Blowing in the wind?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Willy

Blowing in the wind?

Bericht door Willy »

Hallo,
Bij gebrek aan respons op het Te Koop forum (zijn daar wellicht met andere dingen bezig :-) ) stel ik de vraag maar eens hier:
Ik rijd met een K75RT en stel de bescherming van de (bad)kuip wel op prijs.
Zal een GS me op dat vlak erg tegenvallen, ik wil 's winters, tenminste zolang het wegdek het toelaat, kunnen doorrijden.
Groeten,
Willy
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Bericht door Zeppe »

Ben zelf overgestapt van een R1150RT naar een R1200GS, en rij solo(meestal) en duo, lange- en korte ritten, prive- en beroepskilimeters, zomer en winter, week- en zon-, warme- en koude-,droge- en nattedagen, zelfs door de sneeuw.
Had ook mijn bedenkingen ivm de bescherming toen ik de GS kocht.
Wat je zonder overdrijven kan zeggen is dat de kuip op een RT "megabangelijk" goed haar ding doet.
Maar heb ik ze al gemist? Eerlijk ... ja, maar zeer zelden. Enkel wanneer het bangelijk koud, nat en veel wind (en dit alles gelijktijdig) is en ik voor een lange rit op autostrade zit, denk ik nog wel eens aan mijn RT. Maar dat zijn op jaarbasis toch maar (zelfs voor België) enkele dagen en weinig ritten. Alle andere dagen geniet ik veel meer op de GS.
De "funfactor", het stuurplezier, de wendbaarheid, etc op de GS zijn van merkelijk hogere kwaliteit. Lang leve de GS, zonder afbreuk te doen aan een RT.
Mijn advies, koop een motor met je hart.
Ik weet zeker dat je meer zult rijden (genieten) met de motor van je hart, dan met de motor die misschien beter past bij uw gebruik maar waar je geen passie mee hebt.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
VutteRT
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2006, 15:37
Locatie: Tilburg

Bericht door VutteRT »

Alhoewel ik nooit op een gs gereden heb zal je door de wendbaarheid en de souplesse van je nieuwe terug denken aan de k75 als een goed bescherming gevende maar stijve rechtdoor fiets. Ik heb 14 jaar k75rt gereden waarvan 2 nieuwe. Je moet er nogs eens op rijden als al een paar maanden je nieuwe motor hebt. Ik rijd nu op een r1200rt. Die k75 krijg je dan niet meer over een rotonde. Veel geluk met het maken van je keus.
Grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Bericht door WimLT »

tricky schreef:Ik weet zeker dat je meer zult rijden (genieten) met de motor van je hart, dan met de motor die misschien beter past bij uw gebruik maar waar je geen passie mee hebt.
Waarheid als een koe 8-) :thumright:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
TAF
Berichten: 89
Lid geworden op: 06 apr 2005, 18:56
Locatie: 8840 STADEN

Bericht door TAF »

Heb onlangs een K75RT mee gekregen als vervangmoto amaai mijn kloten wat was dade om die K75RT het juiste spoor te geven om nog maar te zwijgen van die remmen ik was blij dat het maar voor 1 dag was, heb enorm veel respect gekregen sedert dan voor die BM rijders van oude modellen :wink: :lol: :wink:
CIAO TAF
GS 1150 ADVENTURE
GS 1200 ADVENTURE
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Follow your heart ! En maak proefritten !

Een GS heeft een betere windbescherming dan een Roadster, want daar is alles "naked", en ik kan er van mee spreken... zeker aan -5°C was het eventjes koud, maar de voldoening nog zo groot als er dan in Terneuzen een kop warme chocolat klaar stond :cheers:

Je kan een RT natuurlijk best vergelijken met een RT, het is nu eenmaal een comfortmachine, en als je daar aan gewend bent, dan wil je niet direct iets anders. Onze statistieken wijzen het uit, het grote deel van de BMW rijders rijden met tourmachines, gevolgd door de Enduro's, en daarna al de andere types...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Willy

Bericht door Willy »

TAF schreef:Heb onlangs een K75RT mee gekregen als vervangmoto amaai mijn kloten wat was dade om die K75RT het juiste spoor te geven om nog maar te zwijgen van die remmen ik was blij dat het maar voor 1 dag was, heb enorm veel respect gekregen sedert dan voor die BM rijders van oude modellen :wink: :lol: :wink:
CIAO TAF
Tja, ik weet het zo niet, een K rijd zo goed als vanzelf, maar een toermachine is natuurlijk geen enduro (of omgekeerd) :grin:
Aan de andere kant is zo'n K een ontwerp van ca. 25 jaar geleden en mogen we hopen dat de stand der techniek er ondertussen op vooruit gegaan is. Maar ik neem aan dat er tussen verschillende types altijd wel verschil zal blijven bestaan in termen van wendbaarheid aan de ene kant en rechtuitstabiliteit aan de andere kant, om maar wat te noemen. Als dat niet het geval zou zijn dan was er maar één soort fiets meer (het idee aleen al :-? )
Willy
Koen...
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 mei 2007, 16:56
Locatie: Melsele
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Eerlijk gezegd: ik denk toch ook regelmatig dat een RT beter zou zijn voor mij (nu R)... Ik bol dagelijks meer dan 100km, vrij veel autosnelweg, en soms geraak je het vechten tegen de wind, de turbulenties van auto's voor je, de koude en nat, ... een beetje beu hé... Je hebt daar een beetje koppigheid voor nodig... om zonder enige windbescherming te rijden. Voor vrijetijdsverkeer is er niks beter dan naked: das pas echt motorrijden dan... de nadelen worden dan plots voordelen. Maar 't is wel zo dat ik 80% voor 't werk bol en 20% vrije tijd... waarop moet je dan een moto-keuze baseren, hart of verstand?

Moest ik nu een nieuwe kopen zou het hoogstwaarschijnlijk een RT zijn (hoewel ne pan of nen xjr ook wel kandidaat zijn dan, BMW is nie heilig hé)
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Bericht door mort »

Koen... schreef:.... (hoewel ne pan of nen xjr ook wel kandidaat zijn dan, BMW is nie heilig hé)
je bedoelt waarschijnlijk fjr, met xjr zit je weer met uw kopje in de wind hé :D
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
Koen...
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 mei 2007, 16:56
Locatie: Melsele
Contacteer:

Bericht door Koen... »

mort schreef:
Koen... schreef:.... (hoewel ne pan of nen xjr ook wel kandidaat zijn dan, BMW is nie heilig hé)
je bedoelt waarschijnlijk fjr, met xjr zit je weer met uw kopje in de wind hé :D
zjust!

bedankt voor de correctie
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
Plaats reactie