vervangruit voor de R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

marcort

vervangruit voor de R1200RT

Bericht door marcort »

Hoi,

Ik zag vanmorgen een 1200RT rijden met volgens mij een vervangingsruit van MDI (het was een hogere dan standaard, en met een "flip-up" gedeelte).
Hij had aan de bovenkant ook dezelfde negatieve uitsparing als het orginele scherm.

Heeft er iemand ervaring mee, en dan met name:
-dikte (trilt hij)
-kijk je er overheen als hij in de laagste stand staat. (ik ben 1.84m)
-Is de stand van de ruit gerelateerd aan de maximum te rijden snelheid.

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd of er mensen zijn die rondrijden met het Marathon Screen van Wunderlich, en wat hun bevindingen zijn.

Ik hoor het wel.

marco
Honda Shadow 1100 / Ducati 750SS / Ducati ST2 / BMW R1200RT.
Zo zie je maar, uiteindelijk krijgt iedereen een helder moment.
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Dat scherm van MDI kende ik nog niet, maar wel al o.a. CB, Secdem, Nedplex en Wunderlich. Ik ben nog zoekende dus dit was dan voor mij een nieuwe mogelijkheid er bij.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
marcort

Bericht door marcort »

Hoi Boskrabber,

Die van MDI kost €199,- (http://www.mdi-online.nl)
Je mag vrijblijvend een stukje ermee rijden om hem uit te proberen.
Dat vertelde die verkoper toen ik belde. Ze zitten in Herpen (NL)

Die van Wunderlich kost hier in Nederland €238,-
Weet jij toevallig of hij in Belgie goedkoper is?

Groet,

Marco[/url]
Honda Shadow 1100 / Ducati 750SS / Ducati ST2 / BMW R1200RT.
Zo zie je maar, uiteindelijk krijgt iedereen een helder moment.
Focus

vervanruit R 1200 RT

Bericht door Focus »

Hallo,

mijn keuze is gevallen bij" Nedplex".
Heb kunnen testen met scherm en moet zeggen uitstekend.
Is hoger en breder en nog voordeel met afwatering,wil hierbij zeggen dat tijdens regenval de druppels niet lopen tot bovenrand doch naar links en rechts worden afgevoerd.
Heb overeen gekomen om scherm te maken in donker getint.
Demoscherm gekregen en gemonteerd,heb maar één woord prachtig.
Laagste stand kun je er makkelijk overheen kijken.
Schemen zijn getest op 120Km/h hoogste stand geen probleem.
Materiaaldikte perfekt veel minder trillingen dan origineel.

Mvg,Bert.
Spencer

Bericht door Spencer »

Bert, heb je 'n foto met de getinte ruit ?
Triker

Re: vervanruit R 1200 RT

Bericht door Triker »

Focus schreef:Hallo,

mijn keuze is gevallen bij" Nedplex".
Heb kunnen testen met scherm en moet zeggen uitstekend.
Is hoger en breder en nog voordeel met afwatering,wil hierbij zeggen dat tijdens regenval de druppels niet lopen tot bovenrand doch naar links en rechts worden afgevoerd.
Heb overeen gekomen om scherm te maken in donker getint.
Demoscherm gekregen en gemonteerd,heb maar één woord prachtig.
Laagste stand kun je er makkelijk overheen kijken.
Schemen zijn getest op 120Km/h hoogste stand geen probleem.
Materiaaldikte perfekt veel minder trillingen dan origineel.

Mvg,Bert.
Volgens ik ergens gelezen heb zijn die schermen gemaakt om in de laagste stand te rijden en wordt absoluut afgeraden deze in een hogere stand te gebruiken, waarschijnlijk wegens de belasting van de ophanging.
Niet onbelangrijk denk ik en volledig in tegenspraak met wat je schrijft...

ik citeer http://www.atmikes.be/nedplex/

De hoge schermen Nedplex zijn berekend om in lagere standen gebruikt te kunnen worden.
Bij gebruik aan hoge snelheden,dient de ruit op de laagste stand te staan.
(Let op: Terwijl men rijdt, mag men de ruit niet verstellen.)
Focus

Bericht door Focus »

Hallo,

ik kan enkel bevestigen wat fabrikant persoonlijk tegen mij gezegd heeft.
Trouwens hij zelf heeft 1500Km gereden in alle mogelijke standen om scherm uit te testen.
Dit bewuste scherm heb ik nu in mijn bezit.
Ik kan Pierre RT enkel gelijk geven als je tegen 160 Km/h in hoogste stand gaat rijden.
En zeg nu zelf wie haald dit in zijn hoofd om dan op hoogste stand te rijden,ik kan je verzekeren ik niet.

Mvg,Bert.
Triker

Bericht door Triker »

Focus schreef:Hallo,

ik kan enkel bevestigen wat fabrikant persoonlijk tegen mij gezegd heeft.
Trouwens hij zelf heeft 1500Km gereden in alle mogelijke standen om scherm uit te testen.
Dit bewuste scherm heb ik nu in mijn bezit.
Ik kan Pierre RT enkel gelijk geven als je tegen 160 Km/h in hoogste stand gaat rijden.
En zeg nu zelf wie haald dit in zijn hoofd om dan op hoogste stand te rijden,ik kan je verzekeren ik niet.

Mvg,Bert.
met het originele scherm rij ik probleemloos 140 in hoogste stand, het dient er dan ook voor, het is niet de bedoeling tegen hogere snelheden het scherm in zijn laagste stand te zetten zodat je de volle wind op je bovenhelft krijgt.
Met het scherm van Nedplex heb je een betere bescherming in de laagste stand vanwege de flap bovenaan maar door net die verlengde flap krijg je meer (teveel) krachten in de hoogste stand bij hogere snelheden en worden de steunen teveel belast. Vandaar ook dat op de website staat dat je dit beter niet doet. Als de fabrikant zijn eigen tegenspreekt is dat volgens mij een kwestie van verkoopsargumenten (afzwakken van eventuele negatieve eigenschappen) Maar het kan best dat het Nedplexscherm in de laagste stand tegen hogere snelheid voldoende bescherming geeft vanwege die flap, daarvoor kan je het dus testen, ander gebruik is dus af te raden imho.
Focus

vervangruit

Bericht door Focus »

Ik ga hier verder niet op in,want dit geraakt anders aan straatje zonder eind.
Ik kan enkel mijn ervaring neerpennen die ik er nu mee heb.
Van horen zeggen geef ik weinig gevolg aan.
Triker

Re: vervangruit

Bericht door Triker »

Focus schreef:Ik ga hier verder niet op in,want dit geraakt anders aan straatje zonder eind.
das geen kwestie van horen zeggen, het staat duidelijk op hun site... :roll:

indien ze garantie zouden geven dat het de steunen niet kan overbelasten bij hogere standen had ik er al lang zelf een gekocht omdat ik weet dat die flap weldegelijk veel verschil maakt.
O4
Contacteer:

Bericht door O4 »

Goedenavond,

De snelheidsvoorschriften noteer ik enkel uit veiligheidsoogpunt. Uiteraard heeft er bij mijn weten nog nooit iemand een probleem gehad met de hoge ruiten die wij al jaren leveren, het is slechts om u erop te wijzen aandachtig en voorzichtig om te gaan met de lift. Trouwens als men rijdt dient men over de ruit heen te kunnen kijken, vanzelf zal men de ruit niet in de hoogste stand zetten.

De hoge schermen Nedplex zijn berekend om in lagere standen gebruikt te kunnen worden.
Bij gebruik aan hoge snelheden,dient de ruit op de laagste stand te staan.
(Let op: Terwijl men rijdt, mag men de ruit niet verstellen.)
De schermen hebben een flip-up, zodat ze in lage stand toch een optimale bescherming bieden, ook voor lange mensen van meer dan 1.80 m lang
.

Met vriendelijke groeten,

Olivier
wind protection and aerodynamic solutions
Boskrabber

PierreRT schreef:
Focus schreef:Ik ga hier verder niet op in,want dit geraakt anders aan straatje zonder eind.

indien ze garantie zouden geven dat het de steunen niet kan overbelasten bij hogere standen had ik er al lang zelf een gekocht omdat ik weet dat die flap weldegelijk veel verschil maakt.
Als men het scherm in de laagste stand moet zetten, zie ik niet veel nut om een hoger scherm te gaan gebruiken. Nu gebruik ik het originele scherm in alle standen en wijzig ik ook al rijdend. Ik kan wel een hoger scherm gebruiken en ik kijk nog liefs over het scherm heen.
R1200RT

Triker

Bericht door Triker »

Boskrabber schreef:
PierreRT schreef:

Als men het scherm in de laagste stand moet zetten, zie ik niet veel nut om een hoger scherm te gaan gebruiken. Nu gebruik ik het originele scherm in alle standen en wijzig ik ook al rijdend. Ik kan wel een hoger scherm gebruiken en ik kijk nog liefs over het scherm heen.
Door die flap heb je met de Nedplex op laagste stand een soortgelijke bescherming vergelijkbaar met het originele scherm op hoogste stand.
Velen vinden het lelijk dat het originele scherm zo recht staat op de hoogste stand, maar of je daar een ander voor moet kopen?
Ik heb er ook sterk aan getwijfeld maar ik merk dat ik graag het scherm op verschillende standen zet naargelang de omstandigheden, bij zeer warm weer lager om wat meer wind te krijgen bvb. Dat kun je dus niet meer met de Nedplex.
Voor iemand die graag steeds volledig uit de wind zit is dit scherm waarschijnlijk ideaal.
Ik denk dat een afzonderlijk monteerbare flap op het originele windscherm een oplossing kan bieden voor mensen die iets meer uit de wind willen zitten en toch het originele scherm willen behouden, indien dit mooi en degelijk gefabriceerd is natuurlijk...
Test dit maar eens; je hoofd bukken met het scherm op de hoogste stand tegen 100 per uur, het is alsof ze een koptelefoon opzetten en alle rijwind is weg. Je ziet dan wel door het scherm, dus tis altijd wel iets :wink:

Iemand al zo'n afzonderlijke flap ergens gezien op een website?
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Ik heb vorige week een Nedplex scherm gemonteerd, gekocht bij Danny Van Hove.

Het is een hele verbetering voor mij. Door de negatieve uitsnijding van het originele scherm had ik teveel geruis ter hoogte van m'n helm.
Dat is nu verleden tijd.
Er wordt inderdaad gezegd dat je het scherm niet helemaal omhoog mag zetten, dat is ook helemaal niet nodig. Want dan kijk je door het scherm, en dat biedt geen extra voordeel qua windbescherming.
Ik kijk netjes over het scherm en zit geruisloos uit de wind.

Enige nadeel is dat je wat wervelingen krijgt achter de rug. Noem het eerder wat tocht dan turbulentie. Je krijgt geen duw in de rug.

Ik heb geen spijt van de aankoop, en ik ben ben dan ook niet plan om het originele er meteen weer op te zetten.
Triker

Bericht door Triker »

Sven's 12RT schreef:Ik heb vorige week een Nedplex scherm gemonteerd, gekocht bij Danny Van Hove.

Het is een hele verbetering voor mij. Door de negatieve uitsnijding van het originele scherm had ik teveel geruis ter hoogte van m'n helm.
Dat is nu verleden tijd.
Er wordt inderdaad gezegd dat je het scherm niet helemaal omhoog mag zetten, dat is ook helemaal niet nodig. Want dan kijk je door het scherm, en dat biedt geen extra voordeel qua windbescherming.
Ik kijk netjes over het scherm en zit geruisloos uit de wind.

Enige nadeel is dat je wat wervelingen krijgt achter de rug. Noem het eerder wat tocht dan turbulentie. Je krijgt geen duw in de rug.

Ik heb geen spijt van de aankoop, en ik ben ben dan ook niet plan om het originele er meteen weer op te zetten.
Bedankt voor de info, hoort zich goed aan, en aangezien het niet teveel werk is om het te wisselen kun je eventueel bij een hittegolf het oude tijdelijk monteren :wink:

Vraagje; heeft je bijrijder dan niet meer turbulentie dan voorheen of heb je dat nog niet kunnen testen?

Trouwens die wervelingen zouden wel eens verholpen kunnen worden met de Wunderlich RT flaps (wordt links en rechts naast het scherm gemonteerd). Ik heb deze in bestelling, eventueel kunnen we eens uittesten wat dat met dergelijk scherm als resultaat geeft en is die turbulentie achter de rug dan ook weg :wink:
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

PierreRT schreef: Vraagje; heeft je bijrijder dan niet meer turbulentie dan voorheen of heb je dat nog niet kunnen testen?
Ik heb geen bijrijder :cry:
dus geen ervaring noch voor noch na montage
BMWF800R

Re: vervangruit voor de R1200RT

Bericht door BMWF800R »

Gisteren ben ik mijn nieuwe R1200RT gaan afhalen. Ik kom van een F800S.

Direct 130 km naar huis via secundaire wegen. Ideaal voor het inrijden en om de motor gewoon te worden. Ik moet toegeven het was wat onwennig.

Wat tegenviel is de bescherming van de ruit (ik ben 1m80 groot). Ik bedoel het lawaai van de wind en turbulenties. Ik heb wel niet de stilste helm ( Shoei XR1000).

Van het kleine scherm van de F had ik niet anders verwacht, maar van de RT had ik toch beter verwacht.

Ik denk er aan niet teveel tijd te verliezen en daarom niet te lang te wachten om het scherm te vervangen door een ander/beter.

Nedplex (met P :oops: )(te testen in Terneuzen) of misschien V-Stream van ZTechnik (te te'sten in Herpen (NL)).

Heeft er al iemand een vergelijkingstest gemaakt?
Laatst gewijzigd door BMWF800R op 22 jul 2008, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
De V-Stream van ZTechnik kun je ook bij Ward van http://www.bikeshop-online.be/ bestellen enof testrijden (omgeving Aalst).
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

't Is Nedplex (met P) :wink:

Ik vind het een geweldig scherm, enkel bij manoevers en bijhorende lage snelheid moet het scherm naar beneden.
Boskrabber

Ik heb een verhoogd scherm van CB, maar ik gebruik dat alleen in de winter daar ik in de zomer liever wat meer afkoeling heb en dat is niet het geval achter zo'n knoest van een scherm.
R1200RT

Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Vandaag heb ik één van de armpjes van het scherm vervangen.
Netjes gebroken.

Het vervangen viel nog best mee. Een uurtje werk.
2 zijpanelen, 2 spiegels, dash-cover, windscherm, hele neuspartij en een hoop vijzen :mrgreen:

Ik ga proberen ijzeren/stalen armpjes te laten maken, mocht de originele aluminium brol ooit opnieuw breken.
BMWF800R

Bericht door BMWF800R »

http://www.westtoolff.com/index.html

Dit bedrijf maakt vervang armpjes van sterk aluminium.

Ik heb dit enkele dagen op, ik weet niet meer welke, website gelezen.
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

BMWR1200RT schreef: Ik heb dit enkele dagen op, ik weet niet meer welke, website gelezen.
Dit forum?
Met dank aan (s)Campi voor het opzoekwerk.
BMWF800R

Bericht door BMWF800R »

Dit weekeinde heb ik na een telefonisch contact met Ward een afspraak gemaakt voor een V-Stream scherm voor mijn r1200rt. Ik heb het na een overtuigende uitleg gekocht zonder te testen. Ik had ook al verschillende forumberichten gelezen en Scampi, die een groepsaankoop georganiseerd had vorig jaar, had mij ook overtuigt. Ik had ook nog contact via mail met Jeff van ZTechnik die mij aanraadde het normale scherm te kopen voor mij grootte. Ik ben 1.77 m groot en ik heb de zit van de moto op de hoogste stand.

Na een gemakkelijke montage even een kort testritje maken. Er was zoveel verbetering tegenover het oude windscherm dat ik maar na 150 km terug thuis was. Ja, zonder oordopjes!! om te testen.

Ik moet het scherm ongeveer 50% omhoog doen om geen oorverdovend lawaai meer te hebben. Hoger kan ook maar het geeft geen beter resultaat. Ik heb veel met mij helmscherm open gereden. Dan kon ik met het oude scherm ook niet bij 13° C.

Wat ik ook veel beter vind, is het beeld tijdens het nemen van bochten. Tja dit is even moeilijk uit te leggen. vb Als ik tijdens het rechtdoor rijden 5 cm boven het scherm kijk dan blijft dit 5 cm gelijk hoeveel ik de moto de bocht induw. Bij het oude scherm was dit anders omdat het scherm bovenaan een totaal andere vorm heeft. Daarom deed ik het scherm altijd volledig naar beneden als er veel bochten waren.

Het enige wat ik spijtig vind is dat ik het niet vorig jaar in september gekocht heb.
ye46

Bericht door ye46 »

Beste Marco,
Ik heb zo,n marathon screen van Wunderlich. Ik heb er misscien een week mee gereden op mijn R1200RT, maar ik kan er niet aan wennen. Ik rij ook in de hoogste stand van het zadel. Ik heb het gevoel dat wanneer het wat waait, hij een beetje gaat schudden aan de voorkant. Verder is de ruit veel dikker, en je moet hem half naar beneden doen anders kijk in het donker tegen de bovenrand.Misschien is ook het mechanisme om de voorruit te verstellen in hoogte,hier niet op berekent vanwege meer winddruk in verband met het grotere oppervlak. gr Dick :-(
Plaats reactie