bandenreparatiesetje

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

bandenreparatiesetje

Bericht door the riding man »

ik heb eigenlijk al lang zo een zakje bij als ik met de moto ga rijden maar eigenlijk weet ik niet volledig hoe je dit moet gebruiken :oops:
tzou toch wel vrij dom zijn om onderweg een platte band voor te hebben, een herstellingskitje bij te hebben maar het niet kunnen gebruiken he :shock:

Afbeelding

wat moet je nu exact allemaal doen met deze tooltjes?
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
AfbeeldingAfbeelding
Nagel verwijderen met een tangetje :?: (of multitool alla Letherman, Gerber)
Met de frees het gat goed uitfrezen.
Plaats een beetje lijm/glijmiddel met de tube op het gaatje.
Neem de naald en trek daar één van de nestels (stop) door zadat die halfweg zit en je 2 gelijke eindjes hebt.
Duw de naald volledig door het gat en trek hem er terug uit.
Snij met het mesje het overtollige van de nestel (stop) af.
Pomp je banden op ofwel met die gasflesjes +/- 3 stuks, draai de gasflesjes op je ventiel met behulp van een verlengstuk maar opgelet bescherm het omhulsel van de fles want die word ijskoud, dus gebruik het bijgeleverde hoesje dat je over de gasflesjes kan trekken ofwel gebruik je handschoenen om de gasflesjes vast te houden.
Stop bij een benzinestation om eventueel de bandendruk te controleren of om de band wat meer op druk te zetten.
Houdoe
Laatst gewijzigd door pvde op 07 mei 2007, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Nagel uithalen met tangske, gat ruimen met da veilke, die bruine, vettige wiek in uwe priem steken, tot in 't midden v.d wiek, priem met de wiek in da geruimd gat duwen tot ong. halverwege de wiek, priem behoedzaam terug uittrekken, oppompen (daarom altijd handig dat er tot aan een benzinestation oid. kan gereden worden) en eens opgepompt nekeer op rochelen, om te zien of er geen luchtblaaskes komen, indien OK uitstekende stukken v.d wiek afknippen/snijden op gelijke lengte met de band, indien NOK, met die tang uwe wiek wat bewegen (naar voren/achteren, of is proberen een beetje te draaien) tot dat 't luchtdicht is, en anders herbeginnen.
Na een stukske gereden te hebben altijd is controleren of 'm wel degelijk op spanning blijft staan, en anders naar de dichtsbijzijnde bandenboer bollen, om, indien de moeite waard, den band van binnen uit te laten repareren, of anders ne nieuwe te steken.

Vwala, da was 't!

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Bericht door the riding man »

bedankt mannen,

dat was heel duidelijk!
ajmo
Berichten: 320
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Hallo

Tussen deze foto's van het GS weekend van september 2006 staan een aantal bandenplakfoto's.

http://people.zeelandnet.nl/moutonjopp/ouren/ouren.html

groet ajmo
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Er zitten een wezenlijk verschil tussen de uitleg van Pvde en van Koppel.
De ene steekt er de vettige wiek helemaal door, om hem dan tot halfweg weer uit te trekken. De andere stopt al halfweg met insteken, wat volgens mij de procedure is voor de afgeplatte O-vormige wieken.
Maar als ik het goed heb, zit bij elke set een duidelijke gebruiksaanwijzing. Neem die thuis al eens rustig door, zodat je achteraf niet ergens in het donker naar een leesbrilletje moet zitten zoeken :wink:
Rikkes
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 okt 2004, 22:00
Locatie: Hechtel

Bericht door Rikkes »

Misschien een domme opmerking van mij, maar als je de wiek er maar half insteekt, zit dan de "insteekpriem" niet samen met de wiek nog in het gat? Ik probeer me dat visueel voor te stellen en de tweede manier "half insteken" lijkt me niet mogelijk. Maar misschien snap ik het niet, dat kan ook :(
R1150RT 10/2004
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

als je de wiek doorduwd heb je terug een gat in de band
de stopnaald is open aan de voorkant
doordat je de wiek half doorduwd en dan de naald terugtrekt blijft de wiek in het gat zitten en dicht het uw band terug af
http://www.tubelest.co.jp/foreign/conv.html
hier zie je hoe het precies werkt :wink:
http://www.4x4abc.com/jeep101/plugnplug.html

http://www.slimesealant.com/international/dutch.php
dit kwam ik nu toevallig tegen zie
iemand die daar ervaring mee heeft
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Bericht door Bart Bever »

awel,
toevallig vorige week voor schoonmoeder hare velo ne nieuwe binnenband gaan halen en daar zat ook diene groene smos in.
Opgepompt en een beke terug afgelaten om te zien wat da nu juist was, en idd.. diene groene snot kwam mee door t soupappeke. Na 5 minuten was da uitgedroogd maar nog iets of wat flexibel. iets vaster als opgedroogde silicone.
Idee lijkt wel goe als ge ne binnenband hebt maar denk da ze anders groen gaan lachen bij de bandenman. :wink:

Greetz!
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Ziet er niet slecht uit, zeker niet als het efectief 2 jaar zou werken.

BINNENBANDDit is de formule die SLiME tot het best verkopende bandenreparatiemiddel ter wereld heeft gemaakt. SLiME repareert kleine gaatjes van maximaal 3 mm in alle banden met binnenband.
GOEDE VOORBEHANDELING VOOR:
Fietsen
Kruiwagens
Motoren
Repareert gaatjes tot 3 mm in binnenbanden!!

ZONDER BINNENBAND
SLiME Super Duty is speciaal samengesteld om grotere lekken, van maximaal 6 mm, te repareren in alle banden zonder binnenband.
TE GEBRUIKEN VOOR:
Grasmaaiers
Terreinwagens
Tractoren
Aanhangwagens
Auto's/vrachtwagens
SUVs
Repareert lekken tot 6 mm in banden zonder binnenband!! :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

'k Heb dat ding er ooit, per ongeluk, volledig ingeramd, waarna de wiek in de band achterbleef toen ik de priem er uit trok. Logisch trouwens.
Dus: priem met wiek steek ik in de band tot er nog een halve centimeter van de wiek buiten steekt en trek dan de priem terug. Afsnijden, lucht, rijden, weer lucht (of controle) en gassen.
Je kan ook 'n spuitbus kopen, maar dat geeft een smurrie voor de bandenboer.
I respect your opinion. But I don't give shit.
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door pvde »

LOMAX schreef:Er zitten een wezenlijk verschil tussen de uitleg van Pvde en van Koppel.
De ene steekt er de vettige wiek helemaal door, om hem dan tot halfweg weer uit te trekken. De andere stopt al halfweg met insteken, wat volgens mij de procedure is voor de afgeplatte O-vormige wieken.
Maar als ik het goed heb, zit bij elke set een duidelijke gebruiksaanwijzing. Neem die thuis al eens rustig door, zodat je achteraf niet ergens in het donker naar een leesbrilletje moet zitten zoeken :wink:
Yep,
Effe goed lezen :wink:
Duw de naald volledig door het gat en trek hem er terug uit.
Ik heb hier niet gesproken dat die wiek volledig in de band moet geduwd worden, he :roll:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Boskrabber
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 mar 2006, 16:07
Locatie: Geografisch Middelpunt Vlaanderen

Bericht door Boskrabber »

Ik rij al een hele tijd rond met zo'n reparatie-setje in mijn koffer. Ik heb het al zien doen en ik weet dus hoe het moet maar ik doe het liever niet zelf want dan rij ik niet meer op mijn gemak met mijne bike. Ik laat het liever doen door iemand die er bedreven in is en kan ik blijven rijden tot mijn banden versleten zijn. Zo heb ik het in het verleden gedaan en zo hoop ik het ook in de toekomst te doen.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Jan Lt
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 jun 2006, 23:04
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Jan Lt »

Hallo,

Vorige week ben ik ook lek gereden.
Had ten eerste niets bij me maar via het ene na het andere tankstation
bij de bandenboer geraakt.
Ik vroeg om een plug erin te steken en die zei me dat het LEVENGEVAARLIJK is om met een plug in je band te rijden zeker bij hogere snelheden dus een nieuwe band of een papier tekenen dat ik
zelf een plug erin wilde.
Nu was mijn band al ver versleten dus heb ik een nieuwe laten steken
maar als ik morgen een lek heb vind ik dat toch een beetje veel geld
om weer een nieuwe te kopen .
Wat vinden jullie hiervan ?

Ik las ook een topic over IPONE dat goedje moet je in een nieuwe band
steken nagel eruit trekken en gat gaat vanzelf dicht
Misschien kennen jullie dit spul ?

greetz
Jan
lt:lekker toeren
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tja, dat de bandenboer alles in 't werk gaat stellen om een band van om en bij de 150€ te verkopen, ipv een herstelling aan 15€, da's wel redelijk duidelijk :roll:

Heb zelf circa 9000km met een plug/wiek in de achterband rondgereden, en pas op 't einde van de levensduur van de band begon deze druk te verliezen. 'k Ga nu niet zeggen dat ge een wiek moet "oprijden", maar bij een "serieuze" bandenboer kunt ge de band wel inwendig laten herstellen, en dat is dan wel perfect in orde.
Zodoende moet een reis/tripke niet persé in 't water vallen, en kunt ge naderhand de band deftig laten herstellen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Bericht door demito »

stop 'n go pocket tireplugger: paddestoelplug in het gat zonder de band eraf tenemen. letterlijk in 5 min gefikst en je kan ermee blijven verder rijden. Verschillende keren gebruikt in Maroc en 2500 km tegen hoge snelheid naar huis gereden met die pluggen in mijn band. Bochtjes gepikk in de bergen en botten geschuurd. No probs en geen gekul met colle en zo.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Bericht door the riding man »

demito schreef:stop 'n go pocket tireplugger: paddestoelplug in het gat zonder de band eraf tenemen. letterlijk in 5 min gefikst en je kan ermee blijven verder rijden. Verschillende keren gebruikt in Maroc en 2500 km tegen hoge snelheid naar huis gereden met die pluggen in mijn band. Bochtjes gepikk in de bergen en botten geschuurd. No probs en geen gekul met colle en zo.

T
waar koopt ge dat en tegen welke prijs? Heb er nog nooi van gehoord eigenlijk. Werkwijze voor herstelling?
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Bericht door demito »

http://www.wunderlich.de
product nr 5524028
kostprijs 30 eur en je hebt plenty of champignons voor een trip

werkwijze:

-gat uitfrezen met bijgeleverd freesje
-champignon in applicator
-applicator in gat
-applicator aandraaien om champignon door het gat te persen
-applicator terugtrekken
-met een tang champignon op zijn plaats trekken (zodat de kop netjes -aansluit aan de binnenkant)
-champignon gelijk afsnijden met de band met het bijgeleverde mesje

Klaar is demito

groot voordeel: uwe colle wordt niet slecht. Ik had bij het indeuken van mijn velg een binnenband moeten plaatsen en toen ik die moets repareren vastgesteld dat de twee tubekes colle die ik meehad al te oud waren om nog goed te pakken.

hoop en al 5 min werk als je het 1 keer hebt gedaan
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

is het dit wat je bedoeld :?:

Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Bericht door demito »

IRON GONZO schreef:is het dit wat je bedoeld :?:

Afbeelding
yep.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ik neem gewoon mijn reservewiel mee. :P
voordeel is dat ook uw bagagerek groter wordt :roll:

Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie