vervangen van bussen en lagers

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

vervangen van bussen en lagers

Bericht door jasper »

is het normaal dat ik al op 38000km mijn bussen en lagers moet vervangen van achtervering en scharnierpunten achterbrug :?
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Dat kan best...Die stofdichtingen zijn niet van al te beste kwaliteit, en wetende dat daar af-fabriek gewoon GEEN vet meer ingedaan wordt...

Heb ze ook al moeten vervangen wegens alles vastgeroest.
Nil volentibus arduum
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

Ik had nog geen 20.000 km toen het balhoofd er al aan was ...
Ook niet echt normaal vind ik ... Bij den Dakar veroorzaakt door de langere voorvork werd me verteld ... Dan moeten ze de boel maar steviger maken hé, wat moet dat geven als ge hem echt als enduro gaat gebruiken ?
Flauwe boel zenne !

Greetz !
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

kris dakar schreef:Bij den Dakar veroorzaakt door de langere voorvork werd me verteld ... Dan moeten ze de boel maar steviger maken hé, wat moet dat geven als ge hem echt als enduro gaat gebruiken ?
Flauwe boel zenne !
Heeft waarschijnlijk een andere oorzaak. Doordat het frame als oliereservoir gebruikt wordt (vlakbij het balhoofd) worden de lagers daardoor in sommige gevallen zodanig warm dat het vet er tussenuit loopt. Daardoor worden ze niet goed gesmeerd en gaan ze sneller kapot.

Is een gekend zwak punt.
Nil volentibus arduum
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

Klinkt als een zeer plausibele verklaring ...

Aan de andere kant : ik rij meestal wat kortere afstanden, met name 20 km en dan nog meer in de winter en bijna nooit in de zomer ... dus echt extreem opwarmen zal het daar ook niet doen. Ander soort vet gebruiken misschien ?

Bedankt !
ali baba
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2005, 20:32
Locatie: Niel

Bericht door ali baba »

Raketman schreef:
kris dakar schreef:Bij den Dakar veroorzaakt door de langere voorvork werd me verteld ... Dan moeten ze de boel maar steviger maken hé, wat moet dat geven als ge hem echt als enduro gaat gebruiken ?
Flauwe boel zenne !
Heeft waarschijnlijk een andere oorzaak. Doordat het frame als oliereservoir gebruikt wordt (vlakbij het balhoofd) worden de lagers daardoor in sommige gevallen zodanig warm dat het vet er tussenuit loopt. Daardoor worden ze niet goed gesmeerd en gaan ze sneller kapot.

Is een gekend zwak punt.
Dit is enkel zo voor de "oude" F650 reeks (de funduro).
De nieuwere F650GS hebben een apparte olietank links naast het frame hangen.

groeten,

Wim
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

:? Misschien weet mijnen Dakar niet dat hij van de nieuwe serie is ? :(

Maakt eigenlijk niet uit, dan moeten ze maar temperatuursbestendig vet gebruiken, mogelijkheden zat ! :evil:
Plaats reactie