jas niet meer waterdicht....

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

jas niet meer waterdicht....

Bericht door Lukas »

Ik heb eeb Hein Gericke Tuareg jas van een zekere leeftijd.

Die is nu echt niet meer waterdicht. :(

Zijn er simpele oplossingen om daar nog een winter mee door te komen?

Alvast bedankt.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Lukas, ik heb een Touareg broek, maar vermijd die te dragen als er kans is op regen. 'k Heb niet de indruk dat dat all-weather kledij is.
Je kan desnoods proberen je jas te behandelen met zo'n spuitbus die pretendeert kledij te impermeabiliseren... 'k Vermoed echter dat dit een zeer tijdelijke oplossing is, zeker bij hevige regen.
Afbeelding
Nickel
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2004, 22:26

Bericht door Nickel »

Dompel de jas en of broek in een mengsel van water en aluinpoeder. De kledingsstukken zullen gerandeerd waterafstotend (niet meer ademend ingeval van Goretex) zijn. Aluinpoeder is te koop bij de drogist of in de apotheek. 100 gr volstaat ruim. Het is kleurloos en maakt geen vlekken.
Aluin wordt oa ook gebruikt voor het dichten van wondjes (bv bij scheren)
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Ik rij meestal met leer , en een Flexotane regenpak .
maar heb ook Gore tex of textiel pakje . Na elke wasbeurt , zonder zeeppoeder was ik het met een gore tex product uit de outdoor zaak .
Heb momenteel geen staan , maar weet dat het een purperen dop heeft .
Na mijn kledij te hebben laten drogen ga ik er met een lauw strijkijzer over . :idea:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Heb zowel broek als jas van Touareg. Zijn nog steeds waterdicht.
Gebruik voor de was hetzelfde product waar ik mijn ski-kleding mee behandel. Gekocht bij AS-adventure, maar in elke winkel te koop waar men ski-kleding verkoopt. Is een combinatie van twee producten.
Voor de echt geïntresseerden zal ik straks, als ik thuis ben, het juiste merk even noteren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Frank Beeper
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:30
Locatie: Brasschaat

Bericht door Frank Beeper »

[quote="Frank K"]Heb zowel broek als jas van Touareg. Zijn nog steeds waterdicht.
Gebruik voor de was hetzelfde product waar ik mijn ski-kleding mee behandel.

dag Frank, (naamgenoot)

Was je je pak dan zelf in de machine thuis en haal je dan de protectoren er uit? Ik heb daar de grootste problemen mee ook met het terug zetten nadien. Hoe los jij dat op dan???

beste groeten
Beeper
2003 - 2009 1150 GS
2009 - 1200 RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Bericht door Lukas »

Nickel schreef:Dompel de jas en of broek in een mengsel van water en aluinpoeder. De kledingsstukken zullen gerandeerd waterafstotend (niet meer ademend ingeval van Goretex) zijn. Aluinpoeder is te koop bij de drogist of in de apotheek. 100 gr volstaat ruim. Het is kleurloos en maakt geen vlekken.
Aluin wordt oa ook gebruikt voor het dichten van wondjes (bv bij scheren)

Hé, ik heb zo'n steen.
Lijkt een beetje op een kruising tussen glas en zeep..

En hoelang blijft jou jas dan waterdicht?
Ademt ie dan nog?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Bericht door Lukas »

@ Beeper55

Ik stelde me dezelfde vraag.

Ik heb m'n jas in drie jaar niet gewassen... :oops:

Ik gebruik wel febreeze (of hoe heet dat) :roll:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Was je je pak dan zelf in de machine thuis en haal je dan de protectoren er uit? Ik heb daar de grootste problemen mee ook met het terug zetten nadien. Hoe los jij dat op dan???
Ja, thuis in de wasmachine. Protectoren is inderdaad een probleem. Leg ze steeds zo weg dat ik snel vind wat waar hoort. Daarna is het zweet, bloed en tranen om deze terug te plaatsen.

Zoals ik al zei: "vanavond zet ik de naam van de producten op deze site"
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Eén ding weet ik zeker gore tex liefst niet in de machine laten zwieren want daar kan't membraam van begeven... Wat ze mij altijd leerden was...
alle protectoren verwijderen, dompel de jas in lauw water met "een" vloeibaar wasmiddel, speciale middelen voor gore-tex zijn weggesmeten geld, een vloeibaar wasmiddel is perfect... de jas effe laten weken en insecten etc. met een borsteltje afwassen de jas overvloedig spoelen en laten uitlekken en drogen... achteraf kan je de cordura of nylon buitenlaag opnieuw impregneren maar dat heeft enkel te maken met de water-vuil- afstoting en heeft met waterdichtheid niks te zien (tenzij je een jas zonder ademend membraam draagt) de jassen zonder membraam zijn nooit waterdicht en houden 't wel een tijdje uit maar daarna is een regenpak een absolute must wil je droog blijven, alle impregneringsmiddelen zijn echt korte termijn oplossingen...
Hopelijk is alluin beter op een vest dan op mijn kin want helpen doet dat bij mij niet veel :wink:

protectoren terug plaatsen gaat vanzelf als je de "houders" voor de beschermer al terug mooi opent met je hand en de protector in de lengterichting wat samenvouwt of rolt... allez wassen maar...
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ma ge kunt toch ook van die waterdichte membranen kopen van sommige merken ?
kunde zo ene nie in diene jas krijgen ? evt. rits aanpassen of met velcro werken.
Ik weet, het zal nie perfect zijn, maar ik heb ook al veel gehoord (ook in skiverband door nen Oostenrijkse berggids) dat al die spuitbusjes niet veel (lees "lang") helpen... dat is maar een oppervlakkige laag die er op een motor vrij vlug af is.
Allee, tis maar van horen zeggen he ... :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

ja er zijn binnenjassen te koop (prijzen om effe van gaan te zitten) en dan is uw buitenjas "zeiknat" en begint ie overal lekker gaan leeg te druppen (stromen) als ge ergens stopt of binnenstapt...
Nee dan trek ik wel een regenpakje van enkele euro's over m'n jas (broek) zeker als je met de moto op verlof gaat en 's avonds dat kletsnatte kostuum in je tent moet droogkrijgen grrr niet simpel...
hoedanook voor de woon werk ritten is een gore tex uitermate geschikt voor vakantie (vooral de buitenslapers als ik) is't ronduit klote een overjasje brengt gelukkig soelaas, een buitje gaat nog maar een hele dag drash op je knikker dan is zo'n flexothane toch wel erg leuk :wink:
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Zoals beloofd het product waarmee ik mijn jassen was:

TX Direct van NIKWAX
Dit is een functie herstellend impregneringsmiddel voor alle ademende stoffen

Als vermelding schrijft fabrikant:
"ideaal voor Gor-Tex en Sympa-Tex.

Flesje van 300ml kost ongeveer 11,39€
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nickel
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2004, 22:26

Bericht door Nickel »

Niet smalend doen over het gebruik van aluinpoeder, zeker als je er niets van afweet. Kijk maar eens naar de samenstelling van de waterafstotende produkten in de handel. Jas en/of vest in een emmer of kuip met water en aluinpoeder (100 gr) onderdompelen. Onderdompelen is met gelijk welk produkt beter dan spuiten. Bij onderdompelen dringt de vloeistof beter in de naden. Deze behandeling is uiteraard NIET geschikt voor Gorex membranen. Maak ook een onderscheid tussen waterafstotend en waterdicht.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

TX Direct van NIKWAX
Dit is een functie herstellend impregneringsmiddel voor alle ademende stoffen
alle produkten van Nikwax zijn me eveneens (reeds jaren) bekend maar zijn te duur voor wat ze waard zijn, ee nvergelijkende test enkele jaren terug in een Duits out door magazine toonde aan dat gelijk welk vloeibaar wasmiddel even goed was, 't enige voordeel dat de produkten van Nikwax hadden was dat ze biologisch afbreekbaar en op waterbasis waren...
Niet smalend doen over het gebruik van aluinpoeder, zeker als je er niets van afweet.
weet dat aluin mijn kin niet toehoud voor de rest geef ik het voordeel van de twijfel enneh nooit iemand onderschatten... dat is pas smalend doen ...


by the way het is Gore-tex
:wink:
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Zoals ik al eerder heb gezegd , ik gebruik ook dat produkt Nikwax maar ga er dan met een lauw strijkijzer over , aan de buitenzijde van mijn broek en vest. Staat zo in mijn Gore tex jas op het label. Deze is van de fabrikant Jomex uit Gent . Ik kan jullie verzekeren dat ik al wat uurtjes in de regen heb gereden en dat er bijna geen insijpeling waar te nemen is .
Enkel aan de uiteinden zoals mijn mouwen maar dat is vrij normaal als je wat uurtjes regen trotseerd. :roll:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Bericht door de Ron »

Ik heb mijn motorjas al binnengedaan bij een droogkuis, het is een jas zonder gore-tex. In de droogkuis spuiten ze op verzoek je jas in met een waterafstotend middel. Tot hiertoe nog geen water binnengekregen, ik geef wel toe, ik reed er maar een uurke of 5 mee in de regen...
Plaats reactie