Slowakije

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
UpJohn

Slowakije

Bericht door UpJohn »

12 daagse in Slowakije. Juli 2007.

Afbeelding

Een deel van Europa dat de moeite waard is om te zien. We werden verwelkomd door een hittegolf in het Oostblok. Iedere dag meer dan 34°. Geen grote hoogten maar een sterk golvend land met goede wegen, grotten, kerken, kastelen en mooie natuur.

Afbeelding

Met nachttrein Dusseldorf-Wenen.

Afbeelding

s'Morgens door Bratislava en langs de wijnstreek en Lage Tatra naar Trencin - Besenova.
Kastelen in Smolenice en Bojnice zeker de moeite om te bezoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Hotel Flora in Besenova is aanrader voor langer verblijf. Nabijheid van groot meer en thermale zwembaden. Verschillende grotten onderweg. Demanovska Ladova Jaskyna ijsgrot is ook in de buurt. Wegen in Slowakije zijn prima (rode en gele), echter wanneer op de kleine (witte) liggen deze meestal hobbelig. Dit wordt dan gecompenseerd met authentieke Slowaakse dorpjes.

Afbeelding

In middengrote steden opletten voor de snelheid. Policia is veelvuldig aanwezig met uitgeruste snelheidscontrole wagens. (stad 40 km/u) Net buiten de stad word je dan tegengehouden en krijg je de rekening gepresenteerd. 1000 a 2000 Slowaakse kroon zijn geen uitzondering om direct te betalen. Tip > Houd een apart geldbeugeltje bij met hierin ongeveer 500 a 600 kronen. Zeg en toon hun dat je niet meer bij hebt. En zij/hij schrijft een boete van 500 kroon. (ongeveer 15 €uro)

Tijdens onze vrije dag toch effe geprofiteerd om naar Auschwitz-Birkenau in Polen te gaan. Vijf jaar lang riep de naam Auschwitz een gevoel van verschrikking op in de landen die tijdens de tweede wereldoorlog door de nazi's bezet werden. Dit wou ik nu zeker eens gaan bezoeken. Vanuit Besenova 360 extra km heen en terug en snikheet (39°), maar de moeite waard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder gaat de reis naar het Oosten (Hotels en pensions hebben hier duidelijk wat minder te bieden) Hoge Tatra richting Levoca doorheen Slovensky Raj. (natuurgebied)
Andere Unesco geklasseerde ijsgrot Dosinska L'adova Jaskyna en kasteelruine Spissky Hrad is ook de moeite. Rond Spissky Hrad vertoeven de Roma zigeuners. Aangewezen is om al wat los zit best vast te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pension Miva in Levoca is aanrader. ( Je kan er wel niet eten, eventueel zelf BBQ kan wel ) Miva ligt binnen de omringde stadsmuren en daar zijn mogelijkheden zat om je te versterken.
Richting Svidnik rijden we de houten kerken route. 15 tot 18 eeuwse houten kerkjes in de verschillende dorpjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bardejov is één van de mooiste stadjes van Slovakia, Unesco geklasseerd.

Afbeelding

Afbeelding

De dorpjes boven Svidnik aan de Poolse grens getuigen van de gevechten tussen de Russen en Duitsers in de tweede wereldoorlog. Tijdens de "Battle Wings" werden de Duitsers hier tegengehouden en verslagen door de Russen. Het afweergeschut en de tanks staan nog onaangeroerd in het landschap.

Afbeelding

Afbeelding

Op de Poolse grens staat een monument ter nagedachtenis van de 100.000 slachtoffers en de rustplaats van hun generaals.

Afbeelding

Terug gaan we via Presov naar Roznava. Vergeet niet de unesco geklasseerde Aragonietgrotten te bezoeken (slechts 3 in de wereld - de andere zijn in Mexico en Argentinië) Van Roznava naar Kremnica nemen we de 526. Een weg waar iedere motorrijder van droomt. By the way ... motorrijders dromen ook van andere dingen ...I Think … wel ik kan u verklappen dat Slovakia opvallend veel mooie vrouwen heeft. Zelfs in de kleine dorpjes kan je er niet naast kijken. :roll: Heel weinig motars was ook een opvallend gegeven. De enkelingen waren Tjechen. Via Nitra gaat het terug naar Bratislava en Wenen waar we de trein nemen naar Dusseldorf.

Afbeelding

Afbeelding

En nu weer thuis, en nog wa dromen van die mooie natuur in Slovakia -))
chocoladepitje
Contacteer:

slowakije

Bericht door chocoladepitje »

Echt wel de moeite lijkt me.
Knappe foto's !

Nadine en Patrick
The mind is like a parachute, it only functions when its open.

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Onze foto's
Onze films
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ook ik denk met heimwee terug aan mijn trip door Slowakije.Prachtig land (en tot hiertoe nog steeds goedkoop). Tschechie ook trouwens. Polen is wat minder alhoewel het gebied rond de Tatra ook mooi is.
En wat die inheemse schoonheden betreft...ik kan het beamen :lol:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik heb altijd gezegd: "Slovakije is een héél mooi land ..... jammer dat er Slovaken wonen. Ik weet niet hoe het nu gesteld is, maar toen wij 10 jaar geleden gingen, waren de mensen er uiterst onviendelijk tegen het degoutante af. :puker: En dat was toen een algemene indruk van ALLE aanwezige toeristen :cry: Hopelijk is dat intussen verbeterd, want het is één van hun weinige bronnen van inkomsten.

In ieder geval een mooi verslag Snappy :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Die onvriendelijkheid in de horeca ervaar je ook in de omliggende landen. Eens de grens over in Oostenrijk bvb kom je wat dat betreft echt in een andere wereld.
In Tschechie meegemaakt in een zogenaamt klasse hotel dat de ober er rondliep met een T shirtje waar achterop stond ; ... YOU!
Hij wist niet eens wat het wou zeggen. :lol:
Ook wat de prijzen betreft! Het beste is dat nog voelbaar in je geldbeugel als je tien minuten daarvoor een winkeltje bezocht aan de andere kant van de meet.:lol:
den Bullet

Bericht door den Bullet »

In augustus hebben we ook Polen, Tsjechië, Slowakije, Oekraïne en Hongarije bezocht.

Ronduit knap en een absolute aanrader op Oekaïne na, dan (daar proeft ge nog altijd den USSR ...).

Fotokes op Bullet's World :wink:
UpJohn

Bericht door UpJohn »

John schreef: wat die inheemse schoonheden betreft...ik kan het beamen :lol:
Vertel eens John -)) :roll:
Ik heb altijd gezegd: "Slovakije is een héél mooi land ..... jammer dat er Slovaken wonen. Ik weet niet hoe het nu gesteld is, maar toen wij 10 jaar geleden gingen, waren de mensen er uiterst onviendelijk tegen het degoutante af. En dat was toen een algemene indruk van ALLE aanwezige toeristen Hopelijk is dat intussen verbeterd, want het is één van hun weinige bronnen van inkomsten.
In ieder geval een mooi verslag Snappy
Tijden veranderen Biem RT. Mensen waren heel vriendelijk. Of je bent in Amsterdam of Brussel of Bratislava ... je merkt zelf het verschil niet meer. Meer oostwaarts waren de mensen wat terughoudender, maar zeker niet onvriendelijk. De taal is voor de meesten wel het struikelblok om niet voluit te kunnen gaan. Duits, Frans, Engels ... forget it, enkel slovaaks en met wat geluk eentje die wat engels kent. In sommige hotels zat het personeel soms met ons aan tafel om de laatste "borrevitch" botle's te ledigen. Na den twaafven verstonden we elkaar "veel" beter. -)) :wink:
Indien er kaarten beschikbaar zijn op GPS, denk ik er sterk aan het land nogmaals te bezoeken.
Dovidenia !
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

en goed bier dat ze daar hebben
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Plaats reactie