K75 c - probleemmoto?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
michwim
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2007, 19:30
Locatie: Galmaarden

K75 c - probleemmoto?

Bericht door michwim »

Vorige week een K75C bwj 1986 gekocht ter vervanging van mijn suzuki savage uit 1993. De BMW heeft wel meer dan 100000 km. Mag ik problemen verwachten?
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

als hij goed is onderhouden kan je er nog 900000 bij doen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

De K75 is zowat de meest betrouwbare en onverslijtbare motor die er ooit gebouwd is, samen met de CX500. Een beetje saai imago, maar voor de rest niks dan voordelen. Niet voor niets dat er hier en daar nog in overheidsdienst rondrijden, vaak met een massa kilometers op de teller.
Wat zwakke punten, alhoewel dat veel met onderhoud te maken heeft:
de spiebanen op de cardan moeten heel af en toe wat vet krijgen, makkelijk zelf te doen, best om de paar jaren herhalen. De water-oliepomp (één geheel) durft na jarenlang gebruik wel eens gaan lekken, maar met wat geluk doe je daar ook 2 ton mee. En dan het meest voorkomende probleem, de stekkerverbindingen en contacten. En ook dat is eigen aan motoren die 20 jaar intensief gebruikt zijn, zonder al te veel verwend te worden.
Een K75 wordt nooit afgedankt omdat hij versleten is, maar gewoon omdat je hem kotsbeu gezien bent :wink:
Willy

Bericht door Willy »

Hallo Lomax,
Kan je dat euvel van die spiebanen van de cardan even uitleggen, ik heb daar nog niet
van gehoord (en bijgevolg nog nooit iets aan gedaan)
Willy
GreenhornJoeBar
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2006, 16:36
Locatie: Gentbrugge

K 75 C

Bericht door GreenhornJoeBar »

He, ik was vroeger eigenaar van een K 75 C met Schurgers kuip er op gemonteerd. Was de beste moto die ik ooit heb gehad. Gewoon op tijd je onderhoud doen of laten doen en voor de rest rijden. Traag of rap, het maakte niet uit. Ik kon er gemakkelijk 200 km per uur ( teller ) mee rijden en dit met een klein helmpje dankzij de goede bescherming die deze kuip bezorgde. Je kan ze nog vinden tweedehands. Je doet er goed aaan om de distributieriem tijdig te vervangen. Ik heb er 143000 km mee gedaan en zoals reeds gezegd heb ik hem weggedaan omdat ik hem eigenlijk wat beu was en verliefd werd op een BMW K 1100 RS waaarvan ik nu in bezit ben.
In tegenstelling van de K 75 C heb ik al meer problemen gehad met mijn K 1100 RS. Onderandere olieverbruik. Mijn K 75 C heb ik verkocht aan een partikulier en enkele jaren geleden zag ik hem terug op de weide van het Pole Pole festival in Oostakker. Ik had hem zo terug gewild.
Wens je veel geluk met je nieuwe aankoop.
Ik ga naar de avondschool "mototechniek" in Ninove.
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

Ik rij met een K 75 C, waar ik persoonlijk toch al wat problemen mee gehad heb...Maar ben er vrij zeker van dat het exemplarische problemen waren, zoals de volledige startkoppeling die kapot gedraaid is.
En toch nog wat andere akkefietjes mee tegengekomen, heb hier nog ergens een lijstje:

dingen die vervangen zijn door slijtage en/of die geen voldoening meer gaven:

-vork afdichtingen 2x
-nieuwe voorveren 1x (Wilbers)
-rubber leidingen benzinetank + expansievat 1x
-achterveer 1x, Hagon
-silent blokjes in alternator 1x
-koppelingshuis waar die silent blokjes in passen 1x
-roulementen startmotor + alternator
-balhoofd 1x
-koppeling 1x (volledig: drukgroep en diafragmaveer inclusief)
-versnellingsbak 1x (2dehands,50€)
-koppelingsarm 1x (2dehands, 0€)
-schakelpedaaltje 1x (nieuw, DUUR!)
-starterclutch 1x
-kooltjes startmotor 1x
-distributieketting 1x
-middenbok 1x (afgebroken in de Vogezen)
-toeter 1x
-kilometerteller (niet vervangen, valt af en toe uit en dan repareer ik hem weer.)
-hoofdremcilinder 1x
-stalen remleidingen 1x
...

Maar normaal zijn die moto's wel iets betrouwbaarder hoor, maar ja, je kan altijd pech hebben natuurlijk...
K100 RS 16v
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: K 75 C

Bericht door jerre »

GreenhornJoeBar schreef: Mijn K 75 C heb ik verkocht aan een partikulier en enkele jaren geleden zag ik hem terug op de weide van het Pole Pole festival in Oostakker. Ik had hem zo terug gewild.
Wens je veel geluk met je nieuwe aankoop.
Ik heb een goede 2 jaar geleden een lichtblauwe K 75 C aangekocht van iemand in Oostakker...misschien de jouwe? (bij mij stond er wel geen Schurgers kuip (meer) op...)
K100 RS 16v
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

Willy schreef:Hallo Lomax,
Kan je dat euvel van die spiebanen van de cardan even uitleggen, ik heb daar nog niet
van gehoord (en bijgevolg nog nooit iets aan gedaan)
Willy
Bij het in- en uitveren schuift de cardan wat op en neer over de spiebanen van de uitgaande as van de versnellingsbak, en over de spiebanen van de eindoverbrenging. Normaal zou je die cardan om de zoveel kilometer (10.000?) eens moeten demonteren en die spiebanen eens moeten smeren met Staburag of ander zeer kleverig, stug vet. Dan verslijten die spiebanen minder snel dan ongesmeerd.

Kijk ook eens op Bert zijn site, staat er zéér uitgebreid op uitgelegd!
http://home.hetnet.nl/~meijerink.ln/index.htm
klikken op sleutelen =>10. eindaandrijving =>2. Smeren spievertanding (splines) eindaandrijving K75 en K100 (2V)
K100 RS 16v
ferre10
Berichten: 626
Lid geworden op: 30 mei 2005, 10:18
Locatie: Berlaar (bij Lier)

Bericht door ferre10 »

er staat zo eentje in temse bij bikes and more.
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: K75 c - probleemmoto?

Bericht door Erik »

michwim schreef:De BMW heeft wel meer dan 100000 km. Mag ik problemen verwachten?
K75RT 03/1994, gekocht op kilometerstand 40.000, nu 101.000 km
Sologebruik. Rijstijl: vlot toeren, niet jagen

Regulier onderhoud volgens de fabrieksopgave
Banden: Michelin Macadam ca. elke 20.000 km v+a
Spiebanen cardanas smeren: interval 15-20.000 km

Bijzonderheden:

55.000 km - koppelingskabel gebroken
66.000 km - silent blokjes in alternator en koppelingshuis van de silent blokjes versleten
70.000 km - accu finito
84.000 km - vork afdichting lek
- koppeling (aandrijving totaal weggevallen, alleen frictieplaat vervangen)
- spiebanen cardanas haaietandig, cardanas+ cardan vervangen (gebruikt, 20.000 km)
95.000 km - nieuwe voorveren (Technoflex) + harmonicabalgen aangebracht
100.000 km - nieuwe achterveerpoot (IKON)
- preventief nieuwe kettingspanner, geleiderail en kunststof klemband
- uitlaatklep cyl 2 moest gesteld
- gaskabel vervangen
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

@Willy: Jerre heeft het spiebanenverhaal perfect toegelicht. Maak niet de fout van gewoon vet aan de vertanding te smeren, dat houdt niet lang. Maar met het juiste vet hoef je niet echt om de 10000 km de zaak open te doen. Vele K-bezitters denken er om de 5 jaar eens aan, en ondervinden geen problemen. Hangt een beetje van het gebruik af.

@Jerre: het lijkt een hele lijst van problemen, maar dan heeft ie waarschijnlijk een massa kilometers intensief gebruik er op zitten. Op die leeftijd liggen de meeste andere moto's al in motorpierenland :wink:
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

@ Erik, hoeveel kost zo'n veerpoot ongeveer? En is het een echte verbetering? Ik vind dat namelijk een zwak punt aan mijn K, gebrekkige vering zonder instelmogelijkheid van de demping. Heeft wel nog maar 37000 km, dus als ik moet wachten tot die poot het begeeft :-?
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

wel exacte kilometers weet ik niet meer, de teller staat nu op 65000 ongeveer, maar ik vermoed dat het er ongeveer 80.000 a 90.000 zijn...

En om op jouw vraag te antwoorden, zo een andere demper maakt echt het verschil! Heb ondertussen ervaring met de originele demper, 1 van Hagon en nu ondertussen een Wilbers, met traploos regelbare veervoorspanning + uitgaande demping regelbaar in 22 stapjes. Ingaande demping kunnen regelen is volgens mij niet echt nodig en maakt de aankoop van een demper alleen nog maar duurder...

Ik ga wel met verloop van tijd eens kijken om mijn Wilbers wat te laten verlengen, ik heb die 2dehands gekocht van iemand die deze demper volledig op maat had laten maken + laten verlagen, wegens zijn kleine gestalte. En dat scheelt toch zo'n 2 à 3 cm tov de originele BMW demper, en dat merk ik bij opbokken, ik moet wat meer kracht zetten.
En zo'n hydraulische veervoorspanning lijkt mij ook altijd een goede inverstering bij frequent duo- en sologebruik, neem ik ook nog in overweging.
K100 RS 16v
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

LOMAX schreef:@ Erik, hoeveel kost zo'n veerpoot ongeveer? En is het een echte verbetering? Ik vind dat namelijk een zwak punt aan mijn K, gebrekkige vering zonder instelmogelijkheid van de demping.
@ LOMAX,
zie PB

Echte noodzaak voor vervanging had ik vooraf niet, alles bijeen was 't oogmerk dat ik mijn K met z'n 100.000km wilde belonen en klaarmaken voor de volgende 100.000km.

Verrassing: een compleet andere motor, heel strak rijdend. Na ruim 600 kilometer testen over snelweg en kasseien ben ik erg enthousiast. Niet gedacht dat het zo'n verschil zou maken. Perfect.
Willy

Bericht door Willy »

Bedankt voor de respons (spiebanen). 10.000Km lijkt me ook een beetje vroeg, ik heb er zoals gezegd
nog nooit naar gekeken (K is van 1994!). Bij de volgende wissel van de achterband zal ik het eens bekijken.
PS: een K heeft geen distributieriem maar een ketting, dient volgens mij helemaal niet periodiek vervangen te worden.
Willy
vision4life
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2006, 22:42
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Bericht door vision4life »

Hallo,

Sinds 2 jaar rijd ik K75 die ik ingeruild heb voor de R100RT die ik daarvoor had. Op de Interesses en Hobbies pagina van mijn site http://www.vision-4-life.nl staat mijn motorgeschiedenis. Ik heb er allesbehalve spijt van. Een veel fijnere fiets. Wat betreft schokdemper heb ik ook vernomen dat vervangen van de oude originele demper door een IKON demper een wereld van verschil zou zijn. Dus die staat op mijn verlanglijst. Mijn huidige demper is zeker met duo passagier te zwak.

Ik heb op de site van IKON gekeken, maar ik zag er geen mono-uitvoering. Wie kan me adviseren?
Hartelijke groeten,

Fred

_Fred_\-
Afbeelding Afbeelding

http://www.servage.net/?coupon=cust36498
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

vision4life schreef: Wie kan me adviseren?
Hans <Two-Stroke> op de site van de BMW K-lub Zuid
DJAIRO

Re: K75 c - probleemmoto?

Bericht door DJAIRO »

michwim schreef:Vorige week een K75C bwj 1986 gekocht ter vervanging van mijn suzuki savage uit 1993. De BMW heeft wel meer dan 100000 km. Mag ik problemen verwachten?
Is dat toevallig die K75C uit Dendermonde,die grijze die op 2de hands stond??
Want dat zag er echt een koopje uit!!!
Heb zelf een jaar of 3 met een K75 gereden en niets dan lof over deze moto,
Zwakke punten,na 120.000km snelheidsmeter vervangen,en dichtingen voorvork durven al eens gaan lekken!!!
Verkocht met 133.000Km,nix olieverbruik,en nog goed voor nog ééns 130.000Km!!
Frank :-)
K75S'er
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2004, 13:00

Bericht door K75S'er »

Heb zelf 3 jaar rondgereden met een K75s alvorens ik me vorig jaar vernieuwd heb. Veel verschil met een "C" zal er mechanisch wel niet zijn. Waar ik last van gehad heb is enkel de achterste remcilinder moeten vervangen wegens een slechte afdichting + regelmatig condensatie in de instrumentencluster. Voor de rest nooit iets mee tegen gekomen.
Willy

Bericht door Willy »

Een collega gesproken: rijdt sinds 21 jaar en 210.000Km met een K100RT , spiebanen nog nooit gesmeerd :roll:
Hij heeft al een keer gestripte spiebanen gezien, namelijk op een motor waar men na het smeren de stofhoes
niet goed had teruggeplaatst, daardoor kon er vocht bij en dus corrosie.
Willy
vision4life
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2006, 22:42
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Bericht door vision4life »

Erik schreef:
vision4life schreef: Wie kan me adviseren?
Hans <Two-Stroke> op de site van de BMW K-lub Zuid
Vandaag mijn oude originale demper vervangen door een IKON. Nou, nooit gedacht dat het zoveel zou uitmaken. Op de snelweg is er niet veel verschil, behalve wat strakker sturen. Het grootste positieve verschil merk ik in de stad, op rotondes, ed. Dan rijd je met lagere snelheden en merk je oneffenheden meer op. Met de IKON schokbreker kom je makkelijker door de bocht. Het rijdt a.h.w. lichter, zuiverder. En die altijd irritante verkeersdrempels zijn ook wat minder irritant. Een IKON kost een paar stuivers, maar is het ruimschoots waard. Hartelijk dank, Hans.
Hartelijke groeten,

Fred

_Fred_\-
Afbeelding Afbeelding

http://www.servage.net/?coupon=cust36498
Plaats reactie