Ervaringen met hoge kilometerstanden F-650

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Vossen
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2007, 23:10

Ervaringen met hoge kilometerstanden F-650

Bericht door Vossen »

Mijn F650 Funduro (1998) heeft inmiddels 118000 km onder de zwoegende een-cilinder zitten. Naast normaal onderhoud en vervanging van de slijtagedelen (banden, kettingen etc.) geen problemen. Alleen denk ik dat de achterdemper wat sneller inzakt, zeker met een duo-passagier.

Ik vraag mij af in hoeverre het Rotax blok een keer vermoeid kan raken. Iemand ervaringen met veel hogere km-standen?
Vossen
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2007, 23:10

Bericht door Vossen »

Sorry, beste F rijder en rijdsters, ik had me even moeten introduceren. Ik ben nieuw op dit forum en kwam per toeval bij het forum van jullie club terecht. De gemoedelijke sfeer en nuttige info hebben mij doen registreren.

Ik rij de F-650 sinds 1998 als straatfiets, inclusief de hele kofferset en ben al jaren aan het rondbazuinen dat ik een 1150 GS ga kopen. Wel al vaak op proefgereden. Ja, op de snelweg is het geweldig, maar voor het lokale verkeer en de landweggetjes waar ik veel op rij blijft de Funduro geweldig.

En raak je raakt gehecht aan zo´n ´bokkig´ machien, die je het meeste plezier geeft tussen de 3300 en 6000 toertjes.
ErikD
Berichten: 172
Lid geworden op: 06 aug 2006, 20:55
Locatie: VL. Brabant

Bericht door ErikD »

hey Vossen,

Mijn F650 is van '96 en heeft 73000km achter de bougies steken. Hij is dus nog niet zo bejaard als jouw fiets. Ik heb de dichtingsringen die de olie in de voorvorken houden moeten vervangen alsook de oliedruk sensor. Daarbuiten niets abnormaals te melden behalve normale slijtage. Momenteel wordt er niet veel mee gereden wegens aankoop van een 1150GS een jaartje geleden. Zoals je zegt is het gooi en smijt gehalte van de F650 beduidend hoger. Maar voor de lange afstanden en autosnelweg, is de GS dan weer stukken beter. T'hangt er vanaf wat je zoekt.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ik denk dat het blok nogal onverwoestbaar is. Die van ons is een ex-rijschool exemplaar en had dik 50k (rijschoolkilometers !) achter der rug toen ik hem kocht.
Vanzelfsprekend het blok eens opengevezen om te kijken hoe het zat met slijtage : niks verkeerds mee. Zelfs de koppeling leunde nog tegen de produktiespecs aan.
Blokjes worden zelfs gebruikt in vliegtuigjes, dat zegt toch ook iets qua betrouwbaarheid.

Tot nu toe nog nooit gehoord van een F blok dat grandioos kapotgedraaid is of zoveel olie verbruikte dat het moest gereviseerd worden.
Nil volentibus arduum
Vossen
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2007, 23:10

Bericht door Vossen »

Beste Raketman,

Je restauratie van de F 650 op je site bekeken. Erg mooi en vooral leerzaam. Mijn complimenten! Ik denk ook dat de demper nog goed is, maar dat de lineaire veer aan pensioen toe is. Ik ben ook nog erg aan het twijfelen over de wielen. Vooral achter is wat aangevreten, maar niet zo zwaar als bij jouw projekt. Het natuurlijk puur estetisch, maar als ik jouw site bekijk gaan de handjes jeuken. Het blok is op een paar kleine plekjes na nog zeer netjes en droog.
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: Ervaringen met hoge kilometerstanden F-650

Bericht door oberon »

Mijn f650 gs van 2002 heeft nu een 120 k km en alleen normale sleet. Dichtingen voorvorken op 110.000 km.
Plaats reactie