Kaf en koren

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Kaf en koren

Bericht door Dwars »

Discussie: In vroegere tijden werden bedriegers en dieven minstens met pek en veren door het dorp gejaagd en als ze een beetje pech hadden een hand afgehakt of opgehangen aan hun testikels. :lol: Tegenwoordig kan er eigenlijk veel te veel en niemand wil gejat of omgekat spul, mja als de prijs zo laag is wordt het dan weer aantrekkelijk??? Dus de bedriegers en dieven varen er wel bij en de straffen zijn belachelijk laag (wel weer een heel andere discussie)

Voorbeeld: voor een R1200Gs (1 vd best verkochte motoren in Europa en dien ten gevolgde dus ook veel gejat en verongelukt) kan je in Duitsland een origineel frame kopen, met Fahrzeugbrief (kentekenbewijs) voor om en nabij de 1000 pleuro. Men neme een gejatte beemert gelande strasse en na 1 weekje 's avonds sleutelen: e Voila men hebbe een "eerlijke" beemert die de (zicht-)keuring bij de RDW glansrijk doorstaat en hier in Nederland tussen de 11-14dzd bij vooral handelaren te koop staat.

Nu wil je niet geconfronteerd worden met de pliessie aan je deur en nog erger je nieuwe aanwinst in beslag genomen omdat er gejatte onderdelen op/aan zitten. Dus hoe aan te pakken? Hoe scheidt je het koren van het kaf?? :?

Bij de officiële dealer dan maar kijken en de hoofdprijs betalen :?: Wellicht beter af bij de particuliere verkoper die zijn motorfiets alle up-dates heeft laten doen (dat zijn er nogal wat :roll: ) waarvan aantoonbaar is dat hij de 1e eigenaar is en dat het boekje mooi is afgestempeld :?: mja dan heb je weer geen garantie? (voor wat die waard is?)

Of wie weet de truukjes waarmee je kan zien of je toekomstige 2e hands motor is samengesteld uit meerderen en dus van twijfelachtig afkomst zou kunnen zijn. Kun je onderdelen ergens sjekke op nummer of ze van diefstal afkomstig zijn?
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Re: Kaf en koren

Bericht door Fox30 »

Dwars schreef:.....
Bij de officiële dealer dan maar kijken en de hoofdprijs betalen :?: Wellicht beter af bij de particuliere verkoper die zijn motorfiets alle up-dates heeft laten doen (dat zijn er nogal wat :roll: ) waarvan aantoonbaar is dat hij de 1e eigenaar is en dat het boekje mooi is afgestempeld :?: mja dan heb je weer geen garantie? (voor wat die waard is?)
Ik vraag mij af wat er mis zou zijn met een derdehands of zo.
Zolang hij maar juist werd gebruikt en onderhouden volgens de instructies van de fabrikant.
Mijn motor is verkocht door een duitse dealer. (Ik heb zijn naam en van hem de gegevens van aflevering)
Ik heb alle gegevens van de tweede eigenaar, inclusief invoerdokumenten van Belgische douane en DIV.
Ik ben de derde eigenaar.
Alle eigenaars hebben alle Recalls voor mijn motor bij BMW dealers laten uitvoeren in Duitsland en Belgie.
Dit heb ik zwart op wit van BMW Belgium ontvangen.
Ik zie hierin enkel de garantie dat alles volgens "het boekje" is uitgevoerd en toch is het onderhoudsboekje bij een van de vorige eigenaars blijven steken. Ook dat is geen probleem, want elke BMW dealer kan alle activiteiten van alle dealers van jouw motor opvragen. Dat kost hem nog geen 10 minuten tijd.
Hij moet enkel het chassisnummer in zijn computer intypen en de volledige geschiedenis van je BMW rolt uit zijn printer.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Kaf en koren

Bericht door Hobgoblin »

Fox30 schreef:
Dwars schreef:.....
Bij de officiële dealer dan maar kijken en de hoofdprijs betalen :?: Wellicht beter af bij de particuliere verkoper die zijn motorfiets alle up-dates heeft laten doen (dat zijn er nogal wat :roll: ) waarvan aantoonbaar is dat hij de 1e eigenaar is en dat het boekje mooi is afgestempeld :?: mja dan heb je weer geen garantie? (voor wat die waard is?)
Ik vraag mij af wat er mis zou zijn met een derdehands of zo.
Zolang hij maar juist werd gebruikt en onderhouden volgens de instructies van de fabrikant.
Mijn motor is verkocht door een duitse dealer. (Ik heb zijn naam en van hem de gegevens van aflevering)
Ik heb alle gegevens van de tweede eigenaar, inclusief invoerdokumenten van Belgische douane en DIV.
Ik ben de derde eigenaar.
Alle eigenaars hebben alle Recalls voor mijn motor bij BMW dealers laten uitvoeren in Duitsland en Belgie.
Dit heb ik zwart op wit van BMW Belgium ontvangen.
Ik zie hierin enkel de garantie dat alles volgens "het boekje" is uitgevoerd en toch is het onderhoudsboekje bij een van de vorige eigenaars blijven steken. Ook dat is geen probleem, want elke BMW dealer kan alle activiteiten van alle dealers van jouw motor opvragen. Dat kost hem nog geen 10 minuten tijd.
Hij moet enkel het chassisnummer in zijn computer intypen en de volledige geschiedenis van je BMW rolt uit zijn printer
.
Dit is idd juist, tenminste als die activiteiten bij een officiele BMW dealer werden uitgevoerd.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

en hoe (waar aan) te herkennen. Kijk ook bij de off dealer worden dubieuze motoren ingeruild :?: Hoe herken je of het frame daadwerkelijk bij het blok hoort :?:
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Bericht door Hobgoblin »

het is aan de dealer om dat te herkennen, dat hoort bij zijn job. (als hij zijn werk naar behoren doet tenminste)
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Op het gelijkvormigheidsattest staat zowel het chassis-als motorbloknummer. Als die 2 niet overeenkomen weet je genoeg...
Nil volentibus arduum
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

Raketman schreef:Op het gelijkvormigheidsattest staat zowel het chassis-als motorbloknummer. Als die 2 niet overeenkomen weet je genoeg...
nooit gezien? hoe ziet dat eruit? en hoe te achterhalen als het er niet bij zit? :?
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Kweetniet hoe het in Nederland heet, maar een motorfiets heeft toch altijd een gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity ?

Staan ondermeer chassis-en motornummers op, adres fabrikant, produktiedatum, exacte typebeschrijving, exacte afmetingen, netto massa, max toegelaten massa, motortypebeschrijving, cylinderinhoud, type brandstof, vermogen en koppel, toegelaten bandenmaten, geluidsniveau, emissienorm,...

Zonder dat document is een motorfiets niks waard...
Nil volentibus arduum
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

-=-
Laatst gewijzigd door Rakthi op 23 mar 2011, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
VutteRT
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2006, 15:37
Locatie: Tilburg

Bericht door VutteRT »

Raketman schreef:Kweetniet hoe het in Nederland heet, maar een motorfiets heeft toch altijd een gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity ?

Staan ondermeer chassis-en motornummers op, adres fabrikant, produktiedatum, exacte typebeschrijving, exacte afmetingen, netto massa, max toegelaten massa, motortypebeschrijving, cylinderinhoud, type brandstof, vermogen en koppel, toegelaten bandenmaten, geluidsniveau, emissienorm,...

Zonder dat document is een motorfiets niks waard...
Zo is dat en dat gelijkvormigheidsattest(3x woordwaarde) heet bij ons kenteken bewijs deel 1 en deel 2.
grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

VutteRT schreef:
Raketman schreef:Kweetniet hoe het in Nederland heet, maar een motorfiets heeft toch altijd een gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity ?

Staan ondermeer chassis-en motornummers op, adres fabrikant, produktiedatum, exacte typebeschrijving, exacte afmetingen, netto massa, max toegelaten massa, motortypebeschrijving, cylinderinhoud, type brandstof, vermogen en koppel, toegelaten bandenmaten, geluidsniveau, emissienorm,...

Zonder dat document is een motorfiets niks waard...
Zo is dat en dat gelijkvormigheidsattest(3x woordwaarde) heet bij ons kenteken bewijs deel 1 en deel 2.
grtjs VutteRT
ja dat ken ik wel :lol: maar ik heb me laten vertellen dat bijv. het blok/versnellingsbak gewoon een onderdeel is en dus "los" besteld kan worden. Zo staat het "motornummer" echt niet op mijn kentekenbewijs deel 1,2 of 3 :?
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Hmmm...

op het GVA van KTM staat dat motornummer dus wel...


8)
Nil volentibus arduum
VutteRT
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2006, 15:37
Locatie: Tilburg

Bericht door VutteRT »

Dwars schreef:
VutteRT schreef:
Raketman schreef:Kweetniet hoe het in Nederland heet, maar een motorfiets heeft toch altijd een gelijkvormigheidsattest of certificate of conformity ?


ja dat ken ik wel :lol: maar ik heb me laten vertellen dat bijv. het blok/versnellingsbak gewoon een onderdeel is en dus "los" besteld kan worden. Zo staat het "motornummer" echt niet op mijn kentekenbewijs deel 1,2 of 3 :?

Je hebt gelijk, bij mij staat er het motornr ook niet op :?
Grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

tsja, zou het de dealer wel mogelijk zijn om bij je framenummer het juiste motornummer te vinden?? En B waar staat dat motornummer "ingeslagen". :?
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Dwars schreef:waar staat dat motornummer "ingeslagen". :?

ik denk op het rubber van de achterband?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

JH. schreef:
Dwars schreef:waar staat dat motornummer "ingeslagen". :?

ik denk op het rubber van de achterband?
Nope, is het nummer van de bandenboer
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

(s)Campi schreef: Nope, is het nummer van de bandenboer


aaaaaach... daarom dat je optijd nieuwe banden moet leggen... anders kan zijn nummer niet meer lezen voor een afspraak te maken :idea:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie