R850R toerentallen? snelheid?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
PabloElFlamenco
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:28
Locatie: Zaventem

R850R toerentallen? snelheid?

Bericht door PabloElFlamenco »

Dag! Ben zaterdag met schitterende zon voor de tweede keer met mijn motor gaan rijden (gaat al beter, hoor!).

Eerst dacht ik dat er van mijn "nieuwe tweedehandse motor" maar 4 versnellingen functioneerden (dat er iets verkeerd zou zijn met de versnellingsbak, dus), totdat ik inzag dat, ja, één naar beneden, gevolgd door -inderdaad- 4 naar boven, dus 5 in totaal. Zo ziet ge maar...

Ik vind dat de motor "hoog in de toeren" rijdt tegen, zegge, slechts 120 kph. Eigenlijk ben ik volkomen misleid door mijn ervaringen met de ...auto. Voor mijn ouwe Porsche stond 160 kph gelijk aan ...ongeveer 4100 omwentelingen! Dat was dus een volkomen normaal, comfortabel "regime". Mede daarom, door die "gewente" voel ik mij ongemakkelijk die twin (langdurig) aan "hoge" toeren te laten draaien.

Dit als inzet tot de eigenlijke vraag:
Waar kan ik op het web een toerental (pk-koppel)/snelheid kurve voor mijn motor vinden?
Op hoeveel toeren zouden jullie je 850 langdurig laten draaien? 6000? méér? Het is een kwestie van me andere, acceptabele, waarden in te prenten.

Bedankt voor jullie weloverwogen advies!

Paul
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

tja... 850cc bij bmw kan je niet vergelijken met die japanse brommerkes.

Die draaien tot 13000 toeren op sommige modellen.

Tevens ontbreekt ook de 6-de versnelling... die de toeren aardig naar beneden haalt op officiele snelheden van 120 op de autosnelweg.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Bericht door fronteradriver »

Gegevens van M&T:

max. vermogen: 70pk bij 7000 opm
max. koppel: 77 nm bij 5500 opm

5000 opm = 125 kmh

algemeen: als je 2/3 van het maximale toerental bereik gebruikt als kruissnelheid zal je het blok nooit geselen.

opmerking: blijf met een roadster van de snelweg af en geniet van de vele bochten...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Niks aan toe te voegen ! :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Op kilometerteller rij je dus 130 aan 5000 toeren. Dat lijkt veel, zeker in vergelijking met een 1150, die met een echte overdrive zit. Maar je kan dat perfect uren volhouden, de motor zal daar geen last van hebben. Alles is namelijk verbonden met de snelheid van de zuiger aan dat toerental. En die is dan nog lang niet te hoog. Ook is het gewicht van de zuigers lager dan die van de grote broers, zodat de impact op bovenste en onderste dode punt (volledige stilstand van zuiger) minder groot is. En de speling bij koude motor is ook kleiner, zodat slijtage in die fase kleiner is. Weer winst dus.
Een te laag toerental is zeker zo nadelig voor de motor, vooral voor de krukas en de lagers op drijfstangenen en krukas.
Valt het niet op dat BMW vaak een toegelaten kruissnelheid opgeeft die dicht bij de maximum snelheid ligt. En in dit geval moet je toch niet vergeten dat het nog steeds over een 850 gaat, geen brommerke dus.
De enige reden waarom je niet boven de 140 wil blijven hangen, zijn de eventuele trillingen in dat toerengebied. Maar niet elke 850 heeft daar last van.
Nog een voordeel van de 850: hoe vaak mag je niet sneller dan 70 km per uur? Met jouw motor kan je dat perfect in hoogste versnelling volhouden (stiekem 80 doen), met de 1150 en zeker met de 1200 moet je dan één of twee versnellingen naar beneden.
Een extra tip: om te weten of je in 5de staat, als je niet geteld hebt: als je ongeveer 90 per uur rijdt, dan doet ie 3500 toeren. Niet meer opschakelen dus, dat staat zo lullig. Als je op je gevoel afgaat, dan wil je daar meestal nog eentje hoger.
Als ik niet op de snelweg moet zijn, neem ik dus zeker de 850, stukken beter motorkarakter aan lagere snelheden. Alleen als ik rond de 135 wil blijven hangen, dan komt grote broer buiten.
PabloElFlamenco
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:28
Locatie: Zaventem

Bericht door PabloElFlamenco »

Allen bedankt, het essentiële ben ik dus dankzij jullie hierbij te weten gekomen.

Lomax heeft echter nog het best de grond van mijn gedachten gelezen: hij beantwoordt wat ik niet vroeg (maar wel wilde weten!) namelijk ...hoe weet ik in welke versnelling de motor rijdt?... Ik weet heus wel dat, na enige tijd, de ervaring je leert dat als je "V" km/uur doet aan "4000" omwentelingen, je in versnelling "N" zit... en dat "sympatisch gevoel" wens ik z.s.m. onder de buikriem hebben.

Dat de "850" -temeer dat deze een roadster is- niet de "perfecte" machine voor de autobaan is, tja, dat vermoedde ik al. Maar, in de praktijk, wéét ik ook dat ik meestal solo zal rijden en, alhoewel de autoweg een niet te versmaden medium is om z.s.m. "elders" te geraken, het niet op de E40 is dat we de "fun" moeten gaan opzoeken (zéér integendeel). Maar 130 kph is dus gemakkellijk te doen... En, nee, de "850" is geenen brommer...wij vergeten nogal eens dat wij verwend zijn, dat wel.
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
jdeprez
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 okt 2006, 15:15
Locatie: Edegem

Bericht door jdeprez »

Bah, doe de meeste dagen Edegem - Brussel over E19 en Ring, valt wel mee hoor al die autostrade op een R850R.

Je vliegt niet, maar als je moet tussen de file laveren gaat dat redelijk goed, en hij is idd vergevingsgezind in toerentallen (als er weer maar eens eentje zich voor je wiel gooit omdat die andere file 2 m/h sneller gaat).

No worries, 500km autostrade is niet zijn cup of tea, maar alles daaronder & rond moet lukken.

j-)
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Bericht door toerbaard »

betreffende toerental/snelheid van een R1150R 2004
ik draai bij 130km/uur met mijn 1150 ( dus geen 850 ) rond 5000t/min
weet er iemand of er voor de 1150 verschillende versnellingbakken werden geleverd ?- misschien is mijn zesde geen echte overdrive ?? - heb de motor 2e hands gekocht
Frank V
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 okt 2004, 15:53

Bericht door Frank V »

@Toerbaard : neen, de zesde versnelling is inderdaad geen overdrive op de R1150R. Je hebt die 6de echt nodig om jouw topsnelheid te halen hoor. In 5de ben je beperkt tot +/-160km/u.
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Frank V schreef:@Toerbaard : neen, de zesde versnelling is inderdaad geen overdrive op de R1150R. Je hebt die 6de echt nodig om jouw topsnelheid te halen hoor. In 5de ben je beperkt tot +/-160km/u.
http://www.bmbikes.co.uk/specpages/R1150R.htm
Kijk hier eens bij gearbox ratios. Als dat geen overdrive is? :wink:
En als een 1150 hetzelfde toerental heeft als een 850 aan dezelfde snelheid, dan is er wel degelijk iets niet normaal. In het beste geval zit er een eindoverbrenging van een 850 op, en dan trekt ie gelijk de beesten. In het ergste geval hebben ze er gewoon een hele 850 onder gehangen. Maar zo erg zal het wel niet zijn zeker. Check eens even of die 5000 toeren aan 130 wel degelijk in 6de versnelling is....
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Bericht door toerbaard »

ja hoor, echt wel in zesde
vandaar mijn vraag of voor de r1150r geen veschillende versnellingsbakken geleverd zijn
andere eindoverbrenging zou natuurlijk ook kunnen
ik dacht dat voor bepaalde modellen deze keuzemogelijkheid er geweest is ??

Gearbox
Constant mesh 6 speed gearbox

Gearbox Ratios
2.050 / 1.600 / 1.270 / 1.040 / 0.900 / 0.700

volgens deze site zou ook de vijfde al een overdrive zijn :shock:
heb ik er dan een close-ratio sportbak onder steken ???

hoeveel toeren draaien andere r1150r bezitters bij 130 km/uur ?
Laatst gewijzigd door toerbaard op 07 feb 2007, 12:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Jan B
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 apr 2005, 10:41
Locatie: Wemmel

Bericht door Jan B »

Mannen mijn R850R draait 5500 toeren als ik 130 rijd. En dat kan ie uuuren volhouden.
Jan.
R850R
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Ik meen dat je voor bepaalde bakken kon kiezen voor een kortere eerste versnelling, handig voor off-road. Denk ik toch :oops:
Maar meestal wordt de verhoudig tussen de verschillende modellen in dezelfde serie geregeld door een andere eindoverbrenging, de achterbrug, of meer bepaald het differentiel (als je hier kan spreken van differentieel natuurlijk).
Een R is dus "korter" gegeard als een RT of een RS, 1 op 2,82 tegenover 1 op 2,91 bijvoorbeeld. Terwijl de versnellingsbakken gelijk blijven.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Toen ik mijn R aanschafte had ik de keuze tussen een 6e versnelling of een E. Zoals op de GS.
Ik koos toen voor een 6e omdat ik toch niet van plan was veel autostrade te doen met dit soort motor, de beste weg van A naar B met een roadster is over de secundaire slingerwegen.

Ik draai ook rond de 5000 rpm bij 130 km/h. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

JüRgen schreef:Toen ik mijn R aanschafte had ik de keuze tussen een 6e versnelling of een E. Zoals op de GS.
Ik koos toen voor een 6e omdat ik toch niet van plan was veel autostrade te doen met dit soort motor, de beste weg van A naar B met een roadster is over de secundaire slingerwegen.

Ik draai ook rond de 5000 rpm bij 130 km/h. :wink:
Voilà, mysterie opgehelderd. :wink: De E zou dan de Economische overdrive zijn, de andere iets als een "prise directe".
De 5500 toeren aan 130, zoals in de posting hierboven, zou volgens mij dus alleen nog kunnen liggen aan een te lage maat voor- en achterband.
Achteraan omdat je dan meer toeren moet draaien om dezelfde snelheid te halen, en vooraan omdat het wiel vaker ronddraait over dezelfde afstand. En anders wijkt kilometer- of toerenteller een beetje af.
Lang geleden dat de Roadster nog zo uitgebreid aan bod is gekomen :wink: Meestal hebben R rijders het te druk met genieten :P
Jan B
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 apr 2005, 10:41
Locatie: Wemmel

Bericht door Jan B »

Met mijn banden heeft het niks te maken die zijn doodnormaal. Maar ik heb wel een R850R van 2000. Het oude type dus. Eigenlijk 2 types geleden om precies te zijn. En die had slechts 5 versnellingen.
Jan.
R850R
George Michael
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 nov 2005, 09:55
Locatie: Provincie Utrecht (NL)

Bericht door George Michael »

Mijn 1150RT draait bij 130 op 4.500 toeren in de E-versnelling.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Boogieman
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 aug 2006, 16:09
Locatie: 't Gooi (NL)

Bericht door Boogieman »

Mijn R1100R rijd 120 km/h bij 4500 rpm...
(En rijden onder de 2500 rpm dan slaat ie ongeveer af)
Dyslectie, hoeschrijfjedatookalweer?
- R1100R -
armando
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 dec 2005, 11:30

Bericht door armando »

Dag motorfans,

Ik heb een R850RT (2001) en draai bij 120 km/u rond de 4800/4900 toeren en bij 130 km/u 5200 toeren.

Gegroet,

Armando
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

armando schreef:Dag motorfans,

Ik heb een R850RT (2001) en draai bij 120 km/u rond de 4800/4900 toeren en bij 130 km/u 5200 toeren.

Gegroet,

Armando
Idem op de mijne uit 98 :wink:
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Bericht door xantingo »

LOMAX schreef:De 5500 toeren aan 130, zoals in de posting hierboven, zou volgens mij dus alleen nog kunnen liggen aan een te lage maat voor- en achterband.
Achteraan omdat je dan meer toeren moet draaien om dezelfde snelheid te halen, en vooraan omdat het wiel vaker ronddraait over dezelfde afstand. En anders wijkt kilometer- of toerenteller een beetje af.
Wordt de snelheid niet berekend aan de versnellingsbak, zoals bij een auto? Daar blijft de verhouding tussen toerental en snelheid (op het dashboard) altijd gelijk, ongeacht welke maat van banden er gemonteerd wordt.

Of is er bij een motorfiets een meting van de snelheid aan het voorwiel (zoals bij een bromfiets)?
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Bij mijn 850R van 98 is het dus inderdaad nog meting aan het voorwiel.
Afbeelding
Bij mijn 1150RT van 2003 was dit ook nog zo, dus ook bij die van u. :roll:
Afbeelding
Bij de 1200RT is de meting niet meer aan het voorwiel, maar daar ging het in dit topic even niet over :wink:
Plaats reactie