Rapid Bike 1 op R1200RT
Moderator: GVN
-
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
- Locatie: Amersfoort
Rapid Bike 1 op R1200RT
M’n motor vandaag opgehaald van een 20.000 beurt. Nou had ik altijd al het gelukkige gevoel dat alles weer sneller, beter en soepeler liep na zo’n duur bezoekje aan de dealer, vandaag had ik het idee dat ik een totaal andere motor had teruggekregen! Er was namelijk ook een "Rapid Bike 1" geïnstalleerd en dat is
FANTASTISCH!!!
Ik ben altijd blij geweest met m’n RT, maar tjonge, jonge, wat miste ik dat ‘schop in je rug’ gevoel van het accelereren met m’n K1200RS. Ben net terug van een eerste ritje van 150 km met deze Rapid Bike. Je merkt inderdaad bij het wegrijden meteen dat alles een stuk gelijkmatiger gaat. Het ‘schudden’ of trillen bij wat te laag in toeren rijden is verdwenen. De motor reageert veel gelijkmatiger op het gas. Rotondes nemen in z’n 2, 3 of 4 gaat net zo makkelijk. Normaal vond ik de 6e versnelling toch meer een soort van ‘overdrive’. Nu heb je gewoon weer 6 échte versnellingen. Als je met 2500/3000 toeren (tussen de 80 en 90) op een provinciale weg in z’n 6 rijd en je geeft een beetje gas, dan vliegt je RT er vandoor. Het inhalen van een rijtje auto’s gaat echt veel beter (wat overigens al niet slecht was met de ‘standaard’ RT).
Kortom, het moge duidelijk zijn: dat Rapid Bike gebeuren is wat mij betreft echt dubbel en dwars z’n geld waard. Het kost je 420 euro en een uurtje arbeidsloon, maar dan heb je wel wat! Ik kan het iedere RT-rijder van harte aanbevelen, zeker als je net als ik altijd met dikke viercilinders hebt gereden en erg moest wennen aan het karakter van een tweecilinder .
Elk voordeel hep z’n nadeel… Als je milieubewust bent moet je dit ding zeker niet kopen, met de Rapid Bike op je fiets voldoet ‘ie niet meer aan de Europese emissie-eisen. Daarmee heb je meteen een antwoord op de vraag waarom BMW niet zelf af fabriek de motor wat vlotter tuned. Hij is bewust wat teruggeschroefd om aan de eisen te voldoen (aldus de dealer). Je zal ongetwijfeld ook meer benzine verstoken, al was het alleen maar omdat je motor nu nog meer uitnodigt om effe het gas erop te zetten… Maar goed, een motorfiets is sowieso niet millieuvriendelijk, dan kan je beter gaan lopen of een paard aanschaffen.
FANTASTISCH!!!
Ik ben altijd blij geweest met m’n RT, maar tjonge, jonge, wat miste ik dat ‘schop in je rug’ gevoel van het accelereren met m’n K1200RS. Ben net terug van een eerste ritje van 150 km met deze Rapid Bike. Je merkt inderdaad bij het wegrijden meteen dat alles een stuk gelijkmatiger gaat. Het ‘schudden’ of trillen bij wat te laag in toeren rijden is verdwenen. De motor reageert veel gelijkmatiger op het gas. Rotondes nemen in z’n 2, 3 of 4 gaat net zo makkelijk. Normaal vond ik de 6e versnelling toch meer een soort van ‘overdrive’. Nu heb je gewoon weer 6 échte versnellingen. Als je met 2500/3000 toeren (tussen de 80 en 90) op een provinciale weg in z’n 6 rijd en je geeft een beetje gas, dan vliegt je RT er vandoor. Het inhalen van een rijtje auto’s gaat echt veel beter (wat overigens al niet slecht was met de ‘standaard’ RT).
Kortom, het moge duidelijk zijn: dat Rapid Bike gebeuren is wat mij betreft echt dubbel en dwars z’n geld waard. Het kost je 420 euro en een uurtje arbeidsloon, maar dan heb je wel wat! Ik kan het iedere RT-rijder van harte aanbevelen, zeker als je net als ik altijd met dikke viercilinders hebt gereden en erg moest wennen aan het karakter van een tweecilinder .
Elk voordeel hep z’n nadeel… Als je milieubewust bent moet je dit ding zeker niet kopen, met de Rapid Bike op je fiets voldoet ‘ie niet meer aan de Europese emissie-eisen. Daarmee heb je meteen een antwoord op de vraag waarom BMW niet zelf af fabriek de motor wat vlotter tuned. Hij is bewust wat teruggeschroefd om aan de eisen te voldoen (aldus de dealer). Je zal ongetwijfeld ook meer benzine verstoken, al was het alleen maar omdat je motor nu nog meer uitnodigt om effe het gas erop te zetten… Maar goed, een motorfiets is sowieso niet millieuvriendelijk, dan kan je beter gaan lopen of een paard aanschaffen.
Don't fix it if it ain't broken...
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
tof te horen dat er nog degelijke tuning bestaat
voor wie niet weet wat het is
http://www.rapidbike.be/?ns=10
voor wie niet weet wat het is
http://www.rapidbike.be/?ns=10
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49
-
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
- Locatie: Amersfoort
Hallo Bart, er is bij mij een standaardmap ingeladen. Als je er tegelijk K&N luchtfilters en een andere uitlaat (Laser?) op laat zetten, gaat de motor op de rollenbank. Je zou er dan zo'n 10 PK extra uit kunnen persen. Kan je nagaan, ik ben nu al tevreden... Als je dus nog meer euro's uitgeeft (uitlaat, filters, Rapid en arbeidsloon = 1135 euro) dan herken je je fiets helemaal niet meer terug!Bart Bever schreef:Ook Rapidbike op mijn Ske.
Heeft de motor op de bank gestaan of is er een standaardmap ingeladen?
Don't fix it if it ain't broken...
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49
tegen wie zegt ge 't..
ik heb een mapping laten maken op maat,
Doma uitlaatlijn zonder cat en k&n filter. +9pk aan t achterwiel.
Vroeg het mij af of er standaardmappings voor de rapidbike bestonden, ik heb ze nl. nooit teruggevonden.
Voor mijn Ducske vond ik ze wel, was wel met powercommander en daar vond ge er genoeg van... Altijd prijs!
allé bon, ge hebt zeker een goei investering gedaan. Al is het niet voor de volle pk's, plezier, soepelheid en finesse tellen dubbel.
Greetz!
ik heb een mapping laten maken op maat,
Doma uitlaatlijn zonder cat en k&n filter. +9pk aan t achterwiel.
Vroeg het mij af of er standaardmappings voor de rapidbike bestonden, ik heb ze nl. nooit teruggevonden.
Voor mijn Ducske vond ik ze wel, was wel met powercommander en daar vond ge er genoeg van... Altijd prijs!
allé bon, ge hebt zeker een goei investering gedaan. Al is het niet voor de volle pk's, plezier, soepelheid en finesse tellen dubbel.
Greetz!
Waarom geen Rapid bike III genomen?? Die is er ook voor de R1200GS, dus (mag ik aannemen) ook voor de RT?!
Verder denk ik dat welk toverdoosje dan ook zonder meting op een rollenbank een nogal "suggestief" gevoel kan geven van verbetering. Zeker als er een willekeurige mapping in zit.
Goede kans dat het "anders" gevoel als "beter" ervaren wordt. Of u heeft gewoon geluk..
Recent heb ik op mijn GS een RB III laten plaatsen. Het resultaat moet u maar nalezen op het nl GS forum.
Bespaar u de moeite en prijs overigens voor een K&S luchtfilter: Nutteloos in dit verband.
Verder denk ik dat welk toverdoosje dan ook zonder meting op een rollenbank een nogal "suggestief" gevoel kan geven van verbetering. Zeker als er een willekeurige mapping in zit.
Goede kans dat het "anders" gevoel als "beter" ervaren wordt. Of u heeft gewoon geluk..
Recent heb ik op mijn GS een RB III laten plaatsen. Het resultaat moet u maar nalezen op het nl GS forum.
Bespaar u de moeite en prijs overigens voor een K&S luchtfilter: Nutteloos in dit verband.
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49
met alle respect maar die resultaten kunnen wel echt effectief aangetoond worden se. print voor en na...
Die k&n filter is zeker aan te raden als je een persoonlijke mapping laat maken omdat je dan toch volledige controle hebt over benzinemanagement.
Ikzelf ben aan m'n 2e S toe en er zijn er 3 in de vriendenkring. origineel, met laserlijn, met laserlijn+ chip en de mijne..
en als ge dan regelmatig gaat 'spelen' kan ook nen blinde zien welke t meeste adem heeft en welke meer Nm's naar z'n wiel jaagt.
Dit om maar te zeggen dat ik overtuigd ben van men gelijk...
en die RB3 met vb. trimfunctie (apart afstellen van cilinders) is een leuk hebbedingetje vooral voor onze italiaanse racebeesten.
En toegegeven, voor heel de rimram waaronder uitlaatlijn en rapidB of powercommander is de prijs niet evenredig met het gewonnen PK's maar er zijn meerdere punten zoals rijplezier, souplesse, gasrespons, sound (oppassen want da's ne gevoelige hier),..
greetz!
Die k&n filter is zeker aan te raden als je een persoonlijke mapping laat maken omdat je dan toch volledige controle hebt over benzinemanagement.
Ikzelf ben aan m'n 2e S toe en er zijn er 3 in de vriendenkring. origineel, met laserlijn, met laserlijn+ chip en de mijne..
en als ge dan regelmatig gaat 'spelen' kan ook nen blinde zien welke t meeste adem heeft en welke meer Nm's naar z'n wiel jaagt.
Dit om maar te zeggen dat ik overtuigd ben van men gelijk...
en die RB3 met vb. trimfunctie (apart afstellen van cilinders) is een leuk hebbedingetje vooral voor onze italiaanse racebeesten.
En toegegeven, voor heel de rimram waaronder uitlaatlijn en rapidB of powercommander is de prijs niet evenredig met het gewonnen PK's maar er zijn meerdere punten zoals rijplezier, souplesse, gasrespons, sound (oppassen want da's ne gevoelige hier),..
greetz!
-
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
- Locatie: Amersfoort
Waarom geen Rapid Bike 3 genomen? Lijkt me duidelijk, ik ben al tevreden met een Rapid Bike 1 en wou toch nog een paar honderd euro in de portomonee houden... Zo zullen er ook mensen zijn die zeer tevreden zijn met een 'standaard' RT. Ieder zijn plezier. En geluk heb ik zeker, het moge duidelijk zijn dat ik het motorkarakter wél als verbeterd ervaar. Ik durf dat zonder bewijs van de rollenbank te verkondigen na 30 jaar rijervaring op werkelijk alle types motoren. Overigens is de op mijn RT 'ingelezen' mapping géén willekeurige. Mijn dealer laat je kiezen uit meerdere, specifiek voor de RT ontwikkelde mappings. Je kan op die manier het motorkarakter kiezen wat jou het meest bevalt. En als dat achteraf niet bevalt, kan je het laten wijzigen. Een laptop en een USB-kabel voldoen daarvoor.
Ik ga zeker nog even op het GS forum lezen, ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen.
Ik ga zeker nog even op het GS forum lezen, ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen.
Don't fix it if it ain't broken...
-
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
- Locatie: Amersfoort
Ja die zijn er dus en voor meerdere types motoren. Op de Italiaanse site van de leverancier kan je ze (na registratie) downloaden. Ik ga nog op zoek naar de URL en laat het je weten...Bart Bever schreef:Vroeg het mij af of er standaardmappings voor de rapidbike bestonden, ik heb ze nl. nooit teruggevonden.
[EDIT] Boeh! ik heb meerdere downloaddirectories gevonden bij diverse Rapid Bike verdeelpunten. Echter, het is alleen toegankelijk voor dealers en dus beveiligd met usercode en wachtwoord... Voor de gewone klant dus onbereikbaar. Heb wel iets gelezen over een 'light' versie van de systeemsoftware, waarmee de klant zelf kleine aanpassingen kan doen. Maar goed, zoals het apparaatje nu werkt vind ik het prima, dus waarom zou je er zelf aan gaan sleutelen.
Don't fix it if it ain't broken...
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49
De meest recente print van afgelopen week heb ik er nog niet bijstaan.HanzThePanz schreef:
Ik ga zeker nog even op het GS forum lezen, ben zeer benieuwd naar jouw ervaringen.
Wel heb ik nu ook een run van voor en na de K&S filter. Het enige wat je constateert is dat hij wat armer is afgesteld (eigenlijk een verslechtering) en dat het in prestaties helemaal niets doet.
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
-
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
- Locatie: Amersfoort
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
-
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
- Locatie: Amersfoort
Ik heb een update & finale scan bij mijn verslag gezet
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 944#293944
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 944#293944