Marokko - augustus 2007

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Gesloten
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Marokko - augustus 2007

Bericht door -Fred- »

Om met eenvoudige techniek (en wat minder kapitaal) onderweg te zijn hebben we een ritje naar Marokko van + 9000km met den 2 klepperd gedaan.
Afbeelding
8/8/2007. (827km)
Vertrek om 04.30 richting Brussel - Mons - Parijs ...
Net voor de afrit Orleans kwam er een hels lawaai ter hoogte van het achterwiel aan de cardan. Ik dacht meteen aan de kruiskoppeling (en had gelijk). Afrit van Orleans genomen en achter het tolhuis in het postkantoor naar een garage gaan vragen ...
Hier 300 meter verder is een motorwerkplaats. Deze garage plaatste alleen banden en belde naar BMW-Dupont 8km verder, kon ons volgens planning binnen de 2weken verder helpen. Een toevallige passant kende een technieker van de politie die ons wel verder kon helpen. Krista rijdt met de wagen mee, ik volg hen een 7km. Door een smal padje komen we terecht bij Patrick, die een voorliefde heeft voor 2 kleppers en ons meteen verder helpt. Het is ondertussen middag en we staan 512km verder met een kapotte kruiskoppeling. We mogen met Patrick mee middag eten en we krijgen nog wat tips aangezien hij al 13 x in Marokko is geweest. Na de koffie en wat sleutelwerk is om 15pm alles klaar. Ik vraag achter mijn schuld, en Patrick zegt ; Geef wat je denkt te moeten geven ... Het Marokko gevoel in me komt nog meer naar boven, en de redder in nood zal ik eeuwig dankbaar zijn !
Die dag rijden we nog verder tot in de buurt van Limoges waar we vrij kamperen. Met zo'n slecht begin kan de reis alleen maar beteren ...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

9/8/2007 (625km)
Om 8uur zitten we op de brommer, prachtig weer en mooie D-wegen zijn de dagtaak voor vandaag. We komen ergens een stoeltje van 10,68m tegen, waar we even kunnen op rusten :grin: Via Mont-de-Marsan, Orthez, de Pyreneeën over richting Spanje. Daar rijden we over mooie lege N-wegen naar Pamplona en iets voor Soria nemen we een hostal.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
10/8/2007 (643km)
Via Soria de N122 naar El Burgo, waarna we de N110 volgen via Segovia tot Avila. Iets achter Avila rijden we door de Sierra de Gredos tot Placencia. Dan richting Càceres waar we halverwege de N630 verlaten om via Embalse de Alcantara naar Alcantara te rijden.
Daar kennen we een kleine prachtige camping met zwembad en lekkere menu's voor 9 euro/pers. (met wijn) ... waar we een paar dagen willen rusten van 3dagen non-stop rijden (+2000km).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

11/8/2007 (76km)
Na het onbijt wat gaan wandelen en daarna gaan zwemmen in het nabij gelegen meer. Dit is een steengroeve die men heeft volgepompt met water, en die uitsluitend bezocht wordt door de inwoners. In het centrum wat gaan drinken, en een plaatselijk ritje gedaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

12/8/2007 (23km)
De voorbije nacht was het volle bak feest in het centrum, en om dit af te sluiten dagen de jongeren 's morgens vroeg straal bezopen nog wat jonge stieren uit in de arena. Tegen 8 uur zitten er zo'n 500 toeschouwers op de tribune, die elk om buurt een rondje lopen in het midden. Sommige krijgen een flinke duw van het dier en met nuchter hoofd begrijp ik deze waanzin niet ...
We rusten nog wat uit aan het meer en nemen een duik in het camping zwembad.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

13/8/2007 (633km)
Om 8uur in het zadel richting Mérida, Sevilla, Arcos de la Frontera, Algeciras. Om 15pm heb ik 2 tickets voor 85euro richting Ceuta. Om 16pm vertrekt de boot en een uurtje later staan we aan de overkant. Een Nederlandse Marokkaan geeft ons wat info aangaande de grensformaliteiten. Een 5 tal km verder staan we aan de poort naar Afrika. Daar komen de eerste ronselaars je al tegemoet met papieren. Wij zijn naar het douaneloket gegaan en hebben ze daar gratis afgehaald.
Het nodige ingevuld, 2 stempels en 2 loketten verder staan we op Afrikaanse bodem. Dit alles duurt zo'n 30 minuten. We mogen de klok 2 uurtjes terug draaien en nemen de kustweg van Ceuta naar Tanger. In Tanger toegekomen blijkt dat alles is volgeboekt. Via via kennen we Philip, (woont en werkt hier al 27jaar). Hij maakt en verkoopt gordijnen aan hotels en moet ons wel een adresje vinden. 10 minuten later staat hij naast ons. Moet toch wel lukken dat hij een kamer voor een maand geboekt heeft voor een kapitein in de Marco Polo. Deze kan vandaag niet toekomen aangezien de wind niet mee zit op zijn zeilvakantie. Philip geeft ons de kamer gratis, we eten alle drie, ik betaal en ben 20euro armer en een prachtige kamer rijker. Hij geeft ons nog wat tips en vertrekt huiswaarts. Thx Philip !
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Bericht door -Fred- »

14/08/2007 (344km)
Tanger - Tetouan - Chefchaouen - Ouazzane - Fes.
Via een nepgids komen we in Fes-el-Bali, de oudste en grootste van alle Marokkaanse medina's. Veertien poorten geven toegang tot een doolhof van gangen, trappen en pleintjes waar het zonlicht amper kan doordringen. De medina werd door de Unesco beschermt als werelderfgoed en blijft verbazen. In een zeer vuil hotel nemen we onze intrek voor 15euro.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

15/8/2007 (266km)
Fes - Ifrane - Azrou.
Door de prachtige cederbossen met hun aapjes ... col du zad en het plateau de L'Arid naar Midelt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Bericht door -Fred- »

16/8/2007 (126km)
Midelt - Rich - Gorges du Ziz - Er Rachidia.
Daar nemen we een prachtige kasba met zwembad in half pension voor 25euro/persoon. Tegen 19pm gaan we naar de hamman en laten ons grondig schuren en masseren. De knijper van dienst loopt letterlijk mijn rug op en af.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Bericht door -Fred- »

17/08/2007 (184km)
Er Rachidia - Erfoud - Erg Chebbi - Merzouga - Rissini.
De hitte +50graden is hier in de woestijn ondraaglijk half augustus.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

18/08/2007 (539km)
Ik moet Sonic Youth missen op Pukkelpop en moet de dag goed zien door te komen. Om 05.30 al de baan op voor een fantastische rit - Erfoud - Tinerhir - Gorges du Todra - Gorges du Dades - Valleé du Dades - Quarzazate.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gorges du Todra
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

19/8/2007 (270km)
Quarzazate - Agdz - Zagora - Tamegroute - Mhamid.
Nu staan we aan de poort van de woestijn. We gaan een uurtje met de dromedaris de duinen in, om daarna met een 4x4 op bivak te gaan in de duinen 130km verder de woestijn in. We slapen in de woestijn en ons deken is een prachtige sterren hemel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

20/08/2007 (250km)
Mhamid - Zagora - Quarzazate.
Iets na de middag ben ik verplicht om te stoppen wegens pijn aan mijn schouders. De warme woestijnwind is door mijn geperforeerd jasje gewaaid en hierdoor zit ik met brandwonden op mijn schouders.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

21/08/2007
Verplichte rustdag voor de brandwonden. Het verslag van Leo en Janet gelezen in Marokko :wink: http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=20816
Afbeelding
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Bericht door -Fred- »

22/08/2007
Met de taxi naar Quarzazate, kan geen zon verdragen ...
Omdat de hitte hier ondraaglijk is zijn we verplicht wat noordwaarts te rijden via Marrakech naar de Atlantische kust.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

23/08/2007 (562km)
Om 6uur weg richting Ait-Benhaddou, dit prachtig dorpje heeft al meerdere keren als decor dienst gedaan in de filmwereld. Een uurtje later staan we boven op de Tizi-n-Tichka en wat later in het drukke Marrakech.
De hitte/drukte zijn we snel beu en besluiten onze koers verder te zetten naar Asni en de Tizi-n-Test. We moeten dubbel opletten vanwege de felle mist en de kamikaze tegenliggers. Wegens de 2 rustdagen zijn we niet te temmen en rijden verder tot Agadir. Een kuststad in volle drukte ... hier willen we niet blijven na al dat mooi's van vandaag. We volgen de schitterende kustweg nog een 50km en ter hoogte van Tamri kunnen we onze tent kwijt op een camping.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

24/08/2007 (333km)
Vandaag honderden km's langs een prachtige kustweg met verlaten stranden en baaien gereden. Na de +100ste politiecontrole worden we voor het eerst tegengehouden ... blijkt de arm der wet meer te willen weten over onze afkomst, motor, reis, ...
Hij sluit na een kwartiertje af met de wijze woorden : Wie het hier niet goed vindt,vindt het nergens niet goed ! De agent heeft overschot van gelijk en wij rijden met een glimlach verder via Essaouira, Safi tot Oualidia. Deze badplaats is nog niet verslagen door de toeristen.
1,5liter water aan de kust voor nen halve euro, tas heerlijke soep 30cent, escaragots 70cent, ...
Deze prijzen nodigen uit tot een rustdag en we nemen een mooie kamer in een hotel voor 10euro/persoon.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

25/08/2007.
De temperatuur hier aan de atlantische kust is een 15 graden minder dan in het binnenland en we komen eindelijk terug op bedrijfstemperatuur :wink: . Vandaag is het wekelijkse marktdag en we slenteren wat rond. De markt is schitterend en we kruisen geen enkele toerist. Iedereen biedt je wat aan om te proeven en 2 uur later hebben we ons buikje vol. In de namiddag laten we ons met een bootje overzetten naar een rustig eilandje. Hier koelen we wat af in zee. Bij navraag voor een goede prijs :oops: voor een derde nacht, kunnen we blijven voor 7,5 euro/persoon. Omdat het hier zo rustig, mooi en gezellig is nemen we wat extra rustdagen vooraleer we richting noord rijden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

26/08/2007
Rustdag
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Bericht door -Fred- »

27/08/2007.
Rust + stranddag
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

28/08/2007 (667km)
Oualidia - El Jadida - Cassablanca - Rabat - Larache - Tanger - Ceuta.
Vandaag wat snelweg gereden om nog tijdig de boot te halen en het 2uur verschil in tijd met Spanje. 30minuten doaune zweet, tickets kopen we onderweg zodoende we direct kunnen inschepen. Om 18pm staan we terug op Europese bodem. We volgen de autoweg een 50km van de kust richting binnenland en nemen de afrit Vejar de la Frontera, Medina-Sidonia, en nemen een hotel te Paterna de Riviera. We laten het woestijnzand van ons afspoelen, en drinken wat bier :razz:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

29/08/2007 (537km)
Villa Martin - El Arahal - Carmona - Constantina - Alanis - Mérida - Càceres - Alcantara.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

30/08/2007
Omdat ik voor de 5x op deze camping ben, wil de uibaatster een extra moeite voor ons doen en een Paella van het huis aanbieden ...
Overheerlijk met een flesje wijn, water, cola en een halve liter bier ...
kostprijs 17euro :grin:
AfbeeldingAfbeelding

31/08/2007 (578km)
Alcantara - Plasencia - Avila - Segovia - Soria - Matalebreras.
Vandaag lekker vlotte banen gereden. Ik heb tot nu toe met de 2 klepper altijd zo'n 5000 tpm gereden en kon makkelijk 300km met een tank doen ... Als ik sneller ging, begon hij wat te schudden. Schermpje op de laagste stand en gaaaaaz. Toerental omhoog tot 6000tpm, schudden weg, en 289km verder stonden we zonder benzine aan de kant.
Krista is al liftend 14km verder 2 liter naft gaan halen en een uurtje later weer op pad met de gulzigaard. Nog een foto gemaakt van wat forumleden, ik plaats hem wat breder ... moest iemand zich herkennen :wink:
Afbeelding

01/09/2007 (892km)
Matalebreras - Olite - nog wat in de pyreneeën gaan spelen - Pico de Ohri - Pau - Marmade ...autoweg tot Chateauroux.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

02/09/2007 (652km)
Onze stal geroken en op de autoweg richting home !

Besluit : Marokko is een zeer gastvriendelijk en prachtig motorland, wij willen nog terug ! Bij deze trip ben ik nog meer verliefd geworden op mijn 2klepper. Zo'n klein ding kan in weze heel groot zijn !
Afbeelding

Tevens een woordje dank aan Leo en Janet, Herrie Pasmans en den Trikke voor de nodige info.
En niet te vergeten onze 2klepsdokter Mat Beckers voor de nodige reserveonderdelen http://www.bmwboxertoko.nl/

Groeten, Fred.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Opgelet : Niet voor gevoelige kijkers :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gesloten