Vogezen

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
filerijder

Re: Vogezen

Bericht door filerijder »

In plaats van zo hard bezig te zijn over wat er niet goed loopt zouden we beter energie steken in wat wel goed loopt.
Ik heb gelogeerd in een berghut. Auberge de la Rételère in La Bresse. Zeer rustig, vriendelijk, eenvoudig. Ik ga nog terug.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
WilBikeRT

Bericht door WilBikeRT »

Sorry, maar moet Jantje Beton wel enigszins gelijkgeven, was bij ons reeds enkele jaren geleden maar hadden eveneens niet zo'n goede ervaringen.
Iedereen heeft andere normen en ideeën, de mijne waren ruim voor de schreef maar die van mijn eega overschreden. Dit wil echter niet zeggen dat het voor iedereen 'over' de schreef is.
Mark en Ietske lieten heel wat achter in Nederland om hun droom waar te kunnen maken, dat dit niet in één tijd kan is nogal normaal. Ik heb voor deze mensen een grandioos respect dat ze dit als familie hebben aangedurft. Als (motor)toerist die wat vrijheid zoekt is het misschien soms iets wat te gestructrureerd maar ook in andere hotels gelden normen en regels. Indien je op voorhand weet dat je niet voor een bepaald uur kan eten moet je er maar rekening mee houden, de honden en verkoopsdrang vinden wij wel een probleem...
Buiten dit is de Elzas een van de mooiste en aangenaamste streken voor Belgen en Nederlanders om in het buitenland te vertoeven. Enorme aangename motorbaantjes, een natuur om 'U' tegen te zeggen, algemeen vriendelijke mensen en helemaal niet zo ver weg.
Eén gulden regel, hou respect voor zij die in de regio leven, dat willen wij bij ons toch ook zo, of niet soms ???
Maar om alles zo maar 'cru' af te schieten, je kan natuurlijk ook iedereen een tweede kans geven...

Vriendelijke motorgroet,

Wilfried :wink:
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

heb in mei dit jaar gelogeerd op de Col du Donon in hotel du Donon http://www.ledonon.com/index.php

Ben er toegekomen compleet uitgeregend en doorkoud van de dichte mist.
De uitbaters waren heel vriendelijk.Kamers zeer netjes en rustig, Ze hebben zelfs de sauna aangelegd en de verwarming op de kamer verhoogd . Motorpak mocht in de stookruimte om te drogen .
Ik was buiten een ouder koppel de enige gast in het hotel. Lekker eten mooie kamer en zeer uitgebreid ontbijt (alleen de koffie is om je haar recht te zetten :mrgreen: ). Ik heb niet gevraagd of er een garage was omdat dit voor mij geen belang heeft.
Kortom het heeft mij bevallen en als ik en hotel in de buurt zoek ga ik er terug heen.

PS off topic waarom willen jullie altijd in motorhotels logeren???Ervaring heeft mij geleerd dat ze verhoudingsgewijs redelijk duur zijn in verhouding met comfort en eten
jpblocken
Contacteer:

Bericht door jpblocken »

Ik logeerde al een tweetal maal in Tendon, een dorpje in de nabijheid van Gerardmer en vlak bij Bruyère - Prey, waar de ranch van Lutgarde gelegen is.(http://www.automotoranch.be/info.html). In Tendon ligt het hotel La Poirie van Patou en Pascal. Zowel wijzelf als onze motoren (de tweede keer waren we met drie motoren) werden er verwend. De motoren mochten in een garagebox die in ons geval zelfs niet gedeeld moest worden met andere motoren. Kamers zijn eenvoudig en voorzien van alle comfort. Ik bezocht ook de hotels van Lutgarde (en toen nog van Patrick die in 2007 t.g.v. een spijtig motorongeval overleden is) en van Mark en Letske. Die waren destijds volgeboekt. Ik heb in elk geval de indruk dat Lapoirie iets luxueuzer was. Je kijkt maar eens op hun site. Je kan er ook de prijzen raadplegen. Het hotel is lid van de Logies de France groep.
http://www.lapoirie-gerardmer.com/index.htm
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Bruno 1200 RT

Bericht door Bruno 1200 RT »

Persoonlijk heb ik vrij tot zeer positieve ervaringen wat Col du Bussang betreft. Eigenaar laat inderdaad nt over zich heen lopen, maar zie hier het probleem nt van in. Ligt het probleem bij sommige sites over dit hotel nt eerder bij roken of niet roken ? Eigenaar lijkt mij behoorlijk fanatiek wat roken betreft, iets wat mij en de anderen in ons groepje niet geheel ongelegen kwam. Als roker zou ikzelf ook een andere locatie kiezen, als niet-roker m.i. zijn prijs waard.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Beetje off topic :oops: , maar, als Vlaming die al enkele jaren in NL werkt, even dit: waarom ga je in Frankrijk bij een Nederlander logeren, als je gevoelig bent voor de "mindere" eigenschappen (overdreven koopmansgeest; overdreven assertiviteit;...) van (sommigen van 8-) ) onze Noorderburen? Als ik naar Frankrijk ga, dan wil ik Frankrijk en Fransen leren kennen (en ook Frans eten...).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
seog

Bericht door seog »

laat ons a.u.b. bij het onderwerp blijven en nuttige tips geven, het is best mogelijk dat er over een adres verschillende meningen bestaan.
laat dan ook iedereen vrij zijn ervaring mee te delen. wat nederlanders betreft hoeft het ook niet altijd negatief te zijn, zie maar eens op deze site http://www.goutte-a-goutte.com/index.html dit is een juweeltje in de vogezen, spijtig genoeg zijn er maar vier kamers.
vroeg boeken is noodzakelijk. de omgeving van le hohwald is ook leuk om te rijden, daar je maar een tweetal dagen ter plaatse bent zal je toch keuzes moeten maken. persoonlijk zou ik de eerste dag tot in de vogezen rijden.
als er mij nu iemand wat tips zou kunnen geven over de jura zou ik dat zeer op prijs stellen.
beste wensen aan iedereen
WilBikeRT

Bericht door WilBikeRT »

Hallo Seog,

Als clublid kan je bij de archivaris misschien de info over de Jura-reis van 2005 eens opvragen?
Wij verbleven er toen in Arbois van waar je makkelijk alle richtingen uitkan. Ik zou wel niet meer logeren in hotel 'Les Cepages'. De hotelier beloofde aanvankelijk veel maar liet zich nadien niet meer zien waardoor vele afspraken ook niet werden nagekomen.
De regio Jura is bij velen onbekend maar voor de motorrijder gewoon prachtig. Vooral het Lac de Vouglans, Beaume les Messieurs en de omgeving van Pontarlier om dan noordelijker naar Arbois terug te keren is onvergetelijk. Voor mij persoonlijk een topper !

Wilfried :wink:
Laatst gewijzigd door WilBikeRT op 08 jan 2008, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
TonTon

Bericht door TonTon »

seog schreef: als er mij nu iemand wat tips zou kunnen geven over de jura zou ik dat zeer op prijs stellen.
beste wensen aan iedereen
ik kan je een 4-tal routes voor Garmin Gps aanbieden maar die zal je misschien wel moeten aanpassen omdat ze alle 4 vertrekken van bij het hotel waar we toen logeerden maar dat kan ik je niet aanbevelen , zéér slechte ervaring ermee...bij interesse mail me ?
de routes gaan o.a over de "cirque baume les Messieurs" en de "col de la fausille" .....
Markske

Toelichting Hotel

Bericht door Markske »

Beste forumbezoekers,
Ik wil graag even het stukje van ‘Jantje Beton’ van de andere kant belichten.
‘Jantje Beton’ (voornaam: Marcelin) en zijn vriend Johan Cuenen beiden uit Hoeselt kwamen op 25-5-07 bij ons (Moto-Hotel du Col de Bussang) aan. Aangezien Marcellin gehandicapt is, hetgeen niet bij reservering bekend gemaakt werd, hebben we voor hen met veel moeite een kamer op de begane grond kunnen regelen. We hebben ze een drankje aangeboden en alles verliep naar wens.
De volgende dag begon Johan te klagen over de ontbijttijd; 8.15 uur was te laat, het moest om 7.00 uur zijn of het hek moest om 7.00 uur maar open zodat hij ergens kon gaan ontbijten.
Aangezien wij van 7.45 tot 1.00 aan één stuk werken en na 0.100 gaan slapen, gaf ik hem te kennen dat ik op zijn vroegst 7.30 het hek kon openen of zijn motor buiten het hek moest zetten. Zijn antwoord was dat hij er wel voor zou zorgen dat ik om 6.00 wakker zou zijn. Na de hele avond gezevert (hee Markske 7.00 uur, ge weet het hè) te hebben terwijl ik 60 man binnen had zitten heb ik hem aangeraden een ander hotel te zoeken als het ze zo slecht beviel of een goed bod uit te brengen zodat zij het voor het zeggen zouden krijgen.
Gelukkig vroegen ze daarop de rekening en vertrokken ze naar een ander hotel.
Ik heb daarop veel bijval gekregen van andere gasten die blij waren dat deze onruststokers weg gingen. We hebben in ons hotel van 1 mei tot 15 oktober meer dan 5000 overnachtingen per jaar (velen komen jaarlijks terug) en nog eens duizenden motorrijders die wat komen drinken of eten.
Helaas is het zo dat we het niet niet iedereen naar de zin kunnen maken al doen we daar wel ons best voor. We lopen elk jaar tegen mensen aan die het om wat voor reden dan ook niet naar de zin hebben of zich onbeschoft gedragen. Het is ook triest en dom te zeggen dat ze me vergeten zijn in de 2e wereldoorlog aangezien ik pas 48 ben. Dit zegt genoeg over de geestelijke vermogens van onze ‘Jantje Beton’.
Het feit dat er (uitsluitend) ‘s nacht een hond in de zaal loopt, is ter bewaking van uw en onze goederen, hetzelfde geldt voor het hek.
Het rookverbod waarover ook al geschreven is geldt vanaf 01-01-2008 in heel Frankrijk.
We hebben overigens een prachtig terras met muziek waar roken wel toegestaan is.
Het nieuwe seizoen komt eraan, het wordt weer ouderwets druk. We hebben er zin in.
Ik hoop met deze reactie eea verduidelijkt te hebben.
Met vriendelijke groet.
Mark de Vries
Moto-Hotel du Col de Bussang.
Stelo

Bericht door Stelo »

Ah,

Dat doet deugd om eens de andere kant van het verhaal te horen.

Alé, veel succes aan elkeen in hetgeen hij doet!

Greetz,

Stelo
R1200RT
jantje beton

Bericht door jantje beton »

hier nog zoeen verhaal van dien hollander.
Bekijk onderwerpenBerichten:2Reg. datum:21 jul. 2007Net terug uit Motorhotel Col de Bussang. Gezien eerdere reacties hier willen wij toch ook het één en ander kwijt over dit hotel. Op hun site staat dat het een motorhotel is, dat rock hoog in het vaandel staat en dat Mark ook Harley rijdt. Door deze info dachten wij naar een gezellig en ongedwongen hotel te gaan, helaas.....niet dus. Bij aankomst (met een bandana op ons hoofd tegen de zweetdruppels) trokken ze al een gezicht. Hij bleek niet echt onze doelgroep te bedoelen met motorrijders (wij rijden op een Intruder 1500, de rest Harley) maar, zoals hij zelf aangaf, hij heeft liever de BMW rijders met geld. Die Harley van hem staat er in de gang onder een laag stof weg te rotten met 9000 mile op de teller, niet echt veel bereden dus en hij is nou ook niet bepaald het type die je erbij zou verwachten.
Om 19.00 uur stipt komt Mark met een bel naar buiten en wordt je geacht als een stel kleuters naar binnen te komen om te eten, niks later want dan krijg je chagrijnige gezichten maar het duurt vervolgens eeuwen voor je je eten krijgt. Heb je na 1 bord nog honger, jammer dan, je krijgt niet meer en keuze uit twee gerechten heb je niet, eten wat de pot schaft en als je het niet lust jammer dan. En het eten was nou ook niet datgene waar je behoefte aan had na een hele dag touren door de bergen. Er werd letterlijk tegen iemand gezegd "geniet ervan en doe rustig aan, je krijgt maar 1 bord". Na het vragen van een extra mandje brood, omdat ik nog verging van de honger, heb ik dat een aantal dagen aan moeten horen middels cynische opmerkingen. Er is niet 1 keer aan ons gevraagd of we genoeg gegeten hadden of dat het gesmaakt had, blijkbaar boeit het hem niet. In de ochtend moet je vlug zijn voor het ontbijt want op is op. Wil je nog een extra bak koffie halen dan krijg je, na een chagrijnige kop, de opmerking dat het nog net kan omdat er over 5 minuten weer voor betaald moet worden. Zelfs de tandenstokers zijn er afgepast, één per persoon. Eerder eten dan 08.15 uur kan niet, dan is de boel nog op slot, meneer vindt dat ie lang genoeg uren draait. Klokslag 24.00 uur gaat het licht uit en de bar dicht en moet je naar je bed want er is verder niks maar dan ook niks te doen in en om het hotel. Wij lagen dan ook uit pure verveling elke avond om 22.00 uur in bed. Het drinken is er behoorlijk prijzig maar even naar een dorp gaan hoef je ook niet te doen want dat is een aardig stuk rijden, je bent dus echt aangewezen op het hotel. Je begrijpt het al, wij hebben het eten en het drinken naar binnen gesmokkelt en zijn op onze kamer gaan na eten!!
Zo goed als alle gasten die er waren hoorde je over al het bovenstaande klagen maar Mark is er schijnbaar doof voor of blijft hardnekkig deze manier van zaken doen volhouden, hij is bijzonder ingenomen met zichzelf en steekt dit ook niet onder stoelen of banken. Als je op deze manier je geld moet verdienen bedank ik ervoor! Helaas hadden wij de speciale aanbieding op zijn site, 4 dagen voor 375 euro, exclusief alle drank, vooruit betaald en waren wij genoodzaakt onze tijd uit te zitten anders waren wij zeker naar een ander hotel gegaan want de omgeving is er verder schitterend!!
BEN WEER EENS ONLINE
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

daar ik er nog niet geweest ben ga ik mij niet in die discutie mengen.

voor de 1 goed voor de ander minder goed.

goede afspraken en duidelijke info kan dus gezaag voorkomen.

hier leren beide partijen uit hun fouten en dat kan alleen maar verbeteren.

let wel op het taalgebruik en verwijten naar elkaar (persoon of herkomst van de persoon) hier op het forum.
hou het algemeen zo blijft het voor iedereen aangenaam.
:!:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
frank

Bericht door frank »

Hoi,

Vogezen, slechts 1 goed adres gerunt door Belgische eigenaar de : Automotoranch in Prey.(zoek via google)
Prey is een voetbalveld groot maar t'is er zéér rustig en stil na je dagske toeren!
Automotoranch is ongelofelijk,een goede Belgische keuken en een toffe gastvrouw (Lutgarde)
Spijtig genoeg is ze haar lieve man en motorfanaat Patrick (Haesevoets) vorig jaar verloren. (dodelijk ongeval in Italie)
Daarom verdient ze van mij en m'n collega's alle steun.

Route's van de Vogezen vind je o.a. op de motorsite.be of andere.

Frank,Paul en Nick
tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

Jo De Paepe schreef:Yep,

heb in mei dit jaar gelogeerd op de Col du Donon in hotel du Donon http://www.ledonon.com/index.php

Ben er toegekomen compleet uitgeregend en doorkoud van de dichte mist.
De uitbaters waren heel vriendelijk.Kamers zeer netjes en rustig, Ze hebben zelfs de sauna aangelegd en de verwarming op de kamer verhoogd . Motorpak mocht in de stookruimte om te drogen .
Ik was buiten een ouder koppel de enige gast in het hotel. Lekker eten mooie kamer en zeer uitgebreid ontbijt (alleen de koffie is om je haar recht te zetten :mrgreen: ). Ik heb niet gevraagd of er een garage was omdat dit voor mij geen belang heeft.
Kortom het heeft mij bevallen en als ik en hotel in de buurt zoek ga ik er terug heen.

PS off topic waarom willen jullie altijd in motorhotels logeren???Ervaring heeft mij geleerd dat ze verhoudingsgewijs redelijk duur zijn in verhouding met comfort en eten
En als je op voorhand laat weten wat je wil eten houden ze daar rekening mee: prima hotel prijs/kwaliteit !

Bezoek " Le Struthof" kort bij Natzweiler.
Afbeelding
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

En als je op voorhand laat weten wat je wil eten houden ze daar rekening mee: prima hotel prijs/kwaliteit !
prijs / kwalitieit was voor mij zeker in orde.
Inzake eten kon ik gewoon kiezen op de uitgebreide kaart , waarschijnlijk omdat er zo weinig volk was.
jantje beton

Bericht door jantje beton »

:lol: daar voel je je gewoon kind aanhuis alles kan en is nooit iets te veel
BEN WEER EENS ONLINE
tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

Laatst gewijzigd door tootje op 29 jun 2008, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Net terug van de vogezen en ik heb twee routes gereden uit de uitgave "de 28 mooiste motorroutes in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en Schotland" en wij hebben ons ferm geamuseerd. Telkens blijven slapen in Chambres d'hotes. Er is slechts één van de drie dat ik kan aanraden voor een groep motorrijders en dat is L'Avanthur in Kruth, iets voorbij Col de La Schlught. Super onthaal en zeer sympathieke kerel. De motos kunnen op een binnenkoer geplaatst worden.
Verder van de rest kan je daar niet veel verkeerd doen met het rijden denk ik. 't Is daar zowal allemaal leuk om doen. Struthof bij Natzweiler ook bezocht, nabij Bitche 90 euro moeten betalen wegens te snel rijden :-? Als ik eens wat tijd heb post ik hier nog wat foto's ook...
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Ca4Ya

Bericht door Ca4Ya »

route des cretes is zalig !
Col du Bussang geweest ==> was ook heel goed. lekker gegeten
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Ben net thuis van ginder.

5 dagen Kaysersberg.
De pa rijdt wat te traag naar m'n goesting, maar 't was best leuk.
Plaats reactie