Kaf en koren
Moderator: GVN
Kaf en koren
Discussie: In vroegere tijden werden bedriegers en dieven minstens met pek en veren door het dorp gejaagd en als ze een beetje pech hadden een hand afgehakt of opgehangen aan hun testikels. Tegenwoordig kan er eigenlijk veel te veel en niemand wil gejat of omgekat spul, mja als de prijs zo laag is wordt het dan weer aantrekkelijk??? Dus de bedriegers en dieven varen er wel bij en de straffen zijn belachelijk laag (wel weer een heel andere discussie)
Voorbeeld: voor een R1200Gs (1 vd best verkochte motoren in Europa en dien ten gevolgde dus ook veel gejat en verongelukt) kan je in Duitsland een origineel frame kopen, met Fahrzeugbrief (kentekenbewijs) voor om en nabij de 1000 pleuro. Men neme een gejatte beemert gelande strasse en na 1 weekje 's avonds sleutelen: e Voila men hebbe een "eerlijke" beemert die de (zicht-)keuring bij de RDW glansrijk doorstaat en hier in Nederland tussen de 11-14dzd bij vooral handelaren te koop staat.
Nu wil je niet geconfronteerd worden met de pliessie aan je deur en nog erger je nieuwe aanwinst in beslag genomen omdat er gejatte onderdelen op/aan zitten. Dus hoe aan te pakken? Hoe scheidt je het koren van het kaf??
Bij de officiële dealer dan maar kijken en de hoofdprijs betalen Wellicht beter af bij de particuliere verkoper die zijn motorfiets alle up-dates heeft laten doen (dat zijn er nogal wat ) waarvan aantoonbaar is dat hij de 1e eigenaar is en dat het boekje mooi is afgestempeld mja dan heb je weer geen garantie? (voor wat die waard is?)
Of wie weet de truukjes waarmee je kan zien of je toekomstige 2e hands motor is samengesteld uit meerderen en dus van twijfelachtig afkomst zou kunnen zijn. Kun je onderdelen ergens sjekke op nummer of ze van diefstal afkomstig zijn?
Voorbeeld: voor een R1200Gs (1 vd best verkochte motoren in Europa en dien ten gevolgde dus ook veel gejat en verongelukt) kan je in Duitsland een origineel frame kopen, met Fahrzeugbrief (kentekenbewijs) voor om en nabij de 1000 pleuro. Men neme een gejatte beemert gelande strasse en na 1 weekje 's avonds sleutelen: e Voila men hebbe een "eerlijke" beemert die de (zicht-)keuring bij de RDW glansrijk doorstaat en hier in Nederland tussen de 11-14dzd bij vooral handelaren te koop staat.
Nu wil je niet geconfronteerd worden met de pliessie aan je deur en nog erger je nieuwe aanwinst in beslag genomen omdat er gejatte onderdelen op/aan zitten. Dus hoe aan te pakken? Hoe scheidt je het koren van het kaf??
Bij de officiële dealer dan maar kijken en de hoofdprijs betalen Wellicht beter af bij de particuliere verkoper die zijn motorfiets alle up-dates heeft laten doen (dat zijn er nogal wat ) waarvan aantoonbaar is dat hij de 1e eigenaar is en dat het boekje mooi is afgestempeld mja dan heb je weer geen garantie? (voor wat die waard is?)
Of wie weet de truukjes waarmee je kan zien of je toekomstige 2e hands motor is samengesteld uit meerderen en dus van twijfelachtig afkomst zou kunnen zijn. Kun je onderdelen ergens sjekke op nummer of ze van diefstal afkomstig zijn?
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
- Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)
Re: Kaf en koren
Ik vraag mij af wat er mis zou zijn met een derdehands of zo.Dwars schreef:.....
Bij de officiële dealer dan maar kijken en de hoofdprijs betalen Wellicht beter af bij de particuliere verkoper die zijn motorfiets alle up-dates heeft laten doen (dat zijn er nogal wat ) waarvan aantoonbaar is dat hij de 1e eigenaar is en dat het boekje mooi is afgestempeld mja dan heb je weer geen garantie? (voor wat die waard is?)
Zolang hij maar juist werd gebruikt en onderhouden volgens de instructies van de fabrikant.
Mijn motor is verkocht door een duitse dealer. (Ik heb zijn naam en van hem de gegevens van aflevering)
Ik heb alle gegevens van de tweede eigenaar, inclusief invoerdokumenten van Belgische douane en DIV.
Ik ben de derde eigenaar.
Alle eigenaars hebben alle Recalls voor mijn motor bij BMW dealers laten uitvoeren in Duitsland en Belgie.
Dit heb ik zwart op wit van BMW Belgium ontvangen.
Ik zie hierin enkel de garantie dat alles volgens "het boekje" is uitgevoerd en toch is het onderhoudsboekje bij een van de vorige eigenaars blijven steken. Ook dat is geen probleem, want elke BMW dealer kan alle activiteiten van alle dealers van jouw motor opvragen. Dat kost hem nog geen 10 minuten tijd.
Hij moet enkel het chassisnummer in zijn computer intypen en de volledige geschiedenis van je BMW rolt uit zijn printer.
Re: Kaf en koren
Dit is idd juist, tenminste als die activiteiten bij een officiele BMW dealer werden uitgevoerd.Fox30 schreef:Ik vraag mij af wat er mis zou zijn met een derdehands of zo.Dwars schreef:.....
Bij de officiële dealer dan maar kijken en de hoofdprijs betalen Wellicht beter af bij de particuliere verkoper die zijn motorfiets alle up-dates heeft laten doen (dat zijn er nogal wat ) waarvan aantoonbaar is dat hij de 1e eigenaar is en dat het boekje mooi is afgestempeld mja dan heb je weer geen garantie? (voor wat die waard is?)
Zolang hij maar juist werd gebruikt en onderhouden volgens de instructies van de fabrikant.
Mijn motor is verkocht door een duitse dealer. (Ik heb zijn naam en van hem de gegevens van aflevering)
Ik heb alle gegevens van de tweede eigenaar, inclusief invoerdokumenten van Belgische douane en DIV.
Ik ben de derde eigenaar.
Alle eigenaars hebben alle Recalls voor mijn motor bij BMW dealers laten uitvoeren in Duitsland en Belgie.
Dit heb ik zwart op wit van BMW Belgium ontvangen.
Ik zie hierin enkel de garantie dat alles volgens "het boekje" is uitgevoerd en toch is het onderhoudsboekje bij een van de vorige eigenaars blijven steken. Ook dat is geen probleem, want elke BMW dealer kan alle activiteiten van alle dealers van jouw motor opvragen. Dat kost hem nog geen 10 minuten tijd.
Hij moet enkel het chassisnummer in zijn computer intypen en de volledige geschiedenis van je BMW rolt uit zijn printer.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Kweetniet hoe het in Nederland heet, maar een motorfiets heeft toch altijd een gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity ?
Staan ondermeer chassis-en motornummers op, adres fabrikant, produktiedatum, exacte typebeschrijving, exacte afmetingen, netto massa, max toegelaten massa, motortypebeschrijving, cylinderinhoud, type brandstof, vermogen en koppel, toegelaten bandenmaten, geluidsniveau, emissienorm,...
Zonder dat document is een motorfiets niks waard...
Staan ondermeer chassis-en motornummers op, adres fabrikant, produktiedatum, exacte typebeschrijving, exacte afmetingen, netto massa, max toegelaten massa, motortypebeschrijving, cylinderinhoud, type brandstof, vermogen en koppel, toegelaten bandenmaten, geluidsniveau, emissienorm,...
Zonder dat document is een motorfiets niks waard...
Nil volentibus arduum
Zo is dat en dat gelijkvormigheidsattest(3x woordwaarde) heet bij ons kenteken bewijs deel 1 en deel 2.Raketman schreef:Kweetniet hoe het in Nederland heet, maar een motorfiets heeft toch altijd een gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity ?
Staan ondermeer chassis-en motornummers op, adres fabrikant, produktiedatum, exacte typebeschrijving, exacte afmetingen, netto massa, max toegelaten massa, motortypebeschrijving, cylinderinhoud, type brandstof, vermogen en koppel, toegelaten bandenmaten, geluidsniveau, emissienorm,...
Zonder dat document is een motorfiets niks waard...
grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
ja dat ken ik wel maar ik heb me laten vertellen dat bijv. het blok/versnellingsbak gewoon een onderdeel is en dus "los" besteld kan worden. Zo staat het "motornummer" echt niet op mijn kentekenbewijs deel 1,2 of 3VutteRT schreef:Zo is dat en dat gelijkvormigheidsattest(3x woordwaarde) heet bij ons kenteken bewijs deel 1 en deel 2.Raketman schreef:Kweetniet hoe het in Nederland heet, maar een motorfiets heeft toch altijd een gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity ?
Staan ondermeer chassis-en motornummers op, adres fabrikant, produktiedatum, exacte typebeschrijving, exacte afmetingen, netto massa, max toegelaten massa, motortypebeschrijving, cylinderinhoud, type brandstof, vermogen en koppel, toegelaten bandenmaten, geluidsniveau, emissienorm,...
Zonder dat document is een motorfiets niks waard...
grtjs VutteRT
Dwars schreef:VutteRT schreef:Raketman schreef:Kweetniet hoe het in Nederland heet, maar een motorfiets heeft toch altijd een gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity ?
ja dat ken ik wel maar ik heb me laten vertellen dat bijv. het blok/versnellingsbak gewoon een onderdeel is en dus "los" besteld kan worden. Zo staat het "motornummer" echt niet op mijn kentekenbewijs deel 1,2 of 3
Je hebt gelijk, bij mij staat er het motornr ook niet op
Grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer: