middenbok k100rt

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

middenbok k100rt

Bericht door mort »

hoi,

ik rij al vele jaren met mijn k100rt en ben van plan dit nog lang zo te houden. alleen heb ik het volgende probleem; door mijn uiterst lichte gewicht is het voor mij altijd een probleem om de motor op de middenbok te zetten, en zéker als hij beladen is, bv op reis. kan iemand me hier omtrend een oplossing bieden? wees gerust, mn hantering is oké, het ligt zuiver aan mijn gewicht, ik kan niet genoeg op de hefboom van de middenbok drukken. ik had al gedacht de hefboom te iets te verlengen, maar dat is nog niet zo simpel. hoe dan ook, alle tips zijn welkom :D bedankt
dainese
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 dec 2006, 10:43
Locatie: brugge

Bericht door dainese »

Niet dat ik er veel van ken :oops:
Ik zou ook denken de hefboom verlengen,maar ik weet niet of er een "handvat" op jouw moto staat. die 2 samen dat lukt wel.

Ik ben ook maar een lichtgewicht, maar m'n LT 1200 krijg ik toch makkelijk op z'n middenbok.
Een beetje macht gebruiken met te trekken en tegelijkertijd op de "hefboom" duwen lukt aardig.
Zonder handvat onmogelijk :!:
Misschien het concept eens naderbij bekijken :?:
Veel sterkte :lol:
Norton,Harley,Yamaha,Bmw,Vespa '70,k1200lt,k1600gtl
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

De beste manier is gewoon die middenbok wat inkorten. Haal em er onderuit, slijp er maximaal één cm tussenuit. Steek een kort stukje buis of zelfs betonijzer in de middenbok voor je het boeltje terug aan elkaar last. Dan ben je zeker dat het sterk in elkaar zit.
En je zal zien dat je nu je brommer kan opbokken zonder inspanning :wink:
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

John schreef:De beste manier is gewoon die middenbok wat inkorten. Haal em er onderuit, slijp er maximaal één cm tussenuit. Steek een kort stukje buis of zelfs betonijzer in de middenbok voor je het boeltje terug aan elkaar last. Dan ben je zeker dat het sterk in elkaar zit.
En je zal zien dat je nu je brommer kan opbokken zonder inspanning :wink:
Staat ie dan nog met het achterwiel los van de grond ? Anders idd een te overwegen oplossing.
'k Heb al ondervonden dat BMW af en toe eens een kemeltje schiet met de ergonomische plaatsing van een middenbok. Er zijn modellen waarbij het relatief vanzelf gaat, er zijn er bij waar je (zelfs met de goeie techniek) recht naar een hernia stevent.
Nil volentibus arduum
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Zolang je niet meer dan dat cm tertje er tussen uit haalt staat ie vlak nog net met het achterwiel van de grond. (hangt een beetje van de ronding vd band af hé)
7mm is in feite genoeg. Wil je echt zekerheid rij dan je motor op twee plaatjes van 7 mm op een echt vlakke ondergrond. Je zal zien dat opbokken nu een pak makkelijker gaat. En je hebt ook gelijk een controle of je brommer nog stabiel staat. Op een ongelijke ondergrond gebruik je zowiezo beter de zijpikkel met eventueel plaatje onder tegen het wegzakken.
Het eenige dat je zal moeten gewoon worden is dat je eerst je zijpikkel uitklapt voor je opbokt. De lengte van de zijpikkel speelt dan zie je.
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Bericht door mort »

John schreef:Zolang je niet meer dan dat cm tertje er tussen uit haalt staat ie vlak nog net met het achterwiel van de grond. (hangt een beetje van de ronding vd band af hé)
7mm is in feite genoeg. Wil je echt zekerheid rij dan je motor op twee plaatjes van 7 mm op een echt vlakke ondergrond. Je zal zien dat opbokken nu een pak makkelijker gaat. En je hebt ook gelijk een controle of je brommer nog stabiel staat. Op een ongelijke ondergrond gebruik je zowiezo beter de zijpikkel met eventueel plaatje onder tegen het wegzakken.
Het eenige dat je zal moeten gewoon worden is dat je eerst je zijpikkel uitklapt voor je opbokt. De lengte van de zijpikkel speelt dan zie je.
bedankt, dit had ik ook al in gedachten. alleen was ik van plan om het stuk waar de 4 bouten doorgaan (waarmee de middenbok aan de boite hangt) iets af te slijpen en iets kortere bouten gebruiken dan. zou dit ook kunnen lukken? dit lijkt me iets minder drastisch.

mvg
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door sprint »

Anders kan je dezekopen om wat mee te experimenteren :wink:
Marnix.

Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

mort schreef: bedankt, dit had ik ook al in gedachten. alleen was ik van plan om het stuk waar de 4 bouten doorgaan (waarmee de middenbok aan de boite hangt) iets af te slijpen en iets kortere bouten gebruiken dan. zou dit ook kunnen lukken? dit lijkt me iets minder drastisch.

mvg
:?: :?: :?:
Hoe ga je dat mooi recht krijgen? Hopelijk niet met een slijpmolentje. Of heb je een freesmachiene ter beschikking?
Ik denk dat het simpeler kan zoals ik heb uitgelegd. Je kan ook Sprint zijn aanbieding aanschaffen en is er voor die luttele 50 eurokes geen potje gebroken :lol:
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Bericht door mort »

sprint schreef:Anders kan je dezekopen om wat mee te experimenteren :wink:
dat is ook een idee :) bedankt
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Bericht door mort »

John schreef: :?: :?: :?:
Hoe ga je dat mooi recht krijgen? Hopelijk niet met een slijpmolentje. Of heb je een freesmachiene ter beschikking?
Ik denk dat het simpeler kan zoals ik heb uitgelegd. Je kan ook Sprint zijn aanbieding aanschaffen en is er voor die luttele 50 eurokes geen potje gebroken :lol:
ik heb een freesmachientje, maar ook een cn gestuurde slijpmachine die dit wel aan kan. alleen moet ik een goede opspanning zien te maken

mvg
Geerty
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 apr 2005, 13:27

Bericht door Geerty »

Je eigen lichamsgewicht heeft geen belang bij het "opbokken". Je zegt wel dat je de juiste techniek hanteert maar ik vrees dat dit niet zo is. Met gebruik van de juiste handelswijze is de motor op de middenbok plaatsen "peanuts" ! Niks gesleur of getrek 8) 8) Zou dus eerst nog wat oefenen alvorens aan de onderdelen beginnen te slijpen.
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Bericht door mort »

Geerty schreef:Je eigen lichamsgewicht heeft geen belang bij het "opbokken". Je zegt wel dat je de juiste techniek hanteert maar ik vrees dat dit niet zo is. Met gebruik van de juiste handelswijze is de motor op de middenbok plaatsen "peanuts" ! Niks gesleur of getrek 8) 8) Zou dus eerst nog wat oefenen alvorens aan de onderdelen beginnen te slijpen.
eerst nog wat oefenen??? mijn motor heeft 210.000km. ik weet heus wel dat ik het verband moet zoeken tussen het handvat en de hefboom van de middenbok. ik zeg ook niet dat het niet lukt hé, alleen werkt het mij soms op de zenuwen als ik op minder ideale plaatsten sta en als ik beladen ben haat ik dat. maar voor zo'n kleinigheid zal ik mijn K niet wegdoen. als ik alles hier zo lees is het wel een gekent probleem, want john heeft blijkbaar ook al zo'n aanpassing uitgevoerd mss niet voor zichzelf, maar dan nog. trouwens, een vriend heeft een naakte k75, bij hem heb ik dit probleem niet. toch bedankt
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Alles heeft véél te maken met gewicht ja! Zeker bij een politie-motor waar zowiezo al wat meer toeters en bellen aan hangen. Bok maar eens op met een plankje niet onder de wielen maar onder je staander. Je zal het vlug doorhebben wat een klein centimetertje doet. :wink:
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

De plaats waar de constructeur de middenbok eraan geflanst heeft en de hoogte van de vering tov het hoogste punt van de middenbok zijn van tel. Daarom net dat zo'n centimetertje eraf zoveel verschil kan maken.
Je eigen gewicht speelt in deze wel een rol. Als je een motorfiets hebt waarbij de middenbok het achterwiel héél hoog van de grond aftilt, weeg je liefst meer dan 80kg. Je moet dat hele gewicht immers optillen tot aan het kantelpunt van de middenbok.
Je techniek mag dan nog zo goed zijn, als je het gewicht of de kracht niet hebt om de motor zo hoog te trekken ben je er niks mee.

Pas als de plaatsing van de middenbok in orde is, en je hoeft de motor vanaf het loskomen van het achterwiel van de grond niet meer te ver omhoog te trekken gaat de techniek een rol spelen.

Een volgeladen FJR gaat gelijk ne niks op de middenbok. Een K75 gaat ook bijna op door er naar te kijken. K1200LT valt ook nog goed mee.
De plaatsing van de middenbok is bij die modellen dus ok.

R100RS en RT zijn rampzalig. Liefst zelfs met 2 zijn. R80/R100GS gaan dan weer gemakkelijker want die staat een pak hoger op z'n poten. De vierkleppers gaan er redelijk gemakkelijk op maar ze vallen er relatief gemakkelijk ook weer af, doordat de middenbok zelf bijna vertikaal blijft staan als de motor opgebokt is.
Funduro standaard moet je ook redelijk hard aan trekken (achterwiel staat op het kantelpunt van de middenbok bijna 15cm (!) van de grond), als de vering verhoogd is gaat het vanzelf.
Nil volentibus arduum
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Een deel van de oplossing zit misschien in wat Raketman schrijft. In beladen toestand is de motor niet alleen zwaarder om te "tillen", maar zakt ie ook meer door zijn poten, zodat je de zaak heel wat hoger moet heffen om over het kantelpunt heen te gaan. Voordat je begint te slijpen, zou je misschien even de veervoorspanning wat bijdraaien en zo de motor in rust al een centimeter hoger brengen. Als je dat al niet deed tenminste.
En op vlakke ondergrond helpt het wel eens als je de motor eerst lichtjes naar achter laat rollen, en in de beweging zelf het bok "aftrapt". Beetje judo dus :wink:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Zonder iemand te kort te doen door al de info die gegeven wordt om het toch maar niet in te korten.... Het maakt dus wél degelijk een serieus verschil hé! En als er dan toch achteraf een achterwieltje uit moet en je wil wat meer ruimte. Kantel je motor, schuif een plankje onder de kant die los van de grond staat en herhaal dat aan de andere kant van je bok. Best met zen tweetjes doen. Maar dat wist je al denk ik.
Ik heb hier 5 Ktjes staan en weet ondertussen al wel welke het gemakkelijks op te bokken is. Ook al is die het zwaarst qwa uitrusting. :wink:
Boskrabber
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 mar 2006, 16:07
Locatie: Geografisch Middelpunt Vlaanderen

Bericht door Boskrabber »

Alles hangt veel af van de plaatsing van de middenbok en de gewichtsverdeling van de motor.
Mijn laatste 3 motoren wogen resp. 189, 208 en 229 kg droog en de grootte van de tank ging ook omhoog. Wel de zwaarste, de RT dus was het best op te bokken en de lichtste het moeilijkst.
Een zware belading kan de zaken wel een beetje veranderen.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
PatricK/GS
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 okt 2004, 20:44
Woonplaats: Lommel
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door PatricK/GS »

Heb nog een gebruikte standaard voor een K100 (1988) liggen in goede staat,
die gratis mag afgehaald worden door wie er nuttig gebruik van kan maken.
Waar de buizen de grond raken, zijn er RVS plaatjes opgelast.
De buizen waren immers al dun geworden door het vele opbokken.
Kan dus nog een paar mm extra ingekort worden :wink:
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Plaats reactie