De kogel is door de kerk !

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

K1200GT

Bericht door K1200GT »

Wat het schakelen met de K1200GT betreft, als je in de eerste drie versnellingen de koppeling niet volledig intrekt tijdens het schakelen, maar slechts tot de helft (door bijv. slechts met twee vingers de koppelingshendel te bedienen), en dus de schakelbeweging snel uitvoert, kan je het mechanisch schakelgeluid (= "geklak") vermijden. Dit werd trouwens reeds door Erwin en anderen op dit forum beschreven. Op het Duitse forum kan je lezen dat het geklak ontstaat door een verschil aan draaisnelheid van tandwielen... door de schakelbeweging snel uit te voeren, beperk je dit snelheidsverschil. Sinds ik op deze manier schakel (na een uur ben je het gewoon), heb ik nog slechts zelden last van "geklak".
PS: Door de koppeling slechts met twee vingers te bedienen, schakel je niet alleen sneller, maar je vermijdt ook lastwisseleffecten (induiken vering) wanneer je met je duo onderweg bent op motoren met een grotere veerweg (met name de R1200GS).
PS2: het naar voren afschuivende zadel is mij onbekend, maar dit is waarschijnlijk omdat het mijne in de hoogste stand staat.
Dus, misschien toch een vierde testrit plannen? :grin:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Iwan

Bericht door Iwan »

Wat ik mij dan afvraag: had je dit euvel dan niet met de 'oude' GT ? :scratch:
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

dillen schreef:ik vind het gewoon genant dat iedereen je aankijkt als een kluns...

Dirk D
Mij kijken ze ook wel eens aan maar dan omdat ze..... een bloedmooie motor zien......een knap motorgeluid horen....en ze terecht dromen van 't plezier die ik mag beleven bij zijn prestaties :razz:
Ik deel je mening dus niet hé Dirk. Je zal me niet horen zeggen dat ik 'klakloos' schakel in de éérste 3 versnellingen, maar het is eerder uitzondering dan regel. Mijn 1100 was veel slechter, ts 1150 en GT weinig verschil (tenminste wat dat betreft).
Maar misschien had je een slecht exemplaar te pakken, als het een echte testmoto was dan hou je soms je hart vast wat daar allemaal mee gebeurt!? Had je dit echt op alle 3 :evil: ?
dillen

Bericht door dillen »

Juist omdat ik ook dacht dat ik iets niet goed had gedaan ben ik een tweede keer gaan rijden bij mijn dealer met dezelfde GT als de eerste keer. Alles geprobeerd (preload, halve koppeling, snel/traag schakelen, hoge/lage toeren,...) om zo stil mogelijk te schakelen, toch lukte het voor mij niet voldoende.

Ik dacht dan misschien is het exemplarisch (een "maandagmorgen" GT) en daarom ben ik de derde keer met een andere GT bij BMW in Bornem gaan rijden. Tot mijn spijt geen verbetering te merken, want ik was echt wel "zot" van een GT.

Mogelijk ben ik te goed gewend geweest op mijn oude GT want die schakelde echt geluidloos in alle omstandigheden.

Wat ik wel toegeef is dat hoe sportiever je met de GT rijdt, hoe beter alles gaat, dus voor de echte die-hard-speed-freaks is er misschien geen probleem, die mannen schakelen zonder te ontkoppelen hé...

Maar zoals al dikwijls gezegd, een testrit (of 2,3,...) zal veel meer zeggen dan honderd lijnen op het forum, dus Iwan, ga er eens mee rijden en laat ons iets weten hé.

Groetjes,
Dirk D.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Iwan schreef:Wat ik mij dan afvraag: had je dit euvel dan niet met de 'oude' GT ? :scratch:
Neen, want (en dit is van horen zeggen: BMW woordvoerder in Motorrad): bij de "oude" GT liggen krukas-versnellingsbak en cardan in dezelfde lijn dankzij de langsgemonteerde motor; bij de "nieuwe" GT, wegens het dwarsgemonteerde motorblok, niet en is er een bijkomende overbrenging nodig... Geheel zonder "klakken" zal het schakelen waarschijnlijk nooit verlopen, maar met het "twee-vingerkoppelen" kom je met een minimum aan oefening al heel ver. Probeer het zelf maar uit :wink: Wel ervoor zorgen dat je een 07 model kan rijden omdat daar naar verluidt reeds enkele technische verbeteringen (ook inzake versnellingsbak) in zijn opgenomen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Heb zowel de GT als de nieuwe RT al onder mijn gat gehad voor een paar honderd kilometers en de GT heeft mij ontgoocheld. De boxer steekt er met kop en schouders bovenuit qua comfort, zithouding, bescherming en gebruiksgemak. Ware mijn 1150 niet zo goed, dan stond er allang een 1200RT. Nietwaar scampi? 8-)
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Wulf

Bericht door Wulf »

Je koopt een GT niet omdat hij beter is dan een RT. De GT zit evengoed als de RT maar sportiever, wij hebben met 2 personen en 30 kilo bagage in één keer 1280km afgelegd zonder problemen. Ondertussen de Dolomieten doorkruist, de Franse alpen en Oostenrijk zonder problemen. De GT moet je meer de bocht in duwen dan een RT, maar bij het uitkomen van de bocht is hij superieur aan gelijk welke boxer. Ook op ritten van de club langs de kleinste baantjes met of zonder zand zelfs door weiden( hé Stofffel) heb ik geen problemen. Kortom koop geen GT om een betere RT te hebben, er bestaat geen betere RT.
Een tevreden GT rijder, met tot nu toe 32000km op 18 maanden.
:wink:
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Iwan

Bericht door Iwan »

Allez Patrick, het doet deugd ook eens iets positievers te horen. Op de duur zou je het echt niet meer weten !! :cry:
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

K1200GT

Bericht door K1200GT »

patrickGT schreef:Je koopt een GT niet omdat hij beter is dan een RT. De GT zit evengoed als de RT maar sportiever, wij hebben met 2 personen en 30 kilo bagage in één keer 1280km afgelegd zonder problemen. Ondertussen de Dolomieten doorkruist, de Franse alpen en Oostenrijk zonder problemen. De GT moet je meer de bocht in duwen dan een RT, maar bij het uitkomen van de bocht is hij superieur aan gelijk welke boxer. Ook op ritten van de club langs de kleinste baantjes met of zonder zand zelfs door weiden( hé Stofffel) heb ik geen problemen. Kortom koop geen GT om een betere RT te hebben, er bestaat geen betere RT.
Een tevreden GT rijder, met tot nu toe 32000km op 18 maanden.
Zo is dat :!:
Hier is er nog eentje, weliswaar met nog maar slechts 11.000 Km op vijf maanden (vooral met duo, Cevennes; Elzas; Alpen; Eifel; incl Nordschleife 8-) ;etc)... een RT is geen GT en een GT geen RT, zoals appels geen peren zijn, en peren geen appels. Of gaat er nu iemand beweren dat appels beter zijn dan peren :-? ? Dus, een RT boven een GT (of omgekeerd) verkiezen betekent niet dat de RT "beter" of "slechter" is dan de GT, maar gewoon dat de RT (of was het nu de GT :scratch: ) beter aan jouw eisen tegemoet komt. Ik heb zo al jaren tijdens onze jaarlijkse Alpentocht diepgaande tooggesprekken met een Duitse vriend die steevast GS rijdt (werkt voor BMW, dus elk seizoen een nieuw machien).... natuurlijk is de R1200GS in een aantal criteria beter dan een K1200GT, maar, in de domeinen die ik belangrijk vind, en daar zit natuurlijk een dosis subjectiviteit bij, bevalt de GT mij beter... anders reed ik allang GS :wink: Iwan, veel plezier met je GT :lol:
ferre10

Bericht door ferre10 »

ik heb er nu 60000 km. opzitten met de "oude" GT en die schakelt nog altijd even goed. :grin: wat wel een feit is , is als ge schakelt bij een sportieve rijstijl 6000+ het nog beter gaat.misschien is dit omdat ge dan misschien vlugger schakelt.
ik heb bijna nooit een geklak of andere bijgeluiden.
wat ge wel merkt is dat ge voelt aan uw voet dat ge in versnelling zit.ge voelt als het ware die klik bij het schakelen, dat is alles.
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
Iwan

Bericht door Iwan »

Amai,

wat een schat aan info ! Bedankt Guys !! :-P :-P
We gaan nog wat verder: wat is het ideale toerental bij een GT ? Hiermee bedoel ik waar precies de motor 'op zijn gemak' draait zonder maar een toerentalletje te forceren.

Bij mijn RT 1150 denk ik dat dit om en bij de 4000 toeren ligt.
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Ware mijn 1150 niet zo goed, dan stond er allang een 1200RT. Nietwaar scampi?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
ferre10

Bericht door ferre10 »

Iwan schreef: ideale toerental bij een GT
het meest ideale toerental ken ik niet precies :cry: wel het meest slechte :cry:
dat is helemaal beneden op nul en uwe beemer op zijne zijpikkel . :grin: :grin: :grin:. daar kan hij/zij echt niet goed tegen :lol: :lol: :lol:

ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Iwan, ga ervan uit dan een ideaal toerental steeds op de ideale curves (pk's en koppel) ligt, meestal op 2/3e van het bereik.
Na het warmdraaien uiteraard !

Dan doe je de motor zeker geen pijn, en heb je voldoende pk's en koppel ter beschikking ;)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Iwan schreef:wat is het ideale toerental bij een GT ?
Dat begint rond de 3000 rpm en daarboven wordt het alleen maar beter 8-)

Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
K1200GT

Bericht door K1200GT »

®win schreef
En, als de weg vrij is, af en toe eens boven de 7000 rpm komen (met de open versie welteverstaan), voor de kick en de soundcheck 8-).
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

K1200GT schreef:®win schreef
En, als de weg vrij is, af en toe eens boven de 7000 rpm komen (met de open versie welteverstaan), voor de kick en de soundcheck 8-).
Die soundcheck doet 't ook goed in tunnels :twisted:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

®win schreef:
K1200GT schreef:®win schreef
Die soundcheck doet 't ook goed in tunnels :twisted:
Daar kan ik mij bij aansluiten. En ga gerust maar naar zijn rode zone hé.....je zal verschieten welke extra boost je nog krijgt vanaf die 7.000 rpm met gashendel vol open! En dan zijn alle RT's al lang gaan slapen ....
Al wil ik geen welles-nietes openen want zoals hoger aangehaald het zijn twee verschillende machienes inderdaad en 't is maar wat je wil.....een schitterende touring auto en een idem sportwagen zijn ook niet echt te vergelijken hé......
Iwan

Bericht door Iwan »

Guys,

morgen ga ik naar mijn dealer om 'prijs' te maken van nieuwe GT High line ! Ik ben benieuwd.
Ik zal jullie morgen weten te zeggen welke korting een dealer geeft bij aankoop nieuwe moto. :-P

Tegelijkertijd laat ik ook een overnameprijs bepalen van mijn RT1150 Black line full option (amper 3jaar en 2 maanden oud en luttele 18000km)

Misschien laat ik ook op dit forum mijn RT los. (bijna afgeschreven) Met pijn in het hart weliswaar ! :cry:

Ik houd jullie op de hoogte !! :wink:
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

Iwan

Bericht door Iwan »

Ben net terug van de dealer. Ik heb prijs laten maken voor overname en een nieuwe GT High line. :-) :-)

Ik had beloofd het forum op de hoogte te houden van de korting op een nieuwe moto. Welnu: de korting (BM) bedraagt 4%. Meer kon niet ! :cry:

Op een deftig bedrag is dit toch wel iets dacht ik. 't Is geen 7% zoals sommigen pretenderen, maar ik kan er wel mee leven.
Wat denken jullie ?
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Dit is een normale BMW korting, je gaat nergens meer krijgen :!:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Wannes

Bericht door Wannes »

Ik dacht dat er bij overname geen korting wordt gegeven :oops:
Zo wist mijn dealer vorig jaar te vertellen
Mvg,
Johan
Iwan

Bericht door Iwan »

Klopt !
't Is 't één of 't ander: overname zonder korting ofwel zelf verkopen (en dan kun je ook iets van je prijs afknabbelen want...), je krijgt dan 4% korting. :wink:
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

K1200GT schreef:Wat het schakelen met de K1200GT betreft, als je in de eerste drie versnellingen de koppeling niet volledig intrekt tijdens het schakelen, maar slechts tot de helft (door bijv. slechts met twee vingers de koppelingshendel te bedienen), en dus de schakelbeweging snel uitvoert, kan je het mechanisch schakelgeluid (= "geklak") vermijden. :grin:
Dat geldt ook voor de K1200R ... Eerder per toeval ontdekt een paar maanden geleden, maar de mijne klakt idd niet meer, en je kan sneller opschakelen ( rond de 5000 opm ) :wink:
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie