Brandstofaanduiding 1200 GS onjuist
Moderator: GVN
Brandstofaanduiding 1200 GS onjuist
Mijn 1200 GS heb ik nieuw gekocht begin september 2004, en sinds dan is er een probleem met de benzineaanduiding. Die werkt onnauwkeurig. Ik heb het al bij de dealer laten nachecken, en het eerste dat dan moet gebeuren van BMW Motorrad is de "vlotter ne plooi geven", en kijken of het dan juister werkt. Neen dus. Er is nadien een "update" uitgevoerd (of ne reset, ik wee ge 't nie). Ook nog niet ok ! Nog eens nadien is er dan een volledig nieuw mecanisme geplaatst (omslachtig naar 't schijnt), waarbij dus vlotter en niveausensor volledig nieuw werden geplaatst. Is 't nu in orde ? Néén, nog maar eens niet. Het is zelfs nog nooit zó slecht geweest. Effe expliqueren : ik doe mijn 20 l tankje nokvol, en zet de tripteller op zero. De info-display geeft "vol" aan tot 201 km. Dan springt het naar beneden tot minder dan halfvol, nog een tien km verder duidt hij 1/3 aan, om dan van 210 km naar 231 km gereden te hebben nog het kleinste blokje te tonen alvorens de resterende reservebrandstofaanduiding te displayen. Kort samengevat is de weergave van "vol" tot "bijna op reserve" op een goeie dertig km gebeurd !! Het zou evenmin aan het display liggen (dixit dealer!).
Zijn er nog 1200 GSers die dat probleem hebben of ben ik de enige in het zonnestelsel ? Mijn dealer heeft mij beloofd om in garantie nog maar eens de hele zaak te herbekijken . Zelf vind ik het maar sneu steeds te moeten nahollen en niet te kunnen betrouwen op mijn brandstofmeterweergave. Hoelang produceert BMW Motorrad nu ook al weer moto's ... ?
Zijn er nog 1200 GSers die dat probleem hebben of ben ik de enige in het zonnestelsel ? Mijn dealer heeft mij beloofd om in garantie nog maar eens de hele zaak te herbekijken . Zelf vind ik het maar sneu steeds te moeten nahollen en niet te kunnen betrouwen op mijn brandstofmeterweergave. Hoelang produceert BMW Motorrad nu ook al weer moto's ... ?
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... )
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Beste, ik heb net hetzelfde probleem met mijn GS die ook rond die periode is aangekocht. Ik heb mijn dealer in Rotselaar gecontacteerd en heb de volgende uitleg gekregen: het is normaal dat de meter vol blijft aanduiden tot op een moment. Dan duidt hij amper 2 balkjes aan maar met die hoeveelheid beweert hij dat je nog gerust 90 km kan rijden. Wij hebben het uitgetest. We hebben na 2 balkjes de oranje driehoek gekregen op het scherm met de aanduiding van het aantal kilometers dat je nog kan rijden. Wij hebben met onze tank een goede 310 km gereden. Volgens de dealer kan je met een volle tank tussen de 300 à 400 km bollen, een andere gs-rijder kon er 350 km mee rijden maar dat zal afhangen van de rijstijl zeker. Groeten
Beste, ik heb net hetzelfde probleem met mijn GS die ook rond die periode is aangekocht. Ik heb mijn dealer in Rotselaar gecontacteerd en heb de volgende uitleg gekregen: het is normaal dat de meter vol blijft aanduiden tot op een moment. Dan duidt hij amper 2 balkjes aan maar met die hoeveelheid beweert hij dat je nog gerust 90 km kan rijden. Wij hebben het uitgetest. We hebben na 2 balkjes de oranje driehoek gekregen op het scherm met de aanduiding van het aantal kilometers dat je nog kan rijden. Wij hebben met onze tank een goede 310 km gereden. Volgens de dealer kan je met een volle tank tussen de 300 à 400 km bollen, een andere gs-rijder kon er 350 km mee rijden maar dat zal afhangen van de rijstijl zeker. Groeten
Ik heb mijn GS aangekocht 05/2006, en ook die heeft een alles behalve correcte aanduiding. (Voor mijn GS had ik een RT die een zeer betrouwbare aanduiding gaf).
Bij volle tank - krijg ik, op mijn GS, een aanduiding van goed 3/4 vol
Blijft daar dan vervolgens heel lang staan (wat mij in het begin deed denken dat ik een geweldig zuinige GS had), om dan ineens naar goed 1/4 te zakken.
Heb mij nu de goede gewoonte aangekweekt één van mijn triptellers steeds op 0 km te zetten bij een nieuwe tankbeurt en vervolgens terug te gaan tanken een 230-tal km later. Meestal heb ik dan nog geen aanduiding van reserve, waarvan ik weet dat die nog eens goed is voor 80 km.
Nog nooit problemen gehad.
Mijn verbruik schommelt tussen de 5.5 ten 6.5 liter in functie van de gereden km's (rustig tot sportief, stad en/of autosnelweg, solo of met .., biljartvlak of met heuvels)
Verder zeer tevreden van mijn GS.
groeten
Bij volle tank - krijg ik, op mijn GS, een aanduiding van goed 3/4 vol
Blijft daar dan vervolgens heel lang staan (wat mij in het begin deed denken dat ik een geweldig zuinige GS had), om dan ineens naar goed 1/4 te zakken.
Heb mij nu de goede gewoonte aangekweekt één van mijn triptellers steeds op 0 km te zetten bij een nieuwe tankbeurt en vervolgens terug te gaan tanken een 230-tal km later. Meestal heb ik dan nog geen aanduiding van reserve, waarvan ik weet dat die nog eens goed is voor 80 km.
Nog nooit problemen gehad.
Mijn verbruik schommelt tussen de 5.5 ten 6.5 liter in functie van de gereden km's (rustig tot sportief, stad en/of autosnelweg, solo of met .., biljartvlak of met heuvels)
Verder zeer tevreden van mijn GS.
groeten
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Ik kom nog uit het tijdperk dat benzinemeters maar een gadget waren of zelfs helemaal niet aanwezig waren en rij dus altijd op de tripmeter. Veel betrouwbaarder dan om het even welke benzinemeter. De mijne werkt trouwens ook niet nauwkeurig, maar de km's die je nog kan doen en die weergegeven worden op de teller eens je op reserve staat lijken dan weer wel redelijk te kloppen...Ondanks redelijk sportief rijden heb ik (solo) al meer dan eens 380km kunnen doen zonder leeg te rijden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hello,
Mijn GS is van 6/05. Benzinemeter geeft lang 'vol' aan, om dan opeens naar 'halfvol' te wisselen. Van dan af : langzame afname via balkjes tot restafstandaanduiding. Dus behoorlijk.
Mijn GS is van 6/05. Benzinemeter geeft lang 'vol' aan, om dan opeens naar 'halfvol' te wisselen. Van dan af : langzame afname via balkjes tot restafstandaanduiding. Dus behoorlijk.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
mijn gsa is van 2005 en ik kan ook op mijn brandstofmeter niet rekenen, het enige waar ik rekening met hou is wanneer ik 280 à 290 km gereden heb dat ik moet tanken.Toedel schreef:Hello,
Mijn GS is van 6/05. Benzinemeter geeft lang 'vol' aan, om dan opeens naar 'halfvol' te wisselen. Van dan af : langzame afname via balkjes tot restafstandaanduiding. Dus behoorlijk.
En soms ben ik verstomd als ik zie dat ik in feite snel gereden heb op kleine baantjes; minder verbruik in vergelijking met de snelweg, wetende dat ik maar op de km- teller 130 à 140 km per uur rijd. Weet dan ook dat er ongeveer 10% speling op zit en de kilometerteller niet juist gaat in vergelijking met andere moto's Als ik vb 200 km heb heeft er iemand anders 190 of 185!!!
gelukkig is de motor goed en is de rest bijzaak en moeten we gewoon rekening houden met bepaalde min-faktoren.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik graag met een propere motor rijd maar als de pijpen nu blinken of niet, ik geniet er niet minder van.
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
Ik heb ongeveer 300 km met mijn nieuwe GSA. Ben dus nog volop aan het 'ontdekken' hoe alles werkt.
Vandaag tot de vaststelling gekomen dat die benzinemeter idd niet echt nauwkeurig zijn werk doet.
Van 'vol' springt ie na 240 km ineens op iets minder dan 'half vol'. Ik ben nu benieuwd hoe hij verder zal reageren de volgende drie/vier resterende blokjes.
Iemand dezelfde vaststelling gedaan met een model 2007?
Vandaag tot de vaststelling gekomen dat die benzinemeter idd niet echt nauwkeurig zijn werk doet.
Van 'vol' springt ie na 240 km ineens op iets minder dan 'half vol'. Ik ben nu benieuwd hoe hij verder zal reageren de volgende drie/vier resterende blokjes.
Iemand dezelfde vaststelling gedaan met een model 2007?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
@ GS'er,
Zelfde opgemerkt met mijne GSA. Even wennen, ga er gewoon vanuit dat je pas oplet als de reserve wordt aangesproken : vanaf dan verschijnt ook het realistsiche rijbereik op je display + indicatie lampje. Dus goeie raad : ogen op de weg genietend van de omgeving en als de reserve wordt aangesproken heb je nog ruim de kans om op het gemak een tankstation op te zoeken (tenzij je natuurlijk halfweh de sahara zit natuurlijk.
greetz Dirk
Zelfde opgemerkt met mijne GSA. Even wennen, ga er gewoon vanuit dat je pas oplet als de reserve wordt aangesproken : vanaf dan verschijnt ook het realistsiche rijbereik op je display + indicatie lampje. Dus goeie raad : ogen op de weg genietend van de omgeving en als de reserve wordt aangesproken heb je nog ruim de kans om op het gemak een tankstation op te zoeken (tenzij je natuurlijk halfweh de sahara zit natuurlijk.
greetz Dirk
BoxerDesmo, fun mix
YOO
Of hij klopt weet ik niet, wel is hij consequent, als ik 't zelfde woon-werk traject rij, dan scheelt 't geen 5km op de teller als hij van vol naar halfvol springt, da's dan meestal op ong. 175km.
De oranje driehoek begint dan zo rond de 225km te branden, en dan geeft hij me meestal nog een 65km qua bereik aan.
Kortom, hij lijkt me dorstig , maar wel redelijk juist
Grtz, Philip!
Of hij klopt weet ik niet, wel is hij consequent, als ik 't zelfde woon-werk traject rij, dan scheelt 't geen 5km op de teller als hij van vol naar halfvol springt, da's dan meestal op ong. 175km.
De oranje driehoek begint dan zo rond de 225km te branden, en dan geeft hij me meestal nog een 65km qua bereik aan.
Kortom, hij lijkt me dorstig , maar wel redelijk juist
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Ik stam nog uit de tijd toen we zelf het kraantje naar reserve draaiden...De moderne fiets met al zijn toeters en bellen bevalt me nog steeds wat het rijden betreft maar heel veel snufjes die ons het leven zouden moeten vergemakkelijken blijken soms meer bron van ergernis...Ik bekijk de meter zelden maar hou mijn km.in de gaten en dat klopt altijd afhankelijk van de snelheid.Ongeveer 500km voor het laatste balkje verdwijnt.Als de computer zegt dat ik niet meer verder kan blijf ik rustig rijden tot ....ik echt denk nu val ik stil.(nog niet gebeurd) Bij het tanken de laatste keer34.5 liter.(gsa van 2006)