olieverbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dragon

olieverbruik

Bericht door dragon »

Sinds het 10000km onderhoud al meer dan 2300km gereden :lol: met mijn rockster
zonder olie te moeten bijvullen :shock: .Zit ik met een zieke boxer? Of komen er nog boxers
voor die weinig olie verbruiken ?

groeten
rocky
bmwfreakske

Re: olieverbruik

Bericht door bmwfreakske »

Ik durf zeggen dat ik op 30000 minder(1200RT) dan een halve liter heb moeten toevoegen en dan was het infeite nog niet nodig ;)
Andalousie 09/2018
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Na mijn 10000 km beurt geen ml olie moeten bijvullen en zit nu aan 14000 km.
Rijd met R 1200 S.

GRTZ Mario.
patille

Bericht door patille »

Sinds vorige zomer rijd ik met een R 1150RT.
De technieker van de vorige eigenaar gebruikte synthetische olie.
Mijn technieker heeft met het onderhoud van 30000 km minerale olie gebruikt.
Sinds dit onderhoud ruik ik na een rit "verbrande olie" en heb ik op een 2000 km cà 375 ml olie moeten bijgieten.
Moet ik mij zorgen maken?

Groeten,

patille
K75S,K75 RT ULTIMA; R 1150 RT
p.raaymakers1

Bericht door p.raaymakers1 »

Gaan we ons nu ook al zorgen maken als er geen of weinig olie verbruikt wordt :drunken:
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Effe titel lezen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D
p.raaymakers1

Bericht door p.raaymakers1 »

Sinds het 10000km onderhoud al meer dan 2300km gereden met mijn rockster
zonder olie te moeten bijvullen .Zit ik met een zieke boxer? Of komen er nog boxers
Ehhh.....ik heb de titel gelezen, maar ook het start bericht.
Het lijkt er toch echt op dat deze poster zich zorgen maakt omdat zijn boxer géén olie verbruikt.
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Denk dat hij eens wil weten of er nog boxers zijn die geen of weinig olie verbruiken.

GRTZ Mario. :grin: :grin: :grin:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

patille schreef:Sinds vorige zomer rijd ik met een R 1150RT.
De technieker van de vorige eigenaar gebruikte synthetische olie.
Sinds dit onderhoud ruik ik na een rit "verbrande olie" en heb ik op een 2000 km cà 375 ml olie moeten bijgieten.

Groeten,

patille
Waarom die overschakkeling naar minerale? Lijkt mij toch niet zo een goed idee, ik zou dat in ieder geval toch niet doen.....

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
jantje beton

Bericht door jantje beton »

Volgens mijn gegevens eens sentetich altijd sentetich :pig: :eye:
BEN WEER EENS ONLINE
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Bij mij is er op 10000km synthetische olie op gedaan en sindsdien geen verbruik meer.

GRTZ :grin: :grin: :grin: :grin:
UpJohn

Bericht door UpJohn »

Algemene regel : Opbouwend werken ... m.a.w. mineraal (1) naar half Synthetische (2) naar full Synthetische (3).
Maar NOOIT terugkeren !!

De soorten ontlenen hun naam aan de oorsprong van het basisproduct: mineraal betekend gerafinadereerd vanaf de grondstof (bv 'ruwe olie' of bv. vanaf koolzaadpitten (natuurlijke olieen)); synthestische daarentegen is volledig gecreeerd in het labo op basis van allehandende chemische troep en daardoor kwalitatief beter omdat het product echt gemaakt is waarvoor het moet dienen. Minerale olie is slechts een derivaat van het rafinadereringsproces van ruwe olie naar diesel/benzine maar kan dus goed gebruikt worden om motoren te smeren. Het is er evenwel niet specifiek voor gemaakt.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

MIjn boxer verbruikt meer versnellingsbakken dan olie
r1200rt

Bericht door r1200rt »

Nu al meer dan 110000 km op de teller.(r1150rt)
Het is geen fabeltje, hoe meer kilometers hoe minder olie verbruik.
In vergelijking met de eerste 30000km nu nog zelden olie bij te vullen

Peter
motorgroeten
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Na het onderhoud van 20.000k heb ik het eens bijgehouden en ik heb tijdens de volgende 7.500k door middel van 6 bijvullingen er 2,3 liter moeten bijkappen. Veel verschil is er niet met de toestanden van voor de 20k. Ik ben het al gewoon van bij te vullen, alleen dat verdomde signaal van de boordcomputer geeft wat ergernis, want dat komt dan ook weer zeer vlug te voorschijn en worden er vele kilometers afgemaald met op dat symbooltje op de display.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Alles heeft te maken met de gebruike coating van cilinder- en cilinderwand, Bmw gebruikt hier een speciale legering waardoor idd een boxermotor makkelijk 200.000km aankan omdat beiden, dus cilinders én wand, pas na verloop van tijd lekker op elkaar "ingespeeld" geraken, nadeel is dat vooraleer je dat moment bereikt soms wat olie moet bijvullen.

Zoals steeds heeft elk voordeel wel ergens zijn "nadeel", of was 't andersom ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
ed@r1150r
Contacteer:

Bericht door ed@r1150r »

dragon schreef:Sinds het 10000km onderhoud al meer dan 2300km gereden :lol: met mijn rockster
zonder olie te moeten bijvullen :shock: .Zit ik met een zieke boxer? Of komen er nog boxers
die van mij verbruikt inmiddels ook bijna geen olie meer. tot zo'n 45.000 km moest ik idd met regelmaat bijvullen, maar nu (56.000) eigenlijk niets meer tussen de beurten door.
grrrrrr, @gar
R1150R Rockster-ABS 2005 black'n'lime PPblue
Relax

Bericht door Relax »

123.000 km en ik kap er meer olie in dan naft. Ze komt er dan langs de vuldop ook weer uit.
En nee, er is niet teveel in. En nee, de vuldop zit niet los. En nee, dat caochoeke is ni kapot. En toch... Mogelijks nog wat vuil...
I respect your opinion. But I don't give shit.
wemalo

Bericht door wemalo »

Alles heeft te maken met de gebruike coating van cilinder- en cilinderwand, Bmw gebruikt hier een speciale legering waardoor idd een boxermotor makkelijk 200.000km aankan omdat beiden, dus cilinders én wand, pas na verloop van tijd lekker op elkaar "ingespeeld" geraken, nadeel is dat vooraleer je dat moment bereikt soms wat olie moet bijvullen.
Iedere motorfabrikant gebruikt een coating voor zijn cilinderwanden. En er zijn nog andere motoren dan BMW die gemakkelijk meer dan
200 000 km halen en dit zonder noemenswaardig olieverbruik. Ik denk dat het olieverbruik meer eigen is aan het boxerconcept. En geen enkele boxer is gelijk, dat gaat nog meer op dan eender welke andere motorfiets. Ik heb op mijn R1100R nooit olie moeten bijkappen, bij mijn R1200ST moet ik om de 3500-4000 km olie bijgieten (en dan zeggen ze dat de laatste generatie boxer geen olie verbruikt :roll: )
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Ach, zoals op een Amerikaans forum-onderschrift gelezen...

oil is like religion, everyone has an opinion that they are convinced is the only right one, and there's scant evidence to support any of them!

:-P
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Relax schreef:123.000 km en ik kap er meer olie in dan naft. Ze komt er dan langs de vuldop ook weer uit.
En nee, er is niet teveel in. En nee, de vuldop zit niet los. En nee, dat caochoeke is ni kapot. En toch... Mogelijks nog wat vuil...

dan zou ik toch opteren voor een nieuwe vuldop met dichting.

kan best zijn dat de spanning te weinig is door slijtage.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
MAVN

Bericht door MAVN »

Beste,

Kan er iemand mij uitleggen waarom er nooit terug gekeerd mag worden van half synthetische of synthetische naar minerale olie?

Ik rij namelijk met een R1150RS uit 2002 en 50K km op de teller. Ik verbruik gemiddeld zo'n 0,5 a 1 liter per 3000 km. Er zit momenteel Castrol half synthetische olie op. Ik zou alles vernieuwen (oliefilter,..) en 20W50 minerale olie op doen. Bedoeling is om de cilinder beter te laten inwerken op de cilinderwand. Ik weet namelijk niet wanneer men gestart is met half synthetische olie erop te doen. Ik heb mijn beemer namelijk 2de hands gekocht.

Graag reaktie
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
fast

Bericht door fast »

(s)Campi Di Pampi schreef:Ach, zoals op een Amerikaans forum-onderschrift gelezen...

oil is like religion, everyone has an opinion that they are convinced is the only right one, and there's scant evidence to support any of them!

:-P
amen
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

MAVN schreef:Beste,

Kan er iemand mij uitleggen waarom er nooit terug gekeerd mag worden van half synthetische of synthetische naar minerale olie?

Ik rij namelijk met een R1150RS uit 2002 en 50K km op de teller. Ik verbruik gemiddeld zo'n 0,5 a 1 liter per 3000 km. Er zit momenteel Castrol half synthetische olie op. Ik zou alles vernieuwen (oliefilter,..) en 20W50 minerale olie op doen. Bedoeling is om de cilinder beter te laten inwerken op de cilinderwand. Ik weet namelijk niet wanneer men gestart is met half synthetische olie erop te doen. Ik heb mijn beemer namelijk 2de hands gekocht.

Graag reaktie
wie heeft u dat wijsgemaakt?????
gewoon olie en filter er af en nieuwe filter er in en de olie die jij denkt de beste te zijn.

zolang het maar motorolie is.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik zou me wel aan de viscositeits eisen houden, dus geen 20w50 er in gooien, maar terug naar minerale olie moet geen probleem zijn.

Die gene die je dat wijs heeft gemaakt zal de verkoper wel zijn, de marges op de half syntheet is waarschijnlijk hoger :roll:
Plaats reactie