K75RT - Schokdemper
Moderator: GVN
K75RT - Schokdemper
Hallo,
Mijn schokdemper achteraan heeft zijn beste tijd gehad.
Vervang ik die door origineel of zijn er (betere) alternatieven?
Alle suggesties zijn welkom.
Op voorhand bedankt voor de respons,
Willy Vd Wyngaert
Mijn schokdemper achteraan heeft zijn beste tijd gehad.
Vervang ik die door origineel of zijn er (betere) alternatieven?
Alle suggesties zijn welkom.
Op voorhand bedankt voor de respons,
Willy Vd Wyngaert
er zijn alternatieven van öhlins, white power, hyperpro enzovoort enzovoort ook een revisie van ongeveer125€ is mogelijk, bel eesn naar L&C in Olen vraag of ze geen "ongevallenpootje" hebben liggen misschien ben je dan wel geholpen...
als je zinnins bent van nog een hele poos met je k te rijden is een alternatieve poot wel nuttig, schrik echter niet van de prijzen
als je zinnins bent van nog een hele poos met je k te rijden is een alternatieve poot wel nuttig, schrik echter niet van de prijzen
Hallo, Willy,
omdat de achterschokbreker een onderdeel is waarvan zeker is dat het ooit een keer vervangen moet worden, heb ik een tijd de tweedehandsaanbiedingen op eBay.de gevolgd.
Je slaat stijl achterover van de prijzen, zeker als het om een Nivomat, een BMW Sport veerpoot, een WP of Wilbers gaat met als toppunt de Öhlins.
Bovendien weet je maar zelden hoeveel kilometer zo'n ding eronder heeft gezeten..
Een motorvriend kwam gunstig aan een Nivomat met 20.000 km, maar binnen een jaar was het ding toch lek en onbruikbaar. Gewoon pech??
Daarvan heb ik geleerd dat ik simpelweg weer een standaard BMW veerpoot neem als de mijne aan vervanging toe is.
Mocht je toch opteren voor een gebruikte, pas dan op dat een veerpoot van een 4 klepper (dus die met paralever, de K100RS4V, K1, K1100LT/RS) niet past op een 2 klepper. Onderling zijn die van alle 2 kleppers (K75/K100) wel uitwisselbaar.
Succes
omdat de achterschokbreker een onderdeel is waarvan zeker is dat het ooit een keer vervangen moet worden, heb ik een tijd de tweedehandsaanbiedingen op eBay.de gevolgd.
Je slaat stijl achterover van de prijzen, zeker als het om een Nivomat, een BMW Sport veerpoot, een WP of Wilbers gaat met als toppunt de Öhlins.
Bovendien weet je maar zelden hoeveel kilometer zo'n ding eronder heeft gezeten..
Een motorvriend kwam gunstig aan een Nivomat met 20.000 km, maar binnen een jaar was het ding toch lek en onbruikbaar. Gewoon pech??
Daarvan heb ik geleerd dat ik simpelweg weer een standaard BMW veerpoot neem als de mijne aan vervanging toe is.
Mocht je toch opteren voor een gebruikte, pas dan op dat een veerpoot van een 4 klepper (dus die met paralever, de K100RS4V, K1, K1100LT/RS) niet past op een 2 klepper. Onderling zijn die van alle 2 kleppers (K75/K100) wel uitwisselbaar.
Succes
Laatst gewijzigd door Erik op 11 okt 2004, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 okt 2004, 12:11
- Locatie: 3920 Lommel
Hoi Willy,
Heb al 10 jaar tot grote tevredenheid een White Power en die moet ongeveer om de 50.000 km gereviseerd worden. Zo'n revisie kost rond de 150 Euro.
Zag dat ze bij de Hobbyist een WP in de aanbieding hebben :
http://www.hobbyist.nl/aanbiedingen.php
White Power schokdemper in SAVP uitvoering (zowel ingaande als uitgaande demping) met apart oliereservoir. Prijs bij White Power € 669 nu voor € 519. Lijkt me een interessante prijs.
Misschien dat ze ook nog de gewone hebben liggen (alleen ingaande demping) die normaal rond de 450 € kost ?
Heb ook nog een BMW achterveer voor een K100 liggen, die ik gebruik tijdens de revisies. Stond voor een prikje te koop wegens ombouw naar zijspan, wist dus hoeveel km ze had gebold. Zag en ziet er nog steeds als nieuw uit.
Heb al 10 jaar tot grote tevredenheid een White Power en die moet ongeveer om de 50.000 km gereviseerd worden. Zo'n revisie kost rond de 150 Euro.
Zag dat ze bij de Hobbyist een WP in de aanbieding hebben :
http://www.hobbyist.nl/aanbiedingen.php
White Power schokdemper in SAVP uitvoering (zowel ingaande als uitgaande demping) met apart oliereservoir. Prijs bij White Power € 669 nu voor € 519. Lijkt me een interessante prijs.
Misschien dat ze ook nog de gewone hebben liggen (alleen ingaande demping) die normaal rond de 450 € kost ?
Heb ook nog een BMW achterveer voor een K100 liggen, die ik gebruik tijdens de revisies. Stond voor een prikje te koop wegens ombouw naar zijspan, wist dus hoeveel km ze had gebold. Zag en ziet er nog steeds als nieuw uit.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 okt 2004, 12:11
- Locatie: 3920 Lommel
Een orginele demper is dus niet te reviseren
Weet niet wat een BMW achterveer kost, maar vermoed dat het niet veel zal schelen met een WP.
De eenvoudige WP heeft dezelfde instelmogelijkheden als het origineel, het model dat in de aanbieding is bij de Hobbyist heeft meer mogelijkheden. Een vering correct afstellen is niet zo simpel en meer mogelijkheden is volgens mij ook niet altijd beter. Veel hangt ervan af hoe een motor wordt gebruikt.
Aangezien ik ook 95% solo en zonder koffers rij, voldoet de gewone WP voor mij prima.
Of een WP beter is dan het origineel, hangt ook van de rijstijl van de piloot af. Een maat van mij klaagt dat zijn K 100 RT begint te "wiegen" bij snelle bochten boven de 140 km/h (70.000 km met originele achterveer), maar ik heb daar geen last van
Weet niet wat een BMW achterveer kost, maar vermoed dat het niet veel zal schelen met een WP.
De eenvoudige WP heeft dezelfde instelmogelijkheden als het origineel, het model dat in de aanbieding is bij de Hobbyist heeft meer mogelijkheden. Een vering correct afstellen is niet zo simpel en meer mogelijkheden is volgens mij ook niet altijd beter. Veel hangt ervan af hoe een motor wordt gebruikt.
Aangezien ik ook 95% solo en zonder koffers rij, voldoet de gewone WP voor mij prima.
Of een WP beter is dan het origineel, hangt ook van de rijstijl van de piloot af. Een maat van mij klaagt dat zijn K 100 RT begint te "wiegen" bij snelle bochten boven de 140 km/h (70.000 km met originele achterveer), maar ik heb daar geen last van
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
in dat geval ben je best af met een simpele veerpoot zonder hydraulische veervoorspanning.Willy schreef:ik rij altijd solo en zonder bagage
de uitgaande demping zou ik wel altijd willen kunnen instellen.
dat kan je zeker bij de basisversies van WP en aanverwanten.
de originele zou ik niet nemen, die was 15 jaar geleden al verouderd.
Koni bood vroeger nog een alternatief.
K75RT Standaardachterveer BMW: ETK Nr. 33 53 1 450 850 :... ca. 265 €PatricK100/2 schreef:Een orginele demper is dus niet te reviseren
Weet niet wat een BMW achterveer kost, maar vermoed dat het niet veel zal schelen met een WP.
K75S Standaardachterveer BMW: ETK Nr. 33 53 1 457 501:....ca. 265 €
K75RT Sportachterveer BMW: ETK Nr.33 53 2 316 328:..... ca. 613 €
K75S Sportachterveer BMW: ETK Nr. 33 53 2 316 328......ca. 613 €
Bron: original Ersatzteilkatalog BMW (ETK)
White Power de Hobbyist............................................. 519 €
Wilbers Typ 631 ......................................................... 475 €
Standaard BMW scheelt t.o.v. WP zowat 100%
In je eentje rijden zonder veel bagage??
Een standaardachterveer kan dan makkelijk meer dan 100.000 km mee.
Sportief rijden? Overweeg dan WP of Wilbers, maar wel achter èn voor.
Öhlins is de beste (en de duurste, tegen de 1000 €)
Take your pick
Laatst gewijzigd door Erik op 03 nov 2004, 14:09, 4 keer totaal gewijzigd.
HelaasWilly schreef:Is dat dan zo'n sportvering (ik hoop van niet)?
[
En zeer gewild: gebruikt met weinig kilometers ook al gauw over de 300 € op http://www.eBay.de (daar is vrij geregeld aanbod)
Erik
Dat heb ik dan aan mijn....
Enig idee wat een standaard achterveer met een S-type voorvork als resultaat heeft (ik zal eens kijken wat er achteraan inzit, als ik het al kan herkennen, vooraan is het een S, maar wie weet, met een tweedehands motorfiets weet je maar nooit)
Iemand een tip hoe je eventueel het verschil tussen een S en een gewone achterveer kan zien?
Willy
Enig idee wat een standaard achterveer met een S-type voorvork als resultaat heeft (ik zal eens kijken wat er achteraan inzit, als ik het al kan herkennen, vooraan is het een S, maar wie weet, met een tweedehands motorfiets weet je maar nooit)
Iemand een tip hoe je eventueel het verschil tussen een S en een gewone achterveer kan zien?
Willy
Na een beetje grasduinen ben ik tot de (eigenaardige) vaststelling gekomen dat WP voor de "gewone" RT en voor de "S" uivoering één en dezelfde demper heeft. De WP calalogus vermeldt wel degelijk de beide types ophanging, het bestelnummer is echter hetzelfde, WP referentie 03.06.E1.04/01
Men kan hier verschillende dingen uit besluiten, ik weet alleen niet goed wat het juiste is
Willy
Men kan hier verschillende dingen uit besluiten, ik weet alleen niet goed wat het juiste is
Willy
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 okt 2004, 12:11
- Locatie: 3920 Lommel
Ja, behalve dat volgens mijn reparatiehandboek (Haynes) bij een S voorvork een S achterdemper hoort en bij een gewone voorvork een gewone achteraan. Als dat niet nodig is dan monteer ik wel een gewone demper achteraan, zo sportief ga ik nu ook weer niet te keer, integendeel zelfs
Ik kan trouwens niet vaststellen wat er bij mij nu achteraan zit. Als iemand weet hoe het verschil kan zien hoor ik dat graag (vooraan is dat geen probleem, een S vork zit heel anders in elkaar en 't staat nog op de vulopeningen ook).
Willy
Ik kan trouwens niet vaststellen wat er bij mij nu achteraan zit. Als iemand weet hoe het verschil kan zien hoor ik dat graag (vooraan is dat geen probleem, een S vork zit heel anders in elkaar en 't staat nog op de vulopeningen ook).
Willy
Bovenstaande aanname is onjuist:Willy schreef: bij een S voorvork een S achterdemper hoort en bij een gewone voorvork een gewone achteraan.
Al in september 1990 heeft de K75 dezelfde voorvering als de K75S gekregen zonder dat daarvoor de achterveer werd gewijzigd.
Met de toepassing van Showa voorvorken vanaf oktober 1991 (= modeljaar 1992) is er af fabriek geen verschil meer in voorvering binnen de hele K75-serie: K75, K75S en K75RT.
Bron: Modellpflege, FlyingBrick. Dit blijkt ook uit de ETK = onderdelen catalogus.
Zitten er inderdaad nog originele voorveren op je K75S, dan is er geen reden waarom een standaard achterveer niet zou matchen.
Het zal meer een kwestie van gevoel zijn, en dus een persoonlijke keus.
Door de omstandigheden gedwongen (lees: alle olie uit demper is weg en dat zwabbert soms nogal de zaak nog eens goed bekeken en besloten om bij de Knalpot (Rilland) een gereviseerde (originele) demper te bestellen voor 175€. Ziet er niet slecht uit, mijn demping gaat waarschijnlijk toch eerder stuk door het slecht worden van rubbers ed dan wel van het hard werken.
Willy
Willy