Voorstel motorrijders op busstroken goedgekeurd in de Kamer
Moderator: GVN
Voorstel motorrijders op busstroken goedgekeurd in de Kamer
De Kamercommissie Infrastructuur heeft het voorstel goedgekeurd om motorrijders gebruik te laten maken van de busstroken.
Het voorstel geldt niet voor bromfietsen, alleen voor motoren.
Voor motorrijders geldt de beperking dat ze geen inhaalmanoeuvres mogen uitvoeren.
Het voorstel geldt niet voor bromfietsen, alleen voor motoren.
Voor motorrijders geldt de beperking dat ze geen inhaalmanoeuvres mogen uitvoeren.
Re: Voorstel motorrijders op busstroken goedgekeurd in de Kamer
Laten nog even het onderscheid maken tussen de Kamer en de Kamercommissie. De Miva gaat moord en brand schreeuwen. Zoveel geld uitgegeven om de voornaamste verkeerswegen voor 75% in te palmen en nu die moto's tussen hun bussen en trams? Als je geen bus mag voorbijsteken die alle 100 m een halte hebben, is het leuke er vlug af.
oberon
Maar op de autobaan kunt ge nu als de boel opblokt, op de busstrook rijden, wel met beperkt snelheid.
En het heeft alleen nut als er stilstaand verkeer is.
Maar het is toch veel veiliger dan tussen de file te laveren
Ik heb er een positief gevoel van.
Norman
Maar op de autobaan kunt ge nu als de boel opblokt, op de busstrook rijden, wel met beperkt snelheid.
En het heeft alleen nut als er stilstaand verkeer is.
Maar het is toch veel veiliger dan tussen de file te laveren
Ik heb er een positief gevoel van.
Norman
Een goede beslissing neem je door ervaring.
Jammer genoeg komt ervaring meestal door verkeerde beslissingen.
Jammer genoeg komt ervaring meestal door verkeerde beslissingen.
'k heb toch één bedenking. Die busstroken liggen soms ook in eenrichtingsstraten, waar enkel de bus op de busstrook in de andere richting mag rijden.
Lijkt me niet gezond om als motorrijder het zelfde te doen...
Lijkt me niet gezond om als motorrijder het zelfde te doen...
MIVA bestaat jaren niet meer én er is wel een verschil tussen een tram-busbaan en een bijzonder overrijdbare bedding.oberon schreef:Laten nog even het onderscheid maken tussen de Kamer en de Kamercommissie. De Miva gaat moord en brand schreeuwen. Zoveel geld uitgegeven om de voornaamste verkeerswegen voor 75% in te palmen en nu die moto's tussen hun bussen en trams? Als je geen bus mag voorbijsteken die alle 100 m een halte hebben, is het leuke er vlug af.
Op die laatste zal je zeker met je moto moeten afblijven.
Ik vermoed dat het enkel gaat over de busbanen en meer bepaald die op de snelwegen en daar heb je natuurlijk ook geen last van haltes.

-
Enorm slecht wetsvoorstel.den Bullet schreef:Tekst van het wetsvoorstel
Ik zou er niks op tegen hebben dat motorrijders over de busstroken mogen rijden op de snelwegen aan de max. toegelaten snelheid van 50km/h, zoals de overige voertuigen die van deze strook mogen gebruik maken. Maar laat ze ajb van de bijzonder overrijdbare beddingen houden want:
- in de steden als Antwerpen rijden hierover trams en tramsporen zijn zeker niet motorvriendelijk
- bijzonder overrijdbare beddingen liggen steeds iets hoger dan de rest van het wegdek wat moeilijkheden kan geven bij op-en afrijden
- deze beddingen worden gebruikt als snelle verbindingsweg van het openbaar vervoer en zijn eigenlijk niet bedoeld om van op deze beddingen zijstraten in te rijden, wat weer een gevaar zou betekenen en ergenis bij tram-en busbestuurders wanneer ze achter een stilstaande motorrijder staan die rechtsaf wilt slaan maar niet wordt doorgelaten door de automobilsten op de daarnaast gelegen rijstrook
- wanneer motorrijders op een traject van enkele kilometers tig keer moeten stoppen om te wachten aan een halte gaan er sowieso situaties komen waarbij de motorrijder gaat voorbijsteken of de bedding gaat verlaten om via de rijstrook het stilstaande voertuig voorbij te steken.
- uit ervaring weet ik dat een bijzonder overrijdbare bedding gevaarlijk is en een vals gevoel van veiligheid geeft.
(bij de tramexploitatie in Antwerpen gebeuren de zwaarste aanrijding op zo'n bedding.
Op de snelweg zou ik er gebruik van maken wanneer het verkeer stilstaat maar anders zal je mij daar nooit zien rijden.

Voor een spoorvoertuig moet je STEEDS plaats maken ongeacht de situatie. Dit geldt voor ALLE andere weggebruikers uitgezonderd de hulpdiensten indien blauw licht. Maw, je moet dus als motorrijder als je die strook gaat gebruiken, je ervan gewissen dat je een tramvoertuig niet hindert. Ik vrees eveneens voor verwarring.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
-
- Contacteer:
Dat is net het probleem: de "busstrook" op de E313 Hasselt-Antwerpen is geen busstrook maar een bijzonder overrijdbare bedding...Frank K schreef:er is wel een verschil tussen een tram-busbaan en een bijzonder overrijdbare bedding.
Op die laatste zal je zeker met je moto moeten afblijven.
Ik vermoed dat het enkel gaat over de busbanen en meer bepaald die op de snelwegen en daar heb je natuurlijk ook geen last van haltes.
En 't gaat nog veel plezanter worden ....
Ben deze avond bij wijze van proef eens op zo'n busstrook gaan rijden die centraal tussen de beide rijvakken is gelegen .
(Voor de streekgerechten alhier : komende van Aalst rijdende richting Asse , tusssen de "Wijndruif" en de stoplichten centrum Asse).
Ben daar nog maar net af en van de andere kant schiet er plotseling een bus datzelfde rijvak op in tegengestelde richting
... ?
Probleem 1 : De tekst BUS stond slechts in 1 richting leesbaar aangegeven op de grond en dus wel degelijk in de rijrichting welke ik op dat moment volgde .
Er is dus geen hond ( of kat ?) die er van uit gaat dat er op deze rijstrook ook verkeer vanuit de ander richting kan aankomen.
Probleem 2 : Zijn die buschauffeurs reeds allen ingelicht over deze wijziging ? Aan de snelheid waarmee deze bus kwam aangestormd te oordelen vrees ik van niet of ...
... again ?
Probleem 3 : Als je effectief zo'n tegenligger als bus op die rijstrook tegen het lijf loopt en je dient in te voegen in het rijvak naast je ben je mijns inziens een (inhaal-) maneuver aan het uitvoeren ten overstaan van de verkeersdeelnemers welke zich op de rijstrook bevnden waar je wenst in te voegen en trek je aan het korste eind indien je op dat moment bij een ongeval betrokken bent .
Mijn conclusie ; Busstrook afschaffen , iedereen heeft dan wat meer plaats en wij zullen er ons wel doorspartelen naar aloude traditie .
My 2 cents.
Ben deze avond bij wijze van proef eens op zo'n busstrook gaan rijden die centraal tussen de beide rijvakken is gelegen .
(Voor de streekgerechten alhier : komende van Aalst rijdende richting Asse , tusssen de "Wijndruif" en de stoplichten centrum Asse).
Ben daar nog maar net af en van de andere kant schiet er plotseling een bus datzelfde rijvak op in tegengestelde richting

Probleem 1 : De tekst BUS stond slechts in 1 richting leesbaar aangegeven op de grond en dus wel degelijk in de rijrichting welke ik op dat moment volgde .
Er is dus geen hond ( of kat ?) die er van uit gaat dat er op deze rijstrook ook verkeer vanuit de ander richting kan aankomen.
Probleem 2 : Zijn die buschauffeurs reeds allen ingelicht over deze wijziging ? Aan de snelheid waarmee deze bus kwam aangestormd te oordelen vrees ik van niet of ...

Probleem 3 : Als je effectief zo'n tegenligger als bus op die rijstrook tegen het lijf loopt en je dient in te voegen in het rijvak naast je ben je mijns inziens een (inhaal-) maneuver aan het uitvoeren ten overstaan van de verkeersdeelnemers welke zich op de rijstrook bevnden waar je wenst in te voegen en trek je aan het korste eind indien je op dat moment bij een ongeval betrokken bent .
Mijn conclusie ; Busstrook afschaffen , iedereen heeft dan wat meer plaats en wij zullen er ons wel doorspartelen naar aloude traditie .

My 2 cents.
Ter info: de bijzonder overrijdbare beddingen zijn mee opgenomen in het voorstel. Maar er moet een bordje bijkomen "motorfietsen". De Lijn zou het dus toch kunnen gedaan krijgen dat zo'n bordjes er niet komen of niet overal komen.
Tof ! Nog een bord erbij !oberon schreef:Ter info: de bijzonder overrijdbare beddingen zijn mee opgenomen in het voorstel. Maar er moet een bordje bijkomen "motorfietsen". De Lijn zou het dus toch kunnen gedaan krijgen dat zo'n bordjes er niet komen of niet overal komen.
is er al iemand bij die mannen op het gedacht gekomen dat er hier ook heel wat buitenlanders rondtoeren ?
Een Engelsman of Duitser zal ook moeten weten wat men van hem op dat moment verwacht .
als het om een wetsvoorstel gaat,adjuvo schreef:En 't gaat nog veel plezanter worden ....
Ben daar nog maar net af en van de andere kant schiet er plotseling een bus datzelfde rijvak op in tegengestelde richting... ?
Probleem 2 : Zijn die buschauffeurs reeds allen ingelicht over deze wijziging ? Aan de snelheid waarmee deze bus kwam aangestormd te oordelen vrees ik van niet of ...... again ?
Mijn conclusie ; Busstrook afschaffen , iedereen heeft dan wat meer plaats en wij zullen er ons wel doorspartelen naar aloude traditie .![]()
My 2 cents.
dan is het nog geen wet !
en blijft de wettelijke toestand van heden
en mag je dus niet op zo'n busstrook !
CU
GSeorgie
GSeorgie, bedankt voor de toelichting , maar lees eens hoe het gisteren in de pers is verschenen :GSeorgie schreef:als het om een wetsvoorstel gaat,adjuvo schreef:En 't gaat nog veel plezanter worden ....
Ben daar nog maar net af en van de andere kant schiet er plotseling een bus datzelfde rijvak op in tegengestelde richting... ?
Probleem 2 : Zijn die buschauffeurs reeds allen ingelicht over deze wijziging ? Aan de snelheid waarmee deze bus kwam aangestormd te oordelen vrees ik van niet of ...... again ?
Mijn conclusie ; Busstrook afschaffen , iedereen heeft dan wat meer plaats en wij zullen er ons wel doorspartelen naar aloude traditie .![]()
My 2 cents.
dan is het nog geen wet !
en blijft de wettelijke toestand van heden
en mag je dus niet op zo'n busstrook !
CU
GSeorgie
"HLN: België - Voorstel om motorfietsen toe te laten op busbaan goedgekeurd "
Het blijkt inderdaad maar om de goedkeuring van het wetsvoorstel te gaan en niet om de bekrachtiging van de wet .
Ge gaat mij daar in ieder geval niet meer zien , zoveel is zeker .
Laatst gewijzigd door adjuvo op 09 mei 2008, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Jij gelooft dus alles wat in de gazet staat??adjuvo schreef:GSeorgie, bedankt voor de toelichting , maar lees eens hoe het gisteren in de pers is verschenen :

Alleen als het mij goed uitkomtxantingo schreef:Jij gelooft dus alles wat in de gazet staat??adjuvo schreef:GSeorgie, bedankt voor de toelichting , maar lees eens hoe het gisteren in de pers is verschenen :

Het artikel geeft blijkbaar enkel aan dat het wetsvoorstel is goedgekeurd , maar die wet is inmiddels nog niet bekrachtigd.
Het zal nog lang duren voor ik nog eens een krant koop ....