K100LT - Onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Blauw
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2005, 10:23

K100LT - Onderhoud

Bericht door Blauw »

Geachte forumgangers...,

Wellicht kunt u me voorzien van enige nuttige tips;

Ik heb sinds een jaartje een k100 lt uit '87. Best al een oudje maar ziet er (buiten de normale gebruikerskrasjes) nog goed uit en was niet duur. Rijd echt super! Hiervoor was ik in het bezit van een honda choppertje maar ik wil niet terug!

De staat van onderhoud was ten tijde van de koop niet duidelijk (handelaar) en nu moeten er twee nieuwe banden op. Ik wil het onderhoud merendeels zelf uitvoeren. Ik heb de tijd en de ruimte alleen ontbreekt het me aan ervaring(en). De Klusjes:

- oliewissel + filter
- versnellingsbak + kardanolie
- brandstof en luchtfilter
- remmerij (blokken/schijven/vloeistof)
- banden (wordt gedaan)
- bougietjes

Ik heb een duits geschreven handboek ter zijde; wellicht kunnen ervaren rijders/sleutelateurs me voorzien van enige nuttige tips...? Alvast dank hiervoor.
Glaasje op; dan achterop.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

de dingen die je aanhaalt gaan even simpel als bij een auto...
de oliefilter heeft wel een extra dekseltje maar dat is er zo vanaf...
de benzinefilter is eenvoudig als je eens goed in de tank kijkt (draag rubber handschoenen)
verder zijn er nog heel wat meer ditjes en datjes om te onderhouden aan zo'n ouder stuk degelijkheid...
kardanolie,smering spiebanen kardanas (eenmaal doen dan ben je twee jaar gerust) voorvorkolie, scharnierende punten doorsmeren (nippels middenbok, zijpikkel )
handgas,koppelings-remhendel, spelingen op kabels af-bij regelen
koelvloeistof, batterijniveau, luchtfilter, klepspeling, sloten smeren, knoppen aan 't stuur met middel tegen corrosie behandelen, ik noem maar wat op...
DREE
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Vlaardingen NL

Bericht door DREE »

Hallo Blauw mijne is rood,

Ik heb wel een paar tips,

Voor het oliefilter vervangen heb je een speciale dopsleutel nodig is voor niet veel geld te koop prive of bmw delen handel. Ook is het mogelijk dit filter te vervangen door het carterdeksel te demonteren. 13 boutjes losdraaien en voorzigtig lostrekken. Je kunt dan het filter met een eenvoudig filtersleuten losdraaien en gelijk de aanzuigkorf en carterdeksel schoonmaken. Deksel monteren met vloeibare pakking en vullen met 20W50 autoolie.

Versnellings en cardanolie eenvoudig volgens specifikaties.

Brandstoffilter zondermeer vervangen!! en luchtfilter controleren als deze erg zwart is vervangen is tie nog geel schoonblazen en terugzetten.

Blokken zijn te meten door afdekkappen te verwijderen moeten 1,5 minimaal zijn en schijven 3,5 mm de remolie zou ik vervangen (dot4)

Bougietjes zijn eenvoudig te vervangen met gebruik van het boordgereedschap, Controleer het bougiebeeld en stop er frisse Bosch pluggen in
Dree
K100 RS 1988
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

Goede nederlandstalige info over de BMW K-serie is te vinden op de website van Bert Meijerink :idea:
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Blauw
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2005, 10:23

Bericht door Blauw »

Heren bedankt voor de reacties. Ik ga morgen (dinsdag) aan de gang. De genoemde website is inderdaad een hele goeie. Zit vol met handige zaken. Vooral die zelfgemaakte olifiltersleutel van 75 mm PVCbuis. Origineel! :D
Glaasje op; dan achterop.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

ja maar dan mag je oliefilter niet te warm zijn of de sleutel veranderd weer in een ronde buis... zo'n originele metalen sleutel kost misschien 10 € dus...
Blauw
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2005, 10:23

Bericht door Blauw »

Nu, de beurt is grotendeels achter de rug. Buiten de hiervoor genoemde extra smeerwerkzaamheden. De geplande zaken zijn uitgevoerd. Eigenlijk is alles in zeer goede staat aangetroffen. Spiebanen van de cardan, tandwielen van de cardan, luchtfilter, diverse olieen zag er allemaal redelijk normaal uit. Geen abnormale zaken. En dat voor een fiets die ik een jaar geleden gekocht heb en waarvan de staat van onderhoud niet bekend was. Alleen het oliefilter. Daar ben ik toch 4 uurtjes zoet mee geweest om het los te krijgen. Het bleek geen origineel filter (dus zonder kartelrand) waar heen sleutel of dop op paste. Laat staan de PVCbuis. Maar goed alles Klar, Wunderbar! :D
Glaasje op; dan achterop.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

als 't geen originele is mep er dan twee schroevendraaiers in en dan een wrikje geven en ie is zo los...
blij dat uwen brommer ok is, amuseer je ermee
henri spaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2005, 15:15
Locatie: Eindhoven

Bericht door henri spaan »

Hallo,
ik heb mijn hele werkplaatshandboek gescand en op cd-rom gezet.
Tegen onkostenvergoeding wil ik voor de liefhebbers wel wat rondsturen.
Inclusief elctr. schema

gr Henri
Plaats reactie