Motortrip in de dolomieten

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Daniel Tempelaere

Motortrip in de dolomieten

Bericht door Daniel Tempelaere »

Collega's,

Op deze website onder de rubriek 'reisverhalen' kan je mijn voorbereiding terugvinden (Mapsource file) van onze geplande reis eind mei naar de dolomieten.
Bedoeling is dat we vanuit Belgie ineens doorrijden naar Ampezzo en van daaruit dan twee dagtrips ondernemen. Analoog 3 ritten vanuit Bolzano en dan nog eens 3 ritten vanuit Bormio.
Voor diegenen die de streek al kennen:
*) Is de heen en terug rit te doen in één trek en dan wel via de autostrades.
Of reken je daar beter 2 dagen voor en neem je dan beter geen autostrades, omwille te veel moois onderweg te moeten missen?
Welk traject zou je mij aanraden?
*) Zijn dagtrips van 250 km wel haalbaar in die streek?
Rijden is ons hoofddoel weliswaar maar een pintje pakken en een bezoekje her en der moet ook nog kunnen.
*) Eind mei zijn er misschien nog passen gesloten?
Waar kan je info bekomen hierover?
*) Welke leuke plaatsen (panorama's, bezienwaardigheden, etc....) zijn niet te missen?
*) Wie kent er op mijn pad interessante hotels?
*) Moet er best gereserveerd worden of vind je wel vlot een slaapplaatske?
*) Etc...voel jullie vrij om mij met nuttige info te bestoken!

En in return......wil ik wel een reisverslag opmaken bij terugkeer.
Ondertussen heb je alvast reeds geteste routes (computer) als idee voor jullie eigen vakantieplannen.

Daniel
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Frans »

Daniel
Ik heb het reeds verschillende malen in een dag gedaan geen probleem
maar aangenamer is in 2 dagen; ter plaatse kijk ge op een michelin kaart en ge rijdt de groengele wegen;250 km bergpassen met passagier is meer dan genoeg de streek is zeer mooi maar er kunnen wel nog passen gesloten zijn dit hangt van het weer af,de kans is wel kleiner dan bij de franse alpenpassen (var,isoard gallibier enz.) Hotels en zimmerfrei zijn er voldoende volgens mij moet ge niet reserveren. Cortina is wel niet zo goedkoop.
Bananatuffer
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05
Locatie: N 00 E 32

Re: Motortrip in de dolomieten

Bericht door Bananatuffer »

*) Is de heen en terug rit te doen in één trek en dan wel via de autostrades.

zou best kunnen, AUTOstrade laat ik voor de auto's

*)Of reken je daar beter 2 dagen voor en neem je dan beter geen autostrades, omwille te veel moois onderweg te moeten missen?

lijkt me een leuker plan.

Welk traject zou je mij aanraden?

iets door de Vogezen - Zwarte Woud - Schwäbisch Alb

*) Zijn dagtrips van 250 km wel haalbaar in die streek?

Ja

*) Eind mei zijn er misschien nog passen gesloten?

niet rondom Cortina, wel rondom Bormio
*) Welke leuke plaatsen (panorama's, bezienwaardigheden, etc....) zijn niet te missen?

De Grossglockner en de Sella gruppe. Doe jezelf een plezier en koop de Denzel Ostalpen (ISBN 3-85047-760-6)

*) Moet er best gereserveerd worden of vind je wel vlot een slaapplaatske?

in mei geen probleem
[/b]
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Bericht door GVN »

Als je info wil : http://www.alpineroads.com.

Tot ginder rijden is best te doen, maar het is saai en gevaarlijk.
Wij (4 vrienden) pakten vorig jaar de autonachttrein in Keulen (Troisdorf) of Düsseldorf, spoorden kaartend en slapend tot München, trein af en 80 km verder de bergen in. Daarna maakten we gedurende 2 of 3 dagen een hoop passen soldaat (250 km per dag is haalbaar - alles hangt eigenlijk af van je tafelgewoontes), sliepen waar we stopten (niks reservering) en pakten daarna weer de autonachttrein terug in München. Ik geloof dat we dit jaar terug gaan voor een weekendje stoeien in de Alpen begin juni. Als je wilt stuur ik je wel eens een paar foto's van vorig jaar. Rijden door muren van sneeuw is steeds weer een aparte kick. Niet te missen passen : de Gavia, de Splügen (Italiaanse kant is wat riskanter door het "gekke" tegenverkeer (vooral van de Italiaanse motards met hun Ducati's en R1's)), de Mortirolo. Dat zijn de mooiste. De Stelvio is meestal in die periode nog dicht. Wat je zult vaststellen is dat het gebied de motorspeeltuin aan het worden is van zowat heel motorminnend Europa. Vroeg of laat brengt dat één of andere plaatselijke politieker op het idee van flitspalen te zetten, en dan is ook dat laatste motorreservaat om zeep.
Steeds bereid,
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Plaats reactie