kuipdelen en motorblok opkuisen ...

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jdeboever
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 dec 2004, 20:47
Locatie: Zele

kuipdelen en motorblok opkuisen ...

Bericht door jdeboever »

Mijn motorblok van mijn r1100s ziet er niet meer zo fris uit. Wat is het beste product dat je kan gebruiken om deze terug als nieuw te laten uitzien (inclusief de hoekjes en kantjes).

Met wat kan ik mijn kuipdelen terug er laten uitzien als nieuw??

Wat met verroeste vijzen? Verven of ... wat raden jullie me aan?

tx all
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Wat ik doe met de bouten en moeren van de beemers die mijn handen passeren is alles er uit en roestvrij staal in de plaats. Sommige pietjes precies beweren dat die inox bouten niet zo sterk zijn als de origineel staal/verzinkte maar bij mij is op al die jaren nog geen motorblok er onderuit gevallen. Dus voor mijn part zijn dat fabeltjes.
Je motorblok? Is dat bloot alu of is het zwart? Maakt dus wel wat verschil uit.
Je kuipdelen, wielen en al die andere spullen die een opknapbeurt nodig hebben vragen echter allen een specifieke behandeling. Een beetje rondneuzen op dit forum brengt je al aardig op weg. Maar voor je gelakte wielen en andere moeilijk te reinigen delen(dus geen bloot alu) raad ik je aan van eens Hagesan Blue van HG te proberen. :wink:
jdeboever
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 dec 2004, 20:47
Locatie: Zele

Bericht door jdeboever »

Mijn motorblok is grijs, ik denk gespoten(hetzelfde als mijn wielen), kan dit? Het is in alle geval geen zwarte.
bas
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:15

Bericht door bas »

Bij mij is't motorblok ook grijs hoor. :wink:
Regelmatig poetsen met Greentec (castrol)
Kuipdelen behandel ik na het poetsen met pledge meubelwas en daarna goed opwrijven, alsook het ruitje en alle plastiek onderdelen.
Voor verweerde delen -daar waar bijvb. het lederen pak je kuipdelen raakt-, kan je een simoniseerpasta gebruiken -ook van BMW- en opwrijven --> dit doe ik 1x per jaar.
En dan..................rijdt ge met nen nieuwen S :wink: :!:
Eric
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:48
Locatie: Reet / Prov: Antwerpen

Bericht door Eric »

John

Inox bouten zijn zeker zo sterk als stalen bouten, inox is taaier dan een gewone bout, waar men echter moet mee opletten is het warm worden van een inoxbout, inox gripeert heel snel wanneer het warm word en wanneer je ze dan terug moet losmaken draai je alles stuk, dus opletten voor gebruik van inox in de omgeving van de uitlaat ik zal nooit mijn uitlaat vastzetten in het motorblok met inox bouten.

Eric
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Eric, John,

Kan geen probleem geven, normaal als je even wat "vet" zoals Molykote CU439 (met koper) of 111 (voedingsvet) aanbrengt, no probs.

En inderdaad, RVS is taaier dan staal. Bij galvanisé bouten heb je verschillende trekkrachten zoals bijvoorbeel 8.8

Bij RVS bouten en moeren heb je twee soorten : A2 en A4. Verschil is het soort RVS. A2 is AISI 304 en A4 is AISI 316L, waarbij A4 uiteraard de beste kwaliteit is.
Verschil in prijs is aanzienlijk, maar A4 is beter bestendig tegen inwerkingen van chemicaliën.

Opmerking : zouten zijn voor alle soorten staal een échte "pain in the ass"

Groetjes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Eric
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:48
Locatie: Reet / Prov: Antwerpen

Bericht door Eric »

Jurgen

Ik heb al behoorlijk wat inox bouten weten doorslijpen of stukdraaien vanwege gripping, kopervet of geen kopervet dit is mijn ervaring, ik spreek dan wel over temperaturen van 250 °c toch zal ik geen inox gebruiken bij hoge temperaturen.
Wat zouten betreft dit is zeker voor inox een probleem in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken wordt inox hier door opgegeten men moet al naar inox soorten gaan hoger dan 304L wat voor particulieren niet meer betaalbaar is.
Ook aluminium is een probleem.
Ik ken persoonlijk iemand die met zijn GS over een baan was gereden die werd natgehuden met sproeiers, het cloridegehalte van dit water bedroeg 1700 ppm, gevolg al het aluminium aan zijn motor, velgen ,motorblok enzovoort na een week finaal naar de kl....., hij heeft nog geprobeerd of er iets te redden viel maar geen geluk, tenslotte heeft hij zijn motor voor een "appel en een ei" verkocht
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Eric,

Wij hebben ervaringen tot 170°C (stoomcircuits) en daar gaat alles prima met kopervet. Wat hogere temperaturen betreft heb ik enkel ervaring met staal (mijn vorige leven als automechanieker).

Wij hebben ook al buizen zien perforeren van 3mm wanddikte door het inwerken van Chloriden, dit is dus een échte pest. Er is maar één soort RVS die ertegen bestand is en dat is 254SMO legering (S31254)... peperduur, we hebben die al moeten toepassen voor waterzuiveringinstallaties, omdat die ook veel Chlorides te verwerken krijgen. Een iets mindere, maar toch al bestendig tegen heel wat zuren is de AISI 904L (1.4539). Ook nog duur.. :cry:

Groetjes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

hoe kuis ik mijn blok

Bericht door frederik »

eerst eens de hoge druk met warm water erop, laten drogen en dan als de blok koud is, de blok kuisen met benzine.

overschot van de benzinekuisfles, terug in de tank gieten (en oprijden)

als die blok droog is, er een siliconeoliespuit (van den aldi) erop.

dit was een raad van tante kaat. (ben te lang in contact geweest met hollanders, vandaar)
Francis
Berichten: 599
Lid geworden op: 07 okt 2004, 09:21
Woonplaats: Tielrode
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Francis »

als jullie mij het niet al te kwalijk nemen val ik even binnen op dit draadje met een bijkomende vraagje :wink: :!: :?:
Hoe zit dat eigenlijk, mag je een bike tegenwoordig nu al afspuiten met een hogedrukreiniger a la karcher of beter van niet :?: :?: :?:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

francis schreef:als jullie mij het niet al te kwalijk nemen val ik even binnen op dit draadje met een bijkomende vraagje :wink: :!: :?:
Hoe zit dat eigenlijk, mag je een bike tegenwoordig nu al afspuiten met een hogedrukreiniger a la karcher of beter van niet :?: :?: :?:
het voordeel is dat je met druk met warm water kunt kuisen. resultaat : snel proper. niet rechtstreeks spuiten op de injectoren.

als ik alles moet kuisen met de hand zoals vele chopper rijders doen, ja als het zo moet, kuis ik nooit meer, of verkoop ik de boel. ik kocht een motor om mee te rijden en niet over in de WE deze constant te kuisen. ik rij dan ook niet met een harley hé.
Plaats reactie