Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door MOTOBLOG »

Sinds kort werd tijdens het opstarten van Bobcat voor MAC OSX door het programma voorgesteld om een update uit te voeren. Met veel spanning werd de DMG file geïnstalleerd en kon achteraf zowel BOBCAT als de CONVERSIETOOL vervangen worden door een nieuwere versie. Het betreft de BETA versie 2.003

Er zijn tal van belangrijke veranderingen doorgevoerd en wat waren we blij dat we deze versie eens aan de tand kunnen voelen.

Changes made from version 2.0.0.2 to 2.0.0.3:

Added route dialog to allow add, move, and delete of via points in a route and to view the driving directions, notes and link for the route.
Added progress dialog while calculating route.
Added ability to find near the selected waypoint
Send phone number in waypoints to Bluetooth capable units.
Improved performance of drawing waypoints
Select All now works when map has focus.
Routes are now selected on creation.
Draw buoys and marine dangers correctly
Find address results are now sorted by relevance and then distance.
Improved find address algorithm
POI details are now shown on the map when moused over.
Fixed issue where drag and drop didn't work in Tiger
Fixed issue where undo didn't update Bobcat properly when editing MyCollection
Fixed issue where selection in find results was lost.
Fixed issue where case sensitive file systems couldn't find maps.
Fixed issue where changing tools in the menu didn't update the toolbar.
Fixed issue where tracks were occasionally drawn using the wrong color.
Fixed track point selection in the track properties dialog.
Fixed track point statistics to have leg time and speed on the first point.


Er zijn nog een paar bugs en het blijft tenslotte een BETA-versie.

Known issues:
Possible crash while using the Track Properties dialog.
Bobcat will not run from inside mounted volumes and .dmgs.
Undo while using Route tool may result in 2 undos.


Toch is er erg veel veranderd en kon ik eindelijk de route-eigenschappen aanpassen, worden routes nu mooi herberekend en meer nog, de herberekende routes wijzigen van kleur, handig. Importeren van GDB3 files gaat goed, en eveneens handig, elke nieuwe import krijgt een eigen mapstructuur zodat je makkelijk een overzicht houdt van de toegevoegde items.

Waypoints benoemen, verplaatsen, gebruiken voor een route, alles is voorzien. Ook het veranderen van tracks en er overheengaan met een nieuwe route kan nu prima.

Tijdens het maken van een route kan je nu ook eindelijk stappen terugkeren om je route aan te passen en meer nog, je kan in een actieve route waypoints verplaatsen of toevoegen om de route te wijzigen. Alles wordt instant herberekend. Een nieuw scherm toont je ook (met knappe symbolen) de tussenpunten en de navigatieboodschappen. Het ziet er goed uit.

Ook handig is de mogelijkheid om alles (routes, waypoints, favorits) te exporteren naar een SD-kaartje. Als er eentje in de lezer zit, dan weet Bobcat dit en dus kan je gemaakte spulletjes meteen exporteren. Op de SD-kaart wordt een directory /GARMIN/GPX/ aangemaakt zodat een ZUMO bijvoorbeeld meteen weet dat er nieuwe GPX bestanden te importeren zijn (met routes, waypoints en favorits). Zo kan je heel snel werken zonder dat je steeds de ZUMO aan de MAC moet koppelen. Goed gezien van Garmin.

En ik bemerkte vorige keer al op dat het converteren van een basemap naar de Apple MAC omgeving vlot verliep. Er wordt een bestand aangemaakt vanuit Mapsource met de unlock codes erin, zodat Bobcat bij import het kaartmateriaal herkent en goedkeurt. Ik heb de versie 9 van City navigator NT geconverteerd en kan nu zowel in een Windows als in een MacOSX omgeving werken met mijn kaartmateriaal.

Desondanks dat het nog steeds maar een BETA-versie is, krijgt het BOBCAT project stilaan vorm. Toegegeven, het crasht heel af en toe nog wel een keer, dus regelmatig je werk bewaren is de boodschap. Ook bij het verwijderen van grote routes, neemt Bobcat nog even de tijd, dat zou sneller kunnen. Denkelijk omdat alles reeds klaar wordt gemaakt in het werkgeheugen en dus niet zomaar met één klik kan worden verwijderd. Maar ik kan nu toch stellen dat het mogelijk is echt aan de slag te gaan met de MAC versie van Mapsource en daar zaten heel wat mensen op te wachten. Het programma zal denkelijk nog voor de zomer zijn eerste release kennen, verwacht ik.

Ik heb enkele screenshots samengebracht en in een mapje gestoken om te nieuwigheden te visualiseren. Sorry voor de lange post, maar zo krijg je wel een idee van de nieuwe mogelijkheden. Ze staan wel door elkaar maar de beelden geven een perfect idee van de recente mogelijkheden en wijzigingen.

TRACKLOG DATA:

Afbeelding

ROUTE EIGENSCHAPPEN - WAYPOINTS:

Afbeelding

ROUTE EIGENSCHAPPEN - DIRECTIONS:

Afbeelding

HEREBEREKENDE ROUTE - Groen i.p.v. blauw:

Afbeelding

INZOOMEN op WAYPOINT:

Afbeelding

ZOEKEN OP HOTELS:

Afbeelding

ZOEKEN OP POI's in een stad:

Afbeelding

SNEL EEN ROUTE MAKEN in een paar klikken (directions):

Afbeelding

SNEL EEN ROUTE MAKEN in een paar klikken (waypoints):

Afbeelding

EEN WAYPOINT OP DE ROUTE SELECTEREN:

Afbeelding

EN DAT WAYPOINT VERPLAATSEN:

Afbeelding

Afbeelding

EN DE ROUTE WORDT HERBEREKEND:

Afbeelding

EEN ROUTE OVER EEN BESTAANDE TRACK UITZETTEN:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EN WIJZIGEN:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

WAYPOINTS AANMAKEN:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ROUTES BEREKENEN:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MOTOBLOG op 23 mar 2008, 10:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Steffz1
Berichten: 460
Lid geworden op: 17 nov 2005, 13:08
Locatie: Oep Den berg

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door Steffz1 »

Mooie uiteenzetting => ge rijdt hier zowaar met die route in scherpenheuvel door mijnen hof ;-)

mvg

Stef
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door p@rick »

Ziet er inderdaad al wat beter uit dan in't begin. 'k Ga er toch eens werk van moeten maken om dit allemaal eens om mijn iMac te zetten.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door MOTOBLOG »

Het kaartmateriaal is meer 'google maps alike' en zeker leuker om mee te werken dan in de windows versie. Ook het berekenen lijkt wat sneller te gaan dan onder windows. Het programma start eveneens snel op zoals de windows tegenhanger. Ik ben er al aardig mee aan de slag gegaan, en heb gisteren bij wijze van test voor enkele vrienden een trip uitgezet van Bilzen naar het Zwarte Woud en terug + twee toerritten ter plekke. Het origineel werd gemaakt in Onroute 2008 en daarvan heb ik de tracks geëxporteerd naar een GPX file die ik dan weer inlas in Bobcat. Ik heb dan de tracks als 'plattegrond' gebruikt om er routes over uit te zetten, werkte uiterst goed. De 4 routes zijn achteraf even naar de ZUMO gebracht (via de SD-card) en leken prima afgestemd op het origineel in Bobcat. In de Mapsource versie was er één route die 1 kilometer afweek, maar dat bleek omdat in Bobcat je de keuze kan maken tussen 'snelwegen' - 'scenic routes' en 'geen voorkeur'. Dat laatste bracht soelaas en toen was alles hetzelfde. Bobcat is prettig om mee te werken, zoveel is zeker. En alvast meer duidelijk wat het kaartmateriaal betreft.
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door Dany »

Wat aan het experimenteren geslagen...
En ja ik begin Bobcat meer en meer aan mijn hart te sluiten. MAar wat ik nog niet gevonden heb.... 2 vraagjes...

1) Ik heb een route aangemaakt met de routetool. Dan krijg ik uiteraard een reeks "viapoints' (geen waypoints). Een waypoint kun je gemakkellijk toevoegen aan de route met gewoon drag and drop vanuit de toolbar. Maar dan herberekent Bobcat helemaal niks bij mij. Waarom plaats ik een "waypoint" bij? Stel dat ik ergens een route maak maar op een 300 m. naast de route staat een monument of ligt een uitkijkpunt die ik echt wel wil bezoeken. Eenmaal de route dus gemaakt trekt Bobcat zich blijkbaar niks meer aan van eventuele waypoints die je nadien toevoegt.

2) Hoe kan je een "viapoint" toevoegen of lukt dit nog niet? (In Mapsource kun je gemakkelijk een bestaande route uitbreiden door een viapoint toe te voegen)

de groeten, Dany
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door MOTOBLOG »

Dany, dit kan maar drag & drop werkt enkel vanuit het tekstmenu en niet met de icoontjes op de kaart. Ik geef een voorbeeld (zie foto).
Ik heb een bestaande route (rondrit zwarte woud). Nu wens ik ergens langs de route een fotomuseum te bezoeken. Dus :

1) ik maak met de WAYPOINT tool een nieuw waypoint aan dat ik een handige naam en icoon geef (in mijn voorbeeld cameraatje).
2) ik selecteer de route in het menu LINKS van de kaart en roep de eigenschappen op (extra venster met de VIA POINTS).
3) ik loop doorheen de VIA POINTS tot op het punt waar ik het WAYPOINT wil inlassen.
4) ik neem de SELECTION tool en ga dan LINKS op het WAYPOINT staan (blauw vlaggetje met tekst in de lijst).
5) ik sleep het WAYPOINT in de lijst met VIA POINTS waar ik de stop wil inlassen.
6) de route wordt herberekend en het WAYPOINT wordt opgenomen. Aan te raden is achteraf nogmaals te herberekenen.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.

Afbeelding

Wat ik verder nog wil meegeven, ik bemerk dat wanneer "MY COLLECTION" (de verzameling van al je routes, mappen, waypoints en tracks) alsmaar groter wordt, het programma erg traag wordt, want ALLES wordt op voorhand in het geheugen geladen. Het is dus raadzaam MY COLLLECTIONS niet onachtzaam te vullen met oudere spullen maar enkel actief te houden waar je echt mee bezig bent en de rest op te slaan of te exporteren. In tegenstelling tot Mapsource, behoudt Bobcat alle data en maakt die ook bruikbaar als een soort archief, maar het geheugen wordt wel gevuld en ook de snelheid van Bobcat wordt beïnvloed door de toename van data.

Heb ondertussen ook V10 van City Navigator NT (oftewel versie 2008) omgezet van Windows naar Mac en die kaart wordt eveneens ondersteund zoals in Mapsource.
Moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat inmiddels tijdens het maken van enkele routes het programma toch een keer of 3 er de brui aan gaf maar dat wel alle data die ik ondertussen had ingevoerd in MY COLLECTIONS zaten. Eénmaal bleef Bobcat hangen bij importeren van een relatief grote 'CURRENT.GPX' file uit mijn Zumo (meer dan 4 MB).
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door Dany »

Hallo pvdk,

thx voor de prachtige uitleg. Ik ga dit zeker uitproberen. Ik werk wel nog wel met de V9 van City Navigator, maar het princiepe zal sowieso toch hetzelfde zijn. Ja en af en toe vliegt Bobcat er onverwachts uit. Dit is een Beta versie met wie zouden ze bij Garmin rekening houden om de "bugs" eruit te kieperen.
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door Dany »

Nog een vraagske waar ik momenteel niks voor heb gevonden...

Dat Bobcat soms nog uitvalt nemen we graag bij deze Beta-versie. (bij mij gebeurt dit telkens ik de "undo" functie gebruik). Maar als je dit voorhebt tijdens het maken van een nieuwe route kom ik tot de constatatie dat Bobcat het reeds gemaakte deel als afgesloten beschouwt en dat je dus vanaf het moment dat je na heropstart het routetool selecteert je automatisch aan een nieuwe route begint.

1)Bestaat er een korte manier om toch de reeds gemaakte route verder uit te tekenen? (Je zou een reeks waypoints kunnen bijvoegen en deze in de juiste volgorde aan de route toevoegen, maar dit vind ik nogal omslachtig als je bvb. een 200 km. route wilt toevoegen)

2) Wat heb ik nu gedaan? Gewoon dus maar een tweede deel route aangemaakt. Die slaat bobcat op in dezelfde map, maar... Hoe kan je nu deze 2 delen aan elkaar smelten tot 1 geheel.
Ik heb geprobeerd om de via punten van het ene deel naar het andere te copiëren maar dit lukt me dus niet.

Weet iemand raad? Pvdk misschien :grin:
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door MOTOBLOG »

Neen Dany, hierop nog geen passend antwoord. Ik bemerk dat indien het programma er de brui aan geeft, ik meestal de route niet kwijt ben maar (zoals je aangeeft) wanneer dit gebeurt tijdens het verwijderen van een punt (undo) dat het risico bestaat dat de route als 'afgesloten' beschouwd wordt. Er bestaat in de beta blijkbaar nog geen maniet om de route te vergroten of twee of meerdere aan elkaar te plakken.

De veiligste manier (undo) is het kaartvak verlaten (tijdens werken met routetool) en in de lijst met viapoints daar het laatste aan te klikken (selectie) en dan de delete toetst te gebruiken. Daarna klik je gewoon terug op de kaart en kan je normaal gezien verder route plannen. Zo lukt het bij mij. Maar inderdaad, heel soms lijkt het daar net nog te onstabiel ...
RonvGS
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 nov 2005, 11:27
Locatie: Tholen NL

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door RonvGS »

Ook vanuit Nederland bedankt voor uw uitleg.
Ik snapte dat van de route aanpassen ook niet maar nu begint te komen.

Ik ga me er meer in verdiepen.
R1200GS
webcommerce
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 mar 2008, 16:27

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door webcommerce »

Heb deze versie ook geïnstalleerd. Lijkt goed te werken op het eerste zicht maar bv de "find" functie doet het pakket telkens vastlopen.
Nog iemand die dergelijke problemen heeft?

Voor de Mac-collega's, ik heb 5 jaar bij Apple gewerkt en jaren consulting gedaan in de Apple wereld. Als ik ergens mee kan helpen graag.
Wulf
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 nov 2004, 19:06
Woonplaats: Knokke Heist
Locatie: Wets Vlaanderen

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door Wulf »

webcommerce schreef:Heb deze versie ook geïnstalleerd. Lijkt goed te werken op het eerste zicht maar bv de "find" functie doet het pakket telkens vastlopen.
Nog iemand die dergelijke problemen heeft?

Voor de Mac-collega's, ik heb 5 jaar bij Apple gewerkt en jaren consulting gedaan in de Apple wereld. Als ik ergens mee kan helpen graag.
Ik heb het zelfde probleem, als ik op find druk sluit bobcat af.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Bobcat beta versie 2.003 - het gaat de goede weg op

Bericht door MOTOBLOG »

Ik kan wel degelijk zoekopdrachten geven, werkt iets anders dan in Mapsource. Je kiest eigenlijk 'iets' gerelateerd aan de plaats op de kaart of op specifiek adres maar daar blijf ik soms op m'n honger zitten omdat het adres compleet moet zijn, deels lukt moeilijk ?
Plaats reactie