R1150RT - Spatbord-verlenger

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
on4ajg
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:55
Locatie: St Truiden

R1150RT - Spatbord-verlenger

Bericht door on4ajg »

Hallo,

Heeft er iemand reeds een spatbordverlenger geplaatst, vooraan, op zijn RT.

Wat zijn je ervaringen hiermee; is het werkelijk de moeite om deze te plaatsen, en wordt het vuil en opspattend water daadwerkelijk ( een beetje) tegengehouden ?

(Wordt te koop aangeboden bij Wunderlich als Kotflügelergänzung "Extenda Fender" voor de prijs van 29.9 €.)

Bedankt voor uw reactie(s).

Erwin.
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Ik heb een spatbordverlenger gehad op mijn vorige moto: R850R.
Vooral het motorblok werd gespaard van opspattend vuil en zo.
Voor de berijder lijkt mij dit weinig voordelen te geven(zeker bij een RT), alleen bij het schoonmaken van de fiets.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

tja een klassieke zwarte rubberen lap - kostprijs ?? overal gratis te vinden - lijkt me efficiénter en gaat niet stuk als je eens een trottoireke afrijd, dus lapje rubber op maat snijden twee inox boutjes en moertjes, twee gaatjes boren en klaar is't, den blok blijft er alleszins heel wat properder mee en 't valt hoegenaamd niet op, de meeste zien het zelfs niet hangen
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Wat Danny schreef klopt. Dat is inderdaad het meest efficiënte, maar toch vraagt het om een beetje aandacht! Die pvc slijkweerders zijn niet echt bedoeld om daar nog van alles aan te bevestigen. Dus die rubber flap mag niet te zwaar zijn en met de boutjes opletten dat ze je band niet raken. (ik spreek dus van ondervinding :cry: )
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

en dat wat John zegt klopt dan ook weer , de schroeven moeten keurig worden ingekort of beter perfect van lengte zijn anders trek je een mooie groef in je band
wat de sterkte betreft dat is bij de RT geen probleem de binnenspatborden zijn erg sterk en kunnen heel wat hebben in tegenstelling tot de oudere k spatbordjes waar john vast een hele boel van weet :wink:
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

spatlap

Bericht door WALTER GSAdventure »

En wanneer zijn de schroefjes goed? Als er 1 mm schroefje zichtbaar is aan de achterkant van het moertje.
MVG :idea:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Hangt er van af hé Walter, als je bouten van 12mm gebruikt is het net iets te veel van het goede denk ik :lol: Moertjes van 5 en een carrosserie-rondel moeten goed zijn dunkt me. En inderdaad, net gelijk of een mm'tje meer schroefdraad is OK. Is je rubber naar de dikke kant kan je ook pop-rivetten gebruiken (liefst inox) die komen nooit los en zijn korter te monteren dan moertjes en boutjes. Wel steeds carrosserie-rondellen gebruiken, anders heb je kans dat het boeltje uitscheurt :wink:
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Bericht door de Ron »

kunnen jullie even verduidelijken wat "carrosserie rondellen" zijn en hoe zien ze eruit ??
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Een carrosserie-rondel ziet er uit als een grote platte ronde (of soms ovale) schijf met een relatief klein gaatje tegenover een normale rondel. Het draagvlak is dus bij een carrosserie-rondel véél groter. Wat het uitscheuren van zacht materiaal of dun plaatijzer tegengaat. Hopelijk is deze uitleg voldoende :wink:
Icecube
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:05
Locatie: Ramsel
Contacteer:

Re: Spatbord-verlenger vooraan R1150RT

Bericht door Icecube »

Erwin,

Ik heb een spatbordverlenger van Wunderlich geïnstalleerd op mijn RT. Het ziet er goed uit en werkt ook nog. Maar enkele centimeters langer had niet slecht geweest.
Je kan ook een spatbord van de K1200LT installeren.
Kijk ook eens op de volgende site:
http://jeff.dean.home.att.net/fender.htm
Afbeelding
Silver '02 RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
on4ajg
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:55
Locatie: St Truiden

Bericht door on4ajg »

Hallo,

Bedankt voor al jullie reacties jongens , nu weet ik al heel wat meer.

Groetjes,

Erwin
taio
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2004, 12:49
Locatie: GS land

spatbordverlenging

Bericht door taio »

gegroet



lijmen met goede lijm is ook zeer sterk en vooral niet zichtbaar tov schroeven
Plaats reactie