Vraagske... ABS of nie...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Raketman
Contacteer:

Re: abs of nie

Bericht door Raketman »

GS1995 schreef:3. Het zou nuttig zijn dat rijschoolinstructeurs hun cursisten diets maken dat er een immens verschil is tussen een "korte stop", die je inderdaad bij verschillende voortgezette rijopleidingen kunt, en leert oefenen, en een echte noodstop. Bij het eerste weet je exact aan welke snelheid je komt aangereden;waar je verondersteld wordt te beginnen remmen en of het wegdek op die plaats er mooi bijligt of toch een beetje verraderlijk is. Een noodstop daarentegen doet zich voor wanneer je dit totaal niet verwacht, en dan kan ik me best voorstellen dat je een fractie van een seconde even niet onmiddellijk denkt aan al wat je zo naarstig hebt ingeoefend, en precies die fractie kan het verschil maken tussen rechtop blijven en onderuit gaan.
Dat verschil wordt echt wel duidelijk gemaakt hoor.
Wat velen niet beseffen, is dat er na een cursusdag nog veel werk aan de winkel is. Het is tot op een zekere grens mogelijk om door oefening je natuurlijke, slechte reflexen (de zelfmoordreflexen) om te buigen zodanig dat er bij een redelijk hoge mate van echte "noodreflex" toch de juiste automatismen in gang schieten. Er is natuurlijk altijd een punt waarop je natuurlijke reflexen de overhand zullen nemen, en daar moet je een ABS situeren.

Goed kunnen remmen is nog altijd de basis. Als je dat kan, dan zal je niet eens weten dat je een ABS hebt op je motor. Tot in een uiterste noodsituatie misschien.
Nil volentibus arduum
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Koen... schreef:
Kurt Steyaert schreef:Al vele malen met ABS getest en hier komt het niet binnen!
Heb zelf leren remmen en ben wat minder gaan panikeren! (2 ongevallen op 20 jaar en in geen van beide had ABS de situatie kunnen veranderen!)
Back to basic zou beter terug een trend worden in het motorwereldje, al die electronische spullen zorgen enkel maar voor valse zekerheid en een flinke meerkost voor onze motoren.

Pas je rijstijl aan aan het wegdek, gratis en werkt goed !

Mensen met zó weinig vertrouwen in zichzelf of hun rijkwaliteiten,die electronica nodig hebben om zich veilig te voelen op een motorfiets ... die mensen kopen zich waarschijnlijk beter een Z4, daarmee zit je ook lekker in de wind !
(Verwacht nu weer kritiek van dezelfde personen als anders, maar daarom is mijn stelling nog niet minder waar :shock:)

Een motorrijder herken je niet aan zijn toeters en bellen of die rare muts op z'n hoofd, maar aan zijn zelfvertrouwen!!!

Allen veel veilige kilometers toegewenst!
Grtz Kurt
Hm... ik zou eerder een motorijder willen herkennen aan zijn zelfkennis ipv zijn zelfvertrouwen.

persoonlijk vind ik je redenering een beetje kort door de bocht.
@Koen,

Ik ken je niet, jij kent mij niet.
Wees gerust, ik heb veel zelfkennis, vandaar ook mijn zelfvertrouwen!
Mijn vraag aan jou, waarom verwijt je me hier eigenlijk geen zelfkennis te hebben? Op wat basseer je je? Zullen we eens samen een ritje doen? Jij met ABS , ik zonder, misschien kun je nadien dan nog eens komen posten, nadat je me hebt leren kennen, met kennis van zaken dan !!!
Ik vind dat je hier zelf ook behoorlijk kort door de bocht ging :twisted:
Grtz Kurt
Kurt Steyaert

K1200GT schreef:
Koen... schreef: Hm... ik zou eerder een motorijder willen herkennen aan zijn zelfkennis ipv zijn zelfvertrouwen.
.... Ik kon het niet beter zeggen! Vooral als het zelfvertrouwen veel groter is dan de zelfkennis (dit fenomeen wordt ook wel eens "zelfoverschatting" genoemd) is ABS, zoals alle andere "electronische spullen", inderdaad geldverspilling :roll:

Dus, laat je niets wijsmaken... Als je een goed ABS systeem op je motor kan krijgen, neem het dan. De eerste keer dat je het nodig hebt, zal je blij zijn dat je de investering hebt gedaan. Trouwens, ABS bevordert ook de waarde van je motorfiets bij wederverkoop.
@K1200GT,

Zelfvertrouwen veel groter dan de zelfkennis, zelfoverschatting?????
Zoals eerder aangehaald, mijn zelfvertrouwen komt voort uit zelfkennis, maar dat kun jij natuurlijk niet weten, je kent me niet!
Tijd om je eens te gaan verdiepen in assertiviteit !
Grtz Kurt
oer gs'r

Bericht door oer gs'r »

mannekes,mannekes,
de vraag was " ABS of nie "
en nie hoe val ik een ander forumlid aan,das mischien is voor een andere vraag .
:wink:
ne moto veu me te rein en ene veu oan te prutse.
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Kurt Steyaert schreef:
Koen... schreef:
Kurt Steyaert schreef:Al vele malen met ABS getest en hier komt het niet binnen!
Heb zelf leren remmen en ben wat minder gaan panikeren! (2 ongevallen op 20 jaar en in geen van beide had ABS de situatie kunnen veranderen!)
Back to basic zou beter terug een trend worden in het motorwereldje, al die electronische spullen zorgen enkel maar voor valse zekerheid en een flinke meerkost voor onze motoren.

Pas je rijstijl aan aan het wegdek, gratis en werkt goed !

Mensen met zó weinig vertrouwen in zichzelf of hun rijkwaliteiten,die electronica nodig hebben om zich veilig te voelen op een motorfiets ... die mensen kopen zich waarschijnlijk beter een Z4, daarmee zit je ook lekker in de wind !
(Verwacht nu weer kritiek van dezelfde personen als anders, maar daarom is mijn stelling nog niet minder waar :shock:)

Een motorrijder herken je niet aan zijn toeters en bellen of die rare muts op z'n hoofd, maar aan zijn zelfvertrouwen!!!

Allen veel veilige kilometers toegewenst!
Grtz Kurt
Hm... ik zou eerder een motorijder willen herkennen aan zijn zelfkennis ipv zijn zelfvertrouwen.

persoonlijk vind ik je redenering een beetje kort door de bocht.
@Koen,

Ik ken je niet, jij kent mij niet.
Wees gerust, ik heb veel zelfkennis, vandaar ook mijn zelfvertrouwen!
Mijn vraag aan jou, waarom verwijt je me hier eigenlijk geen zelfkennis te hebben? Op wat basseer je je? Zullen we eens samen een ritje doen? Jij met ABS , ik zonder, misschien kun je nadien dan nog eens komen posten, nadat je me hebt leren kennen, met kennis van zaken dan !!!
Ik vind dat je hier zelf ook behoorlijk kort door de bocht ging :twisted:
Grtz Kurt
Ja Kurt,
Je hebt gelijk o grote motorrijder
hoe kon ik zo verkeerd zijn
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Koen... schreef:
Kurt Steyaert schreef:
Koen... schreef:
Afbeelding
Stel uzelf een échte noodsituatie voor, waarbij u moet remmen voor uw leven...
Is lastig voor te stellen, maar toch...
Bent u dan de motorrijder die zijn remtechniek zo sterk beheerst dat u uw voorwiel niet blokkeerd?
Ik ben er zo ene in ieder geval niet...
Met al mijn rij-ervaring en cursussen is mijn eerste (schrik)reactie nog altijd mijn remmen vol inknijpen / -stampen...
Ik ben dus blij met mijn ABS in geval van nood!
Suc6 met het maken van uw keuze.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Jah, ik ben ook blij met het ABS op mijne RT, zeker met die rembekrachtiging, zelfs als je (bij wijze van spreken uiteraard) met twee vingers remt, dan rem je nog de stenen uit de grond. Leve het ABS (voor mij dan toch :-P )

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
Kurt Steyaert

Koen,
Zoals gezegd, je kent me niet. Hou je kinderachtige opmerkingen voor als je me ontmoet hebt.

moh_fan, +450.000km zonder abs en nog springlevend zonder al teveel kleerscheuren. Lastig voor te stellen, maar toch... .

Grtz Kurt
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Ik rij nu tien jaar op BMW's van verschillende pluimage en er zat altijd ABS op. In die tien jaar heeft de ABS (naar mijn weten...) één keer ingegrepen. Heb je het nodig? Ik deed het in de twintig jaar daarvoor zonder en heb het nooit gemist. Overigens rij ik nu 29 jaar schadevrij, dus ik zal van nature wel een 'voorzichtige' rijder zijn...

Als ik mocht kiezen, mocht BMW van mij hun ABS houden. Zou ik een paar duizend euro overhouden voor andere accessoires 8-)
Don't fix it if it ain't broken...
haté

Vraagske... ABS of nie...

Bericht door haté »

off topic
voor wie het mocht interesseren...en gestuurd door assertiviteit :
de correlatie tussen zelfkennis en zelfvertrouwen is niet liniair, noch automatisch, vandaar ook het gevaarlijke fenomeen van zelfoverschatting of -onderschatting, wat in beide gevallen overigens snel leidt tot aanmatigend gedrag en/of zelfvoldane betweterige (verbale)agressiviteit.

on topic
voor mij wél ABS, ik reken erop dat het mij zal helpen, maar ik hoop het nooit echt nodig te hebben. Een aangepaste rijstijl is overigens altijd sowieso aan de orde.
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Hoi Peegys,

Bekijk en lees dit eens : http://www.fan.tv/motor/toontext.asp?id=13621
Ik kan het zelf niet beter verwoorden.
Ik rij met en zonder, verkies echter met.

Grt,
Fred.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Ik blijf het grappig vinden "die types" die op fora roepen dat ze zonder ABS in noodsituaties net zo goed of zelfs beter remmen dan met ABS.
Als er dan echter een vergelijkingstest is blijkt keer op keer het tegendeel. En dan moet je nog een keer bedenken dat tijdens die test de testers weten wat er komen gaat en zich er volledig op ingesteld hebben.
Heb je bezwaren tegen ABS? Dan moet je het gewoon niet nemen. Zie je de voordelen er van? Vooral wel doen!
Voor alle duidelijkheid dat van "die types" bedoel ik niet kwaad
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Kurt Steyaert

Beter remmen? 'k Weet nu niet of dat zonder abs remmen beter is, maar 't werkt in ieder geval voor mij toch ook goed. ABS is goed op glad,enkel rechtdoor en met de nodige kijktechniek, verder houdt het op! Blokkerend voorwiel hoeft geen probleem te geven, een panikerende chauffeur des te meer. Reflexen. Dichtknijpen is er ene, maar lossen ook!
Racemotoren die +300km/h rijden hebben geen ABS, maar brommers die nauwelijks 200km/h halen, die kunnen de baan niet op zonder???
Kijk.... dat vind ik nu grappig :grin:
George Michael

Bericht door George Michael »

Ik zeg ABS, ja ! Maar waar ik vooral over te spreken ben is de electronische rembekrachtiging van BMW ! Dit in combinatie met de remkrachtverdeling voor en achter sta je sneller stil dat wie dan ook ! HULDE ! Dit is mijn 3e motor en remt dus als een tiet !
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
RBee

Bericht door RBee »

George Michael schreef:Dit is mijn 3e motor en remt dus als een tiet !
Bij veel forummers gaan dan de remmen volledig los. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Opa

Bericht door Opa »

Kurt Steyaert schreef:Beter remmen? 'k Weet nu niet of dat zonder abs remmen beter is, maar 't werkt in ieder geval voor mij toch ook goed. ABS is goed op glad,enkel rechtdoor en met de nodige kijktechniek, verder houdt het op! Blokkerend voorwiel hoeft geen probleem te geven, een panikerende chauffeur des te meer. Reflexen. Dichtknijpen is er ene, maar lossen ook!
Racemotoren die +300km/h rijden hebben geen ABS, maar brommers die nauwelijks 200km/h halen, die kunnen de baan niet op zonder???
Ook ik vind het abs een aanwinst op de motor. Ik ben geen coureur en heb zelfs een hekel aan die altijd snelle types op de openbare weg. Voor ieder die veiligheid hoog in het vaandel heeft staan kan ik abs adviseren, als je het maar 1 keer nodig hebt is het de investering waard.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Kurt Steyaert schreef:Beter remmen? 'k Weet nu niet of dat zonder abs remmen beter is, maar 't werkt in ieder geval voor mij toch ook goed. ABS is goed op glad,enkel rechtdoor en met de nodige kijktechniek, verder houdt het op! Blokkerend voorwiel hoeft geen probleem te geven, een panikerende chauffeur des te meer. Reflexen. Dichtknijpen is er ene, maar lossen ook!
Je snapt er echt niks van hé :wink: ?

Nog eens een poging :

Het gaat om PANIEKREAKTIES. Reakties die zo hevig zijn dat je niet meer toekomt aan technisch goed remmen. Situaties waarbij je door omstandigheden zo verrast bent dat je natuurlijke zelfmoordreflexen (sommigen noemen het overlevingsreflexen, maar als motorrijder zijn die reflexen alleen maar goed om onze problemen groter te maken) alles gaan domineren, en waarbij er geen sprake meer is van rem lossen.
Een vergelijk trekken met een racemotor op circuit is geen vergelijking. Een racepiloot weet honderden meters voor de bocht dat hij binnen een paar seconden afgrijselijk hard zal moeten remmen. Hij staat er dus ook op ingesteld dat zijn wielen gaan blokkeren, en dat hij dat zal moeten opvangen.
In een echte noodsituatie weet je dat nooit op voorhand. Niemand kan op papier zetten en garanderen dat hij geen zelfmoordreakties heeft bij echte noodgevallen, zelfs jij niet. Dergelijke dingen propageren duidt op een gebrek aan zelfkennis en zware overschatting. Meer nog : op het ontkennen van onze eigenste natuur wat betreft reakties in noodsituaties.

Er ontbreken kennelijk een paar basisinzichten in de fysica van het motorrijden.
Eenmaal je in een echte ABS situatie zit, is er allang geen sprake meer van enige kijktechniek tenzij het in paniek gefocusd zijn op het probleem waarvoor je aan't remmen bent. ABS werkt ook op perfect droog wegdek, niet alleen op glad wegdek. Een harde panieksituatie op droog wegdek, waarbij de basisremtechniek van "aanleggen en opbouwen" ook wegvalt, zorgt evengoed voor een blokkerend wiel. Geen gewicht op het voorwiel = blokkeren, zelfs op een hete asfalt in het midden van de zomer bij 35° buitentemperatuur. Een ABS kan er ook in dit geval voor zorgen dat je niet onmiddellijk tegen de korst gaat, en kan je zelfs tijd kopen om je zelfmoordreaktie te laten wegebben en geleidelijk terug controle te krijgen over de situatie. Heeft dus ansich niks met nat of droog te maken.

Paniekreakties zijn voor iedereen. Je kan proberen om zo defensief en assertief te rijden als je wilt, en daar per toeval al 350.000km min of meer schadevrij mee rondrijden (zolang heeft het bij mij ook ongeveer geduurd eer ik mijn eerste echt zware crash gehad heb) maar dat wil niet zeggen dat je vrijgesteld bent. Iemand die goed kan remmen en er regelmatig op oefent, gaat in 99% van zijn verblijf op de openbare weg niet eens weten dat hij een ABS heeft. Echter : eén inschattingsfout van jezelf of totaal onlogisch en onverwacht gedrag van een andere weggebruiker en het is gebeurd. Al heb je't maar 1 keer op die manier nodig in je leven, dan is dat wat mij betreft de moeite waard geweest.
Nil volentibus arduum
petervdc

Bericht door petervdc »

I agree.
Daarom zal mijn volgende moto absoluut abs moeten hebben.
Kurt Steyaert

Ok, dus als ik je goed begrijp, bevriest iedereen evensnel bij noodsituaties, focussen we ons allen op de hindernis (wegkijken bestaat niet blijkbaar?). Heb je met een suzuki gsx1000r of een r1 wel steeds een volledig overzicht zodat je op voorhand weet waar te remmen, maar met een toermotor niet of was het nu dat die motoren enkel op circuit rijden?
Is ABS zaligmakend zelfs op droog wegdek, ondanks de vele tegenstrijdige berichtgevingen hierover en geeft het je de tijd om te gaan bezinnen en tot rust te komen. Hoe kon ik nu zo blind zijn? Ik wil abs , NU !
Of heb ik je weer niet begrepen? :twisted:
Ik leer hier steeds meer, graag nog van die overtuigende pogingen :grin:

"Dergelijke dingen propageren duidt op een gebrek aan zelfkennis en zware overschatting. Meer nog : op het ontkennen van onze eigenste natuur wat betreft reakties in noodsituaties. "

Pff, nog ene die me kent. Whatever! Zoals je wil. Als een andere dan jouw mening propageren is? Je hebt gelijk , ik ken mezelf niet. Ik ben een zelfingenomen, stuntellig, idioot bikerken met al honderd duizenden kilometers oere-sjanse en nul kennis van motoren!

"Er ontbreken kennelijk een paar basisinzichten in de fysica van het motorrijden."

Probeer maar eens op een glijbaan een bocht te maken met werkend abs. Weet ons eens te vertellen of je rechtop bent gebleven met je abs en inzicht?
Zonder lukt het alvast niet, kostte me al een gebroken bot, maar ben benieuwd hoe jij het er vanaf zult brengen met je wondermiddel.

Voor diegene die eens googelen zullen veel voorbeelden over deze discussies over abs vinden. Meningen van niet-BMW-rijders en niet-marketing-gebonden testrijders bijvoorbeeld vind je daar ook. Heel interessant! Vond zelfs iemand die cursus volgde bij Bosch over abs en verteld hoe Bosch erkent dat abs kan tiltslaan op gladde ondergrond. Je moet maar eens zien, echt de moeite.

Voor mij geen abs, zonder werkt prima!
Oei sorry, mijn mening was propaganda zeker? :twisted: 8-) :twisted:

Grtz Kurt
Laatst gewijzigd door Kurt Steyaert op 09 dec 2007, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Oei sorry, mijn mening was propaganda zeker
Nope, een mening zoals iedereen d'r een heeft, moet kunnen zolang we maar beschaafd blijven hé :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Kurt Steyaert

(s)Campi Di Pampi schreef:
Nope, een mening zoals iedereen d'r een heeft, moet kunnen zolang we maar beschaafd blijven hé :wink:
Grappig, ik vind nochthans dat mensen zaken toedichten, omdat meningen botsen, niet echt beschaafd is. Gebeurd hier veel! Raar ook dat het steeds dezelfde mensen zijn ook die hier op't forum reacties lijken uit te lokken? Anderen worden dan weer uitvoerig afgelikt op momenten niet voor wie ze zijn , maar om wat ze zijn?!? Maar dat is waarschijnlijk weer een afwijkende mening? Maar afwijkend van wiens mening? En is dat toegestaan?
Zielig gewoon die kuddegeest.
Maar laat ons vooral beschaafd blijven!!! Bende grapjurken
Beschaafd als het jullie past zeker? :shock:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... straks krijg ik weer de schuld waarschijnlijk zoals gewoonlijk :-?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Kurt Steyaert schreef:
(s)Campi Di Pampi schreef:
Grappig, ik vind nochthans dat mensen zaken toedichten, omdat meningen botsen, niet echt beschaafd is. Gebeurd hier veel! Raar ook dat het steeds dezelfde mensen zijn ook die hier op't forum reacties lijken uit te lokken? Anderen worden dan weer uitvoerig afgelikt op momenten niet voor wie ze zijn , maar om wat ze zijn?!? Maar dat is waarschijnlijk weer een afwijkende mening? Maar afwijkend van wiens mening? En is dat toegestaan?
Zielig gewoon die kuddegeest.
Maar laat ons vooral beschaafd blijven!!! Bende grapjurken
Beschaafd als het jullie past zeker? :shock:
Afbeelding
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Voila 't is de schuld van JH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:D :D :D :D :D :D :D :D :D ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

:wink: Joepie... weeral :!:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie