! Press ! Succes voor Joël Smets op de A4DE

Hier vind je alle persberichten terug. Deze handelen over BMW algemeen of BMW Motorrad

Moderator: GVN

JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

! Press ! Succes voor Joël Smets op de A4DE

Bericht door JüRgen »

Succes voor Joël Smets op de A4DE

Afbeelding

Vijfvoudig Wereldkampioen motocross en BMW-piloot Joël Smets nam afgelopen weekend deel aan de Australian Four-Day Enduro (A4DE) en eindigde als zesde op zijn G 450 X, die binnenkort in de showroom zal staan.

De moto, die speciaal naar Australië was overgevlogen zodat Joël zou kunnen deelnemen aan de zware A4DE, was in werkelijkheid een pre-productie model, dat enkel uitgerust was met een race-uitlaat. Het mooie resultaat, na een harde strijd tegen toppiloten op fabrieksmoto’s, was een bevestiging van Joël’s talent dat van de nieuwe BMW G 450 X.

Voor Joël was het de eerste wedstrijd in 18 maanden met slechts twee demonstraties in de laatste vijf maanden om zijn lichaam in conditie te brengen voor de race van 1.000 km.

Dankzij meer dan 20 jaar ervaring op het hoogste niveau, maar ook door zijn uitzonderlijke natuurtalent, was Joël in staat een gelijkmatig tempo aan te houden, en zeer goed te eindigen door een vernietigende aanval op de laatste dag van het X-Moto evenement, waar hij als tweede over de finish kwam – op minder dan één seconde afstand van de winnaar. Een zichtbaar tevreden Joël werd, na het uitvoeren van een ‘wheelie’ aan het einde van de laatste rit, met veel gejuich onthaald door een enthousiaste menigte.

Tijdens de vier dagen van dit bekende enduro evenement, leggen de piloten rond 1.000km af binnen 30 uur, in zware off-road omstandigheden en waar de concurrentie constant op de loer ligt. De editie 2008 was de 30ste A4DE, en de sfeer onder de duizenden toeschouwers was elektriserend. Velen onder hen hadden een verre reis achter de boeg en kwamen uit alle hoeken van Australië om de legendarische Joël Smets op zijn BMW in actie te kunnen zien.

De Australische BMW Motorrad Marketing Manager, Miles Davis, was tevreden met het resultaat van Joël: “We zijn in de wolken over het feit dat Joël veel plezier beleefd heeft en zo sterk geëindigd is. Hij reed op een standaard uitgeruste moto tegen de beste piloten uit Australië die allen op een fabrieksmoto reden. Dus om dan uiteindelijk binnen de top tien te eindigen, en een 6e plaats in het algemene klassement te behalen, is echt een fantastische prestatie.

“Vele moto’s vielen op de 1e, 2e en 3e dag uit als gevolg van mechanische defecten veroorzaakt door stof. De plaats en het design van de airbox bij de BMW zorgen ervoor dat er maar zeer weinig stof in de airbox komt – als gevolg moest er bij ons maar één filter per dag vervangen worden in vergelijking tot soms drie bij de andere piloten. Joël’s inspanningen hebben aangetoond dat de nieuwe BMW G 450 X een zeer goede moto is zelfs in de meest veeleisende omstandigheden tijdens een competitie. De moto heeft gedurende het hele evenement niet gefaald en was nog compleet onbeschadigd na vier dagen competitie – een erkenning van de kwaliteit van de machine alsook het professionalisme van Joël.

“De Final Moto-X was ongelooflijk. Ondanks de zeer stoffige omstandigheden heeft hij zich perfect aangepast: door verschillende lijnen te nemen in de bochten kon hij uit het stof blijven en als gevolg beter zien waar hij naartoe moest en dus welke lijn hij moest volgen,” zei Miles.

Joël was al even enthousiast over de wedstrijd alsook over de prestaties van zijn moto: “Er waren enkele speciale testen die echt de voordelen aantoonden van BMW’s unieke swingarm en het design van de achterophanging. Op een snel en hobbelig parcours is de moto zo stabiel, dat ik ervan schrok hoe snel ik ging en met welk gemak,” zei de sympathieke Belgische piloot.

“Ik werd in de verleiding gebracht om nog sneller te gaan maar het was mijn taak om de wedstrijd uit te rijden en ik had nog niet op een productiemodel gereden, dus moest ik mijn enthousiasme onderdrukken! We zijn al van plan om volgend jaar terug te komen,” zei hij.

De 2009 A4DE editie zal plaatsvinden in Orange, op het platteland van New South Wales.

Afbeelding
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie