoveel mogelijk, toerental maximaal 3000-3500rpm.
Na die kilometertjes, drijf ik langzaam op, tot een vlot ritme.
Voordelen : alles van je motor kan vlot op temperatuur komen, je catalysator kan dit ook best gebruiken, want anders gaat ie vroegtijdig stuk, olie komt op temperatuur.
Natuurlijk is dit ideaal, want als je ziet hoe ze met deze machines omgaan bij de politie... Niet écht een goed voorbeeld, maar het bewijs is er wel dat ze tegen een stootje kunnen en sommigen hebben ook 300.000km op de teller...
Het is wel interessant dit even te vermelden, want warmdraaien is een goede remedie om kosten te vermijden. Je moet rekenen dat je verbrandingskamer op meer dan 850°C komt te staan op een fractie na de start en dat je cilinderwanden nog op "omgevingstemperatuur" staan, dus is het aan te raden de warmte langzaam te laten overgaan, zonder te bruusk verhitten.
Uiteraard warmdraaien doe je al rijdend, niet al stilstaand, want je motortje heeft de rijwind nodig voor de afkoeling van de olie, en de uitlaten.
Ik werk als volgt (daar ik geen metertjes heb op m'n roadster... )
Starten niet op pikkel, maar zittend, met ingeknepen koppeling, vermindert opnieuw wat wrijving, dus beter voor je startmotor en batterij.
Choke gebruik ik enkel tijdens de winterperiode, in de zomer (lees warmere periodes) heb ik het niet nodig, en later misschien in de winter ook niet meer..
Wegrijden, na 20m choke uit, een paar kilometertjes vlot opschakelen en afschakelen, remmen op de motor zoveel mogelijk, toerental maximaal 3000-3500rpm.
Na die kilometertjes, drijf ik langzaam op, tot een vlot ritme.
Voordelen : alles van je motor kan vlot op temperatuur komen, je catalysator kan dit ook best gebruiken, want anders gaat ie vroegtijdig stuk, olie komt op temperatuur.
Natuurlijk is dit ideaal, want als je ziet hoe ze met deze machines omgaan bij de politie... Niet écht een goed voorbeeld, maar het bewijs is er wel dat ze tegen een stootje kunnen en sommigen hebben ook 300.000km op de teller...
Het is wel interessant dit even te vermelden, want warmdraaien is een goede remedie om kosten te vermijden. Je moet rekenen dat je verbrandingskamer op meer dan 850°C komt te staan op een fractie na de start en dat je cilinderwanden nog op "omgevingstemperatuur" staan, dus is het aan te raden de warmte langzaam te laten overgaan, zonder te bruusk verhitten.
Uiteraard warmdraaien doe je al rijdend, niet al stilstaand, want je motortje heeft de rijwind nodig voor de afkoeling van de olie, en de uitlaten.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Hoi,
ik zelf start mijn motor op de steun, zet mijn helm op en vertrek zonder de 3500 toeren te overschrijden. Inderdaad, de motor niet stilstaand laten warmlopen. Ik vermijd fel optrekken tot ie in bedrijftemperatuur is. Ik zeg altijd maar : 't is zoals en vrouwke ...
ik zelf start mijn motor op de steun, zet mijn helm op en vertrek zonder de 3500 toeren te overschrijden. Inderdaad, de motor niet stilstaand laten warmlopen. Ik vermijd fel optrekken tot ie in bedrijftemperatuur is. Ik zeg altijd maar : 't is zoals en vrouwke ...
ik kan er soms maar moeilijk af, zo'n plezier
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
zo doe ik het ook en (die Kmtjes) zijn er bij tot ik 2blokjes zie op mijn temp meter.JüRgen schreef:Bruno,
Ik werk als volgt (daar ik geen metertjes heb op m'n roadster... )
Starten niet op pikkel, maar zittend, met ingeknepen koppeling, vermindert opnieuw wat wrijving, dus beter voor je startmotor en batterij.
Choke gebruik ik enkel tijdens de winterperiode, in de zomer (lees warmere periodes) heb ik het niet nodig, en later misschien in de winter ook niet meer..
Na die kilometertjes, drijf ik langzaam op, tot een vlot ritme.
Uiteraard warmdraaien doe je al rijdend, niet al stilstaand, want je motortje heeft de rijwind nodig voor de afkoeling van de olie, en de uitlaten.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
Warm
Bruno,
ik zou de motor niet starten indien je er niet op zit. Heb ooit zelf meegemaakt dat mijn motor, na hem uit de garage gezet te hebben en gestart, hij over zijn zijpikkel struikelde en bijna, ik had hem nog juist, aan het vallen ging.
Mijn choke zet ik sneller af dan de andere berichtjes hieronder. Indien ik een rechte straat heb om te rijden zet ik hem na 100 meter al af. In de zomer start ik vaak zonder choke tenzij hij het lastig heeft natuurlijk. Hoe minder choke hoe beter.
Ik ga ook nooit over de 3000 tot 3500 toeren indien de blokjes op de meter nog in het blauwe veld zitten, daarna vlot rijden.
Wat betreft de 300.000 kms op de politiemotors, dit is wat overdreven. Het is wel zo dat deze nooit in de barre koude staan en er wordt wel rekening gehouden met een koude motor.
MVG.
ik zou de motor niet starten indien je er niet op zit. Heb ooit zelf meegemaakt dat mijn motor, na hem uit de garage gezet te hebben en gestart, hij over zijn zijpikkel struikelde en bijna, ik had hem nog juist, aan het vallen ging.
Mijn choke zet ik sneller af dan de andere berichtjes hieronder. Indien ik een rechte straat heb om te rijden zet ik hem na 100 meter al af. In de zomer start ik vaak zonder choke tenzij hij het lastig heeft natuurlijk. Hoe minder choke hoe beter.
Ik ga ook nooit over de 3000 tot 3500 toeren indien de blokjes op de meter nog in het blauwe veld zitten, daarna vlot rijden.
Wat betreft de 300.000 kms op de politiemotors, dit is wat overdreven. Het is wel zo dat deze nooit in de barre koude staan en er wordt wel rekening gehouden met een koude motor.
MVG.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Re: Warm rijden
niet iedereen heeft zo'n lange opritBruno schreef:Hoe rij je nu je motor het beste warm? Ik start, zet hem uit de garage, poort toe en vertrek. De choke gaat af als er twee treepjes opstaan van de temp. meter. Ik zorg dat ik niet boven de 3500 à 4000 toeren zit in de opwarmingsfaze. Is dit correct of niet?
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
- Woonplaats: Keerbergen
- Locatie: Vl Brabant
mijn denken dient de versneller om het toerental te verhogen bij koud weer.en ook bij koud start.
dus ik gebruik deze om mijn motor rustig en trillingsvrij (soepel) te laten draaien.
bij vries weer is de aangezogen lucht zeer koud, verstuif hier bij brandstof, dewelke nog gemakkelijk druppelvormig blijft ge kunt al raden dit is niet ideaal is om te verbranden, ook gaat de motor door de koude olie en onderdelen een andere loop hebben, meer spelling geeft meer trillingen en onstabiel toerental. Nu trillingen zijn als de dood voor een motor en het is juist door te spelen met het toerental dat u een soepele loop kunt regelen.
bij vertrek met koude motor niet onnodig belasten dus rustig weg rijden geen hoog toerental en na een blokje of twee af zetten
dus ik gebruik deze om mijn motor rustig en trillingsvrij (soepel) te laten draaien.
bij vries weer is de aangezogen lucht zeer koud, verstuif hier bij brandstof, dewelke nog gemakkelijk druppelvormig blijft ge kunt al raden dit is niet ideaal is om te verbranden, ook gaat de motor door de koude olie en onderdelen een andere loop hebben, meer spelling geeft meer trillingen en onstabiel toerental. Nu trillingen zijn als de dood voor een motor en het is juist door te spelen met het toerental dat u een soepele loop kunt regelen.
bij vertrek met koude motor niet onnodig belasten dus rustig weg rijden geen hoog toerental en na een blokje of twee af zetten
Nothing on my bike is sponsored by my wife!
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver