Oude benzine?
Moderator: GVN
Oude benzine?
Mijn F650 GS (1 jaar oud) had startproblemen.
Volgens BMW & Selbach kwam dit doordat de benzine in de tank te oud was (2 maanden). Heeft hier iemand ervaring mee?
Volgens BMW & Selbach kwam dit doordat de benzine in de tank te oud was (2 maanden). Heeft hier iemand ervaring mee?
Het is inderdaad een feit dat de ongelode benzine sneller zijn kwaliteiten verliest. Heb het ervaren met men oldtimer, een Standard van 1951, de kappen van de bougie's vlogen er zelfs spontaan af. Was behoorlijk schrikken. Op aanraden van een bevriende garagist verse benzine getankt en de motor draaide terug normaal. Volgen die man verliest de ongelode benzine zeer snel zijn oktaan. Wie weet hier meer over?
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Zonder kat kan je loodvervanger of octane boost in je tank doen als je moto lang stilstaat, dan blijft de benzine langer goed. 2 maanden is normaal geen probleem voor loodvrij, vanaf een maand of 4 kun je problemen krijgen.
Met Kat kun/mag je dit helaas niet. Eencilinders zijn sowieso al moeilijke starters, kun je weinig aan doen. Beetje startpiloot in de luchtinlaat spuiten doet wonderen
Met Kat kun/mag je dit helaas niet. Eencilinders zijn sowieso al moeilijke starters, kun je weinig aan doen. Beetje startpiloot in de luchtinlaat spuiten doet wonderen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
De startpilot nooit gebruiken,dat is een lapmiddel het mag alléén bij oude motoren en dan nog,bij een goed afgestelde en onderhouden motor zou geen probleem mogen zijn voor te starten,mensen die veel een startpilot gebruiken maken de motor lam en als u die motoren demonteert ziet u dat aan de cil. en de segmenten en de konisse afsluiting van de kleppen geen compres meer
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Zal wel, 't is dan ook maar een noodmiddel hé, als je elke dag rijdt heb je dat niet nodigPaul vde schreef:De startpilot nooit gebruiken,dat is een lapmiddel het mag alléén bij oude motoren en dan nog,bij een goed afgestelde en onderhouden motor zou geen probleem mogen zijn voor te starten,mensen die veel een startpilot gebruiken maken de motor lam en als u die motoren demonteert ziet u dat aan de cil. en de segmenten en de konisse afsluiting van de kleppen geen compres meer
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Enne,
Als je Startpilot gebruikt, liefst op de luchtfilter spuiten, niet rechtstreeks in de luchtinlaat... heb er al stoten mee meegemaakt.. énorm brandbaar goedje... We gebruikten dat destijds om carburatoren te ontdoen van gele benzineresten en aanslag, bezinksel... prima spul, maar juist gebruiken
Als je Startpilot gebruikt, liefst op de luchtfilter spuiten, niet rechtstreeks in de luchtinlaat... heb er al stoten mee meegemaakt.. énorm brandbaar goedje... We gebruikten dat destijds om carburatoren te ontdoen van gele benzineresten en aanslag, bezinksel... prima spul, maar juist gebruiken
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Ik heb het een paar maal gebruikt bij mijnen Husky 610, Een echte ... als het op starten op aan kwam na een tijd te hebben stilgestaan. Ook op oude Alfa's heb ik het menigmaal gebruikt. Met "in de luchtinlaat spuiten" bedoel ik eigenlijk: vernevelen in de luchtinlaat, dus nog voor de luchtfilterkamer. Het is zeker niet de bedoeling om iets te demonteren, of rechtstreeks in de carb te spuiten. Het is idd link spul, maar het werkt welJüRgen schreef:Enne,
Als je Startpilot gebruikt, liefst op de luchtfilter spuiten, niet rechtstreeks in de luchtinlaat... heb er al stoten mee meegemaakt.. énorm brandbaar goedje... We gebruikten dat destijds om carburatoren te ontdoen van gele benzineresten en aanslag, bezinksel... prima spul, maar juist gebruiken
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Ik vind het toch maar raar, ik heb ook nog een een Honda XL250R RFVC uit 1985 en die heeft wegens omstandigheden een jaar stilgestaan met dezelfde benzine in de tank, hij was zelfs maar ongeveer halfvol (wat extra slecht is voor benzine omdat er veel lucht bijzit), 4-5 keer kicken en hij was in gang. en geen probleem om weg te rijden. (ik heb wel de carbu gepoetst voor het wegzetten)
dus benzine van 2 maand oud kan nooit een probleem zijn voor een moto.
dus benzine van 2 maand oud kan nooit een probleem zijn voor een moto.