Duozadel
Moderator: GVN
Duozadel
De GS rijdt heel plezant. Ook mijn vrouwke rijdt graag mee. Alleen zijn haar armen wat te kort om zich comfortabel aan die ijzers voor de koffers vast te houden.
Heeft er iemand weet van een verlaagde duozadel voor een 1150 GS? Of van een andere oplossing?
Al merci op voorhand.
Heeft er iemand weet van een verlaagde duozadel voor een 1150 GS? Of van een andere oplossing?
Al merci op voorhand.
Toch een kleine opmerking hierbij:Hans schreef:op elke rijvaardigheidscursus die ik samen met duo heb gevolgd, werd steeds vermeld dat de duo zich beter NIET vasthoudt aan die kofferhouders, maar beter haar armen rond de middel van de rijder slaat.
Het is zo dat wanneer de duo zijn/haar armen rond de rijder slaat je een robuster en stabieler geheel vormt en dat je weinig tot geen hinder zal ondervinden bij het maneuvreren of het nemen van bochten, op voorwaarde dat de duo ook reeds enige ervaring heeft als duo.
Nu is het ook wel zo dat het niet echt aangenaam is om tijdens een rit van 500 km, constant een paar armen rondom u te voelen. Ook de duo zal nogal snel de rit beu worden omdat hij/zij veel te kort op de rijder zit en daardoor weinig ziet en weinig bewegingsruimte heeft. Vandaar dat een duo zich nogal graag aan de handvaten vast houdt en dus (volgens mij) volledig verstaanbaar.
Oplossing: Verschillende manieren uitproberen. De lussen van JH, de tip van Hans, of een compromis tussen de twee: een band om rond je middel te doen waaraan twee lussen hangen die de duo kan vastnemen:
http://www.rad.be/nl/c/c/21-diverse/106 ... -p10-3.htm
(van HELD, productcode H3314, prijs: 35,50 euro)
Als laatste:
* mijn duo neemt bij gewone ontspannende ritten niets vast en legt haar handen gewoon op haar billen.
* hoe meer men met duo rijdt, hoe beter dit gaat, zowel voor rijder als voor de duo. Je moet elkaar gewoon worden/vertrouwen. Zorg dus als rijder dat je dat vertrouwen waard bent.
* Leg uw duo ook uit wat zij/hij moet doen. Hij/Zij moet ook werken en niet zomaar ondergaan.
Veel plezier met de (test-)ritten en hou het aangenaam!
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
uitdagen,
wat is dat nu,
mijn vrouw weet dat ik een verantwoorde bestuurder ben en daarin heeft zij vertrouwen, bij een ander zal zij niet op de motor gaan zitten.
en de stelvio hebben wij al langs alle kanten ongeveer een 8-tal keer op en af gereden daar als wij op reis gaan naar de Alpen, Dolomieten of Slovenie altijd enkele dagen in San Antonio verblijven (enkele kilometers van Bormio)En dit niet alleen met de gs maar daarvoor met onze diversion 600 met maar 1 schijfje vooraan.
Stelvio heeft mischien een grote naam maar geef mij maar veel andere "moeilijkere" passen, want altijd dezelfde bochten nemen langs de ene kant is ook maar saai.
P.S. mijn vrouw is al mijn duo voor bijna 300.000km waarvan er 135.000 op de gs die er al +160.000 op zitten heeft.
groeten.
wat is dat nu,
mijn vrouw weet dat ik een verantwoorde bestuurder ben en daarin heeft zij vertrouwen, bij een ander zal zij niet op de motor gaan zitten.
en de stelvio hebben wij al langs alle kanten ongeveer een 8-tal keer op en af gereden daar als wij op reis gaan naar de Alpen, Dolomieten of Slovenie altijd enkele dagen in San Antonio verblijven (enkele kilometers van Bormio)En dit niet alleen met de gs maar daarvoor met onze diversion 600 met maar 1 schijfje vooraan.
Stelvio heeft mischien een grote naam maar geef mij maar veel andere "moeilijkere" passen, want altijd dezelfde bochten nemen langs de ene kant is ook maar saai.
P.S. mijn vrouw is al mijn duo voor bijna 300.000km waarvan er 135.000 op de gs die er al +160.000 op zitten heeft.
groeten.
Over mijn vrouw als duo heb ik absoluut geen klagen. Zowel op de moto als in het dagelijks leven.
Ik zal de gegeven oplossingen al eens bekijken, maar van een verlaagd duozadel heb ik nog niets gelezen. Eén van de dees moet ik nog eens bij de verdeler passeren, ik zal er dan eens achter horen.
Al merci voor de reacties.
Ik zal de gegeven oplossingen al eens bekijken, maar van een verlaagd duozadel heb ik nog niets gelezen. Eén van de dees moet ik nog eens bij de verdeler passeren, ik zal er dan eens achter horen.
Al merci voor de reacties.
@ grandru:
ik heb mij misschien verkeerd en heel kort uitgedrukt in mijn reactie op uw post. Hieronder een tweede poging:
Wat bij mij mijn aandacht trok in uw post waren de woorden:
'mijn vrouw houd nooit niets of niemand vast,...,voorwaarde is wel dat de topkoffer er op staat'
Zoals in mijn eerdere post reeds vermeld rijdt mijn duo tijdens ontspannende ritten ook mee zonder zich vast te houden. Bij navraag doet ze dit echter ook enkel wanneer de topkoffer op de motor werd geplaatst en als ze weet dat de handvaten in de buurt zijn indien ze deze toch eens nodig zou hebben.
Laat het echter duidelijk zijn dat ik op dit vlak een heel andere mening heb dan mijn duo. Ik vraag haar (daarom doet ze het niet altijd) steeds om zich ergens aan vast te houden. De reden is simpel: stabiliteit. Aangezien uw duo reeds meer dan 300 000 km ervaring heeft bij u achterop, twijfel ik er niet aan dat je dan al eens een serieuze noodstop en dito uitwijkmaneuver zal moeten doen hebben met duo achterop. Indien zij dus zoals altijd haar nergens aan vasthield, dan zal je een enorme slag in de rug hebben gevoeld (noodstop) of zal je gemerkt hebben dat bij het uitwijken de motor niet zo gemakkelijk opnieuw op zijn oorspronkelijke lijn te brengen is. Ook bij een eventuele valpartij zal de duo beter af zijn als zij/hij zich ergens aan vastheeft.
Bij deze dus mijn moeite met het woord nooit. Vroeg of laat zal zij één of andere verkeerssituatie anders inschatten dan u en zal ze toch naar die handvaten grijpen of u stilletjes vastnemen (= natuurlijke reflex).
P.S.: Mijn duo heeft ook heel veel vertrouwen in mijzelf (soms meer dan ik er heb) en rijdt dikwijls op volledig vrijwillige basis mee achterop op circuit, toch zal zij heel regelmatig de handvaten vastnemen.
P.P.S.: Ik heb de Stelvio er zomaar uitgenomen als één van de vele en één van de meest bekende. Laat ons zeggen dat ik ook reeds heel wat passen bereden en landen doorkruist heb en het eens ben met uw mening omtrent de Stelvio.
Vele groeten nog en evenveel motorplezier, met of zonder duo, met of zonder dat hij/zij zich vasthoudt
ik heb mij misschien verkeerd en heel kort uitgedrukt in mijn reactie op uw post. Hieronder een tweede poging:
Wat bij mij mijn aandacht trok in uw post waren de woorden:
'mijn vrouw houd nooit niets of niemand vast,...,voorwaarde is wel dat de topkoffer er op staat'
Zoals in mijn eerdere post reeds vermeld rijdt mijn duo tijdens ontspannende ritten ook mee zonder zich vast te houden. Bij navraag doet ze dit echter ook enkel wanneer de topkoffer op de motor werd geplaatst en als ze weet dat de handvaten in de buurt zijn indien ze deze toch eens nodig zou hebben.
Laat het echter duidelijk zijn dat ik op dit vlak een heel andere mening heb dan mijn duo. Ik vraag haar (daarom doet ze het niet altijd) steeds om zich ergens aan vast te houden. De reden is simpel: stabiliteit. Aangezien uw duo reeds meer dan 300 000 km ervaring heeft bij u achterop, twijfel ik er niet aan dat je dan al eens een serieuze noodstop en dito uitwijkmaneuver zal moeten doen hebben met duo achterop. Indien zij dus zoals altijd haar nergens aan vasthield, dan zal je een enorme slag in de rug hebben gevoeld (noodstop) of zal je gemerkt hebben dat bij het uitwijken de motor niet zo gemakkelijk opnieuw op zijn oorspronkelijke lijn te brengen is. Ook bij een eventuele valpartij zal de duo beter af zijn als zij/hij zich ergens aan vastheeft.
Bij deze dus mijn moeite met het woord nooit. Vroeg of laat zal zij één of andere verkeerssituatie anders inschatten dan u en zal ze toch naar die handvaten grijpen of u stilletjes vastnemen (= natuurlijke reflex).
P.S.: Mijn duo heeft ook heel veel vertrouwen in mijzelf (soms meer dan ik er heb) en rijdt dikwijls op volledig vrijwillige basis mee achterop op circuit, toch zal zij heel regelmatig de handvaten vastnemen.
P.P.S.: Ik heb de Stelvio er zomaar uitgenomen als één van de vele en één van de meest bekende. Laat ons zeggen dat ik ook reeds heel wat passen bereden en landen doorkruist heb en het eens ben met uw mening omtrent de Stelvio.
Vele groeten nog en evenveel motorplezier, met of zonder duo, met of zonder dat hij/zij zich vasthoudt
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*