Verweerde motorfiets poetsen.

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Verweerde motorfiets poetsen.

Bericht door John »

Er bestaan allerlei produkten om een motorfiets te lijf te gaan. En het één al wat meer specifiek bedoeld om iets bepaald te reinigen dan het andere. Maar waar ik persoonlijk al véél baat heb gehad is het produkt van HG. Hagesan Blue. Maar........wél opletten met dit goedje! Dit is eigenlijk bedoeld voor de kalkafzetting in de badkamer te lijf te gaan en niet echt voor je brommer. Maar zijn je wielen of andere onderdelen nu echt zo smerig geworden door het gewoonweg na te laten van je brommer een beetje degelijk te poetsen. Speciaal dan op die plaatskes waar je zo verdomd moeilijk bij kan. Dan kan je het eens proberen met dit goedje. Nogmaals, alleen gebruiken op delen die voorzien zijn van een laklaag. Op bruut aluminium zou ik het niet gebruiken of je moet de waterlans naast je hebben liggen, want dat spul vreet wel degelijk in! Ook uitkijken met plastic onderdelen want BMW durft daar soms de één of andere coating opzetten die door dit spul grijs verkleurd. En bij deze tip hoort natuurlijk ook een verhaaltje bij. Ooit had ik een japanner in mijn bezit die na een wintertje doorgebracht te hebben in een vochtig schuurtje een beetje van zijn glans verloren had. Eigenlijk was het zilverkleuring chroom getransformeert naar goudbruine patine. Op zich misschien ook wel mooi maar gezien de meeste choppers, want dat was wat er in het schuurtje stond, voorzien zijn van een blinkende chroomlaag was het toch wel wenselijk van dat ding terug origineel te krijgen. Dus ik aan de slag met een poetsdoekje en wat chroompolish. Na een half uurtje zwoegen en de nodige geknelde vingers was ik niet verder geraakt dan drie wielspaken. Maar hoop doet leven dus nog maar een half uurtje verder gezwoegd. Ja, ik had dus ook nog mijn linkerhand ter beschikking! :wink:
Echter, toen daar ook al de nodige blijnen zich begonnen te manifesteren hield ik het toch voor bekeken. En wat is er nu slimmer dan een mens hé! Maar ja, dan moet hij wél zijn hersens laten werken hoor ik je al zeggen. Juist, dat heeft den deze dan ook gedaan. Dus, als dat goedje goed is in de badkamer om kraanwerk weer te laten glimmen zonder noemenswaardige arbeid, wat zou het dan al niet kunnen doen aan deze brommer? Ik dus mijn vriendin haar busje Viakalk gejat! En ja zulle! Het werkte! In no time was dat chopperke weer als nieuw. Er enkel eens met een borstelke, gedrenkt in dat produkt over wrijven, afspoelen met koud water, afzemen en klaar was cees! Heuu sorry...John. En wat meer was. Ook de boutjes en moertjes die niet voorzien waren van chroom, enkel van een laagje cadmium, bleken er ook als bijna nieuw weer bij te staan. De vuile vieze troep in de kleine spleetjes en randjes was ook verdwenen. Kortom, als ik nog eens en echt vies fietsje in mijn handen krijg gaat dat brommertje eerst onder de douche met Viakalk of Hagesan Blue. :D
Oh ja nog dit! Aangezien het dus wel degelijk om bijtend en agresief spul gaat raad ik jullie ook aan om geänodiseerd alu ongemoeid te laten want dat kan doffe plekken geven als je dat spul er te lang op laat inwerken. Maar eerlijk gezegd doen de meeste velgenreinigers dat ook!
Laatst gewijzigd door John op 30 sep 2004, 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

poets

Bericht door Iron Gonzo »

bedankt voor de tip. ik ga rap achter een pulleke viakalk :mrgreen:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Geert GS
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:11
Locatie: De Antwerpse Kempen
Contacteer:

Bericht door Geert GS »

John,
Heb vandaag na een voormiddagrit door het zout mijne GS eens een goede beurt gegeven. M'n spaken zagen compleet zwart (zo gekocht), en ik had al vanalles geprobeerd voor dat er af te krijgen. Vandaag met Hagesan Blauw en den tandenborstel van't vrouwke (grapje), en alles blinkt terug als nieuw. Is werkelijk goed spul. Bedankt voor de tip.
Geert. :D 8)
R 1200 GS zwart 2007 Kijk ook eens op http://www.fietsenpeeraer.be
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Tot uw dienst! :lol:
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Interessante tip, is dit te koop bij de beter doe-het-zelfzaak???

Greetz,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Shulty schreef:Interessante tip, is dit te koop bij de beter doe-het-zelfzaak???

Greetz,
Peter
die tandenborstel of Hagesan Blauw.
:lol: :lol: :lol: :lol:
bij de betere motorzaak kan je dat blauw kopen.
die tandenborstel, dat weet ik niet of je die vind in de betere motorzaak. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Ah, ik ben aan een nieuwe tandenborstel toe, heb ik die toch al!!! :roll:

Nu den "blauwe" nog!!! :twisted:

Greetz,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

@Shulty
ik wist niet dat een struisvogel tandenhad :?: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Ah neeeee????????

Afbeelding

:twisted: :twisted: :twisted: :roll:

Greetz,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie