Viapunten veel? weinig?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
markpeeters
Contacteer:

Viapunten veel? weinig?

Bericht door markpeeters »

Ik ben me pas een 3-tal weken aan het vertrouwd maken met Mapsource.
Nu heb ik gisteren de file van de Openingsrit toegestuurd gekregen (waarvoor mijn oprechte dank aan de organisator, die ondanks het "gemekker" op het forum toch iedereen op z'n wenken heeft bediend). Eén ding vie me op, de route bevat een 90-tal viapunten. Wanneer ik een route maak van ± 250 km heb ik tussen de 20 en de 40 viapunten. Ligt dit aan de aard van het parcours of zet je beter meer viapunten om zeker te zijn dat de route goed kan gereden worden ook al ziet ze er op PC goed uit met slechts enkele punten. Wie helpt me op de goeie weg?
Erik

Re: Viapunten veel? weinig?

Bericht door Erik »

markpeeters schreef:.. Eén ding vie me op, de route bevat een 90-tal viapunten. Wanneer ik een route maak van ± 250 km heb ik tussen de 20 en de 40 viapunten. Ligt dit aan de aard van het parcours of zet je beter meer viapunten om zeker te zijn dat de route goed kan gereden worden ook al ziet ze er op PC goed uit met slechts enkele punten. Wie helpt me op de goeie weg?
Vaak duidt een grote hoeveelheid tussenpunten erop dat het om een route gaat met "historie" dwz die al vaker is herberekend, op verschillende kaartupdate(s)
Een rit met veel tussenpunten heeft het voordeel dat de kans op afwijkingen na herberekenen kleiner is.
Herberekenen van een rit die in een andere kaartupdate dan de uwe is aangemaakt is sterk aan te bevelen vooraleer u een rit naar uw Garmin laadt. Dupliceer tevoren om te vergelijken met het origineel en corrigeer zonodig.

Met zoveel tussenpunten hebben de huidige Garmins geen probleem. Bij oudere Garmins als bv. een SP3+ is het zaak het aantal tussenpunten beperkt te houden, vooral bij meerdaagse trips..
Succes :!:
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

De route in garminfile bedroeg een grote 700 punten.
Voor tomtom heb ik deze omgezet naar een 90 tal punten voor exact dezelfde route...

Nogmaals... niet alle wegen leiden naar Rome, dus vaak is het enige alternatief van a naar b die ene weg die er effectief naar toe leidt.

Je gps zal je heus geen 100km laten omrijden om ter bestemming te komen.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Coyote_s4

Bericht door Coyote_s4 »

JH. schreef: De route in garminfile bedroeg een grote 700 punten.
Voor tomtom heb ik deze omgezet naar een 90 tal punten voor exact dezelfde route...
Bij omzetting naar TomTom heb je wel moeten splitsen in verschillende ITN-files, niet ?
Hoe doe jij de omzetting van Garmin naar TomTom ?
Welke stappen moet je doorlopen, welke tools gebruik je :?:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Coyote_s4 schreef:
JH. schreef: De route in garminfile bedroeg een grote 700 punten.
Bij omzetting naar TomTom heb je wel moeten splitsen in verschillende ITN-files, niet ?
Hoe doe jij de omzetting van Garmin naar TomTom ?
Welke stappen moet je doorlopen, welke tools gebruik je :?:

Je moet eens gaan snuffelen op het forum, daar staat de uitleg in geuren en kleuren...

In het kort:

de originele file omzetten via itnconvertor naar .axe file (5seconden)
.axe file openen met autoroute (1seconde)
in autoroute het teveel / of onnodige punten verwijderen (zo kom je van ruim 700 naar 90) (30 minuten)
nieuwe .axe file (autoroute) omzetten met itnconvertor naar .itn file voor tomtom (5 seconden)

klaar is tom in 30minuten en 11 seconden :wink:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Ik herbereken (+ eventueel aanpassen) de route 2 maal: een keer met snelste tijd en een keer met kortste afstand. Normaal heb ik dan voldoende viapunten om bij auto-herberekenen de route steeds te volgen.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Livin

Bericht door Livin »

Patrick V schreef:Ik herbereken (+ eventueel aanpassen) de route 2 maal: een keer met snelste tijd en een keer met kortste afstand. Normaal heb ik dan voldoende viapunten om bij auto-herberekenen de route steeds te volgen.
Niet slecht gezien. Goeien tip!! Afbeelding
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Ik probeer telkens zoveel mogelijk viapunten eruit te gooien ... kan dat gemelk best missen (u heeft viapunt nr zoveel bereikt).
Ik werk wel met een toestel waarmee ik de herberekening kan uitzetten...
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Bij mij (SP2610) geeft Truus enkel aan als je bij een waypunt aankomt. Viapunten worden niet gemeld.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
sprint

Bericht door sprint »

Yep, en mijn goede SPIII kan maar 50 viapunten aan per route, dus moet ik ze wel opsplitsen in twee delen of er 40 viapunten uit kunnen halen zonder dat de route word gewijzigd :wink:
Marnix.

Afbeelding
Plaats reactie