Vervangen Kleppendeksel Boxer
Moderator: GVN
Helaas ben ik vorig jaar in contact gekomen met Oostenrijks asfalt, en heeft het kleppendeksel van mijn GS12 de nodige schaafwonden opgelopen.
Moeilijk kan dit volgens mij niet zijn zo'n deksels deksel te vervangen, maar hoe ga ik nu het best te werk : olie aflaten en de boel losvijzen, of, ook reeds gehoord, de motor op zijn zij leggen op een band, en zo het bovenliggende kleppendeksel verwijderen ???
Alle info is welkom, laat maar los...
Moeilijk kan dit volgens mij niet zijn zo'n deksels deksel te vervangen, maar hoe ga ik nu het best te werk : olie aflaten en de boel losvijzen, of, ook reeds gehoord, de motor op zijn zij leggen op een band, en zo het bovenliggende kleppendeksel verwijderen ???
Alle info is welkom, laat maar los...
-
Iron Gonzo
gewoon op middenbok
deksel los maken (plaats bakje voor de enkele druppeltjes olie die eruit komen op te vangen)
nieuwe dichting plaatsen en nieuw deksel erop.
deksel los maken (plaats bakje voor de enkele druppeltjes olie die eruit komen op te vangen)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Iron Gonzo
tof he
het hoeft niet altijd moeilijk te zijn.
het hoeft niet altijd moeilijk te zijn.
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Hi Dits, olie aflaten is niet nodig. Bij het wegnemen van het deksel kan er wel een kleine hoeveelheid olie weg vloeien. Je kan deze beperken door als je het kleppendesel eraf neemt deze zovlug mogelijk met de binnen zijde naar boven te richten.
-
Iron Gonzo
ah ja beste is te werken op koude motor.
laat hem nachtje staan en smorgens na een goeie pot koffie 10minutjes werk en ja kan gaan bollen.
anders kan de boel lichtjes vervormen en sta je daar.....
laat hem nachtje staan en smorgens na een goeie pot koffie 10minutjes werk en ja kan gaan bollen.
anders kan de boel lichtjes vervormen en sta je daar.....
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Ja, dat zou evengoed wel eens een beschadigd deksel kunnen zijn. Had er onlangs ook eentje gevraagd voor mijn R en 't was bijna zo hard beschadigd als het mijnedits schreef:75 € in occasie bij de knalpot in NL : benieuwd naar de staat van dit "gebruikt exemplaar"
Ik heb gewoon mijn deksel gepolierd en herspoten met hittebestendige verf. Geen verschil te zien met onbeschadigde zijde. Alhoewel, eigenlijk ziet het er nog beter uit
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

@Danny : thanks, had in feite nog niet zo ver gepeinsd, maar het deksel is er al af geweest het laatste onderhoud voor klepcontrole, dus dit zal wel ok zijn.
@biemeRT : die hitte bestendige verf en dat spuiten is geen probleem, zit beroepshalve in dat wereldje...
Maar van dat polieren heb ik geen kaas gegeten :
kan je aan een leek uitleggen hoe je dat stap voor stap aan boord legt. Pas op hé een boormachien met regelbare snelheid heb ik, dat is zeker al een goed begin me dunkt...
@biemeRT : die hitte bestendige verf en dat spuiten is geen probleem, zit beroepshalve in dat wereldje...
Maar van dat polieren heb ik geen kaas gegeten :
kan je aan een leek uitleggen hoe je dat stap voor stap aan boord legt. Pas op hé een boormachien met regelbare snelheid heb ik, dat is zeker al een goed begin me dunkt...
-
Iron Gonzo
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Iron Gonzo
dit kan je vervangen door het polier geluiddits schreef:Meer dan duidelijk !!!
"veiligheidsbril (vliegt héééél veel rotzooi omhoog)"
Maw niet in de garage met ons witte muren...er zal anders veel beeld zijn maar weinig klank...![]()
Thanks
nu de zon eindelijk terug aanwezig is.....
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Een heel goed begin zelfs want anders is het al moeilijkdits schreef:Maar van dat polieren heb ik geen kaas gegeten :
Je zet er eerst een redelijk grove schuurschijf op en eigenlijk neem je het teveel aan materiaal rond de kras weg totdat alles weer egaal is (dat gaat sneller dan je denkt). Dan een wat fijnere en dan met de polierschijf alles extra glad maken, ontvetten en spuiten in twee of drie lagen. Als het spuitwerk erop zit, de motor starten en laten warm lopen. Hittebestendige verf MOET even op themperatuur gezet worden. Eh voila, klaar is kees (of dits in dit geval)
In veel gevallen moet je het kleppendeksel niet eens demonteren.
Alleen als de deuk of de kras zo diep is dat je de wand van het deksel te dun gaat maken, kan je deze methode uiteraard niet toepassen
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ik heb een vermoeden dat de "schartjes" toch meer naar "scharten" nijgen : de tarmac op die alpenpas was er een van het ruwe - rasp - achtig type... zitten echt wel diep.
Ik denk dat ik te diep ga schuren en dat ik plots een gaatje zal hebben in dekseltje .
Met Duc tape kan je alles plakken-dichten-lijmen, ook een lek kleppendeksel...maar ge moogt uwen moteur dan niet te warm laten lopen...en dat is in strijd met mijn manier van rijden...
Zal julie op de hoogte houden van de geplande werken...en het verloop ervan
Ik denk dat ik te diep ga schuren en dat ik plots een gaatje zal hebben in dekseltje .
Met Duc tape kan je alles plakken-dichten-lijmen, ook een lek kleppendeksel...maar ge moogt uwen moteur dan niet te warm laten lopen...en dat is in strijd met mijn manier van rijden...
Zal julie op de hoogte houden van de geplande werken...en het verloop ervan
YOO
Kunt ge die magnesium kleppendeksels eigenlijk wel behandelen alsof 't gewoon metaal is, als ik die in m'n pollekes pak is da, buiten héél licht, precies alsof 't nogal een zacht materiaal is, iets waar ge zo door zit, zelfs met een schuurmasjientje
't Is maar dat ik die van mij deze winter waarschijnlijk in 't antraciet mat ga zetten, samen met de valbaren e.d, en graag op voorhand weet waar ik aan begin.
Niet dat voor ze te spuiten ik er "vollenbak" moet op schuren, met wat "sleifix" zal 't wel ok zijn, maar toch, liever verwittigd dan spijtig
Kunt ge die magnesium kleppendeksels eigenlijk wel behandelen alsof 't gewoon metaal is, als ik die in m'n pollekes pak is da, buiten héél licht, precies alsof 't nogal een zacht materiaal is, iets waar ge zo door zit, zelfs met een schuurmasjientje
't Is maar dat ik die van mij deze winter waarschijnlijk in 't antraciet mat ga zetten, samen met de valbaren e.d, en graag op voorhand weet waar ik aan begin.
Niet dat voor ze te spuiten ik er "vollenbak" moet op schuren, met wat "sleifix" zal 't wel ok zijn, maar toch, liever verwittigd dan spijtig
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Gewoon "mat" zetten met Scotchbrite van 3M ; daarna ontvetten met thinner en spuiten met warmtebestendige verf must do the trick.Koppel!! schreef:YOO
Kunt ge die magnesium kleppendeksels eigenlijk wel behandelen alsof 't gewoon metaal is, als ik die in m'n pollekes pak is da, buiten héél licht, precies alsof 't nogal een zacht materiaal is, iets waar ge zo door zit, zelfs met een schuurmasjientje![]()
Geen schuurwerk op verrichten, anders krassen
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Dirk Pauwels
Nieuwe dichting??? die dingen zijn gemaakt om hergebruikt te worden, enkel bij beschadiging vervangen. Waar je wel op moet letten is de dichtingsring rond het bougiegat, die durft bij montage al eens scheef komen te zitten, als ie scheurtjes vertoont best vervangen.IRON GONZO schreef:gewoon op middenbok
Oppassen bij aantrekken vd kleppendeksels, met kleine momentsleutel of met klein T stuk lichtjes aantrekken tot je een weerstand voelt, is dan vast genoeg. Kun je heel gemakkelijk overtrekken
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
dichting kleppendeksel
titiseeër,
dat jointje van dat kleppendeksel kan ambetant doen bij het vastzetten
durft er vantussen kruipen, je moet het goed in de gaten houden, zoniet lekkage
voor het openen vh kleppendeksel hoef je niet bang te zijn, een paar druppels olie maar
veel succes ermee, en tot volgend jaar, was t nu in tsjechië of frankrijk ?
gr
khwb
dat jointje van dat kleppendeksel kan ambetant doen bij het vastzetten
durft er vantussen kruipen, je moet het goed in de gaten houden, zoniet lekkage
voor het openen vh kleppendeksel hoef je niet bang te zijn, een paar druppels olie maar
veel succes ermee, en tot volgend jaar, was t nu in tsjechië of frankrijk ?
gr
khwb
BingoNieuwe dichting??? die dingen zijn gemaakt om hergebruikt te worden, enkel bij beschadiging vervangen. Waar je wel op moet letten is de dichtingsring rond het bougiegat, die durft bij montage al eens scheef komen te zitten, als ie scheurtjes vertoont best vervangen.
Oppassen bij aantrekken vd kleppendeksels, met kleine momentsleutel of met klein T stuk lichtjes aantrekken tot je een weerstand voelt, is dan vast genoeg. Kun je heel gemakkelijk overtrekken
ook belangrijk is dat je de bouten enkel gebruikt om het deksel op zijn plaats te houden... het moet met de hand al volledig op zijn plaats kunnen worden gebracht, de bouten zorgen enkel voor sluiting...
dichtingen en metaal moeten poederdroog zijn...