Krassen op de koffers

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Krassen op de koffers

Bericht door Synchro Bob »

Mijn hart bloedde toen ik na een val moest vaststellen dat mijn rechter BMW Touring koffer zwaar gekrast was. Structureel was de koffer nog goed, dus begon ik te zoeken naar een middel om hem op te knappen. Naar den dieler een nieuw deksel gaan bestellen is geen optie voor mij (zoals jullie wellicht al weten).

Ik heb een methode bedacht en getest om toch al serieuze krassen weg te werken, vooral op hoeken en randen.

Met grof waterproof schuurpapier (korrel 100) werkt men de krassen weg.
Niks bijzonders naar nu is het oppervlak wel grijs en glad. Niet paniekeren !
Om de korrel van het oorspronkelijk oppervlak te bekomen neem ik zwaar schuurpapier (op canvas, korrel 100) en leg het met de ruwe kant tegen de te behandelen oppervlakte. Dan klop ik ertegen met een hamertje over gans de oppervlakte. Na een tijdje veschijnt weer een korrel in het geschuurde plastic. Die is op dit ogenblik te grof, dus gaat men er lichtjes over met waterproof schuurpapier (korrel 400 of 600).
Voilà, de structuur is er weer. De oppervlakkte is nog altijd een beetje dof, maar dat werk ik af met Black Chrome (i.e. zwart voor bumpers).
Ik vrees dat die behandeling met Black Chrome regelmatig zal moeten herhaald worden, maar liever dat nog dan krassen. Misschien dat de fameuze siliconenspray hier kan helpen...
Nu ga ik nog de cilinderbeschermer, de handbeschermer en de spiegel aanpakken... Ik laat nog iets weten.

Ik heb alvast geëxperimenteerd op een oude handbeschermer met een glad oppervlak. Het is een beetje een bangelijke procedure en ik weet niet of ik ze zou durven uitproberen op mijn machine. Men schuurt de krassen uit het stuk zoals hierboven beschreven en dan gaat men met een warmtepistool op een veilige afstand over de oppervlakte. De bovenste laag smelt heel kortsstondig en bij het verharden glanst ze weer al nieuw en wordt ook weer helemaal zwart. Het doseren is hier wel moeilijk. Bij te veel warmte gaat het plastic koken en/of vervormen...
Hierover laat ik ook nog iets weten.

Groet,

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Succes, Bob!!!
L&I
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 dec 2004, 09:15
Contacteer:

Bericht door L&I »

Hoi Bob,

Dit kan ook anders opgelost worden,
En met garantie, een goed resultaat.
Kijk maar eens op http://www.ls-smartrepair.be
:wink:
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Bob, uit ervaring :oops: weet ik dat siliconenspray efficiënter is dan Black Chrome. Het zwarte plastic blinkt terug, zonder vettig te worden. Met siliconenspray krijg je alle zwarte plastic onderdelen op je motor glanzend nieuw.

mvg
Hans
Afbeelding
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

LS schreef:Hoi Bob,

Dit kan ook anders opgelost worden,
En met garantie, een goed resultaat.
Kijk maar eens op http://www.ls-smartrepair.be
:wink:
Leuke site, maar ze geven geen tips...
Helemaal geschikt voor de do-it-by-someone-else !

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Jan Hill
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mar 2005, 21:57
Locatie: Tolbert Noord Nederland

Bericht door Jan Hill »

Leuke tip van het schuurpapier.
Siliconenspray vind ik aperte rotzooi. Moest verboden worden.
Heb je wel eens iets moeten schilderen of spuiten waar ooit siliconen op zaten, of zelfs maar in de buurt waren? Probeer het maar eens.
Jan Hill
Blije heropstapper.
Plaats reactie