Oude benzine?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wout
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2005, 15:53

Oude benzine?

Bericht door Wout »

Mijn F650 GS (1 jaar oud) had startproblemen.
Volgens BMW & Selbach kwam dit doordat de benzine in de tank te oud was (2 maanden). Heeft hier iemand ervaring mee?
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Wout,

Benzine verminderd van kwaliteit door ouder worden, maar op 2 maanden zou het me toch verwonderen :?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Bericht door Vanguard »

Het is inderdaad een feit dat de ongelode benzine sneller zijn kwaliteiten verliest. Heb het ervaren met men oldtimer, een Standard van 1951, de kappen van de bougie's vlogen er zelfs spontaan af. Was behoorlijk schrikken. Op aanraden van een bevriende garagist verse benzine getankt en de motor draaide terug normaal. Volgen die man verliest de ongelode benzine zeer snel zijn oktaan. Wie weet hier meer over?
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

Twee maanden vind ik straf.Maar de 650 F en GS en scarver hebben altijd wat last met starten bij lange stilstand.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Zonder kat kan je loodvervanger of octane boost in je tank doen als je moto lang stilstaat, dan blijft de benzine langer goed. 2 maanden is normaal geen probleem voor loodvrij, vanaf een maand of 4 kun je problemen krijgen.
Met Kat kun/mag je dit helaas niet. Eencilinders zijn sowieso al moeilijke starters, kun je weinig aan doen. Beetje startpiloot in de luchtinlaat spuiten doet wonderen :D
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

De startpilot nooit gebruiken,dat is een lapmiddel het mag alléén bij oude motoren en dan nog,bij een goed afgestelde en onderhouden motor zou geen probleem mogen zijn voor te starten,mensen die veel een startpilot gebruiken maken de motor lam en als u die motoren demonteert ziet u dat aan de cil. en de segmenten en de konisse afsluiting van de kleppen geen compres meer
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Paul vde schreef:De startpilot nooit gebruiken,dat is een lapmiddel het mag alléén bij oude motoren en dan nog,bij een goed afgestelde en onderhouden motor zou geen probleem mogen zijn voor te starten,mensen die veel een startpilot gebruiken maken de motor lam en als u die motoren demonteert ziet u dat aan de cil. en de segmenten en de konisse afsluiting van de kleppen geen compres meer
Zal wel, 't is dan ook maar een noodmiddel hé, als je elke dag rijdt heb je dat niet nodig
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Enne,

Als je Startpilot gebruikt, liefst op de luchtfilter spuiten, niet rechtstreeks in de luchtinlaat... heb er al stoten mee meegemaakt.. énorm brandbaar goedje... We gebruikten dat destijds om carburatoren te ontdoen van gele benzineresten en aanslag, bezinksel... prima spul, maar juist gebruiken :?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

JüRgen schreef:Enne,

Als je Startpilot gebruikt, liefst op de luchtfilter spuiten, niet rechtstreeks in de luchtinlaat... heb er al stoten mee meegemaakt.. énorm brandbaar goedje... We gebruikten dat destijds om carburatoren te ontdoen van gele benzineresten en aanslag, bezinksel... prima spul, maar juist gebruiken :?
Ik heb het een paar maal gebruikt bij mijnen Husky 610, Een echte ... als het op starten op aan kwam na een tijd te hebben stilgestaan. Ook op oude Alfa's heb ik het menigmaal gebruikt. Met "in de luchtinlaat spuiten" bedoel ik eigenlijk: vernevelen in de luchtinlaat, dus nog voor de luchtfilterkamer. Het is zeker niet de bedoeling om iets te demonteren, of rechtstreeks in de carb te spuiten. Het is idd link spul, maar het werkt wel :D
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
911turbo
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 feb 2005, 19:12

Bericht door 911turbo »

Ik vind het toch maar raar, ik heb ook nog een een Honda XL250R RFVC uit 1985 en die heeft wegens omstandigheden een jaar stilgestaan met dezelfde benzine in de tank, hij was zelfs maar ongeveer halfvol (wat extra slecht is voor benzine omdat er veel lucht bijzit), 4-5 keer kicken en hij was in gang. en geen probleem om weg te rijden. (ik heb wel de carbu gepoetst voor het wegzetten)

dus benzine van 2 maand oud kan nooit een probleem zijn voor een moto.
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

na 5 maanden start mijn grasmachien nog :lol: ,paar keer trekken en we kunnen weer alle weken het gras afdoen :?
Plaats reactie