Uitvallen ABS R 1150 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Obiwan »

@ (s) Campi di Pampi; Aangezien jij veelvuldig in one-liners communiceert dacht ik eea leesbaar voor je te houden :lol:
Volgens mij heb je mijn tekst ook niet goed gelezen. Grijpt het ABS een keer in dan is er grote kans dat je voor een val behoed bent en het zijn meerprijs waarschijnlijk al opgebracht heeft. Ik blijf erbij dat als het ABS meerdere keren achterelkaar (ongewild) in moet grijpen je ernstig moet/mag twijfelen over je rijvaardigheid. Ook zonder rembekrachtiging haal je ruimschoots de WETTELIJKE minimale remvertraging en remt hij nog steeds beter dan sommige motorfietsen van een ander merk met een volledig functionerend remsysteem. De afstand die je aflegt gedurende de zogenaamde "paniekseconde" is met of zonder rembekrachtiging (bij dezelfde snelheid) volledig gelijk. Ben het er wel mee eens dat de schrik van het niet functioneren van de rembekrachtiging de remafstand vergroot.
Maar zonder dollen. Het WWW brengt een hoop goeds maar helaas ook een hoop onzin verhalen. Ik heb het dan niet over kwade opzet maar de meeste forum gebruikers zitten op meerdere fora en het wordt dan al snel een Chinees woordspelletje. Ik werk als aftersalesmanager bij een BMW Motorrad dealer en heb als zodanig toegang tot oa "PUMA" waarin ALLE (wereldwijde) storingen, gebreken terugroep acties etc, etc terug te vinden zijn. Ook monteurs kunnen hier in "forumstijl" online hun hulpvraag doen waar andere monteurs/Importeur en fabriek op kunnen reageren. Voordat ik ergens op reageer verzeker ik me er dus eerst van dat ik geen onzin uitkraam door even op basis van trefwoorden eea op te zoeken en na te lezen. Meerdere gelijkwaardige garantie claims leveren trouwens automatisch een vermelding in PUMA op.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Werner Von C. »

Ook zonder rembekrachtiging haal je ruimschoots de WETTELIJKE minimale remvertraging en remt hij nog steeds beter dan sommige motorfietsen van een ander merk met een volledig functionerend remsysteem. De afstand die je aflegt gedurende de zogenaamde "paniekseconde" is met of zonder rembekrachtiging (bij dezelfde snelheid) volledig gelijk. Ben het er wel mee eens dat de schrik van het niet functioneren van de rembekrachtiging de remafstand vergroot
Akkoord!
Maar zonder dollen. Het WWW brengt een hoop goeds maar helaas ook een hoop onzin verhalen. Ik heb het dan niet over kwade opzet maar de meeste forum gebruikers zitten op meerdere fora en het wordt dan al snel een Chinees woordspelletje. Ik werk als aftersalesmanager bij een BMW Motorrad dealer en heb als zodanig toegang tot oa "PUMA" waarin ALLE (wereldwijde) storingen, gebreken terugroep acties etc, etc terug te vinden zijn. Ook monteurs kunnen hier in "forumstijl" online hun hulpvraag doen waar andere monteurs/Importeur en fabriek op kunnen reageren
En ? Nogal wat topics zeker... :lol:
Voordat ik ergens op reageer verzeker ik me er dus eerst van dat ik geen onzin uitkraam door even op basis van trefwoorden eea op te zoeken en na te lezen
Moet ik me nu geviseerd voelen of niet ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Steffz1
Berichten: 460
Lid geworden op: 17 nov 2005, 13:08
Locatie: Oep Den berg

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Steffz1 »

Obiwan,

dit klopt echt niet hoor :roll: Met of zonder rembekrachtiging even hard remmen van een doorsnee motorfiets van het zelfde kaliber en prijs nietwaar .... je moet niet vergelijken met een Suzuki Intruder maar met een Pan European of een FJR zonder rembekrachtiging bvb ....
Het wegvallen van de rembekrachtiging kwam volgens de technische dienst neer op nog 1/3 ter beschikking hebben van de oorspronkelijke remkracht en men moet trouwens VEEELLLLLL harder knijpen om tot stilstand te komen.

mvg

Stef

Obiwan schreef:@ (s) Campi di Pampi; Aangezien jij veelvuldig in one-liners communiceert dacht ik eea leesbaar voor je te houden :lol:
Volgens mij heb je mijn tekst ook niet goed gelezen. Grijpt het ABS een keer in dan is er grote kans dat je voor een val behoed bent en het zijn meerprijs waarschijnlijk al opgebracht heeft. Ik blijf erbij dat als het ABS meerdere keren achterelkaar (ongewild) in moet grijpen je ernstig moet/mag twijfelen over je rijvaardigheid. Ook zonder rembekrachtiging haal je ruimschoots de WETTELIJKE minimale remvertraging en remt hij nog steeds beter dan sommige motorfietsen van een ander merk met een volledig functionerend remsysteem. De afstand die je aflegt gedurende de zogenaamde "paniekseconde" is met of zonder rembekrachtiging (bij dezelfde snelheid) volledig gelijk. Ben het er wel mee eens dat de schrik van het niet functioneren van de rembekrachtiging de remafstand vergroot.
Maar zonder dollen. Het WWW brengt een hoop goeds maar helaas ook een hoop onzin verhalen. Ik heb het dan niet over kwade opzet maar de meeste forum gebruikers zitten op meerdere fora en het wordt dan al snel een Chinees woordspelletje. Ik werk als aftersalesmanager bij een BMW Motorrad dealer en heb als zodanig toegang tot oa "PUMA" waarin ALLE (wereldwijde) storingen, gebreken terugroep acties etc, etc terug te vinden zijn. Ook monteurs kunnen hier in "forumstijl" online hun hulpvraag doen waar andere monteurs/Importeur en fabriek op kunnen reageren. Voordat ik ergens op reageer verzeker ik me er dus eerst van dat ik geen onzin uitkraam door even op basis van trefwoorden eea op te zoeken en na te lezen. Meerdere gelijkwaardige garantie claims leveren trouwens automatisch een vermelding in PUMA op.
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Raketman »

Mja dat vind ik toch ook een heel krasse uitspraak.

Als ik het goed begrijp remt volgens Obiwan een BMW met rembekrachtiger nog steeds harder dan andere merken/modellen, zelfs wanneer de rembekrachtiger uitgevallen is ?

:shock: :shock: :shock:

Corrigeer aub indien verkeerd begrepen !

Ok dat je verknocht bent (al dan niet beroepsmatig) aan een bepaald merk, maar dit kan je nog bezwaarlijk realistisch noemen.
Heb ik trouwens zelf al eens mogen ervaren ergens in de Vogezen, hoeveel restremkracht er nog overbleef bij een 1150RT zonder rembekrachtiger. Laat ons zeggen : een geluk dat er nog een paar mensen op die parking waren, of iemand zijn vakantie was over geweest :-| ...
Nil volentibus arduum
dxamet
Berichten: 408
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door dxamet »

Testen van de restrem is simpel:
Laat je uitbollen aan bijvoorbeeld 40km/u, versnelling in neutraal en dan contact af (niet doordraaien naar stuurslot!).
En dan remmen maar.
succes!
dixamet
:salut:dxamet
Willy

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Willy »

Uitvallen (al is het maar één keer), en zeker als het vanwege iets "simpels" is als een vervuilde schakelaar vind ik
hallucinant, al komt dat verhaal van een neef van 't zevende knopsgat, dat maakt niet uit.
Naar mijn mening zijn er hier al genoeg verhalen uit de eerste hand geweest, verwijzen naar het
geruchtencircuit om de zaak te relativeren is dan ook niet op zijn plaats denk ik.
Willy
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Obiwan »

@(s) Campi Di Pampi; je hoeft je niet geviseerd te voelen, ik had het puur over mijzelf.

@Steffz1; Dat bedoel ik nou met Chinese woordspelletjes. Jij doet het voorkomen alsof ik geschreven heb "zonder rembekrachtiging dezelfde remkracht als motorfietsen van het zelfde kaliber" Terwijl ik schreef; beter dan sommige motorfietsen van een ander merk...." Vwb 1/3 van de remkracht. Onzin! Of "de technische dienst" moet bedoeld hebben MET werkende rembekrachtiging heb je maar 1/3 van de remkracht nodig om een zelfde remweg te behalen.
@Raketman; Ik schreef dan SOMMIGE en niet ALLE.
@Willy; Hoeveel verhalen zijn hier dan precies uit eerste hand geweest? Ik verwijs helemaal niets naar het geruchtencircuit. Heel simpel, het komt voor. Alleen relatief weinig of eigenlijk zelden en tot op heden anders dan de "spookverhalen" geen geval met fatale afloop. Veel zaken zijn hallucinant (met name in de grensstreek) toch moet je er rekening mee houden dat je te maken hebt met techniek en dat kan je wel eens in de steek laten.
Het voorval dat de pers gehaald heeft speelde zich af op een afgesloten circuit waar kort achter elkaar diverse noodstops met ingrijpend ABS werden gemaakt. De afstand die vervolgens afgelegd werd tot de volgende noodstop was te kort om de accu bij te laden. En het elektronisch bekrachtigde systeem icm ABS vraagt nogal wat stroom.
Dat ik verknocht ben aan het merk, net als zovelen hier, en ik er mijn brood mee verdien is wel duidelijk. Ben wel van mening dat recht, recht is en krom, krom. Zou het dus veel voorkomen dan zou ik het hier ook gewoon vertellen. Het zou een illusie zijn om te denken dat je in deze tijd dit soort zaken onder de pet zou kunnen/willen houden. Volg de tip van dixamet eens op en je zal zien dat het meevalt.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Willy

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Willy »

Heeft het "zelden" wegvallen van de remdruk met "onprettige" gevolgen BMW er
dan niet toe aangezet om het systeem te veranderen?
En wat is zelden? Ik zou zeggen dat dat afhangt van waarover het gaat en dat in dit
geval zelden nog (veel) teveel is. Dit euvel lijkt toch sterk op een ontwerpfout, daar
zou zelfs BMW het mee eens kunnen zijn (maar nooit toegeven natuurlijk, aansprakelijkheid
weet je wel, brrrr).
Maar het is toch fijn om te vernemen dat we ons om niets zorgen maken :-?
Ik zal aan mijn collega laten weten (die na een bezoek aan "het decor" zodanig geschrokken
was dat hij de hele winkel heeft aangepast) dat het allemaal niet nodig was en dat
hij wat meer vertrouwen in het systeem had moeten hebben (maar ik denk niet dat hij
het me U eens zal zijn).
Toegegeven, hij zag er na de feiten wel wat uit als een spook :grin:
Willy
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Toedel »

:bsstupid:
Heb het uitvallen zelf meegemaakt. Daarna motorfiets buitengezwierd.
Heb ondertussen 2 kameraden die hetzelfde overkwam (K1200GT en R1150R).
Geruchtencircuit ? Hà !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Willy

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Willy »

Misschien wel interessant, het blijkt dat BMW in de VS een modificatie voorziet
voor sommige modellen zoals uit dit rapport mag blijken (NHTSA):
--------------------------------------------------------------------
Campaign ID#: 06V164000Mfg's Report Date: May 12, 2006
Component: Service brakes, Hydraulic:Antilock.
Models Affected: '04 — '06 R1200GS & '06 HP2
Potential Number Of Units Affected: 13,200

Summary: On certain motorcycles, under rapid, repeated, and unusually harsh braking, loss of ABS capability could temporarily occur.

Consequence: Temporary loss of ABS braking could increase the risk of a crash.

Remedy: Dealers will add a physical restriction, in the form of a banjo bolt with a flow restrictor to the brake line, and on certain models dealers will install new front brake discs of a slightly larger thickness free of charge. The recall is expected to begin during May 2006. Owners may contact BMW at 1-800-831-1117.

Notes: Customers may also contact the National Highway Traffic Safety Administration's Vehicle Safety Hotline at 1-888-327-4236 (TTY 1-800-424-9153), or go to http://www.safercar.gov.
--------------------------------------------------------------------
Is dit hier ook voorzien?
Willy
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Jo De Paepe »

under rapid, repeated, and unusually harsh braking
voila , voor mij zegt bovenstaande genoeg.

daarjuist de proef op de som genomen aan 75km/h contact uit en eens gekeken wat er overblijft aan remkracht.
Ok als je normaal in de hendel knijpt gebeurt er weinig of niks.
Als je hard in de remhendel en op het pedaal drukt en stelselmatig remdruk opbouwt stopt hij zoals gewoonlijk(zelfs zonder blokkeren) met een ietsje langere remweg.
Toegegeven in de paniekreactie van plotse uitval verlies je inderdaad cruciale meters die fataal kunnen zijn
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Willy

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Willy »

Wat dus zou willen zeggen dat als het suysteem uitgeschakeld blijft
er voldoende remkracht is voor permanent gebruik?
Toch even aanstippen dat het hier om een faling onder zeer specifieke
omstandigheden gaat en niet om de gevallen van lage accuspanning en
vervuilde schakelaar ed. Of zijn dat dan inderdaad cowboyverhalen.
Ik zou echt graag weten (ttz zonder vooroordelen) hoe dat nu zit met
dat remsysteem, want voorlopig houdt deze zaak me tegen om naar een
occasie uit te kijken waar zo'n remsysteem opzit!
Willy
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Jo De Paepe »

Willy ,
hetgeen ik eigenlijk gesimuleerd heb is het wegvallen van de rembekrachtiging. Doel voor mij was om die indianenverhalen eens te toetsen aan de waarheid.

Hoe het ABS uitschakeld onder foute omstandigheden (lage accuspanning door frequente noodstops, schakelaar achterrem), ga ik een dezer dagen eens testen.
Ik ga de schakelaar van de achterrem eens afkoppelen en kijken wat er dan gebeurt. Vermoedelijk moet je dan toch een foutmelding krijgen op het daschbord
die een aanwijzing geeft naar een defect remsysteem zodat je de langere remweg kan inschatten.

Ik hou jullie op de hoogte

ps met uitgeschakeld systeem voor permanent gebruik moet je een stalen rechtervuistje kweken :wink: de kracht is behoorlijk groot om een vertraging te laten gebeuren.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Willy

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Willy »

Voorzichtig aan zou ik zeggen, alhoewel, als je op voorhand weet wat er kan gebeuren
is het wellicht wel te doen.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Willy
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Toedel »

Elke keer als er een ABS remming gebeurt wordt veel stroom gevraagd van de accu. Remt men snel na elkaar in het ABS regelbereik, dan raakt de batterij uitgeput, t t z de batterij wordt tussen de ABSremmingen door niet genoeg bijgeladen. Dat gebeurde dus bij die remtrainingen. BMW had het systeem ontworpen voor normaal verkeer, en ging ervan uit dat de batterij dan wél tijdig bijgeladen zou worden. In werkelijkheid is gebleken dat remmen toch vaak gebeurt in het ABS regelbereik, doordat er een snelle drukopbouw is als je aan de remhandle trekt.

Wat is nu die technische wijziging : BMW heeft het doorstromingsdebiet van een holle bout aan de remhandle gemodificeerd. Doordat de doorstroming van de remvloeistof kleiner wordt, is de drukopbouw in het systeem trager, en dus is er minder kans op remmen mét ABS-ingrijpen. Door de technische wijziging wil men voorkomen dat het ABS gemakkelijk in werking treed, met als gevolg lege accu's, met als gevolg uitval van het systeem. De wijziging is dus een uitwisseling van holle bouten, elk met verschillende remvloeistofdoorstroming.

Op mijn eerste R12GS van 2005 werd de bout inderdaad omgewisseld.

Overigens heeft dit niets te maken met kapotte remdrukmodulatoren.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Dirk_1150rt
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 mei 2007, 09:33
Locatie: Hasselt

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Dirk_1150rt »

Is het probleem nu ALLEEN als er met abs geremd wordt of ook als de bekrachtigingspomp werkt? Wat in een file, als ikbvb een half uur file heb, remmen optrekken remmen....Dan draait de pomp ook heel veel, als ik dan na een tijdje weer normaal rij, is er dan ook een kans dat die hele winkel er de brui aan geeft?
Ik zie eigelijk niet dat die abs zoveel meer stroom verbruikt dan die servopompen.? Of heb ik een deel gemist in het verhaal?

Dirk
Steffz1
Berichten: 460
Lid geworden op: 17 nov 2005, 13:08
Locatie: Oep Den berg

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Steffz1 »

Dirk_1150rt schreef:Is het probleem nu ALLEEN als er met abs geremd wordt of ook als de bekrachtigingspomp werkt? Wat in een file, als ikbvb een half uur file heb, remmen optrekken remmen....Dan draait de pomp ook heel veel, als ik dan na een tijdje weer normaal rij, is er dan ook een kans dat die hele winkel er de brui aan geeft?
Ik zie eigelijk niet dat die abs zoveel meer stroom verbruikt dan die servopompen.? Of heb ik een deel gemist in het verhaal?

Dirk
Alhoewel hier grotendeels over ABS wordt gesproken maar men het wegvallen van de rembekrachtiging bedoeld

Bij mij het veel te hoge stroomverbruik in combinatie met een niet optimale batterij de boosdoener :

Ik schets de omstandigheden :

Ik reed tss de file , grootlicht stond aan, handvatverwarming op stand 2 en moest af en toe remmen. Dit was blijkbaar genoeg om in de situatie te komen ... dwz geen rembekrachtiging meer en de ABS waarschuwing begon snel te pinken

Het was zelfs gewoon door mij eenvoudig te simuleren de dag nadien ... ttz handvatverwarming op 2, grootlicht aan en af en toe remmen gewoon remmen en VOILA rembekrachtiging viel weg :roll:

DIT ZAL VOLGENS MIJ OOK NIET VOORVALLEN ALS UW BATTERIJ NOG 100 % is !!!!

mvg

Stef
Willy

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Willy »

"DIT ZAL VOLGENS MIJ OOK NIET VOORVALLEN ALS UW BATTERIJ NOG 100 % is !!!!"
Dat zal wellicht kloppen, maar 't is wel een bangelijke manier om te weten te komen
dat de accu zijn beste tijd gehad heeft. Het zou toch niet te vergezocht zijn om
van een modern systeem te verwachten dat het voorrang zou geven aan "primaire"
systemen indien er tekort dreigt! Zelfs in de vorige eeuw had BMW daar maatregelen
voor: bij de K reeks werden eventuele grote verbruikers afgeschakeld als er moest gestart
worden teneinde de startmotor van voldoende stroom te kunnen voorzien.
Als men zoiets bij de moderne motoren gedaan had ten behoeve van de remdrukpomp....
Bovendien, als de druk wegvalt zal je zo ook wel even warme handen hebben zeker :roll:
Willy
Steffz1
Berichten: 460
Lid geworden op: 17 nov 2005, 13:08
Locatie: Oep Den berg

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Steffz1 »

Ik kan u ook alleen maar 200 % akkoord geven want die opmerking had ik ook gemaakt :wink:
In ieder geval ik hoop dat dit niet meer voorvalt en nog iets ABS ja maar geen rembekrachtiging meer
6 zuigerremsysteem liefst radiaal en met stalen remleidingen => puur natuur dat ga ik nog nemen that's all :wink:

mvg

Stef
Willy schreef:"DIT ZAL VOLGENS MIJ OOK NIET VOORVALLEN ALS UW BATTERIJ NOG 100 % is !!!!"
Dat zal wellicht kloppen, maar 't is wel een bangelijke manier om te weten te komen
dat de accu zijn beste tijd gehad heeft. Het zou toch niet te vergezocht zijn om
van een modern systeem te verwachten dat het voorrang zou geven aan "primaire"
systemen indien er tekort dreigt! Zelfs in de vorige eeuw had BMW daar maatregelen
voor: bij de K reeks werden eventuele grote verbruikers afgeschakeld als er moest gestart
worden teneinde de startmotor van voldoende stroom te kunnen voorzien.
Als men zoiets bij de moderne motoren gedaan had ten behoeve van de remdrukpomp....
Bovendien, als de druk wegvalt zal je zo ook wel even warme handen hebben zeker :roll:
Willy
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Toedel »

Als je een BMW motorfiets hebt mét rembekrachtiging mét ABS mét deelintegrale werking (2001-2006), dan werken bij het remmen altijd pompen.
1) bij normale remmingen :
- met de handrem : pomp voorrem en aparte pomp achterrem (deelintegrale werking met rembekrachtiging)
- met de voetrem : alleen pomp achterrem (rembekrachtiging)
2) remming in het ABS-regelbereik :
zoals 1) en bovendien wordt de druk in het hydraulisch systeem op-en afgebouwd om zo te zorgen voor de ABS-remming.
Met een platte batterij zit je dus zonder rembekrachtiging (maar behoud van restremwerking) en zonder ABS.

Bij de BMW's zonder rembekrachtiging mét ABS mét deelintegrale werking is het sinds 2006 als volgt :
3) bij normale remming :
- met de handrem : voorrem werkt op handkracht, achterrem via pomp (deelintegrale werking)
- met de voetrem : achterrem werkt op voetkracht
4) remming in het ABS regelbereik :
zoals 3) en bovendien wordt de druk in het hydraulisch systeem op- en afgebouwd om zo te zorgen voor de ABS-remming.
Met een platte batterij blijven de remmen afzonderlijk perfekt werken; de deelintegrale werking is er dan echter niet meer (pomp achterrem loopt niet bij gebruiken handrem) en het ABS kan ook niet werken.

Voilà !!
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Grachtenracer
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2008, 12:51

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Grachtenracer »

Beste 1150RT'ers,

mijn ervaringen zijn momenteel als volgt:

begin 2007 heb ik mijn RT gekocht, met 41000 km op de klok. Meteen na de eerste week begon de accu te zeuren en wilde het ding niet meer starten. Koud weer, je kent het wel. Motor weer naar Motoport, nieuwe accu (geen idee wat zij nieuw noemen, maar vooruit).. Bij 52000 km ging het remlichtlampje op het dashboard branden en met de motor af en toe uit en weer aan, was het probleem weg.
Dit herhaalde zich enkele keren, remlicht was goed en ook het ABS lampje begon op een dag per sec te knipperen. Dus op de knieën en gekeken naar fouten ergens, vloeistoffen waren goed en de motor naar Motoport gebracht. Die constateerden een defecte voorwielsensor, vervangen en voolropig geen probleem meer. Twee maanden voor mijn vakantie naar Italië, begon, met een maatje achterop, het ABS lampje wild te knipperen en gelukkig in de binnenstad, ergens met de voeten aan de grond, nog kunnen stoppen. De ANWB wist er geen raad mee, ga maar naar de dealer, Motoport.

Die constateerden, dat de ABS regelunit stuk was (€ 1500,-!!) en die dus vervangen moest worden. Het was eigenlijk de computer, maar die zit aan de pomp vast en dus de dure grap. Toevallig die week deed mijn koppelingscilinder al moeilijk (knijpen ging wel, maar steeds minder reactie) dus die werd ook vervangen. Al met al dik 2300 euri armer. Naderhand lange tijd geen last meer gehad, maar het vertrouwen in de BMW toch wel enigszins kwijtgeraakt.

Sindsdien hebben we best koude winterdagen gehad (ik rij gewoon door) en gebeurde het weleens dat de motor moeilijk te tornen was en dan met veel tegenzin liep. Ook dan brandde het remlichtlampje weleens. Om dan na een stuk rijden en uitschakelen, weer te verdwijnen. In de lentes hield de accu zich prima, dus ook geen last meer. Momenteel staat de teller op 95000 km, grote beurt komt deze zomer.

Nu zijn we weer een koude winter verder, maar het is deze week al meerdere keren gebeurd dat datzelfde lampje begon te branden 's morgens en nu ook nog met een ABS melding! Vanmorgen had de pomp na het goed starten, ineens geen zin om wakker te worden en na gas geven, deed ie dat wel! Eerst ook geen bekrachtiging. Dus mijn vermoeden gaat, net als bovenstaand, uit van een slechte accu en gaat er komende week een gelaccu in. Ook zal mijn huidige BMW garage het Motronic uitmeten, om te zien of er wat aan mankeert. Fingers crossed... :oops:

Destijds zei Motoport dat het bijna nooooit voorkomt dat een moderne motor met zo'n stukkende pomp bij de dealer langskomt, hooguit bij de R80-jes en zo van vroeger. Ik weet het niet, maar als nu blijkt dat die klerepomp weer stuk is, dan kan Motoport toch echt de boom in en doe ik hem met 130000 km echt weg! Want het lijkt er nu op dat ze dan maar 50000 km mee gaan en dat zou totaal niet het beeld zijn wat BMW van zijn kwaliteit schetst!

Als ie over een week terug is, dan zal ik de uitslag in dit forum zetten, ik ben heel benieuwd of het de accu was en of het nu klaar is.... :cry:
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door willy »

Een spijtig geval!
Het zal ondertussen wel duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van het remsysteem dat BMW in de jaren 2001-2005
heeft toegepast, het was de reden dat ik geen motor uit die periode gekocht heb. Aan de andere kant heb ik de indruk
dat uw verhaal een "doomstory" is dat ik gelukkig niet al te veel lees (maar dat helpt u persoonlijk natuurlijk niet).
Ik weet ook dat het niet altijd makkelijk is om te beseffen dat je iets gekocht hebt dat niet echt je dat is en dat zoiets
sommige mensen eventueel aanzet om de zaak te minimaliseren, maar als ik uw ervaringen had dan wist ik het wel, dat
ging definitief de deur uit want van enig vertrouwen in het remsysteem zou geen sprake meer zijn en veel ergers kan ik
me eerlijk gezegd niet voorstellen, het zou mijn rijplezier compleet om zeep doen.
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door CeesBmw »

Die abs zooi er gewoon uitslopen lijkt me een goede optie, als je weer 1500 Eu moet investeren in een motor die misschien 6 a 7000 eu waard is?
Gewoon traditionele remsysteem er op beunen. Even RVS slangen kopen en wat banjo's en klaar.
Grachtenracer
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2008, 12:51

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Grachtenracer »

heren,

we zijn nu een paar weken verder, de accu is nu vervangen voor een gel en ik kan iedereen met een boxer dat aanraden!
Het starten gaat drie keer zo snel als voorheen en het probleem met de abslampjes is helemaal van de baan.
Ook heb ik het idee dat de ontsteking er beter van geworden is, omdat het blok sindsdien minder trillingen geeft. Maar dat kan ook mijn beleving zijn.

Ik heb het probleem van een pomp die stuk gaat voorgelegd aan de garage en die stellen dat het te maken heeft met het juist ontluchten van het systeem. Als er gewoon wordt bijgevuld in het stuur, zonder totale verversing, kan het zijn dat er oude belletjes in de pomp zijn gebleven. Met als gevolg dat deze uiteindelijk stuk gaat. En motoport heeft hier vaak 'geen tijd' voor, dus doen ze het niet. Vandaar..
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Uitvallen ABS R 1150 RT

Bericht door Gaby »

Goed om te vernemen dat het probleem blijkbaar gevonden is.
Gebruik(te) je vaak een lader voor de accu?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Plaats reactie