Carter ontluchting.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Carter ontluchting.

Bericht door cdraaisma »

Hallo.

Wie kan mij vertellen hoe of de carter ontluching van de R1150Rt Twin Spark BJ 2003 precies werkt?

Kees.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Carter ontluchting.

Bericht door Iron Gonzo »

de karterdampen worden aangezogen en gaan mee de verbrandingskamer in
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Carter ontluchting.

Bericht door Wiedewa »

Correct Iron Gonzo :grin:
De dampen die onstaan door het minimaal lekken van de zuigerveren.
Het heet worden van de olie, klepsteelrubbers die doorlaten is ook minimaal.
Bij elkaar komt er wel wat damp vrij.
Vandaar dat ze de carterventilatie aangesloten hebben op de inlaat van de filter.
Hierdoor worden die dampen afgevoerd richting het motorblok.
Zou die niet zijn, kan je wel eens in de damp komen te staan bij verkeerslichten.
Meestal zijn die dampen maar minimaal en kunnen de cylinders deze makkelijk afvoeren.

mvg
MG Breva 850
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: Carter ontluchting.

Bericht door cdraaisma »

Hallo
Dat begrijp ik allemaal wel,volgens mij gaat dat via een boring achter in de krukas en hoe deze constructie eruit ziet zou ik graag weten?Is deze ontluchting ook getimt?

Kees.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Carter ontluchting.

Bericht door Iron Gonzo »

op ontluchting staat geen timing
tis te zeggen de dampen worden natuurlijk weggezogen door en tijdens de inlaatslag van de zuiger.
tevens zit er op de uitgang karterontluchting van het motorblok een drukklepje.
dit regelt de druk in het motorblok
vanaf een bepaalde druk gaat dit klepje open en gaat het teveel aan gassen weg
zodoende heb je een constante karterdruk.

waarom worden de danmpen aangezogen en is het geen open karter ontluchting
het MILIEU
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: Carter ontluchting.

Bericht door cdraaisma »

Hallo

Ik heb het antwoordt zelfs gevonden.De achterste krukwang is radiaal een gat in geboort,zodat de damp en meegevoerde olie daar naar binnen kunnen.Omdat dit tegen de middelpunt vliegendekracht moet wordt de olie daar al gescheiden en gaat de damp alleen naar binnen.Dan gaat de damp via axiaal geboorde kruktap en komt tussen de 2 krukas keerringen en radiale boring weer naar buiten.En via het motorblok naar buiten,boven op het blok zit een dom en dan met een slang wordt het afgevoerd naar de filterkast.Volgens mij zit in de dom een terugslagklep?

Kees.
Plaats reactie