Press : BMW Motorrad aan de start van de 24 Uur van Le Mans

Hier vind je alle persberichten terug. Deze handelen over BMW algemeen of BMW Motorrad

Moderator: GVN

Plaats reactie
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Press : BMW Motorrad aan de start van de 24 Uur van Le Mans

Bericht door JüRgen »

BMW Motorrad aan de start van de 24 Uur van Le Mans met Stéphane Mertens

München/Bornem. Op 21 april a.s. zal de legendarische wedstrijd van de 24 Uur van Le Mans voor motorfietsen plaatsvinden. Die dag zal identiek zijn aan de de voorgaande jaren op één historisch verschil na : 50 jaar na de laatste deelname aan een competitie op circuit, zal een fabrieksploeg van BMW Motorrad opnieuw aan de start staan.

Het team van BMW Motorrad Motorsport zal aan deze eerste wedstrijd van het Wereldkampioenschap Endurance deelnemen met een sport boxer afgeleid van de technologie van de BMW R 1200 S. Vanwege zijn cilinderinhoud van 1200 cc zal de moto deelnemen in de categorie ‘Open’. Deze endurancemoto zal gereden worden door echte professionals als Stéphane Mertens, Thomas Hinterreiter en Rico Penzkofer, met Marcus Barth als reserve, die allemaal beschikken over een solide BMW-ervaring.

Er staan vier wedstrijden van 24 uur op het programma van het team voor het jaar 2007. Na de 24 Uur van Le Mans (21-22/2004), zal het team van BMW deelnemen aan de 24 Uur van Barcelona (07-08/2007), meestrijden in Oschersleben (11-12/2008) en meedoen voor de bekende Bol d’Or van Magny-Cours (15-16/2009).
Laatst gewijzigd door JüRgen op 26 mar 2007, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
@Mathé
Berichten: 167
Lid geworden op: 10 dec 2005, 07:59
Locatie: Utrecht NL.

Bericht door @Mathé »

Dit is mooi ..... het race-bloed is bij BMW weer beginnen te borrelen :)

Misschien in de nabije toekomst ook weer in de Moto-GP?!
Weer een uitdaging voor Valentino Rossi :wink:

Ga in ieder geval de 24 uur van Le-Mans met belangstelling volgen.

Mvgr. Mathé
BMW K75 1988 / Yamaha XT660R 2009 / Suzuki X7 GT250 1978 ..... hond(je) heet 'Beemer'.
PabloElFlamenco
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:28
Locatie: Zaventem

Bericht door PabloElFlamenco »

Da's interessant nieuws. Niet dat ik wakker lig van motorraces, maar toch, en zeker uithoudingsraces, ik zal de prestaties van BMW in Le Mans zeker in het oog houden.

Rijden de motoren op klassieke autocircuit (van de 24 uurs race) of rijden ze op het "Circuit Bugatti" of op nog een ander parcours?

Hiermede is BMW dus "sportiever" dan (bij de auto's) Porsche. Nadat dezen ettelijke malen de 24h van Le Mans op legendarische wijze hebben gewonnen, doen die helemaal niks meer. Of toch, ja: de zakken van de eigenaars leegkloppen, en de aandeelhouders in de wattekes leggen.

Pablo
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

:D :D :D "Dong Dong" Sheer riding pleasure..
This is great, eindelijk eens de strijd aanbinden met de rijstkokers...en de gelegenheid om onzelf met het merk te vereenzelvigen :!:

Ben benieuwd hoe den boxer het er van afbrengt..hopelijk hebben ze genoeg olie staan :lol: :lol:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

En remblokken ...
Afbeelding
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

ah nee Stoffel, je hebt 't niet goed begrepen! Remblokken verslijten bij 'n rustige rijstijl die eigen is aan onze Vlaamse wegen...
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
wemalo
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 sep 2006, 09:27

Bericht door wemalo »

met een sport boxer afgeleid van de technologie van de BMW R 1200 S
Gaat het dan om een speciaal ontwikkelde/ontworpen R1200S?
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Bericht door RUSOR »

Afbeelding

:wink: :wink: :wink:

GRTS Danny
PabloElFlamenco
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:28
Locatie: Zaventem

Bericht door PabloElFlamenco »

Ik ontdek zelf pas de wereld van de motorkoers, en geef toe dat ik er absoluut niks van weet... Och, ik ken wel enkele namen, maar daar houdt het mee op.

Stephane Mertens ken(de) ik dus niet :oops:
Hieronder een extract uit een webartikel uit de USA. Daytona? Daytona!

Time flies. So did we.
After thirty years, BMW motorcycles wins at Daytona.

They say history repeats itself - and at the inaugural SunTrust Moto ST eight-hour endurance race at Daytona International Speedway this October 21st that is exactly what happened. Thanks to a brilliant effort by San Jose BMW Motorcycles team, victory was achieved in dramatic, nail-biting fashion as the team brought home the checkered flag. Not since Steve McLaughlin won the very first AMA Superbike race back in 1976 on an R 90 S, had a BMW team won at Daytona in an AMA sanctioned race. And this stunning victory by San Jose BMW was equally historic.



In the Super Sport Twins-class, riders Brian Parriot, Nate Kern, and Belgian Stephane Mertens grabbed the win aboard their stock #46 BMW R 1200 S, defeating the #18 M4 EMGO Suzuki SV 1000S team by nearly fifteen seconds. The San Jose BMW team completed 228 laps of the 3.56-mile Daytona road course, racking up a total distance of 811.68 miles around the speedway's legendary high-banked turns. All three riders posted lap times within a second of each other, and this consistency, combined with the San Jose BMW expert pit crew and race team planning under the direction of Udo Gietl, brought home the win.



"Everything went smoothly," Parriott said. "The settings were perfect, tire wear was phenomenal. In the end, pit efficiency won the race, all us riders did was just cruise around the track."

San Jose BMW's victory is particularly impressive given the fact that the M4 EMGO Suzuki team had twenty-five years of endurance racing experience. But a pit mishap just over an hour into the race cost them six laps, allowing the San Jose BMW team to grab a commanding lead, and one which they never relinquished.

For 172 laps, Parriott, Kern, and Mertens led the race, averaging 106 mph. As darkness fell and with an hour and a half left in the contest, the Suzuki team had battled back to second place, and launched a furious charge to try and catch San Jose BMW, but their efforts fell short. Trailing by thirty seconds with twenty-two minutes to go, the Suzuki team made a final pit stop for a splash-and-go hit of fuel, but they were unable to reach Parriott, who took the checkered flag under the speedway lights with one hand raised in triumph.

"We knew the Suzuki had to refuel one more time, so we weren't too worried," Mertens said about the closing laps, "The crew was really fantastic. They made no mistakes."



San Jose BMW had also battled with the #83 BMW Motorcycles of Daytona team early on, before a miscommunication between pit and rider caused the BMW Daytona team to run out of fuel on the back straightaway, costing them several laps. Still, the BMW Daytona team managed a fourth place finish, giving BMW Motorcycles two spots in the top five.

"To win at Daytona is something I will treasure for years to come," Mertens said, as the three riders stood on the podium at Victory Lane, with Steve McLaughlin standing nearby. "At last, BMW has achieved another win at Daytona," added Kern, as the champagne was uncorked and the celebration began. "It's been a long time coming."

The San Jose BMW R 1200 S was raced totally stock, save for its Remus exhaust and its final drive, which was taken from an R 1200 RT, which allowed for slightly taller gearing. Amazingly, the San Jose BMW bike used less than four ounces of oil during this grueling eight-hour competition. Visit the International Motorcycle Shows this winter to see the Moto ST champion San Jose R 1200 S, which will be on prominent display. Additional support was provided by BMW Motorcycles of Atlanta and Mainline BMW of Devon, Pennsylvania.

Congratulations to the entire team - you truly did make history!

Hmmm...interessant te leren!
Pablo
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Bron : http://www.motornet.be

Er werd al enkele jaren druk gespeculeerd of BMW al dan niet een come back plande in de motorsport. Geruchten dat het Duitse merk aan de MotoGP’s of het WK Superbike zou deelnemen bleken keer op keer enkel op wensdromen van verslaggevers te berusten en BMW Motorrad ontkende bovendien steeds maar weer in alle toonaarden dat het raceplannen koesterde. Nu, in de lente van 2007, heeft BMW Motorrad echter het roer radicaal omgeslagen. Op 24 maart vonden we namelijk het onderstaande persbericht in onze mailbox:



München/Bornem. Op 21 april aanstaande zal de legendarische wedstrijd van de 24 Uur van Le Mans voor motorfietsen plaatsvinden. Die dag zal identiek zijn aan de de voorgaande jaren op één historisch verschil na : 50 jaar na de laatste deelname aan een competitie op circuit, zal een fabrieksploeg van BMW Motorrad opnieuw aan de start staan.



Het team van BMW Motorrad Motorsport zal aan deze eerste wedstrijd van het Wereldkampioenschap Endurance deelnemen met een sport boxer afgeleid van de technologie van de BMW R 1200 S. Vanwege zijn cilinderinhoud van 1200 cc zal het team deelnemen in de categorie ‘Open’. Deze endurance racer zal gereden worden door de professionals Stéphane Mertens, Thomas Hinterreiter en Rico Penzkofer, met Marcus Barth als reserve, die allemaal beschikken over een solide BMW race ervaring.



Er staan vier wedstrijden van 24 uur op het programma van het team voor het jaar 2007. Na de 24 Uur van Le Mans (21-22/04), zal het team van BMW deelnemen aan de 24 Uur van Barcelona (07-08/07), meestrijden in Oschersleben (11-12/08) en aan de start verschijnen van de bekende Bol d’Or op Magny-Cours (15-16/09).



Of BMW Motorrad daardoor een belangrijke nieuwe pagina in zijn geschiedenis begint te schrijven zal de tijd ons leren. Vast staat dat het merk technologie genoeg in huis heeft om het in iedere discipline van de motorsport te maken. Een voorbeeldje? Hun V8 Formule 1 motorblok voor 2006 puurde uit 2.300cc meer dan 700 pk en woog slechts 95 kilogram. Het blok had pneumatisch bediende kleppen en een litervermogen van plus 304 pk. Moet er nog zand zijn?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
PabloElFlamenco
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:28
Locatie: Zaventem

Bericht door PabloElFlamenco »

Blijkt nu dat Stefan Mertens één of meerdere breuken heeft opgelopen bij een ongelukkige circuitval, hij is dus "out" voor Le Mans en wordt vervangen door een andere ...euh... hoe zegt men, piloot (of is dat rijder?). Brute pech, natuurlijk, maar de BMW blijft dus wel in de koers. Al goed, dat!
Paul
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

ze moeten me maar bellen als ze nog iemand zoeken :wink:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Hanzy_S
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2007, 21:59

Bericht door Hanzy_S »

Stephane Mertens zal vervangen worden door
Nate Kern alias "N8" als reserve. Deze zal alleen rijden als er nog iemand uitvalt.
Blijkbaar een team van 4 waar er 3 rijden.

Filmpkes van N8 in actie
http://www.bmwmotorcycles.com/bikes/bike.jsp?b=r1200s
Blogspot
http://www.nate-kern.blogspot.com
(Dagboek)
[ s ]R1100R[ /s ]
R1200S
Afbeelding
Plaats reactie