Hoe ver met één tank (R1200RT)
Moderator: GVN
Hoe ver met één tank (R1200RT)
Zoals je al kon lezen (http://www.pvdk.be) blijkt mijn recentelijk aangeschafte R1200RT een beetje gulzig om te springen met brandstof. Deze week nog wordt een en ander geïnspecteerd maar om wat meer cijfermateriaal te verzamelen hoorde ik graag van andere R1200RT rijders waar zij meestel stranden als de tank leeg is. Enkele vraagjes:
Hoe is je gemiddelde rijstijl : toeristisch - gewoon - woon/werk snelweg - vlot - sportief ?
Hoeveel heb je ooit al in de tank gekregen ?
Na gemiddeld hoeveel km gaat je reservelampje branden ?
Hoeveel kilometer rij je nog op reserve ?
Voor de durvers, hoeveel km ben je al over de reserve gegaan (als de nul op de display staat) ?
Ik zou deze cijfers graag verwerken in een mogelijk extra artikel.
alvast bedankt !
Hoe is je gemiddelde rijstijl : toeristisch - gewoon - woon/werk snelweg - vlot - sportief ?
Hoeveel heb je ooit al in de tank gekregen ?
Na gemiddeld hoeveel km gaat je reservelampje branden ?
Hoeveel kilometer rij je nog op reserve ?
Voor de durvers, hoeveel km ben je al over de reserve gegaan (als de nul op de display staat) ?
Ik zou deze cijfers graag verwerken in een mogelijk extra artikel.
alvast bedankt !
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
-
- Contacteer:
Re: Hoe ver met één tank (R1200RT)
Meest gereden afstand: woon-werk gewone baan: 6.5 KM enkel.
Gemiddelde rijstijl: rustig.
Gemiddeld verbruik op 17000 Km: 6.3 L/100 Km
Max.: 8.3 L/100 Km
Min : 5.1 L/100 Km
Max getankt : 24.22 Liter
Reeds verschillende keren tot aan “0” Km geweest, maar nog niet erover!
Ik denk niet dat ik representatief ben wegens de meestal zeer korte afstand.
Maar goed, hoe meer info hoe beter
Gemiddelde rijstijl: rustig.
Gemiddeld verbruik op 17000 Km: 6.3 L/100 Km
Max.: 8.3 L/100 Km
Min : 5.1 L/100 Km
Max getankt : 24.22 Liter
Reeds verschillende keren tot aan “0” Km geweest, maar nog niet erover!
Ik denk niet dat ik representatief ben wegens de meestal zeer korte afstand.

Maar goed, hoe meer info hoe beter

Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Contacteer:
Vanaf de eerste kilometer houd ik een kosten-logboek bij, waarbij ik dus ook het verbruik registreer: KLiK
Merendeel van de km's komen van woon-werk, +/-136 km/dag, over de snelweg. Hierbij houd ik me netjes aan de toegestane snelheid.
Naar mijn mening houd ik er, over het algemeen, een rustige rijstijl op na.
Gemeten over 20.204km verbruikte ik gemiddeld 1l per 20,254 km.
Min / max verbruik weet ik niet.
Max gereden kilometers op één tankbeurt is 523,1 km.
Max getankte liters 25,52 liter.
Reservelampje gaat branden op het moment dat de BC nog zo'n 75km aan te rijden km's weergeeft.
Het valt op dat de 'nog te rijden kilometers' nadat deze de 150 is gepasseerd, snel wegtikken.
Ik ben al diverse malen 'over de nul' gegaan, met een max van ong. 15 - 20 km (?), waarna ik de 25,52 liter tankte.
Mijn BC geeft als gemiddeld verbruik 4,8 / 4,9 l/100km aan.
Ik probeer zo mogelijk Shell V-Power 98 te tanken.

Merendeel van de km's komen van woon-werk, +/-136 km/dag, over de snelweg. Hierbij houd ik me netjes aan de toegestane snelheid.
Naar mijn mening houd ik er, over het algemeen, een rustige rijstijl op na.
Gemeten over 20.204km verbruikte ik gemiddeld 1l per 20,254 km.
Min / max verbruik weet ik niet.
Max gereden kilometers op één tankbeurt is 523,1 km.
Max getankte liters 25,52 liter.
Reservelampje gaat branden op het moment dat de BC nog zo'n 75km aan te rijden km's weergeeft.
Het valt op dat de 'nog te rijden kilometers' nadat deze de 150 is gepasseerd, snel wegtikken.
Ik ben al diverse malen 'over de nul' gegaan, met een max van ong. 15 - 20 km (?), waarna ik de 25,52 liter tankte.
Mijn BC geeft als gemiddeld verbruik 4,8 / 4,9 l/100km aan.
Ik probeer zo mogelijk Shell V-Power 98 te tanken.

-
42 km na nul stand,Louis uit mechelen is tot -80km geweest,gemiddeld verbruik rond de 6.2.ik heb nu ong 30K op 13 maanden.
Mijn dagteller staat rond de 430km als het lampje aangaat.
Eerder een sportieve rijstijl wat betreft optrekken,op de weg hou ik mij ongeveer aan de voorgeschreven snelheid.
woon werk 50km per dag.
Ik tank tot het pistool afslaat.
BC geeft steeds een verbruik van rond de 5.5 aan.
Mijn dagteller staat rond de 430km als het lampje aangaat.
Eerder een sportieve rijstijl wat betreft optrekken,op de weg hou ik mij ongeveer aan de voorgeschreven snelheid.
woon werk 50km per dag.
Ik tank tot het pistool afslaat.
BC geeft steeds een verbruik van rond de 5.5 aan.
Laatst gewijzigd door bmwfreakske op 28 jan 2008, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Andalousie 09/2018
Na 7000 km vertelt de BC dat mijn gemiddeld verbruik 5,4 l/100 km is, wat ik zeer aanvaardbaar vind.
Rijstijl : waar 't sneller kan dan eigenlijk toegelaten, gaat 't meestal ook wel wat sneller. Waar 't daarentegen niet verantwoord is hou ik me aan de snelheid en heb ik er zelfs geen probleem mee als't even nog wat trager gaat.
'k Zal nooit met rokende achterband als eerste vertrekken als 't licht op groen springt, evenmin als mijn achterwiel omhoog zou gaan als 't licht op oranje of rood springt.
Rijstijl : waar 't sneller kan dan eigenlijk toegelaten, gaat 't meestal ook wel wat sneller. Waar 't daarentegen niet verantwoord is hou ik me aan de snelheid en heb ik er zelfs geen probleem mee als't even nog wat trager gaat.
'k Zal nooit met rokende achterband als eerste vertrekken als 't licht op groen springt, evenmin als mijn achterwiel omhoog zou gaan als 't licht op oranje of rood springt.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Op snelwegen gaat m'n verbruik naar de 6,
op vlotte wegen gaat het eerder naar de 5 liter.
Om makkelijker te tanken heb ik gaatjes geboord in de vulopening. Niet om meer liters te kunnen tanken, maar om de tank sneller te ontluchten.
Meer info vind je onder deze link
op vlotte wegen gaat het eerder naar de 5 liter.
Om makkelijker te tanken heb ik gaatjes geboord in de vulopening. Niet om meer liters te kunnen tanken, maar om de tank sneller te ontluchten.
Meer info vind je onder deze link
-
- Contacteer:
Zit momenteel aan 5,3 Ltr/100km...meer info later
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
Gemiddeld verbruik op 61.000 km = exact 5,00 l/100 km (1 op 20). Rijstijl eerder rustig, maar nt extreem, maar probeer wel zoveel mogelijk 'anticiperend' te rijden(=zo weinig mogelijk te remmen) (Remblokken eerste keer vervangen op 60.000 en zeker niet echt tot op de draad versleten.)
Bedankt voor de reacties, heren, dat helpt weeral een pak om me te baseren op het vergelijk met mijn motor en de tekst die ik er rond wil opbouwen.
Ik verschiet vooral van de voorzichtige aanduiding van de reserve. Als je inderdaad tot -40 extra kilometers kan bollen (uitschieter tot -80 km) dan wil dat toch zeggen dat er nod dik 2 liter in de tank zit wanneer de reserve zogezegd "op" is. Dat gaatje interesseert me ook maar op aanraden van de dealer wacht ik tot mijn garantieperiode over is...
25,5 liter kreeg ik er nog niet in, wat ook meteen aangeeft dat ik denkelijk mijn verbruik nog niet 100% berekend heb. Al geeft mijn BC aan dat ik een stuk meer verbruik. Deze voormiddag gaat ie binnen voor een check-up.
Nogmaals bedankt voor het cijfermateriaal.
Ik verschiet vooral van de voorzichtige aanduiding van de reserve. Als je inderdaad tot -40 extra kilometers kan bollen (uitschieter tot -80 km) dan wil dat toch zeggen dat er nod dik 2 liter in de tank zit wanneer de reserve zogezegd "op" is. Dat gaatje interesseert me ook maar op aanraden van de dealer wacht ik tot mijn garantieperiode over is...
25,5 liter kreeg ik er nog niet in, wat ook meteen aangeeft dat ik denkelijk mijn verbruik nog niet 100% berekend heb. Al geeft mijn BC aan dat ik een stuk meer verbruik. Deze voormiddag gaat ie binnen voor een check-up.
Nogmaals bedankt voor het cijfermateriaal.
-
Wel regelmatig je BC eens resetten,als je voorbij de reserve gaat neem dan een flesje benzine mee

Andalousie 09/2018
R1200Rt, gemiddelde rijstijl (140 op snelweg, vlotjes op de gewone weg rekening houdend met de snelheidslimieten)
De BC duidt 5.2 a 5.3 L/100km aan en is sinds 1000km niet meer gereset.
Zondag 23 liter getankt op 435 km, lampje was aan vanaf 350 km en de BC duidde sinds 1 km enkel nog streepjes aan.
(Na de 0 komen er streepjes bij mij)
Na het tanken terug 450 km ter beschikking,maar zondag heb ik zeer rustig getoerd en die 450 werden er eerst meer dan 500 en tegen het einde van de dag had ik een actieradius van 550 km (gereden km opgeteld met overschot op BC)
De BC houdt dus rekening met de ACTUELE rijstijl en niet met het gemiddelde op de BC.
Die gaatjes moeten er voor mij ook zo snel mogelijk in (voor meer tankinhoud)
Toen de RT nieuw was zat ik beneden de 5 Liter (inrijperiode)
Ik tank altijd de goedkoopste 95 oct benzine die ik kan vinden.
philip
De BC duidt 5.2 a 5.3 L/100km aan en is sinds 1000km niet meer gereset.
Zondag 23 liter getankt op 435 km, lampje was aan vanaf 350 km en de BC duidde sinds 1 km enkel nog streepjes aan.
(Na de 0 komen er streepjes bij mij)
Na het tanken terug 450 km ter beschikking,maar zondag heb ik zeer rustig getoerd en die 450 werden er eerst meer dan 500 en tegen het einde van de dag had ik een actieradius van 550 km (gereden km opgeteld met overschot op BC)
De BC houdt dus rekening met de ACTUELE rijstijl en niet met het gemiddelde op de BC.
Die gaatjes moeten er voor mij ook zo snel mogelijk in (voor meer tankinhoud)
Toen de RT nieuw was zat ik beneden de 5 Liter (inrijperiode)
Ik tank altijd de goedkoopste 95 oct benzine die ik kan vinden.
philip
BC resettenbmwfreakske schreef:Wel regelmatig je BC eens resetten,als je voorbij de reserve gaat neem dan een flesje benzine mee![]()

-
- Contacteer:
Bladz 53/54 van uw handleiding:
Toest BC-knop zo vaak bedienen, tot op het display de gewenste te resetten waarde wordt weergegeven.
Daarna de BC-toets ingedrukt houden (2-3sec.), tot de weergave wijzigt / reset.
lees uw handleiding eens door op een regenachtige dag met niks te doen....
Toest BC-knop zo vaak bedienen, tot op het display de gewenste te resetten waarde wordt weergegeven.

Bedankt moh-fanmoh_fan schreef:Bladz 53/54 van uw handleiding:
lees uw handleiding eens door op een regenachtige dag met niks te doen....
Zal der morgen eens aan beginnen te lezen ze geven de rest van de week toch regen

Ondertussen een tweede artikeltje online. De cijfers zijn na een correcte test met 5-liter bus wel goed uitgevoerd en geven een 'gezonder' resultaat vergelijkbaar met wat hierboven beschreven werd door anderen...
-
Allemaal goed een aantal parameters te willen verzamelen om het verbruik te willen achterhalen, maar er is er echter één die vergeten wordt, zijnde de buitentemperatuur.
Zowel bij de oude 2v, als bij de 1100 serie, de 1150 en nu ook de 1200 boxer blok, is de buitentemperatuur mede bepalend hoe zuinig het blok gaat rijden. Boven de 12-15°C zakt het verbruik merkelijk, dan bij lagere temperaturen.
Op de 11xx blok kon dat een klein L schelen. Bij de 1200 is dat verschil iets minder.
Frederik
Zowel bij de oude 2v, als bij de 1100 serie, de 1150 en nu ook de 1200 boxer blok, is de buitentemperatuur mede bepalend hoe zuinig het blok gaat rijden. Boven de 12-15°C zakt het verbruik merkelijk, dan bij lagere temperaturen.
Op de 11xx blok kon dat een klein L schelen. Bij de 1200 is dat verschil iets minder.
Frederik
-
- Contacteer:
Ja, klopt!
Ik had het idee dat het motormanagement zo rond de 10 graden een ander programma ging draaien...
Ik had het idee dat het motormanagement zo rond de 10 graden een ander programma ging draaien...
inderdaad, bij een k1100 model is het verschil nog meer uitgesproken dan bij een boxer.
De test met de 5L bus van pvdk is heel leerzaam, maar ik zou niet graag enkele keren mijn tank volledig leegrijden.
Kan dit geen schade berokkenen aan de benzinepomp,injectoren,overdrukklep,evt foutmelding in het motormanagement?
groeten,
philip
De test met de 5L bus van pvdk is heel leerzaam, maar ik zou niet graag enkele keren mijn tank volledig leegrijden.
Kan dit geen schade berokkenen aan de benzinepomp,injectoren,overdrukklep,evt foutmelding in het motormanagement?
groeten,
philip
En de catalysator niet vergeten ...PHILIP schreef:inderdaad, bij een k1100 model is het verschil nog meer uitgesproken dan bij een boxer.
groeten,
philip
Als de zon volop schijnt na twee koude regenachtige dagen, is het maandag.
Van zodra de motor ook maar iets wil gaan inhouden, direct afleggen en langs de kant. Niet meteen een groot probleem en dit doe je tenslotte ook niet elke week v.h. jaar maar als het goed is slechts één maal. Waar ik inderdaad geen rekening mee gehouden heb is de temperatuur. Het kan dus wel dat de motor later op het jaar iets zuiniger omspringt met de benzine, maar ik trachtte enkel mijn 'te hoge' cijfers te weerleggen. Voorlopig is het resultaat gunstig genoeg om me verder geen zorgen te maken...
Ik ben daarnet gaan tanken. Nog af te leggen km:--- (alles op volgens BC)
Aantal blokjes: ook alles op volgens BC
Afgelegde kilometers: 528.3 km
Getankte liters: 24.5 l (tot in de vulhals)
Gemiddelde snelheid: 83.3km/u
Gemiddeld verbruik: 4.6 l/100km volgens BC
Aantal blokjes: ook alles op volgens BC
Afgelegde kilometers: 528.3 km
Getankte liters: 24.5 l (tot in de vulhals)
Gemiddelde snelheid: 83.3km/u
Gemiddeld verbruik: 4.6 l/100km volgens BC
-
- Contacteer:
De mijne gaf tot op heden een gemiddeld verbruik van 5,5Ltr (BC), omdat dit maar niét veranderen wou vorige zondag m'n rijstijl wat aangpast, komt er op die display 5,4 Ltr te staan

Hoe vinniger ik rij hoe minder ie verbruikt...me love my bike

Hoe vinniger ik rij hoe minder ie verbruikt...me love my bike

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Contacteer:
Verbruik van nen 12rt is zoals het verbruik van elke bike.
Thangt af van waar je rijd en van het ventje dat rijd zijn rechterpolleke
Normaal, rij ik mijn rt , op zeer toeristische rijstijl onder de 5 liter.
Kom dan niet boven de 3000 toeren.
Rij gemakkelijk 500 km met een volle tank, maar tank steeds ronde de 450/480 km.
Nog NOOIT meer dan 22 liter moeten tanken.
Ik ben een bezadigd rijder, op de autostrade rij ik bv maar 110/uur, al heeft mijn rt alles tezamen misschien maar 1000 km autoroet gedaan.
Dat is wat ik normaal hier in belgenland afrij.
Toen ik vorig jaar in Frankenland doorheen de heuvels van de Morvan sjeesde, kreeg ik wel andere getallen.
Dagen dat in niet uit derde geraakt
.... was wel tof anders (alhoewel, mijn madam denkt daar anders over)
Toen reed ik met diezelfde 22 liters tanken, geen 300km...
tis dus ook een ander verhaal als je steeds boven die 3000 toeren rijd, en meer met de rode zone van je toerenteller flirt.
En wat BrunoRT zegt van "anticiperend" rijden, is volkomen correct.
Ik doe dat ook.
Al 30 jaar.
En geloof me, dat scheelt in de portemonee !
Maar das niet echt de rijstijl van ne macho he ?

PS : opgepast met dat gaatje boren : als je bike omvalt, loopt je tank leeg ! Al zien gebeuren !!!
Thangt af van waar je rijd en van het ventje dat rijd zijn rechterpolleke

Normaal, rij ik mijn rt , op zeer toeristische rijstijl onder de 5 liter.
Kom dan niet boven de 3000 toeren.
Rij gemakkelijk 500 km met een volle tank, maar tank steeds ronde de 450/480 km.
Nog NOOIT meer dan 22 liter moeten tanken.
Ik ben een bezadigd rijder, op de autostrade rij ik bv maar 110/uur, al heeft mijn rt alles tezamen misschien maar 1000 km autoroet gedaan.
Dat is wat ik normaal hier in belgenland afrij.
Toen ik vorig jaar in Frankenland doorheen de heuvels van de Morvan sjeesde, kreeg ik wel andere getallen.
Dagen dat in niet uit derde geraakt

Toen reed ik met diezelfde 22 liters tanken, geen 300km...
tis dus ook een ander verhaal als je steeds boven die 3000 toeren rijd, en meer met de rode zone van je toerenteller flirt.
En wat BrunoRT zegt van "anticiperend" rijden, is volkomen correct.
Ik doe dat ook.
Al 30 jaar.
En geloof me, dat scheelt in de portemonee !
Maar das niet echt de rijstijl van ne macho he ?

PS : opgepast met dat gaatje boren : als je bike omvalt, loopt je tank leeg ! Al zien gebeuren !!!
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !

My answer is NO !
Dan vraagt ik me serieus af hoe en waar er geboord werd.Francis schreef: PS : opgepast met dat gaatje boren : als je bike omvalt, loopt je tank leeg ! Al zien gebeuren !!!
Op mijn motor zitten 2 gaatjes, rechtover mekaar

Als de motor mocht omvallen blijft de benzine nog in de hals afgesloten door de tankdop, precies zoals op een "onbehandelde" motor.
Maar m'n pa z'n ST1300 lekt wel in horizontale stand, zonder aan de tank te prutsen.
-
- Contacteer:
Dag Sven !
Dan hoop ik oprecht dat je het beter weet dan die gast die ik drie weken geleden bij de Raf tegenkwam.
Die deed zijn bike nu juist binnen, omdat zijn tank leegliep als zijn bike omviel ...
Hij had twee gaten in zijn tanktuit geboord.
Even mee gesproken.
Laat hij toch zijn info van dit forum gehad hebben zekerst ......
Laat me even eindigen met parafraseren .... wie het schoentje past ...
Dan hoop ik oprecht dat je het beter weet dan die gast die ik drie weken geleden bij de Raf tegenkwam.
Die deed zijn bike nu juist binnen, omdat zijn tank leegliep als zijn bike omviel ...
Hij had twee gaten in zijn tanktuit geboord.
Even mee gesproken.
Laat hij toch zijn info van dit forum gehad hebben zekerst ......
Laat me even eindigen met parafraseren .... wie het schoentje past ...
Francis, r12rt
My answer is NO !

My answer is NO !