Zelf motoronderhoud doen en BMW garantie...kan niet?
Moderator: GVN
Zelf motoronderhoud doen en BMW garantie...kan niet?
Beste,
Ik vernam van de dealer dat ik geen onderhoud zelf mag doen als ik de BMW-garantie wil behouden. Op het motorsalon en in januari 2007 is er de aanbieding van BMW Bornem van gratis 2 jaar EXTRA garantie: dus samen 4 jaar. Maar ik moet dan van alle onderhoud BMW-stempels hebben in mijn onderhoudsboekje. En ik leerde zelf mijn klein en groot onderhoud te doen... al jaren lang.
En wie naar het buitenland reist, die moet zijn onderhoudsboekje meenemen om bij pech zijn BMW-CArd te kunnen gebruiken voor bijstand. Ik heb nog nooit mijn onderhoudsboekje bijgehad in het buitenland. Wie wel?
Dank voor reactie,
Paul, R850R
Ik vernam van de dealer dat ik geen onderhoud zelf mag doen als ik de BMW-garantie wil behouden. Op het motorsalon en in januari 2007 is er de aanbieding van BMW Bornem van gratis 2 jaar EXTRA garantie: dus samen 4 jaar. Maar ik moet dan van alle onderhoud BMW-stempels hebben in mijn onderhoudsboekje. En ik leerde zelf mijn klein en groot onderhoud te doen... al jaren lang.
En wie naar het buitenland reist, die moet zijn onderhoudsboekje meenemen om bij pech zijn BMW-CArd te kunnen gebruiken voor bijstand. Ik heb nog nooit mijn onderhoudsboekje bijgehad in het buitenland. Wie wel?
Dank voor reactie,
Paul, R850R
Mijn buurman is een begenadigd motorknutselaar en gewezen motorcrosser. Die gast kan (praktisch) alles zelf maken en/of herstellen. Hij zal toch twee jaar met zijn pollen van zijne nieuwe HD moeten blijven

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

-
Enduroxander
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 22 jan 2007, 18:23
- Locatie: Huldenberg
Volgens mij moet de constructeur kunnen bewijzen dat de geclaimde schade het gevolg is van geen of onprofessioneel onderhoud.
Maar uit ervaring weet ik dat BMW zijn verantwoordelijkheid wel eens probeert te ontlopen als het over garantie of fabrieksfouten gaat.
Xander
Maar uit ervaring weet ik dat BMW zijn verantwoordelijkheid wel eens probeert te ontlopen als het over garantie of fabrieksfouten gaat.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan.
1200 GS, Xchallenge, en Oranje 250 2T
1200 GS, Xchallenge, en Oranje 250 2T
Awel Paul,
gaat 't groen R-ken de deur uit?
Ja Paul als ik op 't forum lees wat er zo al vervangen of gerepareerd diende te worden bij die spiksplinternieuwe modellen, dan weet ik het wel.....
Indertijd heb ik de GS wijselijk 4 jaar lang door Franks mannen laten soigneren (op mechanisch vlak natuurlijk
)
Allee succes met uw beslissing.
Chris.
gaat 't groen R-ken de deur uit?
Ja Paul als ik op 't forum lees wat er zo al vervangen of gerepareerd diende te worden bij die spiksplinternieuwe modellen, dan weet ik het wel.....
Indertijd heb ik de GS wijselijk 4 jaar lang door Franks mannen laten soigneren (op mechanisch vlak natuurlijk
Allee succes met uw beslissing.
Chris.
Hierover is al veel geschreven, uiteraard wil elke fabrikant dat het onderhoud bij zijn dealers gebeurd. En met de door hen voorgeschreven producten, echter als puntje bij paaltje komt, en je kan beschikken of bent zelf advocaat (alhoewel die denkelijk niet zelf zal sleutelen
.
Dan moet dat wel haalbaar zijn volgens mij, eigenlijk doet de dealer er ook bijvoorbeeld een olie in die niet door de fabrikant is gemaakt dus al die dingen zijn ook extern, en niet merkgebonden, maar ja ... eigenlijk hangt er veel van uwen dealer af, ik onderhield mijn motor zelf (nu nog maar de dealer bestaat niet meer, en mijn garantie is al jaren voorbij).
1 Keer heeft hij de olie mogen vervangen, de rest was bibi zelf.
En toch heb ik in garantie een nieuwe koplamp, nummerplaatsteun, beschermingschild van de uitlaat, en als laatste de cardanbeschermingmof gekregen, in garantie.
Dat heeft wel niets met het motorblok te maken maar toch... als hij niet wil meewerken dan sta je daar he, o ja het onderhoudsboekje had hij wel nodig om dat aan te vragen, wel raar want ik vulde dat zelf in, en ik had/heb gene stempel.
Dan moet dat wel haalbaar zijn volgens mij, eigenlijk doet de dealer er ook bijvoorbeeld een olie in die niet door de fabrikant is gemaakt dus al die dingen zijn ook extern, en niet merkgebonden, maar ja ... eigenlijk hangt er veel van uwen dealer af, ik onderhield mijn motor zelf (nu nog maar de dealer bestaat niet meer, en mijn garantie is al jaren voorbij).
1 Keer heeft hij de olie mogen vervangen, de rest was bibi zelf.
En toch heb ik in garantie een nieuwe koplamp, nummerplaatsteun, beschermingschild van de uitlaat, en als laatste de cardanbeschermingmof gekregen, in garantie.
Dat heeft wel niets met het motorblok te maken maar toch... als hij niet wil meewerken dan sta je daar he, o ja het onderhoudsboekje had hij wel nodig om dat aan te vragen, wel raar want ik vulde dat zelf in, en ik had/heb gene stempel.
-
MiGSel
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
- Woonplaats: Zonhoven
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Zoals Dirk hier al zegt, ook volgens mijn ervaring is dat zever in pakskes!
Ik heb mijn K1200RS (1998) en R1150GS Adventure (2002) nieuw gekocht bij Motorhuis Hasselt. Van in het begin heb ik duidelijk gemaakt dat ik mijn onderhoud zelf doe en dat was geen enkel probleem.
Met beide moto's ben ik verschillende keren binnen geweest voor garantieproblemen en ik ben altijd correct geholpen. Geen probleem.
Volgens mij ligt het voor 95% aan de goodwill van je dealer.
Salut,
Michel
Ik heb mijn K1200RS (1998) en R1150GS Adventure (2002) nieuw gekocht bij Motorhuis Hasselt. Van in het begin heb ik duidelijk gemaakt dat ik mijn onderhoud zelf doe en dat was geen enkel probleem.
Met beide moto's ben ik verschillende keren binnen geweest voor garantieproblemen en ik ben altijd correct geholpen. Geen probleem.
Volgens mij ligt het voor 95% aan de goodwill van je dealer.
Salut,
Michel
-
Flat Twin Power
Het ligt inderdaad aan je dealer. Als hij niet zegt aan de invoerder dat je er zelf aan sleutelt dan weten ze dat ginds toch niet.
Ik heb zo eens info ingewonnen over een nieuwe wagen op LPG zetten. Normaal krijg je dan ook geen garantie meer. De meeste dealers waren redelijk soepel, die gaven enkel geen garantie op zaken die rechtstreeks met de LPG te maken hadden.
Een dealer zei vlakaf dat het geen probleem was want als er een garantiegeval was, dan verzweeg hij gewoon dat er LPG ingebouwd zat
Ik heb zo eens info ingewonnen over een nieuwe wagen op LPG zetten. Normaal krijg je dan ook geen garantie meer. De meeste dealers waren redelijk soepel, die gaven enkel geen garantie op zaken die rechtstreeks met de LPG te maken hadden.
Een dealer zei vlakaf dat het geen probleem was want als er een garantiegeval was, dan verzweeg hij gewoon dat er LPG ingebouwd zat
Dat zou wel eens een misvatting kunnen zijn want er worden al verschillende systemen gehanteerd die dealers, importeur (garantieverlener) toelaten bestanden te raadplegen waarin de voorziene - door een dealer geregistreerde - onderhoudsbeurten vermeld staan. D.w.z. een andere dealer of de invoerder himself en dan sluit ik ook Herr BMW niet uit kunnen via een dagelijks geupdate database controleren wat exact aan welk voertuig is gebeurd.Als hij niet zegt aan de invoerder dat je er zelf aan sleutelt dan weten ze dat ginds toch niet
De geplaatste officiële wisselstukken en zelfs de gepresteerde forfaitaire werkrubrieken...
garantie is dus niet zomaar vanzelfsprekend....
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Alles ligt aan de dealer.
Als die in zijn computer schrijft: "onderhoud gedaan", dan hoeft hij niet te vermelden WIE dat gedaan heeft
En dan heb je garantie.
Vult hij echter NIETS in of erger "NIET GEDAAN" omdat hij daar zelf dus niets voor gedaan heeft, dan heb je dus ook GEEN GARANTIE
En heb je dan later een probleem, dan kan de dealer dus doen wat hij wil.
Met een beetje goede wil komt het in orde, en anders helemaal niet.
En moet hij de hulp inroepen van BMW Duitsland (omdat hij het technisch niet zelf vind of kan oplossen) dan ben je er dus in alle gevallen aan voor de moeite. Die kijken eerst naar de computer, en dan eventueel naar de moto
En wie vb een jaar met de moto NIET gereden heeft en die bij het begin van het volgende jaar zijn moto binnenbrengt om toch maar de olie te vervangen ook al heeft hij dus geen Km gedaan, dan ben je ook de duppe.
Volgens de garantie ben je VERPLICHT om jaarlijks onderhoud te laten doen, zoniet garantie WEG

Als die in zijn computer schrijft: "onderhoud gedaan", dan hoeft hij niet te vermelden WIE dat gedaan heeft
Vult hij echter NIETS in of erger "NIET GEDAAN" omdat hij daar zelf dus niets voor gedaan heeft, dan heb je dus ook GEEN GARANTIE
En heb je dan later een probleem, dan kan de dealer dus doen wat hij wil.
Met een beetje goede wil komt het in orde, en anders helemaal niet.
En moet hij de hulp inroepen van BMW Duitsland (omdat hij het technisch niet zelf vind of kan oplossen) dan ben je er dus in alle gevallen aan voor de moeite. Die kijken eerst naar de computer, en dan eventueel naar de moto
En wie vb een jaar met de moto NIET gereden heeft en die bij het begin van het volgende jaar zijn moto binnenbrengt om toch maar de olie te vervangen ook al heeft hij dus geen Km gedaan, dan ben je ook de duppe.
Volgens de garantie ben je VERPLICHT om jaarlijks onderhoud te laten doen, zoniet garantie WEG
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid


