K1100LT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

K1100LT

Bericht door Michel »

Ik sta op punt een tweedehandse K1100LT te kopen. Zijn er gekende gebreken aan dat model waar ik extra aandacht moet op vestigen? :?:
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Ik zou het niet direct weten te vertellen Michel. Maar succes gewenst met je vermoedelijke aankoop. :wink:
De ruitmechaniek vraagt een beetje kuis- en smeerwerk dat héél dikwijls vergeten wordt.
Het zeer sploradisch klepjes stellen vraagt wat meer werk dan je K75 ja. Voor de rest...tanken en bollen met zo'n machien!
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

je bent een ervaren Krijder
dus ik denk dat je zelf de gebreken van een K goed kent.
leg u zeker eens op uw pens en neem een klein goed pillampje mee;
dan kan je beter kijken voor eventuele olielekjes her en der.
test rit (lang genoeg dat hij mooi warm is gereden) en dan nog eens controle.
test alle knopjes en de werking van het apparaat.
ook na warm rijden en stilleggen eens herstarten.
suc6 met de aankoop
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Michel,

Ronny GS heeft altijd met een K1100LT gereden, en was hier zeer tevreden over. Hij heeft 'm vorig kaar verkocht / overgelaten om een R1150GS te kopen. De LT heeft 'm vele jaren rijplezier bezorgd.

Hij is wat logger dan een GS, biedt wel veel comfort.
Vele mensen die de K1100LT reden vinden in de K1200LT niet écht een opvolger... Luxetourer. Geloof me vrij, zelfs met z'n K1100LT was hij bijna niet bij te houden in de Ardennen...
Succes met je eventuele aankoop.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Yes een K1100RS (twee eigenlijk) zaten ook zo'n 300.000km onder mijn kont, nooit problemen...
waar kijk je naar;
of de ruitmotor werkt
of er geen voorvorkdichtingen lekken
of de bussen van de voorste remschijven niet te fel versleten zijn
of er deuken in de velgen zijn
of de spiegels goed vastzitten
of er valschade is
of de kuip aan de binnenzijde hersteld is
of de batterij ok is
't zijn er maar enkele maar uiteraard kan aan elke motor iets kapot gaan maar 't blok van een 1100LT is echt beresterk al lijkt het me niet onwijs iemand mee te nemen die iets van dit type afweet enkel om onregelmatigheden vast te stellen
als je met een (zwaar onderschatte ) LT rijd zal je merken dat het echt een dijk van een motor is... ik rijd GS maar als ik morgen moet kiezen tussen een RT of een LT dan weet ik wat nemen nl. dit oud stuk degelijke techniek :wink:
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Controleer op eventuele lekkages van de uitlaat bij de pakkingen en bij de aansluiting van de bochten op de einddemper. In een enkel geval wil de uitlaat daar eens een scheurtje laten zien / horen.

Controleer ook de toestand van de voorvoork, m.n. de oliekeerringen. Veer enkele keren diep in en zie of er olierandjes op de chromen delen zitten. Eventuele lekkages worden veroorzaakt door oneffenheden in het chroom (door steenslag).

Daarnaast zijn weinig gebruikte schakelaars nogal eens van binnen gecorrodeerd. Controleer de juiste werking van de alarmlichtschakelaar.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

zie ook de veel geprezen K-site van Bert Meijerink bij Aankooptips.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

Mannekes, bedankt voor jullie tips! :) Als ik dat machien koop, gaat het zeker en vast op de heftafel voor een extra groot onderhoud en compleet nazicht. De boite zal er ook afvliegen voor een nieuwe koppeling te steken. Na 83000km steekt er nog de originele in.
Waarom gene RT of gene GS: gewoon omdat ik de K1100RT een mooie moto vind. Wat het binnen enkele jaren wordt, dat zien we dan wel maar zeker en vast geen K1200LT!
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Van Neste Philip
Berichten: 195
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:46
Woonplaats: Brugge (st-pieters)
Locatie: West vlaanderen

Bericht door Van Neste Philip »

ja en waarom geen k1200lt :cry: :evil:
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

die koppeling gaat (als er normaal mee gereden is) nog een 70 a 80.000 km mee, dat is althans mijn ervaring...
een 1200??? hmm 't is gewoonweg geen opvolger van de 1100 't is een héél ander type moto...volgens mij flater van BMW om de 1100 te laten vallen... misschien gaan ze nu met de andersliggende 4 cylinder opnieuw een LT bouwen maar dan geen Goldwing achtig iets... ik breek de bestaande 1200LT niet af maar 't is een "andere" moto...
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

He Michel ,Zie ook is onderaan , tussen de motor en boite,Geen olie?Ook zo met de voorrem en achterrem,pompen lekken ze niet.Geen spel op het achter wiel?En als u kunt laat de motor is goed warm draaien dat de ventilator op springt.Kan dat niet probeer is met ventilator te draaien zie dat hij niet vast zit,gebeurt meer.dit zijn allemaal zware kosten,gelijk de dichtingen tussen de motor en boite,de dichting kost niet veel maar de uren en kunt u het zelf,is dat natuurlijk voor u een voordeel.

grts paul
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Danny was me voor. Maar die koppeling zal zeker nog niet versleten zijn denk ik. Hoogst waarschijnlijk zal een goed nazicht van de kleine dingen meer dan genoeg zijn, zonder boite of motor te moeten opengooien. Maar eens goed poetsen is ook altijd leuk hé Michel! :wink:
Eric
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:48
Locatie: Reet / Prov: Antwerpen

Bericht door Eric »

Michel
140000 km met mijn koppeling en hier nog steeds geen probleem mee, één probleem heb ik wel als ik eens een duo rijder meeneem willen ze er niet meer af.

Eric
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

't is gebeurd! :D :D :D

De speling op de koppelingshendel is nog goed, geen lekken waargenomen, op de valreep een andere batterij gestoken door de dealer, banden, remschijven en blokken zijn goed, motor start en draait goed. Hier en daar is er door de vorige eigenaar een retouchke aan het lakwerk gedaan
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

proficiat met uw aanwinst
avatarke aanpassen he en eens een groot fototje er van plaatsen. :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

Dat groot fototje zal ne kie gebeuren als de zon eens schijnt en het gazon wat groener is. Voor den avatar moet ik eens goe nadenken en wat zoeken.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Michel,

Proficiat met je nieuwe aanwinst en veel plezier ermee gewenst !
Groetjes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Rasse
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:44
Locatie: Balen-Wezel
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Proficiat met uw aankoop!

Nu maak ik gisteren iets mee...
Op de E313 aan het rijden, plots steekt er een kleine vogel de autoweg over en die beland pardoes tegen mijn spiegel. Tot mijn ontzetting gaat de spiegel in zijn geheel een eigen leven leiden en dondert op de baan.
Als ik stilsta op de pechstrook en in eerste instantie de schade wil bekijken, blijkt dat de hele spiegel weg is en er buiten wat pluimen niets aan de kuip te zien is. Snel teruggelopen naar de plek waar de aanrijding gebeurt is en ik vind de spiegel tegen de middenberm. Als ik na wat wachten de kans heb om de rijbaan over te steken en de spiegel op te rapen blijkt die nog volledig intact te zijn, buiten een aantal krassen op het huis. Zelfs het spiegelglas is nog heel.
Bijna 10 minuten heb ik op de middenberm gestaan alvorens veilig terug te kunnen oversteken.
Een beetje verwonderd over de minimale schade bekijk ik spiegel en kuip, en wat blijkt, de spiegel zit op de kuip met een kliksysteem. Je kan 'm er gewoon terug opduwen en klaar is kees.
Vanmorgen heb ik de krassen er uit gewerkt en in de grondverf gezet. Nu nog laten spuiten en het leed is geleden.
Ik moet wel zeggen dat het echt schrikken is als zo een gevederde vriend besluit om zijn leven tegen je moto te beeindigen. Ik reed een goede 120km/h en de klap was goed voelbaar, maar ook de "bonk" was hoorbaar.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Rasse, en uw leven in gevaar gebracht voor een spiegel.
Dit is goed afgelopen , maar het kon ook anders geweest zijn.
Een nieuwe spiegel kost geld , maar een leven laten op de autosnelweg
is niet te betalen hé.
Opletten met die spellekes. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik heb dan ook op mijn huidige LT (1200) en op mijn voorgaande K'tjes een draadje tussen de spiegel en motorfiets opdat in voorkomend geval de spiegel aan de motor blijft hangen. Bij een ritje tussen files door is het gauw gebeurd dat de spiegel een autospiegel aantikt.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Eric
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:48
Locatie: Reet / Prov: Antwerpen

Bericht door Eric »

heb net hetzelfde gedaan, aan een kabeltje van een fietsrem twee oogjes gesoldeerd (die men gebruikt bij de electriciteit) en deze aan kuip en spiegel bevestigd, simpel maar het kan grote kosten voorkomen en nog veel erger, hetgeen Harald vermeld
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
LT freak
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:19
Locatie: Brugge w.vl

Bericht door LT freak »

Proficiat met je aankoop Michel.
Heb mij vorig jaar in de omgeving van Gent bij een officiele dealer,ook een tweedehands K1100LT gekocht.
Een waslijst van herstellingen is er moeten gebeuren.
Veel problemen met electricieit,lichten.
Met snelheidsmeter.
Olieverbruik.Vroeger,rij nu met normale olie en verbruik is verdwenen.
Abs,module vervangen.
O ringen remschijven voorwiel vervangen.
Nieuwe ontkoppelingskabel.
Nieuw balhoofdlagers.
Nieuwe spanner distributieketting.
Volgens verdeler maar 51000 km op teller ,volgens mijn huidige onderhoudsmecanicien meer dan 100.000km .Er is dus met de teller geprutst.
Nu al deze gebreken opgelost zijn ben ik zeer tevreden over mijn lt,heb ook al met de 1200 gereden zowel met de GT als de LT,maar blijf liever met mijn 1100lt rijden.
Groetjes en veel rijplezier gewenst
K1100lt freak
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Eric schreef:heb net hetzelfde gedaan, aan een kabeltje van een fietsrem twee oogjes gesoldeerd (die men gebruikt bij de electriciteit) en deze aan kuip en spiegel bevestigd, simpel maar het kan grote kosten voorkomen en nog veel erger, hetgeen Harald vermeld
Je kunt ook in een winkel voor sportvisserij kabeltjes kopen. Die zijn dun, flexibel en veelal geplastificeerd.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Rasse
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:44
Locatie: Balen-Wezel
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Harald schreef:Rasse, en uw leven in gevaar gebracht voor een spiegel.
Dit is goed afgelopen , maar het kon ook anders geweest zijn.
Een nieuwe spiegel kost geld , maar een leven laten op de autosnelweg
is niet te betalen hé.
Opletten met die spellekes. :wink:
Ik weet het, het mag niet, maar: 0% risico , heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig geweest en gewacht, gewacht, gewacht ....
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
Plaats reactie