'Rustige' motor met volop fun?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
msxx
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2007, 17:58

'Rustige' motor met volop fun?

Bericht door msxx »

Stukje achtergrond:

In totaal heb ik drie motoren gehad:

Thundercat, zelf 27.000km mee gereden
Blackbird, zelf 6.000km mee gereden
GSX-R 600, zelf 6.000km mee gereden

Altijd zeer sportief gereden, het kon niet snel genoeg gaan...
alle verkeersregels werden perfect toegepast behalve die mbt snelheid..

Nu, 5 jaar later, wat ouder en verstandiger geworden... wat meer gehecht aan rijbewijs en leven... ben ik langzaam maar zeker weer op zoek naar een motor.

Het doel is toeren in de Ardennen en eventueel eens een lang weekend of midweek wat verder weg.
Mijn gedachten gaan uit naar een motor met een minimum aan windbescherming zodat de lol van het rijden niet pas begint boven de 160...

Wie herkent bovenstaande verhaal en heeft uiteindelijk de ultieme motor gevonden?

Waarom plaats ik dit op een BMW forum? Omdat ik zowel naar een Roadster (R850R of R1100R) als de R1100S aan het kijken ben
Het middengebied lijkt mij het belangrijkste.. zodat ik ook niet zo op zoek ga naar het eindschot. Daarbij is een cardan ook wel prettig maar geen must

Ben benieuwd naar de reacties!

Ps: ja, een keer uitproberen middels het huren is zeker een optie, maar dat kost behoorlijk veel.. dus wil ik een goed idee hebben van welke motor ik zou willen kopen voordat ik ga huren :-)
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

testrijden bij dealers (indien je ze kan wijsmaken dat je er eentje zou willen kopen) kan zonder aankoopverplichting, en bij velen gratis.

advies:

Beiden twee prachtmachines, doch ook twee totaal verschillende motoren.

Gezien je keuze zou ik er al eentje vantussen laten... namelijk de r850r... dat vereenvoudigt de keuze..

De r of de s.

Gelet op je 'plannen' zou ik zeker rekening houden met bagagemogelijkheden zoals makkelijk te plaatsen kofferset...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Dirk_R
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 apr 2007, 16:46
Locatie: NRT

Bericht door Dirk_R »

Ik heb zelf 10 jaar gereden met jappen:

Kawa KLX 650 (enduro maar steeds op de weg) 3 jaar
Kawa GPX 750 ??km 1 jaar
Suzuki GSX 1200 65.000km 3 jaar mee gereden
Suzuki GSX 1400 3.000km bijna 2 maanden mee gereden, toen van de weg gereden door een terreinwagen
Suzuki SV 1000 9.000km 2,5 jaar en was 'm meer dan beu.

Nu K1200RS van 9 jaar en het is de beste die ik ooit heb gehad, terug plezier in het motorrijden. Cardan, koffers, verw. handvatten allemaal prachtig. Rijdt als een trein maar verbruikt wel meer dan een boxer volgens mij.
De R zou ik niet kopen, de S is volgens mij beter met een sportieve rijstijl.
Afbeelding
msxx
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2007, 17:58

Bericht door msxx »

Kleine toevoeging: het gaat er mij dus om dat het een motor is die volop fun biedt maar geen opzwepend karakter kent, dus ook volop fun biedt bij 100km/h

@JH: een motor meenemen bij een dealer terwijl ik vijf jaar niet gereden heb.. volgens mij is het beter om direct een hele dag te gaan rijden om het gevoel ook weer terug te krijgen
Wellicht daarna wat motoren bij dealers halen om te bekijken of die beter bevalt dan de huurmotor

@Dirk_R: erg mooie motor heb je! maar ik lees veel verhalen over zeer rauw lopende viercilinders van BMW?
Wat maakt dat je de SV1000 beu was/ wat biedt de BMW voor jou wat de Suz niet had?
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

de 1100GS of 1150GS

heb je alles in een
FUN
grote bagage mogelijkheid
bochtenpikker
reisgezel
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

hij wil nen s of nen r bart....
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
msxx
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2007, 17:58

Bericht door msxx »

JH. schreef:hij wil nen s of nen r bart....
Dat is waar ik naar aan het kijken ben, maar mijn zoektocht is nog beginnende en goede suggesties zijn altijd welkom :study:
Dirk_R
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 apr 2007, 16:46
Locatie: NRT

Bericht door Dirk_R »

Wat heeft de BMW dat de Suz niet had.

Soepelheid. Die SV was te nukkig, daar moest ik echt meer doorrijden om er plezier mee te hebben. De remmen vielen tegen, veel wind.

De BMW heeft veel windbescheming, goede remmen, ...

Die 1400 was heel gulzig, 12-13 l/100km bij een sportieve rijdstijl en op die 3000 km was de achterband bijna aan vervanging toe. Deze had wel beestige remmen en goede vering.

De 1200 GSX was bijna perfect behalve de te soepele verering.

Ik vind het karakter van de k1200 goed, het bevalt me veel beter dan de twin. Ik denk dat ik bij een 4-clinder ga blijven.
Met een boxer heb ik 1x gereden en dat vond ik tegenvallen maar het was maar een ritje van 15min en daar kan je natuurlijk niets van zeggen.
Laatst gewijzigd door Dirk_R op 09 aug 2007, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Spencer
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 aug 2006, 15:33
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Locatie: Vlaams-Brabant

Bericht door Spencer »

zonder twijfel : R1150R !
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hi,

Een paar jaren geleden begonnen op een VFR. Fantastische moto maar ontoereikend bevonden toen ik dagelijks 140km ging woon-werken. Op 1150RT overgestapt. Ondertussen richting 90.000km 8-)

Wat de RT heeft en de VFR niet had:
- ergonomie voor de lange afstand: 1300 km/dag, no problem want reeds gedaan...
- grotere onderhoudsintervallen: 10.000km zou tegenwoordig eigenlijk minimum moeten zijn
- ABS: werkt lekker of wat langer te leven
- super BMW remsysteem: idem als boven
- grote tank, groter rijbereik: beter zo dan elke dag aan de pomp
- goede bescherming in weer en wind:
- cardan: dada ketting smeren
- standaard goede koffers

Voor de rest zou ik zeggen: proefrijden! Je moet er achter zien te komen of de boxer je bevalt qua karakter. De laatste jaren al een pak brommers meegekregen van de dealer. Elk type is anders: proberen is de boodschap.

succes!
Laatst gewijzigd door Wingman X op 06 mar 2017, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Kris adv
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 aug 2006, 08:50
Locatie: Westkerke

Re: 'Rustige' motor met volop fun?

Bericht door Kris adv »

msxx schreef:Stukje achtergrond:

In totaal heb ik drie motoren gehad:

Thundercat, zelf 27.000km mee gereden
Blackbird, zelf 6.000km mee gereden
GSX-R 600, zelf 6.000km mee gereden

Altijd zeer sportief gereden, het kon niet snel genoeg gaan...
alle verkeersregels werden perfect toegepast behalve die mbt snelheid..

Nu, 5 jaar later, wat ouder en verstandiger geworden... wat meer gehecht aan rijbewijs en leven... ben ik langzaam maar zeker weer op zoek naar een motor.

Het doel is toeren in de Ardennen en eventueel eens een lang weekend of midweek wat verder weg.
Mijn gedachten gaan uit naar een motor met een minimum aan windbescherming zodat de lol van het rijden niet pas begint boven de 160...


Wie herkent bovenstaande verhaal en heeft uiteindelijk de ultieme motor gevonden?

Waarom plaats ik dit op een BMW forum? Omdat ik zowel naar een Roadster (R850R of R1100R) als de R1100S aan het kijken ben
Het middengebied lijkt mij het belangrijkste.. zodat ik ook niet zo op zoek ga naar het eindschot. Daarbij is een cardan ook wel prettig maar geen must

Ben benieuwd naar de reacties!

Ps: ja, een keer uitproberen middels het huren is zeker een optie, maar dat kost behoorlijk veel.. dus wil ik een goed idee hebben van welke motor ik zou willen kopen voordat ik ga huren :-)

Ik herken toch iets in het bovenstaande verhaal.
Ik heb ook enkele jaren met jappen gereden,

1 jaar met gsx 750 f
10 jaar met fireblade
1 jaar met blackbird

Ben dan overgegaan naar BMW k 1100 rs omdat ik redelijk grote dagritten begon te maken van 300 a 500 km en ondertussen een vriendin als duozitter had + de smaak van het reizen te pakken kreeg. 2 jaar later ben ik ovegegaan naar een r 1200 rt omwille van het comfort en de goede windbescherming.


In uw geval zou ik kiezen voor de 1150 gs(a) of de 1200gs(a).

Ik wens je veel succes met je nieuwe aankoop,
Groeten,
Kris
BoXeR
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 okt 2004, 17:47
Locatie: Opwijk
Contacteer:

Bericht door BoXeR »

'tja

een 'S' zou ik zeggen....
ik heb eentje van '98, die ik overweeg te verkopen, waarschijnlijk na de zomer.
is een zalige machine waarmee je zowel kan toeren alsook het iets stevigere (lees snellere) werk. Is krachtig genoeg en kan tot 170KmH met menig racemasjien mee, op 230KmH moet je dan wel afhaken, maar persoonlijk vind ik dat de FUN op die snelheid al lang niet meer aanwezig is.
je kan ook een koferset monteren inden je reizen wil.
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

Je loopt hier natuurlijk het risico evenveel verschillende suggesties als antwoorden te krijgen :lol: , maar, zoals reeds door de anderen gezegd: :idea: proefrijden is de boodschap!
In 2003, na zes jaar K1200RS , wilde ik ook eens iets totaal anders , en vooral iets waarbij ik bij legale snelheden ook de kick van het motorrijden zou voelen. Een GS of een R leek de meest logische keuze. De R1100S ben ik meermaals gaan proefrijden, maar ik geraakte nooit gewoon aan de trillingen boven de 6000 rpm; mijn duo had minder klachten :-) ... ik heb verschillende modellen geprobeerd; sommige hadden er minder last van. De R genoot uiteindelijk mijn voorkeur.
Maar..., waarom altijd logisch doen? Dus, ook een.... Moto Guzzi V11 Le Mans proef gereden! Ondanks de pijn in de polsen, nek etc tgv de sportieve zithouding, was ik na een uur verkocht... nog nooit zo een diepe "motorrij-belevenis" gehad :grin: :grin: !! Het gevoel tijdens het rijden; de sound, de looks, de good vibrations... echt rijden!!! De eerste zes maanden reed ik dan ook 12.000 Km bij elkaar, ook lange toeren naar de Dolomieten, Franse Alpen etc... na een dagje Guzzi-en was je 's avonds, in tegenstelling tot de gemiddelde BMW rijder, bekaf, maar je had zoveel meer beleefd tijdens het rijden. Ik moet er wel aan toevoegen dat een V11 weinig geschikt is voor een duo (vandaar de KGT, maar de Guzzi blijft mijn lievelingsspeeltje 8-) ), koffers of woon-werkverkeer kunnen maar zijn eigenlijk not done :shock: , en de beschikbaarheid van wisselstukken kan problematisch zijn (niet dat de V11 onbetrouwbaar zou zijn; op 22.000 Km, enkel een defecte kabel voor de snelheidsmeter en een verloren zijspiegel).
:!: Moraal van't verhaal: probeer zoveel mogelijk uiteenlopende motorfietsen proef te rijden (ook motorfietsen die je op het eerste zicht totaal onlogisch lijken), en ga af op je eigen instinct om een keuze te maken.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Perfect gezegd! Maar het is inderdaad zo... Laat je geen motor verkopen omdat de koning en de paus er zo een hebben.... Passen is de boodschap... Het enige dat je dan nog moet kiezen is de kleur.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Ik herken wat je wil zeggen,maar elke moto,ongeacht het merk heeft z'n pro's en contra's,ik ben nu 46 en rij met de moto van m'n 18 de,dus dat zijn er al heel wat geweest!!
1:Suzuki 125 TS
2:Honda CX 500 C
3:Vespa P 200 E
4:Yamaha XS 650
5:Ducati 907 IE
6:Norton Commando 850 Roadster
7:Yamaha XJR 1300
8:BMW K75
9:BMW K1100RS
En nu BMW R1150GS.
En elke moto is indertijd aangekocht met passie,voor het model,en niet uit louter zakelijke overwegingen!!
Dus heeft elke moto die ik gehad heb,een emotionele waarde,en hierdoor vergeet je de nadelen,die eigen zijn aan die moto,zelfs dat Vespake was iets zéér plezierig om mee te rijden!
Het enige voordeel dat ik nu ondervindt aan de BMW's is de betrouwbaarheid,en relatief goedkoop onderhoud,er is eigenlijk in het rijtje moto's die ik gehad heb maar één moto die me niet beviel qua rijden,en dat was de BMW K1100RS,maar ik vondt zijn"looks"dan weer heel mooi!!
De Yamaha XJR 1300 was een"beul"van een moto met een prachtige lijn,was een zwarte met zwart motorblok,en de Norton was de mooieste van al!!
Elke moto heeft me genoegen verschaft,want een moto koop je met je hart,ik zie mezelf bv. niet met een Honda Deauville rijden,omdat die"allround"er het beste uitkomt!!
Dus koop een moto die bij je past,en "Listen to your heart"
Frank :-)

PS.Ne GS is"The Max" :wink: :wink:
msxx
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2007, 17:58

Bericht door msxx »

DJAIRO schreef: PS.Ne GS is"The Max" :wink: :wink:
Volgens mij moet ik maar eens wat testen online gaan opzoeken en vervolgens aandachtig lezen :-)
msxx
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2007, 17:58

Bericht door msxx »

msxx schreef:
DJAIRO schreef: PS.Ne GS is"The Max" :wink: :wink:
Volgens mij moet ik maar eens wat testen online gaan opzoeken en vervolgens aandachtig lezen :-)
Vandaag een aantal GS'en van dichtbij bekeken en er op plaats genomen. Ik moet zeggen.. dat proeft naar meer.

Op motorfreaks heb ik een test van een r1200gs gevonden, op motormaniacs ook maar die lijken een hostingprobleem te hebben.. ik kom niet bij de test zelf.

Zijn er jullie nog online tests bekend? Liefst van de R1150GS (een R1200GS ligt boven budget)
Plaats reactie