Olie in koelwater K1100LT
Moderator: GVN
-
John
- Contacteer:
Olie in koelwater K1100LT
De oliepomp lijkt niet te lekken. Het drainage gaatje van de pomp is droog. Maar toch verzamelt zich olie in het koelwatertankje onder het zadel.
Nog iemand dit voor gehad en de oorzaak gevonden?
Nog iemand dit voor gehad en de oorzaak gevonden?
Re: Olie in koelwater K1100LT
Een cylindervoet-of koppakking die begint door te blazen naar binnen toe ?
Geen ander kleurtje/geurtje van de uitlaatgassen ?
Geen ander kleurtje/geurtje van de uitlaatgassen ?
Nil volentibus arduum
-
John
- Contacteer:
Volgens de eigenaar niet. Geen rook of geurtjes anders dan normaal.
Logischerwijs kan er geen olie tot in het koelwater geraken anders dan een lek ergens in de cylinders of kop...
Het is normaal toch een circuit dat volledig afgesloten zit van alle andere motorcompartimenten.
Aangezien er nog geen merkbare kleur-en geurverschijnselen zijn, zou'k gokken op een lek(je) ergens onderaan de cylinderblok, of misschien aan de aandrijving van de waterpomp. Misschien een bourrage van de schoepenas van de waterpomp (als dat zo ineen zit bij een K tenminste, maar dat weet jij beter dan ik
).
Het is normaal toch een circuit dat volledig afgesloten zit van alle andere motorcompartimenten.
Aangezien er nog geen merkbare kleur-en geurverschijnselen zijn, zou'k gokken op een lek(je) ergens onderaan de cylinderblok, of misschien aan de aandrijving van de waterpomp. Misschien een bourrage van de schoepenas van de waterpomp (als dat zo ineen zit bij een K tenminste, maar dat weet jij beter dan ik
Nil volentibus arduum
-
John
- Contacteer:
Na wat gelezen te hebben op een ander forum is een testje van druk opbouw in het koelwatersysteem mss geen slecht idee.
De seals aan de pomp zijn schijnbaar nog goed.
De seals aan de pomp zijn schijnbaar nog goed.
Hoi John,
Je hebt al zo dikwijls andere geholpen.
Dus...ff meedenken met u,
Pomp ok?
Geen abnormale waterdamp via uitlaat bij bedrijfswarme motor?
Bougies per cil checken op abnormale kleur
Luchtbellen in radiator?
Compressie al gemeten?
Laat ff weten wat oorzaak is.
Succes,
Frank
Je hebt al zo dikwijls andere geholpen.
Dus...ff meedenken met u,
Pomp ok?
Geen abnormale waterdamp via uitlaat bij bedrijfswarme motor?
Bougies per cil checken op abnormale kleur
Luchtbellen in radiator?
Compressie al gemeten?
Laat ff weten wat oorzaak is.
Succes,
Frank
-
John
- Contacteer:
Het probleem is dat die motor niet bij mij staat. En dan wordt het moeilijk om er iets aan te doen hé! Ik probeer langs deze weg iemand te vinden die ooit hetzelfde heeft voor gehad. Dat bespaart het één en ander.
Maar eens kijken of er abnormale druk opbouw is bij draaiende motor moet toch al iets meer vertellen hoop ik.
Voor de rest jongens, bedankt alvast voor het mee denken.
Maar eens kijken of er abnormale druk opbouw is bij draaiende motor moet toch al iets meer vertellen hoop ik.
Voor de rest jongens, bedankt alvast voor het mee denken.
Net wat Frank zegt, luchtbellen in het buffertankje.
Normaal gesproken is het koelsysteem tot bijna 1bar overdruk.
En dan kan er dus nooit geen olie bijkomen.
Oliedruk en of dampen worden via carterventilatie afgevoerd.
Waarschijnlijk pakking defect.
Sorry al 32jaar geen auto-monteur meer, maar dat wist ik nog wel.
mvg
Normaal gesproken is het koelsysteem tot bijna 1bar overdruk.
En dan kan er dus nooit geen olie bijkomen.
Oliedruk en of dampen worden via carterventilatie afgevoerd.
Waarschijnlijk pakking defect.
Sorry al 32jaar geen auto-monteur meer, maar dat wist ik nog wel.
mvg
MG Breva 850
Hoi John,
Al iets gevonden ?
Al iets gevonden ?
-
John
- Contacteer:
Neen, andere bezigheden
bij mijn ex K1100RS was de ruimte tussen de oilseal van de oliepomp en de mechanical seal van de waterpomp volledig opgevuld met water/olie smurrie.
Deze smurrie had het gaatje verstopt waardaar er géén lek naar buiten was. Het gaatje leek vrij en toch dreef er olie op het water in het expansietankje.
Ik heb toen de 2 seals vervangen samen met de as van de oliepomp, iets van een 80 euro voor de pompas en 25 euro voor de seals.
groeten,
philip
Deze smurrie had het gaatje verstopt waardaar er géén lek naar buiten was. Het gaatje leek vrij en toch dreef er olie op het water in het expansietankje.
Ik heb toen de 2 seals vervangen samen met de as van de oliepomp, iets van een 80 euro voor de pompas en 25 euro voor de seals.
groeten,
philip
-
John
- Contacteer:
Hopelijk is het niet meer dan dat! Ik heb ook al zitten frunniken in dat gat en het leek proper. Dan toch maar eerst die pomp eens nader bekijken?
ja, dat is het eenvoudigste, enkele m6 inbusboutjes van de olie/waterpomp verwijderen is makkelijker dan een cilinderkop afnemen.
Als ik erachter zoek vind ik het tooltje waarschijnlijk nog om de mechanical seal deftig te monteren.
Ik heb ook wat foto's gemaakt, ik weet alleen nog niet hoe je hier foto's kan toevoegen.
philip
Als ik erachter zoek vind ik het tooltje waarschijnlijk nog om de mechanical seal deftig te monteren.
Ik heb ook wat foto's gemaakt, ik weet alleen nog niet hoe je hier foto's kan toevoegen.
philip
-
John
- Contacteer:
Om die pomp te demonteren hoef ik geen uitleg hoor, heb er al genoeg gereviseerd om te weten hoe dat in zijn werk gaat.
Het verwonderde me dat het seal kan lekken zonder een indicatie te geven via dat draingaatje.
Het verwonderde me dat het seal kan lekken zonder een indicatie te geven via dat draingaatje.
Dat gaatje kan op't eerste zicht proper lijken, ook als ge der in kotert met een kleine schroevendraaier oef zo. Maar dit is slechts het eerste stuk van dat drainagekanaaltje. Dat komt uit in een soort van holle ruimte en maakt daar nog ergens een bocht.John schreef:Het verwonderde me dat het seal kan lekken zonder een indicatie te geven via dat draingaatje.
Maw, het zou kunnen dat dat kanaaltje verderop nog ergens verstopt zit...
allez denk ik e
K100 RS 16v
-
John
- Contacteer:
Het is dus de pomp die lekt. En niet zo een beetje!PHILIP schreef:bij mijn ex K1100RS was de ruimte tussen de oilseal van de oliepomp en de mechanical seal van de waterpomp volledig opgevuld met water/olie smurrie.
groeten,
philip
Maar ik betaal voor die as 110 euro bij De Knalpot! Hoe kom je dan aan 80?
Ik heb al meerdere pompen gerepareerd en er nooit bij stil gestaan wat de oorzaak was. Door een tijdje stil te staan? Slechte koelvloeistof?
Het gekke is eigenlijk dat mijn K100dertjes veel meer Km hebben gelopen dan deze K1100 en geen last hebben van een ingelopen aandrijfas.
Deze avond dit aangekaart bij een oude rot in het vak en hij beweerde dat dit komt door een slechte massa van het blok. Hierdoor zou er statische elektrisiteit ontstaan afkomstig van de alternator of koppelingsplaat en op zijn beurt cavitatie of electrolize opwekken die de pompas invreet.
Gek is wel dat de ééne motor er last van heeft en de andere niet. Dus toch iets van aan?
Hij beweerde dat je het zelfs kon meten met een multimeter.
Nog iemand die hier iets van af weet?
De oplossing is volgens hem van de massa verbindingen van blok naar kader na te kijken of een exstra verbinding te maken.
mijn pompas was niet ingevreten maar gewoon ingelopen ter hoogte van de oilseal die het oliepompgedeelte afsluit.
Ik heb de as (met tandwiel van pomp) preventief vervangen omdat anders de nieuwe oilseal al met een handicap moest beginnen (kleinere diameter door ingelopen oude pompas)
Het inlopen zou versneld kunnen worden geweest zijn (??amai??) door een in eerste instantie lekkende waterpomp alhoewel ik olie in mijn water had, en niet omgekeerd waardoor de oilseal altijd olie gezien heeft.
philip
Ik heb de as (met tandwiel van pomp) preventief vervangen omdat anders de nieuwe oilseal al met een handicap moest beginnen (kleinere diameter door ingelopen oude pompas)
Het inlopen zou versneld kunnen worden geweest zijn (??amai??) door een in eerste instantie lekkende waterpomp alhoewel ik olie in mijn water had, en niet omgekeerd waardoor de oilseal altijd olie gezien heeft.
philip