K75RT - Schokdemper

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Willy

K75RT - Schokdemper

Bericht door Willy »

Hallo,
Mijn schokdemper achteraan heeft zijn beste tijd gehad.
Vervang ik die door origineel of zijn er (betere) alternatieven?
Alle suggesties zijn welkom. :mrgreen:
Op voorhand bedankt voor de respons,
Willy Vd Wyngaert
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

er zijn alternatieven van öhlins, white power, hyperpro enzovoort enzovoort ook een revisie van ongeveer125€ is mogelijk, bel eesn naar L&C in Olen vraag of ze geen "ongevallenpootje" hebben liggen misschien ben je dan wel geholpen...
als je zinnins bent van nog een hele poos met je k te rijden is een alternatieve poot wel nuttig, schrik echter niet van de prijzen :cry:
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

Hallo, Willy,
omdat de achterschokbreker een onderdeel is waarvan zeker is dat het ooit een keer vervangen moet worden, heb ik een tijd de tweedehandsaanbiedingen op eBay.de gevolgd.
Je slaat stijl achterover van de prijzen, zeker als het om een Nivomat, een BMW Sport veerpoot, een WP of Wilbers gaat met als toppunt de Öhlins.
Bovendien weet je maar zelden hoeveel kilometer zo'n ding eronder heeft gezeten..
Een motorvriend kwam gunstig aan een Nivomat met 20.000 km, maar binnen een jaar was het ding toch lek en onbruikbaar. Gewoon pech??
Daarvan heb ik geleerd dat ik simpelweg weer een standaard BMW veerpoot neem als de mijne aan vervanging toe is.
Mocht je toch opteren voor een gebruikte, pas dan op dat een veerpoot van een 4 klepper (dus die met paralever, de K100RS4V, K1, K1100LT/RS) niet past op een 2 klepper. Onderling zijn die van alle 2 kleppers (K75/K100) wel uitwisselbaar.
Succes
Laatst gewijzigd door Erik op 11 okt 2004, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
PatricK100/2
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2004, 12:11
Locatie: 3920 Lommel

Bericht door PatricK100/2 »

Hoi Willy,

Heb al 10 jaar tot grote tevredenheid een White Power en die moet ongeveer om de 50.000 km gereviseerd worden. Zo'n revisie kost rond de 150 Euro.
Zag dat ze bij de Hobbyist een WP in de aanbieding hebben :
http://www.hobbyist.nl/aanbiedingen.php
White Power schokdemper in SAVP uitvoering (zowel ingaande als uitgaande demping) met apart oliereservoir. Prijs bij White Power € 669 nu voor € 519. Lijkt me een interessante prijs.
Misschien dat ze ook nog de gewone hebben liggen (alleen ingaande demping) die normaal rond de 450 € kost ?
Heb ook nog een BMW achterveer voor een K100 liggen, die ik gebruik tijdens de revisies. Stond voor een prikje te koop wegens ombouw naar zijspan, wist dus hoeveel km ze had gebold. Zag en ziet er nog steeds als nieuw uit.
Groetjes,
Patrick
1989 K100/2
http://groups.msn.com/2wheelsgood/bmw.msnw
Willy

Bericht door Willy »

Bedankt voor de respons!
Dat revisie mogelijk was wist ik niet, ook met de standaard demper?
Kan best interessant zijn.
@ PatricK100/2: zo'n WP lijkt me wel een stuk duurder dan de originele, levert dat ook merkbaar betere prestaties op (ik rij altijd solo en zonder bagage)?
Willy
PatricK100/2
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2004, 12:11
Locatie: 3920 Lommel

Bericht door PatricK100/2 »

Een orginele demper is dus niet te reviseren :-(
Weet niet wat een BMW achterveer kost, maar vermoed dat het niet veel zal schelen met een WP.
De eenvoudige WP heeft dezelfde instelmogelijkheden als het origineel, het model dat in de aanbieding is bij de Hobbyist heeft meer mogelijkheden. Een vering correct afstellen is niet zo simpel en meer mogelijkheden is volgens mij ook niet altijd beter. Veel hangt ervan af hoe een motor wordt gebruikt.
Aangezien ik ook 95% solo en zonder koffers rij, voldoet de gewone WP voor mij prima.
Of een WP beter is dan het origineel, hangt ook van de rijstijl van de piloot af. Een maat van mij klaagt dat zijn K 100 RT begint te "wiegen" bij snelle bochten boven de 140 km/h (70.000 km met originele achterveer), maar ik heb daar geen last van ;-)
Groetjes,
Patrick
1989 K100/2
http://groups.msn.com/2wheelsgood/bmw.msnw
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

Willy schreef:ik rij altijd solo en zonder bagage
in dat geval ben je best af met een simpele veerpoot zonder hydraulische veervoorspanning.

de uitgaande demping zou ik wel altijd willen kunnen instellen.
dat kan je zeker bij de basisversies van WP en aanverwanten.

de originele zou ik niet nemen, die was 15 jaar geleden al verouderd.

Koni bood vroeger nog een alternatief.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

een originele is ook te reviseren ,setje kost ongeveer 125€
Willy

Bericht door Willy »

Hallo Danny,
Bedoel je een setje om het dan zelf te doen, of gaat het over een gereviseerde demper?
Willy
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

setjes waren/zijn te koop bij of via de Hobbyist en er is wel wat gereedschap nodig om 't uit te voeren, persoonlijk ging ik voor een andere, betere demper :wink:
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

PatricK100/2 schreef:Een orginele demper is dus niet te reviseren :-(
Weet niet wat een BMW achterveer kost, maar vermoed dat het niet veel zal schelen met een WP.
K75RT Standaardachterveer BMW: ETK Nr. 33 53 1 450 850 :... ca. 265 €
K75S Standaardachterveer BMW: ETK Nr. 33 53 1 457 501:....ca. 265 €
K75RT Sportachterveer BMW: ETK Nr.33 53 2 316 328:..... ca. 613 €
K75S Sportachterveer BMW: ETK Nr. 33 53 2 316 328......ca. 613 €
Bron: original Ersatzteilkatalog BMW (ETK)
White Power de Hobbyist............................................. 519 €
Wilbers Typ 631 ......................................................... 475 €

Standaard BMW scheelt t.o.v. WP zowat 100% :cry:

In je eentje rijden zonder veel bagage??
Een standaardachterveer kan dan makkelijk meer dan 100.000 km mee.

Sportief rijden? Overweeg dan WP of Wilbers, maar wel achter èn voor.
Öhlins is de beste (en de duurste, tegen de 1000 €)
Take your pick :) :!:
Laatst gewijzigd door Erik op 03 nov 2004, 14:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

voor ne White power effe bellen met Kamiel in Mechelen en die geeft je vast een betere prijs of heeft een goeie gereviseerde WP voor je in huis , een telefoontje waard :wink:
Willy

Bericht door Willy »

613€ voor een sportveer, dat is niet niks. Mijn RT heeft een S-type vering (afgeleid van de K75S). Is dat dan zo'n sportvering (ik hoop van niet)?
Willy
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

Willy schreef:Is dat dan zo'n sportvering (ik hoop van niet)?
[
Helaas :cry:
En zeer gewild: gebruikt met weinig kilometers ook al gauw over de 300 € op http://www.eBay.de (daar is vrij geregeld aanbod)
Erik
Willy

Bericht door Willy »

Dat heb ik dan aan mijn....
Enig idee wat een standaard achterveer met een S-type voorvork als resultaat heeft (ik zal eens kijken wat er achteraan inzit, als ik het al kan herkennen, vooraan is het een S, maar wie weet, met een tweedehands motorfiets weet je maar nooit)
Iemand een tip hoe je eventueel het verschil tussen een S en een gewone achterveer kan zien?
Willy
wouteRT
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2004, 15:10
Locatie: Gouda - Nederland

Bericht door wouteRT »

Je kan ook een losse demper bestellen bij de hobbyist en een hyperpro losse veer. Deze samen monteren en je bent voor ongeveer 200 euro klaar. Het rijd (reed) als een trein!!!
WouteRT
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
Willy

Bericht door Willy »

Na een beetje grasduinen ben ik tot de (eigenaardige) vaststelling gekomen dat WP voor de "gewone" RT en voor de "S" uivoering één en dezelfde demper heeft. De WP calalogus vermeldt wel degelijk de beide types ophanging, het bestelnummer is echter hetzelfde, WP referentie 03.06.E1.04/01
Men kan hier verschillende dingen uit besluiten, ik weet alleen niet goed wat het juiste is :oops:
Willy
PatricK100/2
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2004, 12:11
Locatie: 3920 Lommel

Bericht door PatricK100/2 »

Zeg Willy,

't Is nochtans simpel, volgens WP kun je voor de K75 RT en K75 S dezelfde achterveer inzetten. Zo eigenaardig is dat ook niet, want jij hebt nu toevallig een sportveer, maar er rijden er genoeg rond met de standaardveer van BMW.
Groetjes,
Patrick
1989 K100/2
http://groups.msn.com/2wheelsgood/bmw.msnw
Willy

Bericht door Willy »

Ja, behalve dat volgens mijn reparatiehandboek (Haynes) bij een S voorvork een S achterdemper hoort en bij een gewone voorvork een gewone achteraan. Als dat niet nodig is dan monteer ik wel een gewone demper achteraan, zo sportief ga ik nu ook weer niet te keer, integendeel zelfs :?
Ik kan trouwens niet vaststellen wat er bij mij nu achteraan zit. Als iemand weet hoe het verschil kan zien hoor ik dat graag (vooraan is dat geen probleem, een S vork zit heel anders in elkaar en 't staat nog op de vulopeningen ook).
Willy
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

Willy schreef: bij een S voorvork een S achterdemper hoort en bij een gewone voorvork een gewone achteraan.
Bovenstaande aanname is onjuist:
Al in september 1990 heeft de K75 dezelfde voorvering als de K75S gekregen zonder dat daarvoor de achterveer werd gewijzigd.
Met de toepassing van Showa voorvorken vanaf oktober 1991 (= modeljaar 1992) is er af fabriek :!: geen verschil meer in voorvering binnen de hele K75-serie: K75, K75S en K75RT.
Bron: Modellpflege, FlyingBrick. Dit blijkt ook uit de ETK = onderdelen catalogus.

Zitten er inderdaad nog originele voorveren op je K75S, dan is er geen reden waarom een standaard achterveer niet zou matchen.
Het zal meer een kwestie van gevoel zijn, en dus een persoonlijke keus.
Willy

Bericht door Willy »

da's goed nieuws!
PS het gaat wel om een RT met een S vork, als ik het goed onderzocht heb dan is die S vork enkele jaren een optie geweest op een RT (althans in sommige Europese landen) en zoals reeds gezegd moet daar volgens Haynes dan ook een S achterdemper bij.
Willy
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

:D

Gespot op eBay.de: een gebruikte BMW sportveer:
Afbeelding
Willy

Bericht door Willy »

Hmm, dat ziet er bij mij nogal verschillend uit, geen sportveer dus!
Bedankt voor het detectivewerk :wink:
Willy
Willy

Bericht door Willy »

Door de omstandigheden gedwongen (lees: alle olie uit demper is weg en dat zwabbert soms nogal :) de zaak nog eens goed bekeken en besloten om bij de Knalpot (Rilland) een gereviseerde (originele) demper te bestellen voor 175€. Ziet er niet slecht uit, mijn demping gaat waarschijnlijk toch eerder stuk door het slecht worden van rubbers ed dan wel van het hard werken.
Willy
Plaats reactie