Traag stationair toerental

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Traag stationair toerental

Bericht door Synchro Bob »

Gegevens:
1) Model R850R 2000 60.000Km
2) TPS 375 mV
3) Synchonisatie :
- Gaskleppen 99%
- Bypassschroeven 99%
- Gaskabels 99%
4) Stationair toerental 900 tpm, stabiel, bypassschroeven 1 3/4 uitgedraaid.

Probleem:
Ik kan het stationair toerental niet boven de 900 tpm afstellen met de bypassschroeven. Verder uitdraaien heeft geen effect behalve een minder stabiel lopen. Bypassschroefen zijn proper en het kanaal met perslucht uitgeblazen.
Ik heb de sturing van de injectoren eens uitgetrokken. Afwisselend links en rechts. Motor reageert identiek links en rechts (met licht toerentalverlies maar de motor blijft draaien op 1 cilinder)

Een mooie stabiele 900 tpm is niet dramatisch maar valt wel buiten de tollerantie...

Enfin, ik leer veel bij maar ik ben alweer verloren :? Iemand een idee ?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

Stelschroef vrijloop ? Ik weet dat die normalerwijs ook gelakt is, maar als alle syncro gedaan is denk ik dat je die kan verzetten?
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Re: Traag stationair toerental

Bericht door Livin »

bdemeyer schreef:4) Stationair toerental 900 tpm, stabiel,
Bob,

mijn RT draait stationair rond de 900-950 tpm en ik zie hier eigenlijk geen probleem in.
Het toerental blijft stabiel en de motor valt niet stil.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Stefken schreef:Stelschroef vrijloop ?
Bedoel je de aanslagschroef van de gaskleppen ?
Ik ben door een "Zero=Zero" procedure gelopen en dan de linker gasklep op 375 mV ingesteld door de aanslagschroef in te vijzen. Beide bypassschroeven dicht en dan de synchronisatie van van de gaskleppen in rust (tegen de aanslag) gecheckt: 99% gelijk.

De gaskleppen staan dus volgens mij genoeg open in ruststand. Toch ?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Traag stationair toerental

Bericht door Synchro Bob »

SilverRT schreef:mijn RT draait stationair rond de 900-950 tpm en ik zie hier eigenlijk geen probleem in.
Inderdaad het toerental op zich is geen probleem maar het feit dat het in de hoogte niet regelbaar is abnormaal. Volgens het boekje zou het op 1000 tpm moeten staan en daar geraak ik niet aan (zonder de gaskleppen te "ontregelen")
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Tiens, ik heb iets vergeten te vertellen.

Bij BMW hebben ze aan de CO regeling gezeten om het probleem van het schokken (zie andere topic) te onderdrukken.
Zou het kunnen dat een extreme CO regeling in de weg zou staan van het optimaal afstellen van het stationair toerental ?

Waar zit die CO regeling, eigenlijk ?

Bedankt,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

bdemeyer schreef: Waar zit die CO regeling, eigenlijk ?
Gevonden ! Het is een potentiometer links achter aan het subframe.
Maar ik weet niet wat ermee aan te vangen zonder CO analyzer.
Afblijven dus...
Afbeelding
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb in het verleden die CO pot ook bijgeregeld op mijnen GS1100, zonder co meter, probeer eens met draaiende motor, onthou ongeveer de positie, en verdraai effe om te zien of de relantie dan wel omhoog gaat? De mijne stond altijd rond 3-3.5, 1.5 is wel heel weinig denk ik.
Als je controle wil, dit kan eigenlijk in elke garage.
Als je met de aanslag schroeven en bypassen geen fatsoenlijke relantie kan bereiken moet je gaan denken aan valse lucht etc...al eens met draaiende motor startpiloot of remmenreiniger op de inlaat rubbers (tussen kulas en gasklephuis) gespoten? (die remmenreiniger ben ik nie zo voor, nie goed voor de rubber, maar als je geen startpiloot hebt....)
Maar je zegt dat alles synchroon staat, dus zal het wel geen valse lucht zijn....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
SprintPeet
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 mei 2006, 09:30
Locatie: Boom

Bericht door SprintPeet »

bdemeyer schreef:
bdemeyer schreef: Waar zit die CO regeling, eigenlijk ?
Gevonden ! Het is een potentiometer links achter aan het subframe.
Maar ik weet niet wat ermee aan te vangen zonder CO analyzer.
Afblijven dus...
Afbeelding
Bob,

De CO potmeter zit bi mijn motor aan de rechterzijde en niet LINKS.
Ik heb de potmeter trouwens 1/2 draai CCW gedraaid en nu is het toerental wel hoger te brengen via de bypass schroeven. Ook het KFR ( of wat er moest voor doorgaan) is weg. Niks geen inhouden of bokken tussen 50 en 70 km/h. Het verbruik is idem en ook de bougies laden niet aan. Alle problemen van de baan dus. Ik dender nu (nog) sneller voort. :D

Groeten
Peter
Eagles may soar the sky, but weasels don't get sucked into jet engines.
be432081
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 aug 2005, 19:28
Locatie: Meerbeek

Gas blijft hangen

Bericht door be432081 »

Vanmorgen aan het knoeien geweest met de r11RS van mijnen maat ;
plots gaat ie in de toeren , met een korte snok aan de gashendel laat hem terugvallen , prutsen aan de kabels en hij gaat weer omhoog.
De bewegende delen goed ingespoten met WD40 laten inwerken , uitblazen met de compressor , opnieuw inspuiten , laten trekken tijdens de apero , opnieuw uitblazen en inspuiten.
Het gaat beter , maar toch blijft hij hangen ronde 1600 toeren , dat is te snel.
Opgemerkt dqat de kabel tussen links en rechts slap hangt en de kabel naar de gashendel gespannen , terwijl het veerwieltje niet volledig tot zijn afstelvijs geraakt.Even ertegen drukken en hij komt op zijn ralenti.
Even bijregelen , gashendelkabel wat losser , kabel naar cyl 2 wat strakker helpt.
Beginnen prutsen met de chokekabel en daar gaat ie weer in toeren.Ook wat gevijs en ik krijg hem rond de 1100 toeren.
Daar laten we het bij , draait redelijk goed en blijft niet meer hangen.
Mijn vermoeden is dat de kabelkes door de ouderdom (1994 en 75KKm) wat uitgerokken zijn en dat regelen moeilijk wordt.
Synchro is niet gedaan , ik heb geen meterkes maar dat zou toch moeten gebeuren.
Zou het kunnen dat het de moment is om de kbelkes te vernieuwen?

thks info

Hugo
Midlife-crisis , tis van da
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Effe tussendoor..ivm die kabels. Kunnen slijtage vertonen als ze tijdens hun levensduur niet zo goed zijn gesmeerd. Alles alles open ligt is 't een goed moment om die kabels te vervangen. Lekker insmeren, nieuwe d'erin..en afregelen dan.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
be432081
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 aug 2005, 19:28
Locatie: Meerbeek

Bericht door be432081 »

Dacht ik ook , maar de schrik zit erin wat dat weer moet kosten bij bmw,
zelfs de kleinste prul heeft een prijs in goud.We zijn maar gewoon werkmensen hé
Midlife-crisis , tis van da
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

gaskabels kosten geen stukken van mensen, 10-15euro voor een gaskabel. probleem lijkt mij ook een uitgerafelde kabel of beschadigde gain. Of gewoon heeeeel slecht gesynchronizeerd. 75000km is een peuleschil voor een RS, 275000km begint er al meer op te trekken...
Onderdelen prijzen van BMW vallen over het algemeen wel mee. Vergelijk maar eens met een jap, valt nog dik tegen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie