WD 40

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Dd schreef:ik zal niet uit m'n rol vallen...
dat plakt en ...


Slu,
Dd
:albino:
:lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Bericht door jakke »

IRON GONZO schreef:
jakke schreef:Nu niet denken dat WD40 een glijmiddel is hé !! :lol: :lol: :lol: :lol: :-P :-P :-P
al geprobeerd meschien :shock: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Ik bracht opnieuw WD aan en herhaalde... en toen waarachtig ik kon de sleutel omdraaien even later sprong het stuurslot al eens even op
Dus is de conculsie dat WD toch de boel losmaakte en langzaam beter doet glijden
Naar aangeven van deze !! :lol: :lol: :lol: :lol:

Was maar binnen te koppen hé pol !! :razz: :-P :-P
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
christobal
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2006, 13:19
Locatie: Waasland

Bericht door christobal »

Dd schreef:ik zal niet uit m'n rol vallen...
dat plakt en ...
Ik ga nu niet beweren dat jij ongelijk hebt hoor :-? misschien heb jij wel een of andere chemische reactie tussen WD en een bepaald lubrificans ervaren :roll:

Vanmorgen heb ik zoals beloofd mijn actie verder gezet :-) en :-o jongens dat ging me der soepel, "smooth" 8-)
Mijns inziens werkt het stuurslot van mijn 4wielbeemer nu perfect :razz:

Ik ga zeker trachten de bediening van het linker automatisch deurslot ook eens onder de loep nemen... ;)
lid BMW MC Vlaanderen - alles kwijt !
WIMGSA1200
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jul 2005, 10:14
Locatie: Hasselt

Bericht door WIMGSA1200 »

Op deze site kan je een lijst afhalen waar je alle mogelijke doeleinden op kan vinden waarvoor je wd40 kan gebruiken!
http://www.wd40.com
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
fast
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:39
Locatie: grootebroek (holland)

Bericht door fast »

mijn ervaring als timmerman is.
dat wd40 wel goed helpt in een slot maar het is vet.
en daar blijft naar verloop van tijd vuil aan hangen (de klonten) waarddor het slot nog meer slijt.
dus inspuiten en uitblazen met perslucht is goed.
en grafiet voor het onderhoud of lubra rapid (geel met paars spuitbusje) een vetloos smeermiddel bij een goede slotenspecialist te koop.
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

fast schreef:mijn ervaring als timmerman is.
dat wd40 wel goed helpt in een slot maar het is vet.
en daar blijft naar verloop van tijd vuil aan hangen (de klonten) waarddor het slot nog meer slijt.
Beste, ik kan je meedelen dat WD40 GEEN vet is. Dat het goedje na verloop van tijd verdampt en na verdamping een beschermende laag overblijft die zeker niet vet is. Dat het eerder alle vuil zal losmaken dan dat het vuil zal aantrekken.
:wink:
Het goedje heeft zijn werk gedaan wat het moest doen. Dat slot hier in kwestie terug laten werken.
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Bericht door the riding man »

het enige wat wd40 wel kan doen is bepaalde stoffen laten opzwellen, vooral rubberen dichtingen en o-ringen van o-ringkettingen. Dit "neveneffect" verdwijnt echter weer vanzelf en het rubber gaat erachter terug in oorspronkelijke staat.
Ik gebruikte wd40 bij mijne vorige moto voor mijn ketting prober te maken. Ketting eraf en alle vuil eraf spuiten, vervolgens 1dag/nacht laten "drogen/verdampen", nog is goed met luchtdruk erop en dan terug insmeren.
Maar nadat ik het had gehoord van dat opzwellen ben ik overgeschakeld naar petrolium. Waarschijnlijk was dat zelfs nog slechter dan de wd40 :razz:
nu heb ik in elk geval dat probleem niet meer. Wat is een cardan toch een goeie uitvinding :grin:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

the riding man schreef:het enige wat wd40 wel kan doen is bepaalde stoffen laten opzwellen, vooral rubberen dichtingen en o-ringen van o-ringkettingen. Dit "neveneffect" verdwijnt echter weer vanzelf en het rubber gaat erachter terug in oorspronkelijke staat.
Ik gebruikte wd40 bij mijne vorige moto voor mijn ketting prober te maken. Ketting eraf en alle vuil eraf spuiten, vervolgens 1dag/nacht laten "drogen/verdampen", nog is goed met luchtdruk erop en dan terug insmeren.
Maar nadat ik het had gehoord van dat opzwellen ben ik overgeschakeld naar petrolium. Waarschijnlijk was dat zelfs nog slechter dan de wd40 :razz:
nu heb ik in elk geval dat probleem niet meer. Wat is een cardan toch een goeie uitvinding :grin:
Sorry maar ook dat vermeende opzwellen moet ik tegenspreken! Petrolium derrivaten (diesel, petrolium, enz.) werken wel degelijk in op rubber. Met zwellen tot gevolg. Van WD40 heb ik dat nog nooit ondervonden. Sterker nog! Zwaar vervuilde rubber tubes reinig ik steeds met dit produkt. Het is bij mijn weten het éénige produkt dat enkel reinigt zonder iets aan te tasten. Zelfs de opdruk zoals bvb merk en type op deze rubber onderdelen komt mooi terug te voorschijn.
R12RT
Berichten: 161
Lid geworden op: 20 jul 2007, 14:28
Locatie: Iere in nieveranst elders

Bericht door R12RT »

the riding man schreef:het enige wat wd40 wel kan doen is bepaalde stoffen laten opzwellen, vooral rubberen dichtingen en o-ringen van o-ringkettingen. Dit "neveneffect" verdwijnt echter weer vanzelf en het rubber gaat erachter terug in oorspronkelijke staat.
Ik gebruikte wd40 bij mijne vorige moto voor mijn ketting prober te maken. Ketting eraf en alle vuil eraf spuiten, vervolgens 1dag/nacht laten "drogen/verdampen", nog is goed met luchtdruk erop en dan terug insmeren.
Maar nadat ik het had gehoord van dat opzwellen ben ik overgeschakeld naar petrolium. Waarschijnlijk was dat zelfs nog slechter dan de wd40 :razz:
nu heb ik in elk geval dat probleem niet meer. Wat is een cardan toch een goeie uitvinding :grin:
Volgende ivm dichtingen:

bij rubber zijn er verschillende kwaliteiten:

één van de meest resistente is Viton die moet normaal tegen vetten, oliën, diesel , benzine, alcoholen, ea. kunnen verdragen.
Blijkt dat er ook veel varianten zijn van het materiaal Viton
daar wij op het bedrijf afsluiters hebben met zogenaamd Viton
maar na maanden in aanraking tezijn geweest met onze producten:
Alcohol (technische alcohol dus wij lopen er niet dronken bij :lol: ),
white spirit, lampenolie toch zijn gaan zwellen of zelf broos worden
met lekken en contaminatie tot gevolg.

EPDM rubber is het meest klassieke maar is niet resistent tegen bovenstaande.

Van Teflon worden ook vaak dichtingen gemaakt maar eerder voor speciale toepassingen
en het materiaal is niet samendrukbaar maar zeer resistent, nog hoger in de resistentietabel als Viton.

Hierbij dus een beetje technische achtergrond.
585cc links - 585cc rechts
on5cit
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2007, 00:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Viton Vs Kalrez

Bericht door on5cit »

Wat Viton betreft is het idd correct dat het resistenter is dan Teflon wat petroleumderivaten betreft.
Indien in koude omgevingen/producten gebruikt word is teflon echter nog steeds aangewezen, viton kan dan hier weer niet tegen.
Doch na verloop van tijd word dit toch nog aangetast en begint af te scheuren/brokkelen.
Wat bij ons gebruikt wordt zijn Kalrez dichtingen. deze zijn veel resistenter voor diverse petroleum derivaten en zelfs agressievere producten. jammer genoeg is ook hier de prijs navenant.
Maw, schandaaalig duur :!: , hoewel viton ook vaak al niet schappelijk meer is te noemen.
En WD40 heb ik ook nog niet meegemaakt dat dit rubber doet zwellen.
wat het wel doet is de verloren natuurlijke elestischiteit (of zoiets :razz: )terug verbeteren.
Je hebt denkers en je hebt doeners,
de ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen.
Plaats reactie