middenbok K1200GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Vordr

middenbok K1200GT

Bericht door Vordr »

Aan de K-GT-ers (2006 -...) en anderen:

Ik heb sinds +/- 2 weken een blitse K1200GT (2006). :lol: :lol: tof masjien
Voorheen een rockster; nu als de rockster op z'n middenbok stond, ging ik gewoon op het zadel zitten en naar voren leunen om 'm van de middenbok af te krijgen.
Dit lukt totaal niet met de GT !

Hoe doen jullie het ? :oops:

ps: die zware motor van z'n middenbok afhalen, bedoel ik natuurlijk ! :D
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

si!mpel hé... van zijn middenbok 'sleuren' wanneer je ernaast staat en niet erop!! En als de ondergrond eerder glad is (garage tegels eventueel), blokkeer dan maar de middenbok met je rechter laars want anders schuif je hem gewoon vooruit. Allé...geniet van je machientje, 't is een tof ding!!
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

bij ons in de club rijd de oudste (+65) van de bende met een R100RT

hij zet zich op de moto
zet hem in 1ste versnelling
laat voorzichtig de koppeling komen
de moto trekt zich zo vooruit van zijn middenbok.

dat lukt wreed goed, zonder enig probleem
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny

Bericht door Danny »

met een R100RT
appelen en peren....

een K rust met het voorwiel op de grond en om dat achterwiel tegen de grond te krijgen op de middenbok staand moet je al op de duozit gaan zitten en zwaar wegen... het balanceren op middenbok als een boxer is er niet bij :wink:
Iron Gonzo

Danny schreef:
met een R100RT
appelen en peren....

een K rust met het voorwiel op de grond en om dat achterwiel tegen de grond te krijgen op de middenbok staand moet je al op de duozit gaan zitten en zwaar wegen... het balanceren op middenbok als een boxer is er niet bij :wink:
oke ik weet appelen en peren :? :D

het is maar een tip en wie weet helpt hij wel bij de nieuwe GT
en anders zijn er anderen die daar mee geholpen zijn :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Dat deed ik met m'n R1100R ook altijd, gewoon opstappen, in eerste, koppeling laten opkomen, en v.d middenbok afrijden, maar nu op m'n GS is 't ook nougabollen, diene staat ook met z'n neus op grond, enkel met volle bepakking komt 't achterwiel naar beneden :?

Is goe wiebelen doe ik dan, eerst naar achter leunen, en dan m'n gewicht naar voren gooien, zo komt hij quasi altijd van de middenbok af :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Dit is blijkbaar een gekend probleem bij de GT. Ook de Amerikaanse fora maken er melding van.

Een oplossing, die destijds John heeft aangebracht, kan misschien een oplossing zijn.

De middenbok een beetje inkorten. Het is misschien wel een drastische oplossing maar als ik problemen zou ondervinden qua opbokken zal die middenbok gekortwiekt worden.

Een andere oplossing is eventueel de zijpoot te gebruiken.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Danny

Bericht door Danny »

Opbokken doe je toch ook niet als je erop zit???
Ik zie dus 't probleem niet :roll: pakt die ketel vast en duw hem van zijne middenbok, zet de zijpikkel uit en stap op, eerste en ge zijt weg... 8)
Wulf

Bericht door Wulf »

Yep t'is geen licht beestje maar als je de midden bok wil om zeep helpen dan moet je terwijl je er op zit hem er af duwen.
Gewoon wennen aan het gewicht en zoals Danny zegt gewoon naast de machine van de bok duwen en op de zijpikkel laten steunen.

groeten Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Volgens het Amerikaanse forum heeft men al meerdere klachten binnengekregen over het opbokken van de GT bij volle belading.

Er zijn testen gedaan met de RT, GT en GS en de GT is blijkbaar de lastigste om op te bokken.

Als er voldoende klachten zijn zal er waarschijnlijk een aanpassing gebeuren.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Danny schreef:Opbokken doe je toch ook niet als je erop zit???
Er zijn er die dat kunnen... met nen LT en een hydraulische bok :wink: :lol:
Christophe VS

Bericht door Christophe VS »

Hoi,
Ja, ik heb er ook moeite mee. Zelfs hem op den bok krijgen, vind ik niet bepaald eenvoudig. :? Ik heb misschien wat schrik dat hij zou kunnen vallen.
Ik zet hem meestal op zijn zijpikkel: snel, eenvoudig. :idea:

Vordr, je hebt de motor al 2 weken ? En wat denk je ? Content ? Ik heb de mijne ook pas enkele weken, nu staat hij op 1650 km.
Ik ben vandaag met de GT naar Nederland gebold... HEERLIJK. :D

Veel succes met je GT;

See you,

Christophe
Distinguished member of the ratrace.
Vordr

Bericht door Vordr »

1) Bedankt allemaal voor jullie reacties. :D
Het wiebelen helpt niks, ben waarschijnlijk te licht uitgevallen.
Dat met de eerste versnellingmoet ik eens proberen.
Momenteel doe ik het dus zoals Danny zegt ... en proberen aan het gewicht te wennen.

2) Hoe rijdt 'ie ?....

SUPER !!!!

Afbeelding

Groot windscherm, zadel hoogste stand ... eerste klas.
Van wind en zo heb ik niet veel last, aangezien ik altijd met oordopjes rijdt, en van een naked kom, dus ik ben wel wat gewoon.

Eerste 1.000 km staan erop! Whoohooo !
Scarto

Bericht door Scarto »

-Wim- schreef:
Danny schreef:Opbokken doe je toch ook niet als je erop zit???
Er zijn er die dat kunnen... met nen LT en een hydraulische bok :wink: :lol:
Ik ga op mijn RT zitten en geef hem een shot met mijn mannelijk lid. Hij gaat er altijd af :!: :D

Effe serieus nu. Er wel degelijk op gaan zitten, benen strekken en met uw bekken een voorwaartse korte beweging maken. :idea:

Groeten. :wink:
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Eric Selleslagh

Bericht door Eric Selleslagh »

Als je de motor van de middenbok duwt draai je het stuur best een beetje naar rechts, dan valt de motor jouw richting uit en kan je het gewicht beter houden. In t slechtste geval lig je eronder maar dan is er toch niks aan de moto.
Iron Gonzo

Onzen bok is dood

En onzen bok is dood
Hij had maar ene kloot
En ge hebt er twee vandoen
Om tjoekketjoek te doen.
En onzen bok is dood
Hij had maar ene kloot
En ge hebt er twee vandoen
Om tjoekketjoek te doen

Refrein

Onzen bok stond op de wei
En dat beest, dat was er geerne bij
Als tussen hem en zijn madam
Onze pa ontdekken kwam
Maar als bleek dat dat ne pij
‘t Verkeerd deken opendeed
Vond den bok: dan is het tof
Want ‘t is ‘t eerst tot op den hof

Refrein
Refrein

Danhesteir, dat was jaloers
Want die geit, dat was zijn poen
Der kwam doom uit zijne neus
En de bok dacht: ‘t is hier serieus
En hij sleeg met ene stoot
Al het vel van zijne kloot
En hij dacht: ‘t is hier gedaan
Zonder kloot kan ‘k beter gaan

Refrein (2x)
TRIUMPH TROPHY SE
Vordr

Bericht door Vordr »

Stuur volledig naar rechts draaien, want anders sukkelt 'ie nog van je weg als je op een (kleine) helling staat.
:?

pffff, 'k heb 'm nog kunnen houden, 't was wel ff schrikken. :)

Zo doe ik het nu dus: zijsteun uit, stuur volledig rechts, en nen goeie stoemp geven, en hopen dat m niet wegschuift zoals iemand al eerder had vermeld. :idea:

CyA
Danny

Bericht door Danny »

stuur naar rechts???? waarom niet gewoon rechtuit, sorry begin hier stilaan rare woorden in de mond te nemen... ik weet niet maar 't moet precies eens voorgedaan worden?? :roll:

gewoon een zetje en neerzetten op de zijpikkel... :wink:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Eric Selleslagh schreef:Als je de motor van de middenbok duwt draai je het stuur best een beetje naar rechts, dan valt de motor jouw richting uit en kan je het gewicht beter houden. In t slechtste geval lig je eronder maar dan is er toch niks aan de moto.
Is in mijn ogen niet echt handig. Je moet er juist voor zorgen geen onbalans in te krijgen. Geloof me, ik heb daar genoeg ervaring mee.

Als ik mijn LT staand naast de motor van de middenbok haal, dan zet ik de motor altijd eerst in versnelling, wip 'm dan van de middenbok (koppeling ingetrokken) en laat dan de koppeling opkomen. Vervolgens klap ik de zijstandaard uit en rol de motor vooruit om deze 'in de versnelling te laten hangen' voor ik de motor op de zijstandaard laat rusten.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Vordr

Bericht door Vordr »

Aha, binnenkort een K1200GT ... wacht : wanneer je die nieuwe GT hebt en 'm dan eens van z'n 'bok' hebt gehaald spreken we nog eens.

Mijn Rockster, toch een dikke 230kg, van de middenbok afhalen was a piece of cake. :P

De GT daarentegen is ANOTHER piece of cake. :twisted:

We spreken elkaar later nog eens ... niet vergeten hé ! :wink:
Vordr

Bericht door Vordr »

Danny schreef:stuur naar rechts???? waarom niet gewoon rechtuit, sorry begin hier stilaan rare woorden in de mond te nemen... ik weet niet maar 't moet precies eens voorgedaan worden?? :roll:

gewoon een zetje en neerzetten op de zijpikkel... :wink:

YEP :!:

:)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Vordr schreef:Aha, binnenkort een K1200GT ... wacht : wanneer je die nieuwe GT hebt en 'm dan eens van z'n 'bok' hebt gehaald spreken we nog eens.

Mijn Rockster, toch een dikke 230kg, van de middenbok afhalen was a piece of cake. :P

De GT daarentegen is ANOTHER piece of cake. :twisted:

We spreken elkaar later nog eens ... niet vergeten hé ! :wink:
Begin augustus heb ik al 2½ week een GT ter beschikking gehad. Echter nooit met volle bepakking gereden. Ik weet dat de GT erg lastig van de middenbok afgaat. Zonder bepakking overigens niet moeilijker dan mijn LT.

Ik wil alleen meegeven dat een motor in onbalans erg moeilijk onder controle te houden is. En dan is een LT nog een stukje lastiger dan de GT.
Groet,
Erwin

-Wim-

Bericht door -Wim- »

Met het opbokken heb ik geen probleem, hem er af krijgen ... da's een ander paar mouwen :evil:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Koop dan een snorfietske van 25 per uur...

Zelfs met mijn K1200LT ,// met een dikke 450kg boven de rubbers// lukt dat aardig. Oefenen oefenen en oefenen,...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

JH. schreef:Zelfs met mijn K1200LT ,// met een dikke 450kg boven de rubbers// lukt dat aardig. Oefenen oefenen en oefenen,...
't Is niet alleen gewicht. Het is ook de positie en de stand van de middenbok. Kun je bij de LT zittend op het zadel de motor nog afbokken, bij de GT zul je daar veel meer moeite voor moeten doen (als je daar al in slaagt). Staand naast de motor lukt het wel. Ik weet alleen niet hoe de GT zich gedraagt bij volle bepakking, maar als ik een Antwerpse GT rijder (aktief op andere forums) mag geloven is dat een hele klus...
Groet,
Erwin

Plaats reactie