vlot rijden = overtredingen begaan?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LucB
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 apr 2007, 12:38
Locatie: Stekene

vlot rijden = overtredingen begaan?

Bericht door LucB »

Hallo allemaal,
Ik gebruik al een jaar of zeven de motor voor de dagelijkse verplaatsing naar het werk. Ik probeer daarbij een vlotte rijstijl aan te wenden maar constateer daarbij toch het volgende: als je je als motorrijder vlotjes door het verkeer wil begeven bega je toch vaak enkele overtredingen.
Hierbij een opsomming wat vast volgens de letter van de wet als overtreding wordt aanzien:
- snelheidsovertredingen: ik scheur niet als een gek over de weg, maar op de autosnelweg is de max snelheid toch nog steeds 120 km/h en mijn wijzer bevindt zich toch vaak in het gebied tussen 130 en 140 (en veel volk, ook motards passeert mij vlotjes) :oops:
- rechts inhalen: niet echt van links naar rechts laveren en weer terug en opnieuw en opnieuw, maar wel een hele reeks linksrijders langs de rechterzijde inhalen en terug invoegen (er zijn slechts 2 rijstroken op de expressweg Knokke-Antwerpen).
- foutief voorsorteren: veel volk op de rijstrook om rechtdoor te rijden en niemand om linksaf te slaan? => dan maar op de afsla-strook tot vooraan rijden en daar de rij induiken :twisted:
- doorlopende witte lijnen overschrijden: niet echt inhalen waar het niet mag, maar bij het tussen de file filteren bv voor de Kennedytunnel zit de doorlopende lijn dan weer eens links en vervolgens weer rechts van mij...

Ik zie de meeste motards op de weg een soortgelijk gedrag vertonen, dus zijn wij nu allen verkeershooligans of is dit eigen aan motorrijden? :twisted:
Pinker
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mar 2005, 20:17
Locatie: Limburg

Bericht door Pinker »

het alternatief is u aan de regels houden en rijden alsof ge in een auto zit...
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
kurt1973
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 mei 2007, 10:00
Locatie: Somewhere

Bericht door kurt1973 »

Net hetzelfde hier, ik heb mijn moto gekocht om mee naar Brussel te rijden, maar als ge hier en daar eens niet een "foutje" maakt, kunt ge evengoed met de auto rijden.

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
VutteRT
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2006, 15:37
Locatie: Tilburg

Bericht door VutteRT »

Als je maar niet mekkert als je letterlijk of figuurlijk op je bek gaat.
Grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Bericht door Marc451814882 »

Enne uk nie neute oaze eu volgens de letter van de wet op de cahier lappen hé........... :grin:
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

deze toestanden ken ik ook.

als je inderdaad vlotjes wil rijden en dan nog uw eigen veiligheid in gedacht neemt
kom je zulke situaties tegen

de 1ne flik tollereerd deze toestand de andere weer niet

geluk hebben dat je een meegaande flik tegenkomt anders wordt het een bonnetje
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: vlot rijden = overtredingen begaan?

Bericht door xantingo »

LucB schreef: - snelheidsovertredingen: ik scheur niet als een gek over de weg, maar op de autosnelweg is de max snelheid toch nog steeds 120 km/h en mijn wijzer bevindt zich toch vaak in het gebied tussen 130 en 140 (en veel volk, ook motards passeert mij vlotjes) :oops:
Als het niet te ver boven de 120 is, kom je er met maximum 50 euro vanaf...
LucB schreef: - rechts inhalen: niet echt van links naar rechts laveren en weer terug en opnieuw en opnieuw, maar wel een hele reeks linksrijders langs de rechterzijde inhalen en terug invoegen (er zijn slechts 2 rijstroken op de expressweg Knokke-Antwerpen).


Dat is riskant, rechts inhalen is nl verboden...
LucB schreef: - foutief voorsorteren: veel volk op de rijstrook om rechtdoor te rijden en niemand om linksaf te slaan? => dan maar op de afsla-strook tot vooraan rijden en daar de rij induiken :twisted:


Zolang er zich geen onderbroken streep bevindt tussen de twee voorsorteervakken, kan je probleemloos van het ene in het andere vak rijden. Over een ononderbroken streep mag je natuurlijk niet meer rijden.
LucB schreef: - doorlopende witte lijnen overschrijden: niet echt inhalen waar het niet mag, maar bij het tussen de file filteren bv voor de Kennedytunnel zit de doorlopende lijn dan weer eens links en vervolgens weer rechts van mij...

Daar kunnen ze je niet op pakken, want:
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.

72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Wanneer de trekken van de onderbroken streep korter zijn en dichter bij elkaar getrokken, kondigen zij het naderen van een doorlopende streep aan.

72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.

De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: vlot rijden = overtredingen begaan?

Bericht door RBee »

LucB schreef:een hele reeks linksrijders langs de rechterzijde inhalen en terug invoegen (er zijn slechts 2 rijstroken op de expressweg Knokke-Antwerpen).
Als je dit aan een constante snelheid doet is dit niet inhalen dacht ik.
Is dit juist beste (forum)agenten?
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Bericht door Marc451814882 »

@ RBee

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°(oversteekplaatsen).
De bordjes F13 zijn de blauwkes waar een witte doorlopende lijn een vak aanduidt met links een pijltje om links af te slaan en rechts een pijltje rechtdoor en/of rechts. F15 zijn de borden meestal boven een snelweg geplaatst waarbij één of meerdere bestemmingen vermeld zijn en die kunnen bereikt worden via één of meerdere rijstroken.

Neem, van mij aan dat het rechts inhalen aan om het even welke snelheid één van de zware overtredingen is die flink wat geld kost. Ken het bedrag niet van buiten(heb privé nooit dergelijke tabelletjes op zak :wink: ) doch hier kom je zeker niet van af met €50.00,-
En akkoord de halsstarige middenstrookrijder of linkerstrookrijder begaat ook een overtreding maar die is stukken minder duur dan voor diegene die er vlotjes rechts langs gaat en toevallig een politieman treft die zijn quotum moet halen, slecht geslapen heeft, niet gemogen heeft, enz...En dit vorige kan dan wel grappig overkomen maar daar waar hij meent dat je andere mensen in gevaar gebracht hebt en waar hij tijd heeft om je aan te pakken, zal hij ook niet nalaten je te verbaliseren.

@Xantingo
'k snap niet dat je schrijft:
Daar kunnen ze je niet op pakken, want:
Artikel 72.2 is toch heel duidelijk: Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Terwijl de rode opmerking bij artikel 72.4 enkel slaat op 72.4???? En met deze strepen wordt bedoeld de doorlopende met aan de bestuurderszijde een onderbroken streep.

Trouwens voor diegenen die echt geïnteresseerd zijn in een opfrissing van materie die om de haverklap door onze excellenties die het beleid maken of het warm water uitvinden gewijzigd worden is
http://www.wegcode.be/index.php
echt een aanrader.

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Marc451814882 schreef: @Xantingo
'k snap niet dat je schrijft:
Daar kunnen ze je niet op pakken, want:
Artikel 72.2 is toch heel duidelijk: Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Terwijl de rode opmerking bij artikel 72.4 enkel slaat op 72.4???? En met deze strepen wordt bedoeld de doorlopende met aan de bestuurderszijde een onderbroken streep.
Marc, ik weet heel goed dat je een doorlopende witte streep niet mag overschrijden. Vanddar ook mijn citaat van Art. 72.2.
Maar LucB heeft het hier over een specifieke situatie:
LucB schreef:doorlopende witte lijnen overschrijden: niet echt inhalen waar het niet mag, maar bij het tussen de file filteren bv voor de Kennedytunnel zit de doorlopende lijn dan weer eens links en vervolgens weer rechts van mij...
Ik weet niet of je daar bekend bent met de situatie, maar de linker rijstrook is daar afgebakend met een doorlopende én een onderbroken witte lijn.
Het komt er dus op neer dat je van de middelste naar de linker rijstrook eerst over de onderbroken en dan over de ononderbroken lijn rijdt. Dit is dus een toegelaten maneuver.
De meeste bestuurders menen dan echter dat ze niet van de linkse naar de middelste rijstrook mogen doordat de doorlopende lijn dan aan hun kant ligt.
Vandaar haal ik er Art. 72.4 bij: een bestuurder is van de middelste naar de linker rijstrook gegaan om een ander voertuig in te halen, en na het inhaalmaneuver wettelijk gezien perfect terugkeren naar de middelste rijstrook.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
PatM
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 okt 2006, 19:48
Locatie: halfweg AB

Bericht door PatM »

xantingo schreef:
Marc451814882 schreef:
Het komt er dus op neer dat je van de middelste naar de linker rijstrook eerst over de onderbroken en dan over de ononderbroken lijn rijdt. Dit is dus een toegelaten maneuver.

Vandaar haal ik er Art. 72.4 bij: een bestuurder is van de middelste naar de linker rijstrook gegaan om een ander voertuig in te halen, en na het inhaalmaneuver wettelijk gezien perfect terugkeren naar de middelste rijstrook.
Volgens mij wordt dat een duur maneuver:
Wanneer het verkeer in twee richtingen gebeurt en ik heb langs mijn linkerzijde een onderbroken witte streep en de tegemoetkomende bestuuder een doorlopende witte lijn langs zijn linker zijde --> ik mag dus inhalen en na mijn maneuver terug naar mijn eigen rechter zijde van de rijbaan, over de witte lijn die op dat ogenblik rechts van mij is omdat ik op de rijstrook voor het tegemoetkomend vekeer rijd.
Deze doorlopende witte streep is eigenlijk bedoeld voor het tegemoetkomende verkeer.
Wanneer het verkeer in dezelfde richting gebeurt (zoals in de tunel) betreft het een scheiding tussen de rijstroken, dwz stippellijntje aan uw linkerkant mag overschreden worden, volle lijn aan uw rechter kant niet overschrijden of het risico om aandelen bij Vadertje Staat te mogen kopen.
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Bericht door xantingo »

PatM schreef: Volgens mij wordt dat een duur maneuver:
Wanneer het verkeer in twee richtingen gebeurt en ik heb langs mijn linkerzijde een onderbroken witte streep en de tegemoetkomende bestuuder een doorlopende witte lijn langs zijn linker zijde --> ik mag dus inhalen en na mijn maneuver terug naar mijn eigen rechter zijde van de rijbaan, over de witte lijn die op dat ogenblik rechts van mij is omdat ik op de rijstrook voor het tegemoetkomend vekeer rijd.
Deze doorlopende witte streep is eigenlijk bedoeld voor het tegemoetkomende verkeer.
Dat ontkent toch niemand? Alleen, hier is er geen sprake van verkeer in twee richtingen. Deze situatie doet zich voor op de E17 tussen Kruibeke en de afrit Linkeroever, gewoonlijk rijdt men daar in 1 richting.
LucB schreef:- doorlopende witte lijnen overschrijden: niet echt inhalen waar het niet mag, maar bij het tussen de file filteren bv voor de Kennedytunnel zit de doorlopende lijn dan weer eens links en vervolgens weer rechts van mij...


PatM schreef:Wanneer het verkeer in dezelfde richting gebeurt (zoals in de tunel) betreft het een scheiding tussen de rijstroken, dwz stippellijntje aan uw linkerkant mag overschreden worden, volle lijn aan uw rechter kant niet overschrijden of het risico om aandelen bij Vadertje Staat te mogen kopen.
Hier heb je een punt, wanneer je op een weg komt en de eerste lijn die je tegenkomt is een ononderbroken exemplaar, mag je die niet overschrijden.
In de vraag die LucB stelt, gaat het over iemand die door een (toegestane) inhaalbeweging links van die ononderbroken lijn terecht komt.
Dan zegt Art 72.4 duidelijk dat je de ononderbroken lijn terug mag overschrijden om je normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Meer zelfs: aangezien je wettelijk verplicht bent om rechts van de rijbaan te rijden, moet je zelfs over de ononderbroken lijn om je weer rechts te kunnen zetten.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

Bericht door Patrick V »

Dit vind ik pas leuk. Ge moet er wel uwe kop bijhouden. :D :grin: :-)
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Bericht door demito »

Ik weet een ding: als ze echt willen kunnen ze mij elke dag een hele serie boetes geven. Feit is dat ik zelfs de flikken passeer over de witte lijn om als eerste aan de lichten te staan. Ik zwaai altijd nekeer naar die mannen en die mannen zwaaien vriendelijk terug, motards of koekblikkers.
Met een moto wordt asociaal rijgedrag blijkbaar gedoogd... Ik probeer wel steeds zo dicht mogelijk tegen een witte lijn te rijden, zo van: zie ne keer hoeveel moeite ik doe en hoe weinig plaats ze mij laten. :wink:
Nog maar een keer een boete gekregen toen ik bij de werken aan de Antwerpse ring destijds op een busstrook de hele meute voorbijstak :oops: . 50 EUR om continu de reglementen flexiebel toe te passen vind ik nog zo slecht niet...

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Vanmorgen op de E40 Leuven-Brussel ter hoogte van Everberg zelfs nog een "zwaantje" gezien, op zijn dienstmoto, met een rugzakske aan, die net het zelfde deed ;-)
Geen zwaailichten, die kerel was precies gewoon op weg naar zijn werk. Ik ga er van uit dat hij dus het goede voorbeeld gaf hé... :-P

Groetjes,

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

demito schreef:Ik weet een ding: als ze echt willen kunnen ze mij elke dag een hele serie boetes geven. Feit is dat ik zelfs de flikken passeer over de witte lijn om als eerste aan de lichten te staan. Ik zwaai altijd nekeer naar die mannen en die mannen zwaaien vriendelijk terug, motards of koekblikkers.
Met een moto wordt asociaal rijgedrag blijkbaar gedoogd... Ik probeer wel steeds zo dicht mogelijk tegen een witte lijn te rijden, zo van: zie ne keer hoeveel moeite ik doe en hoe weinig plaats ze mij laten. :wink:
Nog maar een keer een boete gekregen toen ik bij de werken aan de Antwerpse ring destijds op een busstrook de hele meute voorbijstak :oops: . 50 EUR om continu de reglementen flexiebel toe te passen vind ik nog zo slecht niet...

T
Doe ik ook zo, maar met asociaal wordt volgens mij iets minder sociaal bedoelt dan wat jij voorhebt. Tot zolang je niet écht als een hersenloze gaat rijden...
En als het dan 'ns geld kost, denk ik wel ff aan wat ik niét krijg. 't Wordt bijna een lekker gevoel dan om 50 euro te dokken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

Ben enkele maanden geleden een tegengehouden op nen woensdagvoormiddag (marktdag = file) op de brug van Vilvoorde omdat ik op de busstrook reed (ze stopt voor het kruispunt al). Er was toen volgens mij controle op het busstrook rijden.
Heb nooit een pv thuis ontvangen. Hoewel me beloofd werd dat ik er een ging ontvangen via de post.
Ik weet goed genoeg dat het niet mag, en met den auto zou ik het ook nooit doen.
Maar met de moto hou je het verkeer dat daar normaal wel mag rijden niet op.


Ter anekdote, ik rij daar normaal gezien nooit op, mijn vrouw met hare moto bijna dagdagelijks. Het was de eerste keer dat ik daar op de busstrook reed en ik had het al vlaggen.
Heeft mijn vrouw met mij gelachen.
Marc451814882
Berichten: 153
Lid geworden op: 21 jul 2007, 08:01
Locatie: Gent

Bericht door Marc451814882 »

@ Xantingo

sorry voor de late reactie. Neen ken daar de situatie niet zo goed. Maar in zijn oorspronkelijk bericht sprak LucB niet over onderbroken strepen naast "zijn" doorlopende witte lijn. Daarom ook mijn reactie.

Voor de rest denk ik dat we allemaal al ééns een dosis goed geluk kunnen gebruiken.

En denk er aan: wat niet specifiek in het KB van 01.12.1975 verboden wordt, is ook niet strafbaar :lol:

Groetjes
Marc
'k Geeve moar gaze
Op mijn gemak
'k Hè nog twie bollekes
In mijne zak.
Plaats reactie