![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
. . . . . . . . . nogmaals ik ben zeer blij met mijn RT
![Razz :razz:](./images/smilies/icon_razz.gif)
Moderator: GVN
Op mijn vorige BMW had ik ook alarm, GPS en intercom. Nooit problemen gehad met de batterij. Ik stel gewoon vast dat sinds de 1200 uitgekomen is, er heel wat problemen met de batterij van die motor zijn.frederik schreef:Bij batterijproblemen : zoek het eerder op al uw extratjes die we persé moeten hebben. Om er één te noemen, het alarm (radio), ...
Mijn schoonbroer rijdt met een Ducati 1000SS en heeft er tot nu toe nog geen enkel probleem met gehad.Als er motorrijders zijn die mogen klagen over hun motor, zijn het diegene die met die italiaanse merken rondtoeren !
Ik ben ook van mening dat de batterij van de R1200ST van mindere kwaliteit iswemalo schreef:13 km enkele rit is inderdaad weinig maar volgens mij is dat niet het enigste. De batterij van de ST is gewoon van minderwaardige kwaliteit, dat is mijn gedacht. Mijn tweede batterij (op 1 jaar) moet ondertussen terug vervangen worden en ik rij minimum 100 km per rit. Met mijn vorige BMW's nooit batterij problemen gehad. Ik ben nu aan het uitkijken naar een zwaardere dan de standaard batterij. Ik hoef die batterij van BMW niet, ook al vervangen ze ze terug in garantie. Gegarandeerd dezelfde miserie over 4-5 maanden!
Erg slim moet een lader daar niet voor zijn (mag natuurlijk wel), de laadstroom daalt als vanzelf omdat de inwendige weerstand van een accu toeneemt als de lading stijgt. Vooropgesteld dat de laadspanning niet te hoog is zal de laadstroom bij een volle accu tot onschadelijke waarde dalen, zeker als het over een beperkt tijdsbestek zoals een nacht gaat.LOMAX schreef:Uw lader is een slimmerikske. Als de accu diep ontladen is, geeft hij de volle 5 Amp. Hoe 'voller' de accu, hoe minder ampere de lader zal geven, ook al om koken te voorkomen. Daarom dat de wijzer van hoog naar laag gaat. Als je dus op 2 start, dan is uw batterij nog niet echt ontladen.ronnyb schreef:Naar aanleiding van deze post heb ik mijn batt ook eens aan de lader gekoppeld en dit voor een periode van ongeveer 5u.
Dit met en ouder type van lader ( 12v - 5amp).... nu mijn vraagske.
Op het metertje met wijzer, A van 0 tot 5 stond deze bij aanvang op 2 en na 5uur op 1Amp , wat is er nu eigenlijk gebeurd? Is mijn batt nu iets opgeladen of eerder ontladen??
Ik kan dit niet gelijk nagaan daar ik niet in het bezit ben van een multimeter.
Ronnyb
Valt wel mee hoorfrederik schreef: Als er motorrijders zijn die mogen klagen over hun motor, zijn het diegene die met die italiaanse merken rondtoeren !
F
wat moet die moto voor energie slikken als die stil staat? handvat- en zadelverwarming staat af, lichten zijn uit. het enige dat energie kan verbruiken is een alarm en deze gebruik ik niet! jammer van de investering maar die extra toeter was IMHO onnodig, het starten wordt toch met de sleutel gechecked(s)Campi Di Pampi schreef:Laat het dus duidelijk zijn, al die vergelijkingen van "mijn toenmalige Yamasuzihonda had dat probleem niet en mijn dure Bmw wél..." zijn appels met peren vergelijken...
[red]Conclusie 1 => moderne motoren mét veel optie's (o.a. handvat- en zetelverwarming, ESA) en andere elektronica vreten energie ![/red]
Conclusie 2 => het is de fabrikant die beslist welke standaardbatterij in je fiets komt, hélaas blijkt dit niét steeds de juiste keuze en opteert men voor een te lichte batterij vanwege financieel voordeel ?
Conclusie 3 => koopt bij je fiets ineens een batterijlader (bv Optimate IIISP heb je nu voor amper €45)
Voila.
Het meten van de spanning is een goede indicatie van de toestand, de laadinstallatie van de motor is hoogstwaarschijnlijk wel in orde bij de door u gemeten waarden. Maar in sommige gevallen kunnen ze toch de verkeerde indruk wekken. Stel dat uw accu niet (meer) over zijn normale capaciteit beschikt, bijvoorbeeld omdat er te weinig vloeistof in zit en de platen voor een stuk "boven water" staan of omdat de vloeistof niet (meer) uit de gewenste verhouding water/zuur bestaat. De metingen die u beschrijft zullen dan mogelijk nog dezelfde resultaten geven maar de accu zal toch sneller plat gaan omdat er minder lading in zit.dirkske schreef:Hoi,
gezien er meerderen zijn met problemen met de nieuwere generatie van motoren heb ik het volgende in gedachten:
Zou de kans niet bestaan dat men gewoon een minder sterke alternator heeft geplaatst (kostenbesparing).
In dat geval is het logisch dat er meerderen zijn met dat probleem, vorige generaties van mijn type chopper hadden daar ook last van, maar ja meerderen plaatsen extra lampen ed.
Op een zomerse heel warme dag heb ik het meegemaakt dat doordat de blower (ventilator van de waterkoeling) meer diende te draaien, een rijder zijn batterij plat reed, zijn extra lampen uitschakelen was toen voldoende.
De veel latere versies hebben nadien een "zwaardere" alternator geplaatst gekregen, om deze problemen te vermijden.
Mijn motor geeft met zijn "fare" aan, PDA aangesloten, stoplicht aan, pinkers aan, extra lampen aan, bij stationaire toerental nog +/- 13.7 V, iets meer gas geven en het wordt ik dacht (weet het niet juist meer) 14.3 V
Dus ik ben zeker dat hij heel goed oplaadt, zelfs bij stationaire draaien.
Ik zou zeggen meet dat ook eens op, wieweet .... dan ben je zeker.
Mijn conclusies waren dan ook louter en alleen voor mensen mét stroomvoorziening in de garage(box)semtex schreef:Daar ben je weinig mee als de motor in een box staat waar geen elektriciteitsvoorzieningen zijn.(s)Campi Di Pampi schreef: Conclusie 3 => koopt bij je fiets ineens een batterijlader (bv Optimate IIISP heb je nu voor amper €45)
Voila.
Ook vwalla.
Beemer,Beemer schreef:Heb me ook een optimate aangeschaft. Voor het ogenblik brand het gele lampje. Gebruik de sigaretteaanstekerfiche van de RT. Iemand een idee of het laden langer duurt via deze fiche of dat de laadsnelheid identiek is wanneer men ze aan de polen bevestigd? Kan ik deze ook gebruiken om mijn autobatterij op te laden (via de sigarettenaansteker) ?
Volgens mij zou dit mogen, maar ikzelf zou het niet uitproberen, die lader zijn stroomvoorziening is zowiezo nooit toereikend om een motor te laten starten, men spreekt dan immer's van ampere's die je startmotor vraagt, je lader zal dat door zijn te dunne draadjes al niet kunnen leveren, en zijn circuit ook al niet, het is er ook niet voor geschikt.hla schreef:Een vraagje.
Ik heb nog nergens zien staan of je de moto mag starten terwijl de oplader ingeschakeld/aangesloten is.
Zoals dirkske al opmerkte, het hangt van de lader af. De dingen de mensen van VAB of Touring mee rondzeulen ("jump start" type) zijn er wel voor gemaakt, ter info zie bijvoorbeeld hier:Sn@pPy*GS schreef:Uit ingelichte bron vernomen om NIET te starten wanneer batterijlader is aangesloten. Schade aan batterijlader is reeël.
Dirkske verwoord het goed hierboven.